Kristian Pöykkö

Onko kokemuksia Sigma 24-70 /2.8 lasista?

25 viestiä aiheessa

En haun avulla tästä löytänyt aiempaa ketjua, joten:

Olen hankkimassa ns. "parempaa yleisobjektiivia" tuohon Canoniin. Finalisteina komeilee muutama enemmän tai vähemmän tuttu tapaus.

1. Sigma 24-70/2.8 EX IF DG HSM

2. EF 24-105/4L IS

3. EF 24-70/2.8L

4. EF-S 17-55/2.8 IS USM

Vaihtoehdot 2. ja 3. on koeponnistettu. 4:sta olen kuullut/lukenut mairittelevia kommentteja. Tuosta Sigmasta taas en tahtonut saada mitään (puolueetonta) tietoa. Runkonahan toimii Canon 450D , johon tuo EF-S sopisi polttoväliltään todella hyvin. Onhan siinä sama skaala, kuin ns. kittilinssissäkin.

Pyytäisin siis arvon raadilta kommentteja ja suosituksia, jos niitä on jakaa.

Kiitos jo etukäteen.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En haun avulla tästä löytänyt aiempaa ketjua, joten:

Olen hankkimassa ns. "parempaa yleisobjektiivia" tuohon Canoniin. Finalisteina komeilee muutama enemmän tai vähemmän tuttu tapaus.

1. Sigma 24-70/2.8 EX IF DG HSM

2. EF 24-105/4L IS

3. EF 24-70/2.8L

4. EF-S 17-55/2.8 IS USM

Vaihtoehdot 2. ja 3. on koeponnistettu. 4:sta olen kuullut/lukenut mairittelevia kommentteja. Tuosta Sigmasta taas en tahtonut saada mitään (puolueetonta) tietoa. Runkonahan toimii Canon 450D , johon tuo EF-S sopisi polttoväliltään todella hyvin. Onhan siinä sama skaala, kuin ns. kittilinssissäkin.

Pyytäisin siis arvon raadilta kommentteja ja suosituksia, jos niitä on jakaa.

Kiitos jo etukäteen.  :)

1. Unohda - tässä vertailussa, taattua sigmaa, huono piirto, kestävyys/olemus - muovinen lelu

2. Vakaaja +, mm +, pimeä ... kun on 4L - harkitse... ihan ok

3. Legendaarinen ja paras näistä, aivan loistava - ainut miinus ei vakaajaa (jos sille laittaa painoa), koska ne tekee tän saman IS:lla...ei koskaan - eivät onnistu....

4. S

kimmo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos yleislasia kaipaat niin sitten ehkä tuo 4, 24mm kun enää ei ole kovin laaja esim. sisätiloihin. Jos taas tuntuu siltä, että joskus tulevaisuudessa vaihdat fullframerunkoon niin sitten ehkä kannattaa unohtaa nuo EF-S:t suoraan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos kommenteista. Tuli tuossa eilisen aikana käytyjen keskustelujen jälkeen kipaistua kaupassa. EF-S 17-55/2.8 on tilauksessa. Kuulemma on hintansa väärti kapine. Toivotaan niin. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä olen jo pitkään painiskellut samantapaisen kysymyksen äärellä; mistä löytää 1.6x Canonin croppirungolle hyvä normaalizoomi. Mulla on ihan ok 28-105mm f/3.5-4.5, mutta se kun ei ole tarpeeksi laaja croppirungossa, filmirungossa erittäin sopiva mulle. Lisäksi olen kovasti mieltynyt vakaajaan... Hinta ei välttämättä olisi este, enemmänkin minua häiritsee se että saa jatkuvasti olla vaihtamassa objektiivia. Tuo noin 28-100mm tehollista polttoväliä olisi ihanteellinen, eli cropilla joku 17-70. Ja laadukasta objektiivia kaipaisin, huonoja/keskinkertaisia toki löytyy tuoltakin alueelta. Valovoimaksi voisi riittää 4, mutta se vakaaja pitäisi olla...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä olen jo pitkään painiskellut samantapaisen kysymyksen äärellä; mistä löytää 1.6x Canonin croppirungolle hyvä normaalizoomi. Mulla on ihan ok 28-105mm f/3.5-4.5, mutta se kun ei ole tarpeeksi laaja croppirungossa, filmirungossa erittäin sopiva mulle. Lisäksi olen kovasti mieltynyt vakaajaan... Hinta ei välttämättä olisi este, enemmänkin minua häiritsee se että saa jatkuvasti olla vaihtamassa objektiivia. Tuo noin 28-100mm tehollista polttoväliä olisi ihanteellinen, eli cropilla joku 17-70. Ja laadukasta objektiivia kaipaisin, huonoja/keskinkertaisia toki löytyy tuoltakin alueelta. Valovoimaksi voisi riittää 4, mutta se vakaaja pitäisi olla...

Vielä lisää objektiivien vaihtelua vähentää Canuunan ikioma EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS. :thmbup: Hyvä linssi peruskäyttöön, laajuutta öytyy ja tarpeen tullen voi zoomailla vähän suuremmallekin. :thmbup:

EDIT: Kiinnostaisko Kitin mukana tullut EF-S 18-55 f/3,5-5.6 IS? Jäänyt vähälle (lue: olemattomalle) käytölle tuon pitemmän oston jälkeen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos kommenteista. Tuli tuossa eilisen aikana käytyjen keskustelujen jälkeen kipaistua kaupassa. EF-S 17-55/2.8 on tilauksessa. Kuulemma on hintansa väärti kapine. Toivotaan niin. :)

Kroppirunkoon noista varmasti se paras vaihtoehto.

Kai

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vielä lisää objektiivien vaihtelua vähentää Canuunan ikioma EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS. :thmbup: Hyvä linssi peruskäyttöön, laajuutta öytyy ja tarpeen tullen voi zoomailla vähän suuremmallekin. :thmbup:

EDIT: Kiinnostaisko Kitin mukana tullut EF-S 18-55 f/3,5-5.6 IS? Jäänyt vähälle (lue: olemattomalle) käytölle tuon pitemmän oston jälkeen.

Joo.. ihan sellaista laatuobjektiivia olen etsimässä. Mulla on itselläni tuo 18-55 IS, josta pitäisi päästä eroon. Sydäntä riipaisee aina kun sen joutuu kiinni ruuvaamaan. Laajapäätä löytyy (Sigman 10-20mm) ja telepäätä ostan jos joskus sellaista tarvitsen mutta tuo 28-100mm alue... laadukas yleisputki siihen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo.. ihan sellaista laatuobjektiivia olen etsimässä. Mulla on itselläni tuo 18-55 IS, josta pitäisi päästä eroon. Sydäntä riipaisee aina kun sen joutuu kiinni ruuvaamaan. Laajapäätä löytyy (Sigman 10-20mm) ja telepäätä ostan jos joskus sellaista tarvitsen mutta tuo 28-100mm alue... laadukas yleisputki siihen.

Juu, heitin vaan jos sen haluat, mutta arvelinkin, ettei kaupaksi mene. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo tässä ketjussa pskaksi haukuttu Sigma 24-70mm f/2.8 EX DG HSM valittiin juuri EISA:n toimesta vuoden objektiiviksi Euroopassa. Että näin..

Vanhasta mallista en tiedä, mutta tämä uusi ei varmaan ole ihan susi. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo tässä ketjussa paskaksi haukuttu Sigma 24-70mm f/2.8 EX DG HSM valittiin juuri EISA:n toimesta vuoden objektiiviksi Euroopassa. Että näin..

Vanhasta mallista en tiedä, mutta tämä uusi ei varmaan ole ihan susi. :)

Minulla sattuu olemaan tuo Sigma (ainoa ei Nikkor-objektiivi). Itse olen käyttänyt sitä ilmasta maahan-kuvauksiin, sekä muotokuviin. Aivan erinomainen piirtokyky!

Se on melko painava ja iso, jota pidän ainoana negatiivisena seikkana.

Ismo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se on melko painava ja iso, jota pidän ainoana negatiivisena seikkana.

Tosin tuo paino voi monesti olla se tasapainottava tekijä, mitä tuollainen linssi vaatii. Liian kevytkään ei ole hyvästä :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyseisestä Sigmasta testiä ja joitain testikuvia:

http://www.lenstip.com/1721-news-Sigma_24-70_mm_f_2.8_EX_DG_HSM_lens_review.html

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1030&thread=32650563

http://mikeholloway.zenfolio.com/selling

Bokeh näyttää mielestäni melko hyvältä. Jotenkin tulee mieleen Sigman 50mm 1.4, jonka omistan ja joka yksi lempilaseistani. Hyvin huomaa että ovat samaa tuoteperhettä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo Sigman uusi malli on IF ja HSM, eli iso parannus vanhaan malliin.

IF

To ensure stability in focusing, this lens moves the inner lens group or groups without changing the lens' physical length.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meinaatko hankkia ko. lasin, lienee aika hyvä hinta/laatu jos saa hyvän yksilön.

Kai

Tuo 24-70 olisi kyllä varsin käytännöllinen haarukka. Jos sellainen tulee hankittua, päädyn varmasti noiden juttujen perusteella Nikkoria puolta halvempaan.

Nyt laukussa on vanhemman mallinen Sigma 18-50mm f2.8 ilman HSM:ää. Se on varsin hyvä hintaisekseen, mutta useimmiten juuri hieman liian laaja. Lisäksi tarkennus on hidas, eikä läheskään aina oikeilla jäljillä. 18-50 tuli hankittua kolmisen vuotta sitten Nikkorin kitin korvikkeeksi, ja sen roolin se on kyllä hoitanut hienosti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vastataan nyt tähän vaikka vanha onkin. Mulla oli ennen Sigman 24-70/2.8 EX linssi Canonissa, ja nyt on Canonin vastaava (24-70/2.8L). Kuvanlaadussa ei oikeasti ole merkittävää eroa croppirungolla, 5d:hen siirtymisen jälkeen Sigman reuna-alueiden pehmentymä on jo varsin selvää. Käyttömukavuudessa on valtava ero, oma Sigma oli sellainen että reunoihin ei tahtonut zuumi mennä millään (todella jäykkä) ja keskellä oli niin löysä että oli vaikeuksia pidellä paikoillaan. Tässä on tietenkin yksilökohtaisia eroja. Mutta isoimpana ongelmana huomasin 30d->5d siirtymän eli täyskennolla Sigma on aika kuraa, vaikka cropissa ihan mukavasti toimikin.

Olen käyttänyt aika montaa Sigmaa menesyksekkäästi (70-200 aloittelijaputki, em. 24-70, 30mm/1.4 ja 14mm/2.8 ) ja keskimäärin Sigmat ovat varsin mainioita, mutta väliin sattuu harmillisen monta maanantaikappaletta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vastataan nyt tähän vaikka vanha onkin. Mulla oli ennen Sigman 24-70/2.8 EX linssi Canonissa, ja nyt on Canonin vastaava (24-70/2.8L). Kuvanlaadussa ei oikeasti ole merkittävää eroa croppirungolla, 5d:hen siirtymisen jälkeen Sigman reuna-alueiden pehmentymä on jo varsin selvää. Käyttömukavuudessa on valtava ero, oma Sigma oli sellainen että reunoihin ei tahtonut zuumi mennä millään (todella jäykkä) ja keskellä oli niin löysä että oli vaikeuksia pidellä paikoillaan. Tässä on tietenkin yksilökohtaisia eroja. Mutta isoimpana ongelmana huomasin 30d->5d siirtymän eli täyskennolla Sigma on aika kuraa, vaikka cropissa ihan mukavasti toimikin.

Olen käyttänyt aika montaa Sigmaa menesyksekkäästi (70-200 aloittelijaputki, em. 24-70, 30mm/1.4 ja 14mm/2.8 ) ja keskimäärin Sigmat ovat varsin mainioita, mutta väliin sattuu harmillisen monta maanantaikappaletta.

Puhut ilmeisesti Sigman aiemmasta 24-70 -putkesta (ei HSM)? Useissa arvosteluissa on nimittäin todettu, että vanhan ja uuden version välillä on iso ero jälkimmäisen hyväksi (niin kuin tietysti voi olettaakin).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Puhut ilmeisesti Sigman aiemmasta 24-70 -putkesta (ei HSM)? Useissa arvosteluissa on nimittäin todettu, että vanhan ja uuden version välillä on iso ero jälkimmäisen hyväksi (niin kuin tietysti voi olettaakin).

Joo siis ei-HSM oli kyseessä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään