Tumi Hämäläinen

Radiofraseologiaa

59 viestiä aiheessa

Päästäisiinkö tästä sopivasti siihen, missä vaadittaisiin joku muu kielitaitomerkintä nykyisten määräysten mukaan kuin esim. englanti.

Eli pitäisi hankkia suomalaiseen kirjaan vaikka ruotsi(6)

Täällähän paikallinen viranomainen ei pysty sellaisia kokeita (vaikka kuinka on virkamiesruotsin taitoinen) järjestemään, saatika sitten esim. venäjä, joka taas on tietyilla lennoilla (tai voisi vapauttaa tietyista navigaattori-kuvioista) itäiseen naapuriin pakollinen.

 

 

 

Jos lennät Ruotsissa Suomalaisella lupakirjalla ja käytät Ruotsia niin merkintä pitäisi kaiketi olla.

 

Sama asia kun minä lennän Suomessa suomea vääntäen,merkintä pitäisi olla.Asiaan koitin saada selvyyttä mutta luovutin......

 

Esim.Puolassa oli aikaisemmin kenttiä jossa puhuttiin vain puolaa,sinne ei kai ollut asiaa ilman kielitaitoa,merkinnästä en tiedä.

Oli toki mahdollista tilata tulkki/lontoota vääntäva Lj torniin.....,72 tuntia ennen ETA

 

Edit/ Luulen että voin sääntöjen mukaan tehdä Lontoon testin uusiksi siellä suomessa ja samalla saada Suomen kielen todistuksen.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ne korvasivat puolestaan Håkanille menneet luurit, joten hyvinhän nuo kiertävät. Toivottavasti niistäkin sai vielä kelvolliset.

 

-A-

 

Varmasti

Niistä ei ole jäljellä kuin sangat, kopat ja johdot. Kaikki muu on nyt mallia DC, sponsored by ...  :thmbup:

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko Tumi käynyt Mikkelissä kytiksellä viimeaikoina? Meinaan vaan, että sopisi nuo sun vihjeesi meidän kerhon hyppyhissin lentoaikatauluihin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsin erikoisuus tietääkseni ainutlaatuinen maailmassa.VFR reitille pitää olla pisteet enintään 100Nm tai 30 minuutin lentoaika,et siis voi jättää plaania esim ESOW DCT ESMQ.

Vaikka myöhassä ja vähän OT: vaatimus ei ole Ruotsin vaan ICAO:n (Doc 4444-PANS-RAC) keksimä:

Flights outside designated ATS routes: Insert points not normally 30 min flying time or 370km (200NM) apart.....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmasti

Niistä ei ole jäljellä kuin sangat, kopat ja johdot. Kaikki muu on nyt mallia DC, sponsored by ...  :thmbup:

 

Hyvä hyvä! Sittenhän se oli hyvä pisnes :) Mulla taitas olla jossain vielä jokuset vanhat mekaanikon luurit, jotka on enimmäkseen clarkkeja kanssa. Niistä vois saada viriteltyä jotakin.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko Tumi käynyt Mikkelissä kytiksellä viimeaikoina? Meinaan vaan, että sopisi nuo sun vihjeesi meidän kerhon hyppyhissin lentoaikatauluihin...

 

No, Mikko, olen tietenkin Mikkelissäkin korvat höröllään, mutta tämä esimerkkini oli ihan muualta. Ja toiselle Mikollekin: tunnen toisen pilotin, joten tiesin headsetit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka myöhassä ja vähän OT: vaatimus ei ole Ruotsin vaan ICAO:n (Doc 4444-PANS-RAC) keksimä:

 

Kuka on sanonutt sen olevän Ruotsin vaatimus? :)

Citat

Ruotsin erikoisuus tietääkseni ainutlaatuinen maailmassa.VFR reitille pitää olla pisteet enintään 100Nm tai 30 minuutin lentoaika,et siis voi jättää plaania esim ESOW DCT ESMQ

 

Toki matka on 200Nm,siis maanopeuden pitäisi olla 400Kt.......

 

Meillä ei ole käytännössä ATS väylia lentopinta 100 alapuolella...

 

Mikä muu maa toteuttaa tätä käytäntöä?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttää siltä, että FAA on vuosien jahkailun jälkeen luopumassa fraasista "(cleared into) position and hold" , minkä sijaan otetaan ICAO-suositus "line up and wait". Helppoa ei ole, vaan tarvittaneen erityinen valistuskampanja, jotta uusi fraasi saadaan jenkeille (ja muillekin siellä kävijöille) kaaliin. NTSB on suositellut tätä jo 9 vuotta sitten.

 

http://www.avweb.com/avwebflash/news/PositionAndHoldChangeExpectedSoon_201830-1.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään