Tumi Hämäläinen

Radiofraseologiaa

59 viestiä aiheessa

Hommasin skannerin. Ihan vaan mielenkiinnosta lajia kohtaan. Olen vieraillut useilla lentopaikoilla ja niiden läheisyydessä ympäri maan tämän kesän aikana, ja havainnut, että aika kirjavaa on käytäntö miten ja mitä ilmoitellaan jaksolla. Ei siitä sen enempätä.

 

No, yksi korvaanpistävin juttu oli se, että aika usein ilmoituksesta ei saanut juuri minkäänlaista tolkkua. Havainnointini mukaan kyse ei ollut lähettävästä laitteesta tai vastaanottimesta, vaan siitä, miten pilotti artikuloi ja mikä oli esim. puheen volume. Oli tapauksia, joissa kaikki tuli tosi selvästi, mutta valitettavan usein kuului vain matalataajuista muminaa. Ei meidän Marttikaan saanut siitä tolkkua: "zzzz...pss...Osc...kröhöm...myötätuu...kaksys...plop...tullaan...kräk..zzzz...  :o

 

Ja sitten kysymys: millä tavoin (missäkin) lentokoulussa opetetaan radion käyttöä ja nimenomaan: painotetaanko koskaan tuota selkeää artikulointia ja äänenvoimakkuutta? Sille näyttäisi olevan tarvetta. IMO.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Skannerit nyt on monesti paljon huonompia äänenlaadussa, kuin koneiden ja tornin radiot. Jos sinä kuulet kapulallasi huonosti, se ei tarkoita, että torni ja kone kuulisivat toisiaan huonosti...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hommasin skannerin. Ihan vaan mielenkiinnosta lajia kohtaan. Olen vieraillut useilla lentopaikoilla ja niiden läheisyydessä ympäri maan tämän kesän aikana, ja havainnut, että aika kirjavaa on käytäntö miten ja mitä ilmoitellaan jaksolla. Ei siitä sen enempätä.

 

No, yksi korvaanpistävin juttu oli se, että aika usein ilmoituksesta ei saanut juuri minkäänlaista tolkkua. Havainnointini mukaan kyse ei ollut lähettävästä laitteesta tai vastaanottimesta, vaan siitä, miten pilotti artikuloi ja mikä oli esim. puheen volume. Oli tapauksia, joissa kaikki tuli tosi selvästi, mutta valitettavan usein kuului vain matalataajuista muminaa. Ei meidän Marttikaan saanut siitä tolkkua: "zzzz...pss...Osc...kröhöm...myötätuu...kaksys...plop...tullaan...kräk..zzzz...  :o

 

Ja sitten kysymys: millä tavoin (missäkin) lentokoulussa opetetaan radion käyttöä ja nimenomaan: painotetaanko koskaan tuota selkeää artikulointia ja äänenvoimakkuutta? Sille näyttäisi olevan tarvetta. IMO.

 

Siellä on paljon selvempi radioliikenne pilottien puolelta,yllätyin viimekesänä Jämin aikaan kun risteilin Pori,Kokkola,Vaasa ja Tampere akselilla.

Toki pilotit kyselivät useimmin kuin täällä.

 

Kuuntelin useita lähetyksiä ilmassa kun pääliköt kyseli selvityksia alueen läpi lentäen ilman plaania.Selvää kun vesi. :thmbup:

 

Liikennetiedoitukset,varoitukset tornista lentävästä muukalaisesta huonossa kelissä oli mainioita,näin monta konetta lähellä.

 

Taisivat kaikki tulla Helsingin alueelta,ehkä siksi sujui kieli.....,muistan monta nimeä tältä foorumilta. :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sitten toi, että kun olet kuunnellut radiolikennettä sanotaan nyt vaikka 25 -vuotta, niin suurinpiirtein jo arvaat, mitä sieltä tulee.

T: Tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sitten toi, että kun olet kuunnellut radiolikennettä sanotaan nyt vaikka 25 -vuotta, niin suurinpiirtein jo arvaat, mitä sieltä tulee.

T: Tomppa

 

Riittää paljon lyhyempikin aika. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riittää paljon lyhyempikin aika. :)

 

Toisille riittää lyhyempi aika, toiset tarvii pidemmän ajan. Itsellä 34-vuotta kuuntelu-aikaa  :thmbup:

T: Tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisille riittää lyhyempi aika, toiset tarvii pidemmän ajan. Itsellä 34-vuotta kuuntelu-aikaa  :thmbup:

T: Tomppa

 

Arvasin kyllä......

 

Mutta et tarvinnut 34 vuotta. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

 

Pari uutta asiaa olen havinnut tänä kesänä. Ensiksi hyvin useat pilotit ovat kuulemani perusteella hankkineet uuden radiopuhelinliikenne kirjan. Toiseksi näyttää siltä, että LJ:t seuraavat hyvin todennäköisesti meidän keskusteluja täällä ;)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

 

Pari uutta asiaa olen havinnut tänä kesänä. Ensiksi hyvin useat pilotit ovat kuulemani perusteella hankkineet uuden radiopuhelinliikenne kirjan. Toiseksi näyttää siltä, että LJ:t seuraavat hyvin todennäköisesti meidän keskusteluja täällä ;)

HS

 

Ruotsissa ei tälläista kirjaa ole,joku antiikinaikainen löytyy.Lisäksi teos on elävä,muutoksia tulee tasasta tahtia,usein  onnettomuuksien jälkeen.

 

Paras mahdollisuus tutkia ajankohtaista teosta on

http://www.luftfartsstyrelsen.se/publicdocuments/PDF62.pdf

 

Se etu tästä ajankohtaisesta teoksesta on että ei tarvitse opetella vanhoja juttuja,kuten tiedetään,väärin opittu on työlästä korjata.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Skannerit nyt on monesti paljon huonompia äänenlaadussa, kuin koneiden ja tornin radiot. Jos sinä kuulet kapulallasi huonosti, se ei tarkoita, että torni ja kone kuulisivat toisiaan huonosti...

 

Kuten mainitsin, jotkut viestit tulivat "huonosta" skanneristani huolimatta aivan selvästi läpi ymmärrettävällä ilmalukielellä, joten kyse ei ole pelkästään siitä Mikon mainitsemasta "huonompilaatuisesta skannerista". Kyllä kyseessä täytyy olla myös artikulointi ja puheen voimakkuus.

 

Kokemuksia lentokoulutuksen ajoilta? Painotetaanko edes yhtään, että pitäisi lausua selkeästi, ja että oman puheen äänenvoimakkuus voisi olla jotain muuta kuin muminaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten mainitsin, jotkut viestit tulivat "huonosta" skanneristani huolimatta aivan selvästi läpi ymmärrettävällä ilmalukielellä, joten kyse ei ole pelkästään siitä Mikon mainitsemasta "huonompilaatuisesta skannerista". Kyllä kyseessä täytyy olla myös artikulointi ja puheen voimakkuus.

 

Kokemuksia lentokoulutuksen ajoilta? Painotetaanko edes yhtään, että pitäisi lausua selkeästi, ja että oman puheen äänenvoimakkuus voisi olla jotain muuta kuin muminaa?

 

Kyllä on opetettu miten puhutaan,saanut kuunnella nauhoituksia omasta pälinästä. :-[

 

Ohjeet olemassa mikrofonin asennosta ym ym ym

 

Jos silti menee muminaksi niin ehkä kyseinen pilotti peittää epävarmuutensa näin,ehkä haluaa näyttää että on ammattilainen,ROGER. :P

 

Näitä ROGER:ita lentää muuallakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tuumattua tupakin jälkeen....

 

Ehkä vikaa vehkeissä,kepsun antennikaapeli lähellä kuulokkeiden johtoa,myötäkuuntelu lähettäessä rikki.

Vaikea puhua kun ei kuule mitä puhuu.

Lähetysnappula hapettunna. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tuumattua tupakin jälkeen....

 

Ehkä vikaa vehkeissä,kepsun antennikaapeli lähellä kuulokkeiden johtoa,myötäkuuntelu lähettäessä rikki.

Vaikea puhua kun ei kuule mitä puhuu.

Lähetysnappula hapettunna. :)

 

Niin, saunan jälkeen tuumattua: laitteistosta johtuvia "vikoja" voi tietenkin olla, mutta niin kuin sanoin, nyt ei varmaankaan ole kyse siitä. Ei pitäisi olla vaikeaa puhua selkeästi ja kohtalaisella volumella, vaikka ei kuulisi mitään (?). Ei tässä mitään studion äänitarkkailijoita olla... eh, vai ollaanko??? ::)

 

Huutaa ei tarvitse, se voi särkeä ääntä.  8)

 

Kaiken kaikiaan, olkoon vehkeet mitä vaan, selkeä artikulointi ja riittävä äänen äänenvoimakkuus jo lähtökohtaisesti pitäisi olla jokaisen ilmailijan perslihakseen tatuoituna.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Normaalisti ainakin niillä koneilla joilla olen lentänyt oma ääni kuuluu kuulokkeista ja siitä voi ja pitääkin tarkastaa miten se kuuluu muille. Tuossahan on lähetyksen jälkeen komponentteja joissa äänen taso voi heiketä, mm. intercom ja radio itsessään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokemuksia lentokoulutuksen ajoilta? Painotetaanko edes yhtään, että pitäisi lausua selkeästi, ja että oman puheen äänenvoimakkuus voisi olla jotain muuta kuin muminaa?

 

Kyllä se opetetaan. Älä huoli.

 

Jos jonkun muun koneen lähetys kuuluu skanneriisi kirkkaammin, voi syy olla myös koneen sijainti, etäisyys, mahdolliset maastoesteet, rakennukset, radion ja antennin kunto jne.

 

Ja kyllä niitä epäselvempiäkin ääniä joukkoon mahtuu, me olemme kaikki yksilöitä. Viesti useimmiten kuitenkin saadaan perille.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos jonkun muun koneen lähetys kuuluu skanneriisi kirkkaammin, voi syy olla myös koneen sijainti, etäisyys, mahdolliset maastoesteet, rakennukset, radion ja antennin kunto jne.

Ja kyllä niitä epäselvempiäkin ääniä joukkoon mahtuu, me olemme kaikki yksilöitä. Viesti useimmiten kuitenkin saadaan perille.

 

Totta, vaikuttavia asioita voi olla paljonkin, mutta tässä minun "testissäni" koneet olivat kaikki jo miltei näköetäisyydellä, joten etäisyys ei liene primäärinen vaikuttava tekijä.  Toki ilmailijoita on erityyppisiä jo pelkästään ulosantinsa puolesta, mutta en silti ymmärrä Kimmon "viesti useimmiten kuitenkin saadaan perille" -kommenttia, kun se viesti pitäisi saada perille aina. Ilmailussa ei pitäisi olla varaa erehtyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta, vaikuttavia asioita voi olla paljonkin, mutta tässä minun "testissäni" koneet olivat kaikki jo miltei näköetäisyydellä, joten etäisyys ei liene primäärinen vaikuttava tekijä.  Toki ilmailijoita on erityyppisiä jo pelkästään ulosantinsa puolesta, mutta en silti ymmärrä Kimmon "viesti useimmiten kuitenkin saadaan perille" -kommenttia, kun se viesti pitäisi saada perille aina. Ilmailussa ei pitäisi olla varaa erehtyä.

 

Hyvä on, sanon sitten se viesti saadaan perille aina.

 

Miksi minusta nämä sinun kirjoituksesi haiskahtavat vähän provosoinnilta? Kyse ei oikeasti ole niin haudanvakavasta ongelmasta kuin annat ymmärtää.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä on, sanon sitten se viesti saadaan perille aina.

 

Miksi minusta nämä sinun kirjoituksesi haiskahtavat vähän provosoinnilta? Kyse ei oikeasti ole niin haudanvakavasta ongelmasta kuin annat ymmärtää.

 

Ei varmaan olekaan niin haudanvakavaa, mutta aiheesta kuin aiheesta pitää voida keskustella. Kyse on siitä, että jos et saa selvää toisen koneen viestistä, saattaa pahimmassa tapauksessa olla todellinen kaputti molemmille. Ei tämä sen vakavampaa ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei varmaan olekaan niin haudanvakavaa, mutta aiheesta kuin aiheesta pitää voida keskustella. Kyse on siitä, että jos et saa selvää toisen koneen viestistä, saattaa pahimmassa tapauksessa olla todellinen kaputti molemmille. Ei tämä sen vakavampaa ole.

 

Jos joku joka kuuntelee skanneria ja ei saa selvää ei edellytä kaputtia. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ettei vaan ollut kysymys atmosfärissä olevista häiriöistä,latauksia tms?

 

Mä lensin kerran Croatia:ssa yli tunnin ukkosmyrskyn vierellä enkä kuullu kun sähinää,savu haisi kun vuoristossa palo mettä......

 

Sovin kontrollin kanssa että pidetään turpa kiinni toistaiseksi ja lennellään suunnitelmien mukaan. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos joku joka kuuntelee skanneria ja ei saa selvää ei edellytä kaputtia. ::)

 

No, näin Ollen, voin todeta, että saman asian (heikon kuuluvaisuuden/artikulaation) olen monesti huomannut jo ihan koneenkin luureista. Ehkä se on sitten niin, etten ymmärrä kuulemaani...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, näin Ollen, voin todeta, että saman asian (heikon kuuluvaisuuden/argumentaation) olen monesti huomannut jo ihan koneenkin luureista. Ehkä se on sitten niin, etten ymmärrä kuulemaani...  ;)

 

Ymmärrät varmaan.

 

Enempää en osaa sanoa tähänhätään kuin että laatueroja tietenkin on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään