Guest arttula

XP ja levyn formatointi FAT32:ksi

24 viestiä aiheessa

Hei, pystyykö 1 Tb:n levyn formatoimaan XP:llä FAT32-muotoon ? Kun yritän formatoida, ei se anna vaihtoehdoksi kuin NTFS.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei, pystyykö 1 Tb:n levyn formatoimaan XP:llä FAT32-muotoon ? Kun yritän formatoida, ei se anna vaihtoehdoksi kuin NTFS.

Tuossa nyt ei ole taas mitään järkeä käyttää FAT32 muotoa 1TB kovossa, eikä se myöskään kokonaisena onnistukkaan koska FAT32 raja kulkee 4gb. Joten joudut osioimaan tuon kovosi väh. 4gb osioiksi jotta saat sen käyttöön, mutta voisin antaa neuvon, unohda FAT32, miksi muutenkaan pitäisit wanhaa tiedostojärjestelmää käytössä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuossa nyt ei ole taas mitään järkeä käyttää FAT32 muotoa 1TB kovossa, eikä se myöskään kokonaisena onnistukkaan koska FAT32 raja kulkee 4gb. Joten joudut osioimaan tuon kovosi väh. 4gb osioiksi jotta saat sen käyttöön, mutta voisin antaa neuvon, unohda FAT32, miksi muutenkaan pitäisit wanhaa tiedostojärjestelmää käytössä?

Muuten melkein samaa mieltä mutta mitä tarkoitat tuolla 4gb rajalla  ::) - ihan uutta mulle...

EDIT: http://support.microsoft.com/kb/314463

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muuten melkein samaa mieltä mutta mitä tarkoitat tuolla 4gb rajalla  ::) - ihan uutta mulle...

FAT32 rajalla tarkoitan sitä, että se ei käsitä kerrallaan kun sen 4gb, kovon voi osioida vaikka 80gb asti, mutta se täytyy tehdä ensin osiointi ohjelmalla jotta se FAT32 ymmärtää tuota osiointi kikkaa.

Joten kerro Kimmo ihmeessä jos tiedät miten saat suoran yhden ainoan osion heitettyä FAT32 1Tb kovolle :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noh, kun käyttäisin tätä levyä (siis ulkoista USB-levyä) sekä Macissä, että ajoittain Win-ympäristössä. Mac ei anna formatoida tuota, kuin omaan formaattiinsa tai sitten FAT-levyksi. XP tarjoaa vain NTFS-muotoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noh, kun käyttäisin tätä levyä (siis ulkoista USB-levyä) sekä Macissä, että ajoittain Win-ympäristössä. Mac ei anna formatoida tuota, kuin omaan formaattiinsa tai sitten FAT-levyksi. XP tarjoaa vain NTFS-muotoa.

XP:llä se FAT32 luonti ei onnistu kuitenkaan, eri käyttiksellä saattaa ehkä onnistua. Mutta kun ajatellaan clusterien määrää 1tb kovolla tuollaisella osio tyypillä, niin en kyllä alkaisi sitä vaivaa näkemään että koittaisin saada FAT32, kyllä suosittelen NTFS. Mulla on molemmat ulkoiset kovot NTFS, toinen oli ostoaikana FAT32(500gb) mutta muunsin sen NTFS

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joten kerro Kimmo ihmeessä jos tiedät miten saat suoran yhden ainoan osion heitettyä FAT32 1Tb kovolle :D

Hyvänen aika enhän mä mitään tuollaista ole edes väittäny....vaikka kyllähän FAT32 levy voi olla max 8TB mutta pitäydytään nyt tässä XP:ssä  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyl kyl... Tekisinkin siitä NTFS:n, mutta kun Mac ei kykene sille kirjoittamaan - lukemaan kylläkin. Ja toisaalta Win ei ymmärrä Macin formaattia. Ollaanko siis pattitilanteessa ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvänen aika enhän mä mitään tuollaista ole edes väittäny....

Ei mitään hätiä, mutta ajattelin että kun alat laskemaan mikä hävikki siitä clusterien takia tulee kovon tilan suhteen, niin aattelin että kannattaa miettiä tälläiset asiat ennen kun vastaa.

Mitä enemmän clusterien määrä kasvaa, niin se näkyy tila hävikkinä kovolla, mitä pienempi kovo osioitavana, sitä vähemmän tätä hävikkiä syntyy.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Duoh... Onko vinkkejä Win-Mac -sekakäyttäjiltä, mihin muotoon tuo nyt kannattaisi formatoida. Ja miten ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Duoh... Onko vinkkejä Win-Mac -sekakäyttäjiltä, mihin muotoon tuo nyt kannattaisi formatoida. Ja miten ?

niin eli sulla on siis teranen levy joka ei ole wintoosan systeemi levy - vaan joku mahdollisesti ulkoinen storage, jonka haluat sitten molempien käyttöjärjestelmien käyttöön yhtenä 1 Teran osiona, molemmat kirjoittaa ja lukee - näinkö ?

-> No mulla: NTFS ja MacFUSE tai paremminkin http://macntfs-3g.blogspot.com/

Kimmo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, juurikin noin. Eli tuolla MacFusella voisi asian hoitaa ?

Hmmm... MacFUSE näköjään löytyykin jo levyltä. Tarviiko tuo NTFS-3G myös asentaa ? Ei nimittäin asennu. Aina tulee ilmoitus:Ei kelvollisia tiedostojärjestelmiä, kun yrittää tuon .dmg:n mountata :(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yhden TBn levyn formatointi FAT32 formaattiin onnistuu esimerkiksi Linuxissa. Lataa vaikka Ubuntu ja polta se CD tai DVD levylle. Käynnistä Ubuntu Live-CDltä ja Ubuntun partitiointityökalulla formatoi levy FAT32 formaattiin. Linuxin käyttämiseksi Live-CDltä sitä ei tarvitse asentaa.

Windows ymmärtää hyvin noin isoa FAT32 osiota mutta ei anna formatoida sellaista. Itse juuri eilen formatoin ostamani teratavun kiintolevyn FAT32 formaatista NTFS formaattiin joten hyvin onnistuu noin ison levyn käyttäminen FAT32 muodossa. Toisinpäin minun piti kuukausi sitten formatoida yksi toinen levy jotta tallentava digiboxini ymmärtäisi tiedostoformaattia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yhden TBn levyn formatointi FAT32 formaattiin onnistuu esimerkiksi Linuxissa. Lataa vaikka Ubuntu ja polta se CD tai DVD levylle. Käynnistä Ubuntu Live-CDltä ja Ubuntun partitiointityökalulla formatoi levy FAT32 formaattiin. Linuxin käyttämiseksi Live-CDltä sitä ei tarvitse asentaa.

Windows ymmärtää hyvin noin isoa FAT32 osiota mutta ei anna formatoida sellaista. Itse juuri eilen formatoin ostamani teratavun kiintolevyn FAT32 formaatista NTFS formaattiin joten hyvin onnistuu noin ison levyn käyttäminen FAT32 muodossa. Toisinpäin minun piti kuukausi sitten formatoida yksi toinen levy jotta tallentava digiboxini ymmärtäisi tiedostoformaattia.

Huh ! Varmasti toimisi, mutta menee monimutkaiseksi - etenkin, kun en ole koskaan Linuxia käyttänyt. Nyt sain tuon levyn näkymään Macciin, mutta vain siis lukumuodossa. Tein päätöksen, ja yritin alustaa tuon Mac -formaattiin. Jostain syystä sekään ei onnistu, vaan tulee heti virheilmoitus.

Ei oo helppoo, ei... :(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Seurailitko Clusterien määrää? Ja oliko tuo formatoitu kovosi ulkoinen, sisäisiä kovoja harvemmin tapaa valmiiksi alustettuina :) Mulla on tosiaan yksi ainut 500gb ulkoinen ollut FAT32 muodossa, mutta en ole nähnyt syytä pitää sitä FAT32 muodossa, sille tiedostojärjestelmälle et siirtele isompia tiedostoja kerralla, NTFS taas sallii tämän. Kukaanhan ei ole väittänyt mitään ettei FAT32 toimisi ongelmitta, kuten yleensä osa ulkoisista kovoista FAT32 muodossa on. Kyse lähinnä siitä että mitä järkeä. Asentakaa samantien windows 98 sille kovolle :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyse lähinnä siitä että mitä järkeä. Asentakaa samantien windows 98 sille kovolle :D

No on siinä järkeä, jos pitää käyttää samaa levyä Macin ja Windowsin kanssa. Ja siitä tässä on nyt kysymys.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No on siinä järkeä, jos pitää käyttää samaa levyä Macin ja Windowsin kanssa. Ja siitä tässä on nyt kysymys.

Ahaa, no selvä homma. Ajattelin vaan että kun tuo homma on saatu toimimaan, ettei sitten tulla kohta kysymään miksi en voi siirtää 5gb tiedostoa kovoltani toiselle kovolle.

Kannattaa aina huomioida nuo rajat noissa asioissa, raja tulee vastaan tietokoneillakin :thmbup: Itse olen aika suorasanainen pitämään omaa linjaa, tulee aina unohdettua muut. Anteeksi itsekeskeisyyteni :'(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuolla http://tokiwa.qee.jp/EN/Fat32Formatter/ ilmaisella softalla saa XPssä tehtyä siitä ulkoisesta levystä 1TB FATin.

Ymmärrän mainiosti tuon FAT32 -tuskan, koska oolen paininut saman asian kanssa useasti.  NTFS on levyjärjestelmänä hyvä vain niin kauan kun eletään pelkässä wintoosamaailmassa. Kun mukaan otetaan mäkkiä tai linuxia, pienin yhteinen nimittäjä on FAT32.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

http://www.ntfs-3g.org/

Tuonhan saa asennettua MAC:ille, niinkuin linuxillekkin.  ;)

Juu, juu... Mutta, kun se ei asennu. Dmg-paketti antaa virheilmoituksen "Ei kelvollisia tiedostojärjestelmiä", kun yritän mountata sen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Googleen fat32format.exe niin ekan linkin takaa löytyy ohjelma jolla formatointi onnistuu vaikka teran kokoiseksi.

Fat32:ssa suurin yksittäisen tiedoston koko on 4 GB; osio voi olla roimasti suurempi.

En allekirjoita sitä etteikö fat32:n käytössä olisi mitään järkeä, sillä joissakin tapauksissa se kannattaa. Yhteensopivuus muiden järjestelmien kanssa voi olla joillekin hyvä syy, ja toinen syy on fat32:n nopeus erityisesti hakemistojen käsittelyn osalta. Esim. itselläni on kuvakansiossa useita alikansioita ja niiden alla yhteensä kymmeniä tuhansia tiedostoja, ja ntfs-levyllä tämän hakemistopuun avaaminen Resurssienhallinnassa kesti raivostuttavan pitkään - kovalevyn lukupää huuti "RRRRRRRRR" parikymmentä sekuntia tuskissaan ennenkuin alihakemistot aukesi näkyviin, eikä defragmentointi juurikaan auttanut asiaan, eikä myöskään indeksoinnin pois päältä laittaminen. (Ei, kuvien esikatselu ei ole käytössä.) Osion MFT:n defragmentointi Diskeeperillä lyhensi ajan alle 10 sekuntiin, mutta sekin on liikaa. Muutin sitten kyseisen levyosion fat32:ksi ja kas vain, hakemistopuun avaaminen kestää alle sekunnin. Tahmaavia koneita ei tueta.

Fat32:n virhesietoisuus on tietty heikompi, vaan eipä nuo ole minulla koskaan vielä sekaisin menneet.

Olen myös niitä fossiileja jotka kauhistelee kovo-sanan käyttöä - kovohan tarkoittaa hardwarea enkä itse kutsu sitäkään kovoksi.  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, juu... Mutta, kun se ei asennu. Dmg-paketti antaa virheilmoituksen "Ei kelvollisia tiedostojärjestelmiä", kun yritän mountata sen.

Levy on jo formatoitu NTFS:ksi Windowsissa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Levy on jo formatoitu NTFS:ksi Windowsissa?

No ei. Kyse on siis ulkoisesta USB-kovalevystä, jonka haluaisin toimivan sekä Mac että Win -ympäristöissä. Itse tämä kone, jota nyt käytän, on siis Mac. Sen sisäinen kovalevy on ihan ok.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No ei. Kyse on siis ulkoisesta USB-kovalevystä, jonka haluaisin toimivan sekä Mac että Win -ympäristöissä. Itse tämä kone, jota nyt käytän, on siis Mac. Sen sisäinen kovalevy on ihan ok.

Oletko koittanut antaako esim windows XP asennus muuntaa osion FAT32 muotoon? Yleensä se mahdollisuushan tulee kun aloittaa asennuksen DOS tilasta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään