Guest harsalon

MD-11 kääntösäde

7 viestiä aiheessa

Mieltä jäi askarruttamaan omituinen asia. Liekö kellään tietoa tai aavistusta mikä mahtaa olla MD-11:sta kääntösäde (360-astetta) suurimmalla sallitulla matkalentonopeudella, kun matkustajien mukavuutta ei oteta huomioon. Koska kysymys on lähinnä hypoteettinen ei kuormaa/lentokorkeutta tms. huomioida.

 

Kaikkea sitäkin juuttuu pohtimaan :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nopeastihan tuon saa laskemalla, netistä löytynee maksimiraja G-voimalle ja nopeuskin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mieltä jäi askarruttamaan omituinen asia. Liekö kellään tietoa tai aavistusta mikä mahtaa olla MD-11:sta kääntösäde (360-astetta) suurimmalla sallitulla matkalentonopeudella, kun matkustajien mukavuutta ei oteta huomioon. Koska kysymys on lähinnä hypoteettinen ei kuormaa/lentokorkeutta tms. huomioida.

 

Tässä eräs hypoteettinen vastaus...

 

Vastaus riippuu voimakkaasti korkeudesta ja massasta, joten niitä ei oikein voi jättää huomioimatta. Otetaan nyt esimerkkinä matkalentoa vastaava tilanne. Oletuksena Ma = 0,825, korkeus FL370 ja vastuspolaarin parabolinen approksimaatio ko. Machin luvulla sekä kaikki tehot myllyistä irti ja massa 280 000 kg. Lisäksi joudutaan tarkistamaan, ettei high-speed buffetia vastaava nostovoimakertoimen raja ylity, jolloin käytettävissä oleva kuormitusmonikerta (G-raja) etenkin korkealla on varsin pieni.

 

Tällöin kaartosäteeksi saadaan noin 16 km. Samoilla oletuksilla pinnalla FL200 säde on noin 4 km.

 

Jos esim. massaa pienennetään 200 Megagrammaan, niin luvut alkaa jo pienentyä. Tällöin pinnalla FL370 säde on Machin luvulla 0,825 "enää" 5,5 km. Pinnalla FL200 säde on noin 2,7 km, mutta tällä korkeudella päästään jo minimissään 1,2 km:n kaartosäteeseen. Tällöin nopeus on tosin Ma = 0,57, jolloin tosin sama polaarioletus ei enää päde. Suuruusluokka siitä pitäisi tästä kuitenkin saada.

 

Tämä näin nopeasti laskettuna pelkkien polaari- ja tehokuvaajien avulla. Unen läheisyydestä johtuen en mene takuuseen, ettei tullut tehtyä cardinaalimokia... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä eräs hypoteettinen vastaus...

 

Vastaus riippuu voimakkaasti korkeudesta ja massasta, joten niitä ei oikein voi jättää huomioimatta. Otetaan nyt esimerkkinä matkalentoa vastaava tilanne. Oletuksena Ma = 0,825, korkeus FL370 ja vastuspolaarin parabolinen approksimaatio ko. Machin luvulla sekä kaikki tehot myllyistä irti ja massa 280 000 kg. Lisäksi joudutaan tarkistamaan, ettei high-speed buffetia vastaava nostovoimakertoimen raja ylity, jolloin käytettävissä oleva kuormitusmonikerta (G-raja) etenkin korkealla on varsin pieni.

 

Tällöin kaartosäteeksi saadaan noin 16 km. Samoilla oletuksilla pinnalla FL200 säde on noin 4 km.

 

Uuugh... kuullostaapa tutuilta lukuarvoilta ;) Flashback... uuurrgghh... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällöin kaartosäteeksi saadaan noin 16 km.

 

MiG-21:llä se ei onneksi ole kuin 20-kertainen tuohon nähden ;DAinakin näin suunnilleen jotain tuon suuntaista. En muista tarkkaa lukua, mutta paljon se oli kuitenkin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MiG-21:llä se ei onneksi ole kuin 20-kertainen tuohon nähden ;DAinakin näin suunnilleen jotain tuon suuntaista. En muista tarkkaa lukua, mutta paljon se oli kuitenkin

 

Juuri näin, tosin vain kun mennään korkealla ja kovaa, yli 20km korkeudessa yli 2Machin nopeudella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri näin, tosin vain kun mennään korkealla ja kovaa, yli 20km korkeudessa yli 2Machin nopeudella.

 

Niin niin, mutta kysymyshän olikin, että paljonko on MD-11:n kääntösäde maksiminopeudella. Ajattelin sitten, että vertailun vuoksi voisi heittää MiGin vastaavan :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään