Mikko Hänninen

Lentäjät autoilijoina

11 viestiä aiheessa

Hei! Tulipa tässä mieleeni, minkälaisia autoilijoita mahtavat liikennelentäjät (tai miksei muutkin lentäjät) olla. Hehän ovat tarkkaan valittua joukkoa ja heillä on pitkä ja perusteellinen koulutus takanaan, joka korostaa erityisesti turvallisuuden ja huolellisuuden merkitystä. Heijastuuko tämä koulutus ja ammattiasenne myös autolla ajamiseen? Tarkistaako lentäjä ennen ajoon lähtöään valot, vilkut, ohjauksen, jarrut, vaihteet, turvavöiden kiinnityksen, näkyvyyden ym. seikat? Noudattaako lentäjä ajaessaan aina tarkasti kaikki liikennesääntöjä ja nopeusrajoituksia ja ajeleeko hän äärimmäisen turvallisesti ja varovasti kaikkia riskejä välttäen? Vai ajatteleeko sitä niin, että nyt kun ei olla töissä, voi ottaa vähän rennommin eikä niin pilkuntarkasti noudattaa kaikkia sääntöjä? Kertokaa lentäjät autoilustanne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan erään edesmenneen DC-9 kapteenin jonka vaimo tilitti kuinka vaikeaa oli lähtö kotoa minnekään kun lennonjohto ei ollut ohjeistamassa reittiä. Auton ulkopuolinen tarkastus vielä sujui mutta sitten ei enään tiedettykään minne mennään kun kukaan ei sanonut suuntaa ja nopeutta.

 

Toisaalta kuten kaikki autoilevat naimisissa olevat miehet tietävät niin lähes joka nainen on autossa se suunnan ja nopeuden kertova ja "määräävä" "lennonjohtaja"  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos vääntää kysymyksen toisin päin, eli autoilijat lentäjinä, niin hyvin monelta huippurallikuskilta löytyy taskusta kopteripahvit. Silmä-käsi-jalka -koordinaatio aika hyvin kohdallaan.

 

Juu ja on ne niitä - sekä autoja että koptereita - aika hyvin romuttaneetkin :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin pienen otannan perusteella voisi väittää, että riittävästi vauhtia ja vaarallisia tilanteita lentotyössään kokevat ajelevat rauhallisesti sääntöjen mukaan (tosin ilman mitään ulkopuolisia tarkastuksia) ja taasen rauhallisempaa menoa ilmassa kokevat lentävät matalalla ajaessaan... ;D Eli täysin henkilöstä ja tilanteesta riippuvaa, kuten on varmasti muihinkin ammattiryhmiin kuuluvilla. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En omista oikeaa lentopahvia, mutta simulaattoripilottina olen toiminut jo aikani. Olen ajanut rallia kilpailumielessä. Pidän autoni kunnossa säännöllisin tsekkauksin, ajan rajoitusten mukaisesti, pidän riittävän etäisyyden edellä ajavaan jne. Ei tarvitse reuhata liikenteessä, kun osaa sovittaa aikataulut riittävän väljiksi. Vauhdin huumankin sai tyydytettyä aikoinaan rallipoluilla turvallisissa (?) olosuhteissa, että ei tarvitse yleisessä liikenteessä kaahata.

 

Voi olla, että ikä tuo rauhallisuutta toimintoihin, mutta olen ollut tällainen jo junnuvuosista lähtien...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos vääntää kysymyksen toisin päin, eli autoilijat lentäjinä, niin hyvin monelta huippurallikuskilta löytyy taskusta kopteripahvit. Silmä-käsi-jalka -koordinaatio aika hyvin kohdallaan.

 

Luulen että tässä ilmiössä on kuitenkin enemmän kysymys rahasta kuin mistään muusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Colin McRaella oli rahaa ja kopteri. Reuhasi aikoinaan myös rallipoluilla saaden lisänimekseen Kilin-Colin McRae. Lieneekö sitten ollut vaikutusta hengenlähtöön kopterin ratissa? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee ehkä of topiksi, mutta pari kaskua aiheesta:

 

Lentokapteeni ajaa töistä lähtiessä ensimmäisessä risteyksessä toisen auton kylkeen. Poliisi ihmettelee, että mites se nyt noin kävi, mihin lentäjä vastaa :No... vaikka miten vedin ratista, se ei noussut".

 

Miksi lentäjä jolla on ajokortti ei voi saada tyyppikelpuutusta Airbus-koneisiin? Hänellä on liikaa analogista mittarikokemusta.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee ehkä of topiksi, mutta pari kaskua aiheesta:

 

Lentokapteeni ajaa töistä lähtiessä ensimmäisessä risteyksessä toisen auton kylkeen. Poliisi ihmettelee, että mites se nyt noin kävi, mihin lentäjä vastaa :No... vaikka miten vedin ratista, se ei noussut".

 

Miksi lentäjä jolla on ajokortti ei voi saada tyyppikelpuutusta Airbus-koneisiin? Hänellä on liikaa analogista mittarikokemusta.

 

Juha

 

Tietysti lentäjä ratista vetämisen lisäksi antoi vielä oikeata jalkaa  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvyydestä en tiedä, mutta aikanaan lupakirjakurssi vaikutti minun autoiluuni. Kurssin turvallisuushakuisuus ja muun liikenteen huomioon ottaminen siirtyi jossain määrin myös autoiluun. Minusta tuli varovaisempi autoilijakin.

 

jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään