Ari Mäkelä

Kaksi hävittäjää törmäsi yhteen

20 viestiä aiheessa

 

16.8.2009 14:23

A A STT–Itar–Tass–Reuters–AFP

 

Kaksi hävittäjää törmäsi yhteen kesken Venäjän ilmavoimien taitolentoryhmän harjoituksen Moskovassa sunnuntaina.

 

Uutistoimisto Itar-Tassin mukaan toisen Su-27-hävittäjän ohjaaja selvisi yhteentörmäyksestä hengissä heittoistuiminen avulla. Toisen hävittäjän kaksi ohjaajaa on kateissa.

 

Onnettomuus sattui Russkie Vitjazi -taitolentoryhmän valmistautuessa kansainväliseen MAKS2009 -ilmailunäyttelyyn. Venäjän ilmailukatselmus alkaa tiistaina.

 

kertoo hs.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pravdan mukaan menehtynyt lentäjä oli laivueen komentaja Igor Tatshenko.

 

Летчик, погибший при столкновении двух истребителей Су-27 в Подмосковье, - командир известной пилотажной группы "Русские Витязи" Игорь Ткаченко.

http://www.pravda.ru/news/accidents/16-08-2009/320781-su-0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessähän on Suomessakin (ainakin Kauhavalla juhannuksena 2008) esiintynyt Russian Knights , eikö?

 

EDIT :

Tuoreeltaan uutistoimisto Ria-Novosti kertoi. että toinen lentokoneista putosi Rybakin kylään Moskovan lähistöllä. Pelastustyöntekijöiden mukaan yksi nainen sai onnettomuudessa vakavia vammoja. Hänet toimitettiin helikopterilla hoitoon. Epävirallisten lähteiden mukaan lentokoneen putoamispaikassa olisi loukkaantunut viisi ihmistä.

 

uusi suomi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.themoscowtimes.com/article/600/42/380857.htm

 

The crash occurred when jets with the elite Russian Knights flying team attempted a maneuver in which they lined up with only a distance of 2 meters separating the nose of one from the tail of the other, said Magomet Tolboyev, the honorary president of the air show.

 

All three pilots manning the planes, one of which was a two-seater, managed to eject. The pilot who died was Colonel Igor Tkachenko, 45, the squadron leader of the Russian Knights, air show organizers said.

 

One of the surviving pilots was hospitalized with a spinal fracture, RIA-Novosti reported. The third pilot was in satisfactory condition, the Air Force said.

 

The crash was likely caused by pilot error during the execution of a difficult maneuver, an Air Force spokesman said. “We will also investigate the possibility of a technical malfunction of one of the planes,” the spokesman told RIA-Novosti.

 

The flight data recorder from one of the planes has been found, RIA-Novosti reported. Debris from the crash was scattered across a distance of 1.5 kilometers.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Surmansa saanut oli sekä Venäjän ilmavoimien "esittelyrykmentin" että Russkije Vitjazi (Venäjän ritari) taitolentolaivueen johtaja ja soolo-ohjaaja kaartin eversti Igor Tkatshenko, varsin kokenut hävittäjäohjaaja (lentänyt yli 2300 tuntia suihkukoneilla, mm. MiG-21, MiG-29, Su-27 ja Su-25 tyypeillä), sekä myös Ranskan ja USA:n taitolentoryhmien Mirage-2000 ja F-16 koneilla.

 

Vaikka ei tietenkään vielä voida sanoa mitään onnettomuuden syystä (eräiden tietojen mukaan olisi ykköskoneen moottori syttynyt tuleen ennen törmäystä), on todettu että ”Ritarit” (kuten myös MiG-29 taitolentoryhmä ”Strizhi”, eli ”Myrskylinnut”) joutuivat muuttamaan perinteisestä kotitukikohdastaan Kubinkasta (n. 50 km Moskovasta länteen) suhteellisen kaukana sijaitsevaan Lipetskiin. mikä ei liene ainakaan vaikuttanut positiivisesti yksikön ilmapiiriin.

 

Mainitut taitolentoryhmät kuuluvat tänä päivänä ”237. Kaartin Lentotekniikan Esittelykeskukseen”, jonka perinnejoukko-osastoina ovat sekä talvisodassa 1939-1940 Karjalan Kannaksella toiminut 19. Hävittäjälentorykmentti että N-liiton ykkösässän, kolminkertaisen Neuvostoliiton Sankarin Ivan Kozhedubin 176. Kaartin Hävittäjälentorykmentti

 

Samana päivänä 16.8.2009 sai Kalugassa surmansa myös taitolennon Euroopan mestari Svetlana Fedorenko kaksipaikkaisessa Jak-52 taitolentokoneessa. Tämä oli täysin käsittämätön onnettomuus, jolla on uskomattoman traagisia piirteitä:

 

- Svetlanan aviomies oli ”Ritareiden” entinen näytöslentäjä, evl Dmitrij Hatshkovskij, ja koneessa oli oppilaana mukana heidän poikansa Anton (opiskeli Uljanovskin ilmailuopistossa) joka myös sai surmansa.

 

Carl-Fredrik Geust, matkalla MAKSiin (Moskvan kv. ilmailunäyttely)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka ei tietenkään vielä voida sanoa mitään onnettomuuden syystä (eräiden tietojen mukaan olisi ykköskoneen moottori syttynyt tuleen ennen törmäystä),

 

Tekniset syyt eivät olisi varmaankaan mikään ihme. Kauhavalla soolokoneen toinen jälkipoltin reistaili pariinkin otteeseen. Iltashowssa taas ensimmäisenä laskuun tulleen koneen ohjaaja epäili, että telineet eivät ole alhaalla ja lensi tarkkailijoille tassuja näyttämään - suoraan yleisön päältä.

 

Surullista, jos tällaisiin onnettomuuksiin on syynä koneiden huonosta ylläpidosta johtuva rispaantuminen, tai sitten suoranainen välinpitämättömyys ja asenne. Suskit näyttivät Kauhavalla jo platalla seistessään kyllä varsin kuluneilta.

 

PR

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tekniset syyt eivät olisi varmaankaan mikään ihme. Kauhavalla soolokoneen toinen jälkipoltin reistaili pariinkin otteeseen. Iltashowssa taas ensimmäisenä laskuun tulleen koneen ohjaaja epäili, että telineet eivät ole alhaalla ja lensi tarkkailijoille tassuja näyttämään - suoraan yleisön päältä.

 

Surullista, jos tällaisiin onnettomuuksiin on syynä koneiden huonosta ylläpidosta johtuva rispaantuminen, tai sitten suoranainen välinpitämättömyys ja asenne. Suskit näyttivät Kauhavalla jo platalla seistessään kyllä varsin kuluneilta.

 

PR

 

Harva se viikko saadaan lukea ilmaliikenneonnettomuusvaara-ketjusta kuinka hornetti on joutunut kutsumaan sinivilkkuiset paikalle esim .eilen  :P Eli kyllä länkkäritkin osaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Surullista, jos tällaisiin onnettomuuksiin on syynä koneiden huonosta ylläpidosta johtuva rispaantuminen, tai sitten suoranainen välinpitämättömyys ja asenne. Suskit näyttivät Kauhavalla jo platalla seistessään kyllä varsin kuluneilta.

 

 

 

Kyllä ja moottoreiden poltto oli hyvin epätasaista..toinen pilli JP:llä toinen ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ja moottoreiden poltto oli hyvin epätasaista..toinen pilli JP:llä toinen ei.

 

Olit siis paikalla näkemässä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olit siis paikalla näkemässä?

 

 

Joo kyllä Kauhavalla toissakesänä näin kuinka epätasaisesti noiden koneiden voimalaitteet näyttävät toimivan..ja ihmettelin sitä ääneen täälläkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Joo kyllä Kauhavalla toissakesänä näin kuinka epätasaisesti noiden koneiden voimalaitteet näyttävät toimivan..ja ihmettelin sitä ääneen täälläkin.

 

Ai niin kauhavalla, sori tuli aivopieru. Ihmettelin vaan kun tuo video näytti vasta törmäyksen jälkeistä tilannetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitään noista SU-27 jälkipoltoista tietämättömänä voisin kuvitella sieltä löytyvän kytkimen, jolla toinen poltin saadaan pois pelistä esim parempien kaarto-ominaisuuksien takia :-[

 

ps.Olin paikalla ja näin miten se toinen syttyi vasta jälkikäteen tulille..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ps.Olin paikalla ja näin miten se toinen syttyi vasta jälkikäteen tulille..

 

Eipä ne Horneteissakaan ihan samalla sekunnilla syty. Tosin ei se viive iso ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ne Horneteissakaan ihan samalla sekunnilla syty. Tosin ei se viive iso ole.

 

Ei varmaankaan, mutta ko. kaksseiskan veivatessa sooloaan näki selvästi, kuinka toinen putki pätki lähes koko ajan, etenkin 1. soolossa alkuillasta.

 

En tietenkään väitä, etteikö läntisissäkin lentolaitteissa olisi toisinaan vikoja, mutta kyllä Vitjazien kalusto näytti ja vaikutti tuolloin Kauhavalla melko kärsineeltä. Kotimaassa pelaamme luullakseni sen verran varman päälle, että erään aiemman kirjoittajan mainitsema ilmaliikenneonnettomuusvaarailmoitus syntyy helposti tilanteista, jollaisiin itärajan takana ei välttämättä kiinnitetä edes pahemmin huomiota. Mutta tämä on tietysti mutua ja käsitykseni saavat paremmin tietävät korjata.

 

PR

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitään noista SU-27 jälkipoltoista tietämättömänä voisin kuvitella sieltä löytyvän kytkimen, jolla toinen poltin saadaan pois pelistä esim parempien kaarto-ominaisuuksien takia :-[

 

Nyt tulee vahvaa mutua, mutta tuskin polttoja käytetään suunnattavien suihkusuuttimien tapaan. Jälleen saa korjata, jos tarpeen.  ;)  Kauhavan Vitjazi-soolokoneen oikeanpuoleisen polton pätkiminen näkyi muuten myös liikkeessä pystyyn-pyrstöluisu, jossa ei liene tarkoitus juurikaan kaarrella.

 

PR

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt tulee vahvaa mutua, mutta tuskin polttoja käytetään suunnattavien suihkusuuttimien tapaan. Jälleen saa korjata, jos tarpeen.  ;)  Kauhavan Vitjazi-soolokoneen oikeanpuoleisen polton pätkiminen näkyi muuten myös liikkeessä pystyyn-pyrstöluisu, jossa ei liene tarkoitus juurikaan kaarrella.

 

PR

 

 

 

Juu ei polttoa tosiaan käytetä "epäsymmetrisesti", paitsi ehkä joillain koelennoilla, mutta silloinkaan ei kyse ole liikehtimisestä. Onhan noita vikoja nähty mm Kuopion näytöksessä -07, jossa eurofighterin toinen poltto pätki niin, että toiselle näytöslennolle vaihdettiin toinen kone.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu ei polttoa tosiaan käytetä "epäsymmetrisesti", paitsi ehkä joillain koelennoilla, mutta silloinkaan ei kyse ole liikehtimisestä. Onhan noita vikoja nähty mm Kuopion näytöksessä -07, jossa eurofighterin toinen poltto pätki niin, että toiselle näytöslennolle vaihdettiin toinen kone.

 

Tuohan näkyy Ranisen kuvissakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään