Guest erkkikorpela

Lentohuolto Oy

120 viestiä aiheessa

Tiivistelmä Ilmailu-lehdessä 1/1979 olleesta Jyri Raivion artikkelista "Kenen Finnwings?":

 

Artikkelissa käsiteltiin talvella 1978-79 kiihkeänä vellonutta tilannetta Wihuri Oy Finnwingsin (ent. Wihuri Oy Lentohuolto), Finnairin, Kuljetusliike P. Lumiahon ja vasta perustetun Siimes Aviationin ympärillä. Finnair kävi neuvotteluja Wihuri Oy:n kanssa tämän omistaman Finnwingsin osakkeiden hankinnasta; Finnairia kiinnostivat postilennot sekä pohjoisen kaavailtu kalottiliikenne. Neuvottelut olivat Finnwingsin toimitusjohtaja Lars Dahlbergin mukaan varsin pitkällä. Artikkelissa spekuloitiin jonkin verran sillä, oliko suomalainen ilmailu keskittymässä yhteen, Aeroflotin tyyliseen suurorganisaatioon.

 

Yllättävä siirto tapahtui, kun Kuljetusliike P. Lumiahon isäntä Pentti Lumiaho ilmoitti 19.12.1978 ostaneensa Finnwings-nimisen yhtiön ja samalla oikeuden nimeen. Tämän niminen yhtiö (tarkkaan ottaen Finnwings Oy Lentokeskus - Flygcentralen) oli nimittäin ollut olemassa jo helmikuusta 1960 lähtien, ja vuodesta 1966 sen olivat omistaneet Antti Aarnio-Wihuri, Rakel Wihuri ja Marja Aarnio-Wihuri, joilta Lumiaho oli sen siis nyt ostanut. Lentohuollolle oli Wihurien taholta annettu aikoinaan lupa käyttää Finnwings-nimeä omassa liiketoiminnassaan; nyt Pentti Lumiaho kuitenkin ilmoitti, ettei lupa ole enää voimassa. (Artikkelin ulkopuolelta mainittakoon, että Wihurien perheen vaikutusvalta Wihuri Oy:ssä lienee ollut näihin aikoihin varsin pieni; Finnairin kanssa neuvotteli siis eri taho kuin joka myi Finnwings-nimen Lumiaholle.)

 

Lumiaho ilmoitti myös, että yhteistoiminta Wihuri Oy:n kanssa loppuu. Uudeksi operaattoriksi tulisi vuodenvaihteesta alkaen Siimes Aviation, jonka takana oli Lentohuolto-Finnwingsin aikaisempi toimitusjohtaja Matti Siimes. Mainitaan myös, että Lumiahon rahtilentotoiminta oli kahdeksassa vuodessa kasvanut "kokeiluluontoisesta" merkittäväksi toiminnaksi, johon osallistui n. 90 autoa, joka kattoi 550 paikkakuntaa, ja joka päivittäin käsitteli 150 000 lähetystä. Lentokalustona oli 2 kpl Cessna 404, 2 kpl Cessna 402 sekä yksi Cessna 185, jotka vuositasolla lensivät n. 2 800 tuntia.

 

Lumiaho kertoo myös suunnitelmista aloittaa Suomessa amerikkalaisen Federal Expressin mallin mukainen pakettiliikenne. Hän maalailee näkymiä 200 henkeä työllistävästä lajittelukeskuksesta Jyväskylässä, ja jopa Kar-Airin kääntöpyrstö-DC-6:sta oli neuvoteltu lentokalustoksi.

 

Siimes Aviation kärsi aluksi pilottipulasta. Vakinaisia ohjaajia oli aluksi vain kaksi, lisäksi yhtiössä lensivät freelancerina mm. Ilmailuhallituksen tarkastajat Pekka Lilja ja Martti Pakarinen (joiden "kaksoisroolia" artikkelissa hieman ironisoidaan). Yhtiötä edustava Juhani Missonen arveli kuitenkin pilottipulan hellittävän, kun Wihuri Oy Finnwings joutuisi, Lumiahon työt menetettyään, pian vähentämään ohjaajiaan.  "Vastapuolen" toimitusjohtaja Dahlberg ei tätä niele, vaan vähättelee Lumiahon rahtilentojen merkitystä yhtiönsä kokonaisuuden kannalta. Nimikiistasta hän toteaa, että Wihurien omistama Finnwings Oy Lentokeskus - Flygcentralen on ollut pelkkä paperiyhtiö, ja että lopullinen ratkaisu kysymykseen jouduttaisiin hakemaan oikeusteitse. "Logo on ainakin varmasti meidän", hän vielä mainitsee.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivitin aloitusviestiin nuo lehtiartikkeleissa olleet jutut ja jäsentelin sitä vähän uudelleen. Homma alkaa olla paketissa omien tietojeni osalta, mutta lisää on kyllä jossain vaiheessa luvassa. Keskustelukin jatkukoon, jos vain uusia vanhoja asioita pulpahtelee mieleen!

 

Kiitos kaikille, jotka ovat olleet kantamassa omia korsiaan tähän kekoon!

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korjatkaa jos en huomannut, Aero Commander 500 OH-ACA on (ainakin ollut jos ei ole tullut takaisisin) nykyisin, ES-ACA.

OH-ACB, olikin sitten konekummajainen joka oli kuin kulmikas Cessana 172, os. Volaire,kauppanimi Aero Commnder 100.

Koneen kohtaloksi koitui sitemmin tuhoutua Malmin sivuruohikolle.

Mihin sen "raato" on hävinnyt tiettääkö joku?

Tämä ei tietenkään liity mitenkään teemaan Lentohuolto, kuin korkeintaan aasinsiltana.

 

Mutta sen muistan hyvin, kun talvet olivat vielä talvia, kylmiä ja lumisia, lentokoneiden moottorien lämmityslaitteet,siitä on myös jonkinlaisa kuvia. nykyisin ne ovat sähkökäyttöisiä peitteen alla surisevia huomaamattomia laitteita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korjatkaa jos en huomannut, Aero Commander 500 OH-ACA on (ainakin ollut jos ei ole tullut takaisisin) nykyisin, ES-ACA.

 

 

Ainakin HIAS 90:n aikoihin Commander oli Viron rekkareissa. Olen sitä mieltä, että tämä koneyksilö pitäisikin ehdottomasti saada pelastetua takaisin Suomeen ja museoitavaksi. ACA edustaa harvinaisella tavalla suomalaisen yleisilmailun historiaa. Sen vaiheisiin tuntuu liittyvän  monia tarinoita!

 

Tässä kuva elokuulta:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-ACA talvella 1970, tarkemin 22.2 1970.

Talvet olivat todella silloin talvia.

Siitä on jossain myös värikuva,mutta nyt täytyy tyytyä tähän,kuvitellaan vain  että se on valkoinen/keltainen/musta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni juuri tuo Commander oli jokunen aika sitten myynnissäkin planecheck.com:ssa. Ei mitenkään mahdoton hanke hommata tänne - tai on se ainakin huomattavasti helpompi, kuin tuolla toisessa topicissa oleva Convairin hankinta prosessi  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen henkilökohtaisesti ollut ihan jonkin verran tekemisissä OH-ACA:n ylläpidon kanssa, toisn emme silloin enää kumpikaan olleet Lentohuollon palveluksessa. Jo silloin ajatusleikkinä funtsailin, että siinäpä vasta olisi oivallinen kimppakone vähän varakkaammille herrasmiehille: charmikkaasti ikääntynyt "lentävä museokone", luja ja yksinkertainen konstruktio, moottoreina äärimmäisen simppelit ja luotettavat O-540 Lycosaurukset, ja silti ihan oikea kabiiniluokan 2-moottorikone jäänpoistoineen sun muineen. Jos joku porukka koneen päättää Suomeen haalia, ilmoittaudun vapaaehtoiseksi huoltotoimintakonsultiksi!  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laukkasen Jyrkin sanoja lainatakseni (uudesta kirjasta): Rockwell 500 Shrike Commander S oli kaikkein miellyttävin hänen lentämistään 2-moottorikoneista. En sitten tiedä miten tää perus-500 eroaa Shrikesta...

 

Tosin, jos valita saisi, olisi Lentohuollon vanhoista koneista OH-ETA seksikkäin. Se on vaan tanskalaisessa museossa nykyisin... http://www.airliners.net/photo/Netherlands---Air/Lockheed-12A-Electra/1149811/L/

 

Edit: Ei kun hollantilaisessa siis.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samat sanat olen kuullut kaikilta tutuilta, ketkä ovat Commanderia lentäneet. Shrike on uudempi versio. Tehokkaammat ( 290hv ) ruiskumyllyt ja kosmeettisia muutoksia rungossa.

 

Mutta vielä enemmän polttelisi OH-ACO Grand Commander 680FL!!! Siinä on munaa!!! Lycoming IGSO-540 myllyt ( Supercharged & Geared ) ja piiitkä tilava runko! On muuten hienot soudit noissa myllyissä  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni juuri tuo Commander oli jokunen aika sitten myynnissäkin planecheck.com:ssa. Ei mitenkään mahdoton hanke hommata tänne - tai on se ainakin huomattavasti helpompi, kuin tuolla toisessa topicissa oleva Convairin hankinta prosessi  ;)

 

Eikös tämä kotimaisessa omistuksessa ole tälläkin hetkellä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tämä kotimaisessa omistuksessa ole tälläkin hetkellä?

 

Olisiko noin? Pilotit taitavat kuitenkin olla Virosta, koskaa kyljessä komeilee teksti "Flying Estonians" ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistanko väärin, että omistaja on / oli suomalainen yritys nimeltä Super7?

 

Lennuametin sivuilta ei taida löytyä samanlaista ilma-alusrekisteriä kuin meillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin HIAS 90:n aikoihin Commander oli Viron rekkareissa. Olen sitä mieltä, että tämä koneyksilö pitäisikin ehdottomasti saada pelastetua takaisin Suomeen ja museoitavaksi. ACA edustaa harvinaisella tavalla suomalaisen yleisilmailun historiaa. Sen vaiheisiin tuntuu liittyvän  monia tarinoita!

 

Tässä kuva elokuulta:

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Olet aivan oikeassa,jotkut ovat tosin sitä mieltä että, Baron ex. OH-APU/OH-BBA/OY-DPK/OH-BBA olisi ollut ensimäinen lajonsa edustaja Suomessa,siis liikekoneluokka,OH-ACA tuli maahan ennen tuota Baronia mutta tät OH-ACAta ei ei pidetä/tty liikekoneena.

Baron on jo museoitu, kyllä sinne kuuluu myös (ainakin sitten joskus) myös Commander OH-ACA!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei! Tunnetko Urpo Koskela nimistä lennonopettajaa Lentokoulun ajoilta? Perheemme arkistoista löytyi tieto, että hän olisi opettanut isääni Seppo Kuljua 60-luvulla. Poimin hänen nimensä hänen lähettämästään kirjeestä, jossa nimi on hänen käsialallaan kirjoitettu. Mielestäni sukunimi on Koskela.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei! Tunnetko Urpo Koskela nimistä lennonopettajaa Lentokoulun ajoilta? Perheemme arkistoista löytyi tieto, että hän olisi opettanut isääni Seppo Kuljua 60-luvulla. Poimin hänen nimensä hänen lähettämästään kirjeestä, jossa nimi on hänen käsialallaan kirjoitettu. Mielestäni sukunimi on Koskela.

 

Ainakin yksi Urpo Koskela on suomalaisen ilmailun todellisia Grand Old maneja. Urpo teki pitkän päivätyön Finnairilla ja jäi viitisentoista vuotta sitten eläkkeelle pääohjaajan paikalta. Ei malttanut jäädä vietämään rauhallisia eläkepäiviä, vaan oli mukana kansainvälisissä ilmailuturvallisuustehtävissä ja viime vaiheessa vielä Finncomissakin. Seitsemänkymppisenä pääti viimein rauhoittua. Asustelee tällä hetkellä Itä-Helsingissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään