Ilkka Mäkelä

N996DM

24 viestiä aiheessa

Tässä istuu tavallisesti pelimies:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Täällä taas arvovieraat:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Made in USA

 

[ attachment removed / expired ]

 

... more later.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Overhead panel & copilot´s (standby) flight instruments

 

[ attachment removed / expired ]

 

Mikäs mittari se siinä peräsintriimmin kaverina :D

 

[ attachment removed / expired ]

 

Putsarille ja puleeraajalle hommia

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneessa on autopilotti (ja 4-kertainen GPS, EGPWS, ja muuta sälettä) mutta lentävät mieluummin käsin, kertoi hra Handelmann

 

[ attachment removed / expired ]

 

Oleskelutila

 

[ attachment removed / expired ]

 

On paineistus ja supercharger  ;)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Flight Engineer Don Landin istuin taittuu tästä auki ja alas vasemmalle, missä on työpiste/paneleita/ flip switch-kytkimiä enemmän kuin missään näkemässäni laitteessa. Työpiste on menosuuntaan nähden poikittain ja paneelissa on myös mm. koneen sisäisen kamerajärjestelmän ohjaus. Kameroita on riittävästi.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kutonen lähtee vasta huomenna, ei tullut kysyttyä kellonaikaa. Tukholmaan kone jää pariksi päiväksi parkkiin, ja miehistö käy välillä kotona jonkin reittikoneen kyydillä. Sitten Oslon (Ryggen) näytökseen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... trimmipyöriä ja -nuppeja on joka paikassa ja niihin pitää kurottaa ylös sekä alas, jotta ylettyy.. autopilot on / off switchikin on telinevivun kokoinen vipu ja aivan lattian rajassa. A/p disconnect-nappi nyt kuitenkin on kipparin vasemmassa kahvassa, jottei tarvitse kurottaa lattialle. Ei ihme, että kutosessa oli 3 hengen miehistö. Tosimies varmaan hoitaa kaiken yksin, jos sille päälle sattuu.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sekstanttia varten on reikä ohjaamon katossa ja myös ikkuna. Kuva tärähti, ei voi enää mitään. Celestial navigation, anyone? Kuka hallitsee vielä?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Goodrich ja Bendix/King, ei Thales  ;)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ne vielä loppuneet.. osaa ei voi julkaista kysymättä lupaa. Tässä vielä yksi keskikonsolista:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Herzlichen Dank, Frederic und falls Du dieses siehst, grüss die Sylvie P. von mir

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyykö mittaritaulufriikkejä? Heille nannaa lisää, muut sanokoot hohhoijaa jos tahtovat.

 

Flight engineer´s panel: Chip detectors (metallilastuja öljyn seassa?), engine pre-oilers (öljyä pyttyihin 2 min, starttimoottorilla pyöritetään "12 blades":in pyörimisen verran ja sormi pois napilta)

cylinder head multi-function indicators, Camera selector (monitor on left) (forward cargo bay, hydraulics bay, air cond bay, rear cargo bay jne) - 15 kameraa- kamera näkee kaiken, mitä tapahtuu)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Anti-ice fluid quantity, oil quantity, fuel quantity, cowl flap ops, etc

 

[ attachment removed / expired ]

 

Emergency feather 3 & 4, etc (copilot´s overhead panel)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Fuel system flow chart, cockpit temp, windshield and radome anti-ice system, fire detection test, etc

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vielä kerran takaapäin  8)

 

[ attachment removed / expired ]

 

.. vielä olisi jotain, mutta menee henkilökohtaisuuksiin, täytyy kysyä lupa pääkallonpaikalta. Ehkä tulee, ehkä ei.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näihin ei tarvitse tekstittää:

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Hämärän rajamailta viimeinen:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mää sit kans laitan yhden close-upimman kuvan, joka käynee taas semmosesta pohjaniittikuvastakin. Mukana myös kuvaajakaksikko.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno!  ;D

 

Kiitos! Kivat valot oli vielä hetkittäin iltasella  ;D Tosin tuosta näkee vähän saman, mikä käy lähemmässä tarkastelussa ilmi koko rungosta. Vaikka se onkin älyttömän upea ja hienosti kiiltävä, koneellisen killotuksen jäljet - ja kenties osin aiemman hionnan - näkyvät aika selkeästi. Melkein on hetkittäin käyty ainetta poistavien hiontametodien puolella.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perämiehen paneeli puuttuu vielä. Ylärivissä palonsammuttimien nuppeja, sitten telinevalot kolme vihreätä ja niiden alapuolella vielä punainen "unsafe" ja valojen kirkkaus bright/low. ELT:n testi, arm ja aktivointi sekä reset. A/p disconnect-nappi on peilikuvana, siis nyt oikeanpuoleisessa kahvassa.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno dokumentaatio Ilkalta  :thmbup:

 

Laitetaan vielä yksi äksön-kuva jostain matkan varrelta.

[ attachment removed / expired ]

Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Hieno dokumentaatio Ilkalta  :thmbup:

 

 

Ollos hyvä. Ajattelin, että on pakko näyttää, että vessan ovikin on jalopuupanelia  :laugh:

 

Se jäi mainitsematta, mikä näkyy sinun kuvastasi: molemmilla piloteilla on sivulla/alhaalla oma näyttöruutunsa, jossa näkyy esim. approach platet eli mittarilähestymiskartat. Lienee kyseessä electronic flight bag, en muistanut kysyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sunnuntaiksi kutonen ja kaksi sen kaveria oli käännetty nokka tuuleen päin (jottei puuska kaataisi konetta nurin, tietysti) - ja portaat kutsuivat astumaan sisään. Kansainvälistä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sunnuntaita! Kiitos Ilkka kuvioista! Nautin niistä todella.. UFB!

Olen jossain märissä 'paneelifriikki'; kiehtoisi tieto 'vesimittareista'? lower (main) eyebrow panel right upper corner twin dual gauges of water gallons ! Onko / ei kai vain ole water boost engines? Eli mitkä vesimäärämittarit olisi kyseessä? Mittaritekstit viittaava ilmisuorasti moottoreihin - määrät ovat suht'pieniä (verrattuna esim. polttoainemääriin).

Ne taas olivat lentokuvissa varsin supistetut, neljä tankkia tyhjänä kahdessa vähän ja kahdessa vähän enemmän.. Ei lie järkeäkään raahata tonnitolkulla bensaa näytös/esittelylennoilla mutta tarvittaessa (siirtolennolla) sitten pääsee pitkällekin..

 

Olen muutaman vuoden 'kuolannut'  :D B-29 Flight Manual faximileä. Siitä löytyy yhtymäkohtia tähänkin koneeseen. Njamm...

 

By the Way.. Mistä päin voisi etsiä koneen manuaalia.pdf? Lie löytyyköhän? Siitä iloa jouun ratoksi ja pitempäänkin  :) Etnä onko johonkin PC-alustalle tästä simulaattoria/peliä?

 

Olinpa itsekin katsomassa (aidan ulkopuolella idässä) näytöstä kuvaten aivan kohtuullisesti (n. 300 valotusta) tosin 'yleisön' (lue: sukulaisten) ehdotuksesta vastavalosuunnassa. Ja N996DM pääsi heti yllättämään: kuiskauksena jymisten aivan pinnoissa kiitoradan yli vetäen mutta ruudusta tuli siinä hädässä hiukan 'nyrjähtänyt' - tältä formulita näki paljon parempia "jäädytettyjä" detaljirikkaita lentokuvia. Harvoin kuulee/näkee aitoja tähtimoottoriajoja, varsinkin monimottoristen... Upea kokemus. Ja kiitos Teille Foorumilaiset runsaasta, asiantuntevasta palautteesta.

t: Eda

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve. Eiköhän veden määrämittareiden näytöt ole nimenomaan moottoreiden ruiskutusveden määrän näytöt, koska niitä on neljä ja ne etenevät vasemmalta oikealle ulompi - sisempi -sisempi -ulompi ja mittarit ovat superchargerin vaihteiston öljyn lämpötilamittarin yläpuolella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla