Hannu Lehtinen

Mersun potkurikello

6 viestiä aiheessa

Kaasukahvan päässä on keinuvipu millä potkurin lapakulmia säädetään pienemmälle ja suuremmalle. Säädön aikana potkurikellon viisarit liikkuvat, kuten kellossa. Määrätyt kellonajat sitten ilmoittavat lapakulman asennon.

Näin olen asian käsittänyt? Potkurikellossa siis on aivan kuin kellotaulu kellossa asteikkoineen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valtion lentokonetehdas. 1944. Messerschmitt Bf 109 G-2; Käsikirja 9A: Yleisvarusteet.

 

"Säätöpotkurin lapojen  a s e n n o n  o s o i t i n k e l l o  on sijoitettu kierrosmittarin alapuolelle. Osoitinkello on taipuisan akselin ja kulmakappaleen avulla kytketty moottorin etuosan alapuolella olevalle säätömoottorille. Taipuisa akseli on viety ohjaamoon kojetaulun edessä olevan kupulevyn läpi."

 

Valtion lentokonetehdas. 1944. Messerschmitt Bf 109 G-2; Käsikirja 6: Voimalaite.

 

"Potkurin lapojen asento on nähtävissä ohjaamon kojetaulussa olevasta mekaanisesta osoitinlaitteesta, joka on taipuisalla akselilla yhdistetty rajakytkimen pyörästöön. Halutulle kierrosluvulle asetettavissa oleva keskipakoissäädin on välityspyörästöllä (7b) yhdistetty lentomoottoriin. Tällöin kytkeytyy potkurin säätömoottori releen välityksellä oikea- tai vasenkätiseen käyntiin, riippuen siitä, minnepäin poikkeama on tapahtunut ja kääntää potkurin lapoja siten, että kierroluku säilyy vakiona. Automaattisen säätimen asetus määrätylle kierrosluvulle tapahtuu kaasuvivulla, josta liike johdetaan säätimelle välitysvivuston ja nokkalevyn avulla."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaa nyt enemmän tutkailtua, niin kyllä näköjään tarkkuudeksi on haluttu sellainen että kaksi viisaria pitää olla näyttämään. Mersun vastaavia speksejä en vielä löytänyt, mutta Fw-190:ssa kymmenen minuuttia potkurikellossa on yksi aste lavalla, ja 1235 on 25 asteen lapakulma. Ja taas toisaalta Dorasta se ilmeisesti on jätetty jostain syystä pois. (Ainakaan sitä ei ole Deutsche Flugzeug-Cockpits 1935-1945 olevassa D-9:ssä, edes sivupaneelissa, Champlin Fighter Museumin D-13/R11 se saattaa olla oikean sivupaneelin etupäässä, tai sitten ei, kuvasta ei saa täyttä varmuutta). Melko viritys kuitenkin kun on mekaanisesti toteutettu, mittarivalmistajia näyttäisi olevan ainakin VDO ja HB..

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaa nyt enemmän tutkailtua, niin kyllä näköjään tarkkuudeksi on haluttu sellainen että kaksi viisaria pitää olla näyttämään. Mersun vastaavia speksejä en vielä löytänyt, mutta Fw-190:ssa kymmenen minuuttia potkurikellossa on yksi aste lavalla, ja 1235 on 25 asteen lapakulma. Ja taas toisaalta Dorasta se ilmeisesti on jätetty jostain syystä pois. (Ainakaan sitä ei ole Deutsche Flugzeug-Cockpits 1935-1945 olevassa D-9:ssä, edes sivupaneelissa, Champlin Fighter Museumin D-13/R11 se saattaa olla oikean sivupaneelin etupäässä, tai sitten ei, kuvasta ei saa täyttä varmuutta). Melko viritys kuitenkin kun on mekaanisesti toteutettu, mittarivalmistajia näyttäisi olevan ainakin VDO ja HB..

 

 

Janne

 

Muistelisin, että Dorassa oli erilainen Kommandogerät kuin Antonissa, olisiko siitä jäänyt myös erillinen potkurinsäätö pois? Periaatteessahan Kommandogerät mahdollisti sen, ettei erillistä potkurinsäätöä tarvittu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään