Jukka Palander

Poliisien kamera-autot

63 viestiä aiheessa

Terve!

Ajattelin kysyä foorumilaisilta onko tietoa tai kokemusta poliisien ns. liikuteltavista kamera-autoista. Itse eilen näin ensimmäistä kertaa kyseisen vehkeen ja sitä ennen olin vaan kuullut huhuja laitteesta.

Velipojan kanssa ajeltiin eilen Rantasalmen suunnalla kohti Savonlinnaa ja mutkan jälkeen rajoitus muuttuu 80:stä 60:neen. Mutkan jälkeen tien sivussa metsässä (metsätiellä) oli nokka menosuuntaan punainen Transporter pakettiauto, jossa oli tummenetut takalasit. Auton karmea totuus paljastui kun olimme sen kohdalla ja kirkas valkea välähdys tuli autosta päin meitä kohti. Vähän aikaa siinä meni hämmästellessä kunnes älyttiin että, tämä oli ns. poliisien kamera-auto. Autoissa kuulemma kamera ottaa kuvan taaksepäin ja edestä vielä videokuvaakin ohi ajavasta autosta. Liekö totta tämä, en tiedä, olen vain kuullut niin. Nyt sitten odotellaan napsahtaako velipojalle luukusta lappu kotiin ja kutsu poliisiasemalle.

Onko muilla huonoja kokemusta näistä autoista? Onko lappu napsahtanut piakkoinkin kotiin ja mikä on ollut lopputulos?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaksi kertaa on tässä vuoden aikana välähtänyt noissa autoissa valo, kun olen ajellut täällä pääkaupunkiseudulla, mutta on tainnut aina olla kamera kohti jotain toista autoa, vaikka omasta mielestäni olen molemmilla kerroilla ollut se jolla eniten nopeutta ollut 2-3 kaistaisella tiellä. Eli lappua ei ole tullut!  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lieköhän sama tummanpunainen transportteri, joka täällä Kuopiossakin joskus päivystää. Lähinnä taajamassa olen sen nähnyt ja joskus moottoritielläkin.

Tästä kamera-autosta tuli heti mieleen se urbaani legenda pojankolliaisista, jotka olivat menneet mukamas kiinnostuneena juttelemaan autossa istuvan konstaapelin kanssa. Poikien kysellessä tyhmiä yksi heistä ruuvasi kamera-autosta rekisterikilven irti. Myöhemmin samat veijarit sitten kiinnittivät kyseisen kilven omaan autoonsa ja sen jälkeen ajelivat muutamia kertoja kameraan reipasta ylinopeutta....  ;D 

Tämä siis sarjassamme "hauskoja tarinoita", ei taida olla totuuden hiventäkään ko. jutussa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Poliisillahan on nyt koekäytössä muutamia kameratutkia jotka on poliisiauton kojelaudalla

ja nappaavat siis vastaantulijoita automaattisesti. Lasku tulee sitten postissa aikanaan

eli poliisin ei tarvitse enää lähteä perään. Samalla kamera scannaa vastaantulijan rekkarin

ja tutkii tietokannoista onko autolla hakuja päällä.

Briteissähän noita on ollut käytössä jo monia vuosia.

EDIT:

seuraava suunniteltu vaihehan on se että kaikkiin autoihin tulee

pakolliseksi gps-seurantalaite ja aina kun auto ajaa ylinopeutta

siitä rapsashtaa sakko. Ja puuttumiskynnystähän ollaan syksyllä

laskemassa niin että sakko voi rapsahtaa jo 2-3 km/h ylinopeudesta.

Seuraava vaihe on kai että autolla-ajo kielletään kokonaan koska se

on vaarallista ja voi aiheuttaa kuolemia...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Autoissa kuulemma kamera ottaa kuvan taaksepäin ja edestä vielä videokuvaakin ohi ajavasta autosta. Liekö totta tämä, en tiedä, olen vain kuullut niin. Nyt sitten odotellaan napsahtaako velipojalle luukusta lappu kotiin ja kutsu poliisiasemalle.

On tuo totta, tuon videokameran avulla saadaan mm. moottoripyörien rekisteritunnukset.

edit: näitä Multanova 6F:iä on ainakin jokunen kappale käytössä, http://www.blacksnake.info/m_nova.htm

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lieköhän sama tummanpunainen transportteri, joka täällä Kuopiossakin joskus päivystää. Lähinnä taajamassa olen sen nähnyt ja joskus moottoritielläkin.

Tästä kamera-autosta tuli heti mieleen se urbaani legenda pojankolliaisista, jotka olivat menneet mukamas kiinnostuneena juttelemaan autossa istuvan konstaapelin kanssa. Poikien kysellessä tyhmiä yksi heistä ruuvasi kamera-autosta rekisterikilven irti. Myöhemmin samat veijarit sitten kiinnittivät kyseisen kilven omaan autoonsa ja sen jälkeen ajelivat muutamia kertoja kameraan reipasta ylinopeutta....  ;D 

Tämä siis sarjassamme "hauskoja tarinoita", ei taida olla totuuden hiventäkään ko. jutussa...

Kerran näin Maaningalla (Kuopion lähellä) mökkimme tienhaarassa parkissa asuntoauton, jossa ei ollut mitään normaaleja tarroja/logoja. Tarkempi tarkastelu paljasti, että asuntoauton takalipan alla, ylhäällä, oli kolme kameran näköistä laitetta suunnattuna tietä kohti. Auto oli parkissa kyseisessä risteyksessä/bussipysäkillä noin pari päivää ja sitten se oli hävinnyt. Liikkuva tutka-autoko ??? Kuvaa en iljennyt moraalisista syistä ottaa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moikka Jukka,

Lue ko. tapaukseni -> http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,84375.msg1080087.html#msg1080087

Nimimerkillä, sakkoa ei em. tilanteesta koskaan tullut, eli edelleen puhtain paperein ajellaan :)

/Mikko

Edit: Ps. muistinkin, että olisin setvinnyt asiaa pitemmin, mutta enpä ollutkaan joten tässä lainauksena oma tapaukseni kamera-auton osalta "(Tosin juuri lauantaina välähti kamera-autosta kun mittarin mukaan oli 10km/h päälle, saa nähdä kuuluuko perästä vai ei kun ajoin rinnakkain toisen auton kanssa samaa vauhtia)" Tämä Länsiväylän alussa Helsingistä kohti Hankoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moikka Jukka,

Lue ko. tapaukseni -> http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,84375.msg1080087.html#msg1080087

Nimimerkillä, sakkoa ei em. tilanteesta koskaan tullut, eli edelleen puhtain paperein ajellaan :)

/Mikko

Edit: Ps. muistinkin, että olisin setvinnyt asiaa pitemmin, mutta enpä ollutkaan joten tässä lainauksena oma tapaukseni kamera-auton osalta "(Tosin juuri lauantaina välähti kamera-autosta kun mittarin mukaan oli 10km/h päälle, saa nähdä kuuluuko perästä vai ei kun ajoin rinnakkain toisen auton kanssa samaa vauhtia)" Tämä Länsiväylän alussa Helsingistä kohti Hankoa.

Hieno homma! Jostain luin, että valvovat myös noilla turvavöitten kiinni pitämistä ja puhelimeen puhumista ottamalla kaikista ohi ajavista autoista kuvan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jostain luin, että valvovat myös noilla turvavöitten kiinni pitämistä ja puhelimeen puhumista ottamalla kaikista ohi ajavista autoista kuvan.

Mä puhuin kännykkään ilman vyötä, mutta sakko tuli ainoastaan ylinopeudesta, joten tuskin ne nyt ihan kaikkea siitä kuvasta voi päätellä.. Mitäs jos autossa onkin sellanen vyö mikä menee vähän alempaa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitäs jos autossa onkin sellanen vyö mikä menee vähän alempaa?

No sä kiistät turvavyöttä ajamisen siinä vaiheessa, kun maksulappu tulee kotiin. Joudut kertomaan, millainen vyö siinä vehkeessä on ja tarvittaessa sen todistamaan. Kun pystyt asian todistamaan, maksuvaade kumotaan...

Mulla räpsähti torstaina Leppävirran ja Varkauden välillä tolppa. Ovat kiristäneet räpsähdysrajaa, koska koskaan ennen ei ole moisesta nopeudesta vielä räpsähtänyt. Nopeutta oli GPS:n mukaan 107km/h satasen alueella. Jännä nähdä, tuleeko paperipostia, vai ei. Vähän olen jälkimmäisen vaihtoehdon kannalla, mutta saappaat nähä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä puhuin kännykkään ilman vyötä, mutta sakko tuli ainoastaan ylinopeudesta, joten tuskin ne nyt ihan kaikkea siitä kuvasta voi päätellä.. Mitäs jos autossa onkin sellanen vyö mikä menee vähän alempaa?

Sanot vaan että kutitit korvaa kännykällä. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No sä kiistät turvavyöttä ajamisen siinä vaiheessa, kun maksulappu tulee kotiin. Joudut kertomaan, millainen vyö siinä vehkeessä on ja tarvittaessa sen todistamaan. Kun pystyt asian todistamaan, maksuvaade kumotaan...

Mulla räpsähti torstaina Leppävirran ja Varkauden välillä tolppa. Ovat kiristäneet räpsähdysrajaa, koska koskaan ennen ei ole moisesta nopeudesta vielä räpsähtänyt. Nopeutta oli GPS:n mukaan 107km/h satasen alueella. Jännä nähdä, tuleeko paperipostia, vai ei. Vähän olen jälkimmäisen vaihtoehdon kannalla, mutta saappaat nähä...

Sanot vaan että kutitit korvaa kännykällä. ;D

Vaikeeksi te teette asiat ja toinen keksi jo olemattomia todistustaakkojakin =)

Lain rikesakkomenettelystä 2 a luvun soveltamisalan perusteella voidaan rikesakko laittaa ajoneuvoa pysäyttämättä automaattisen liikennevalvonnan seurauksena suurimman sallitun nopeuden ylityksestä enintään 20 km/h:lla (sitä suuremmat -> päiväsakkoja) tai liikennemerkkien vastaisesta ajosta bussi- tai raitiovaunukaistalla.

Turvavyöllä tai puhelimella ei ole mitään merkitystä asiassa eikä siitä saa sakkoja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaikeeksi te teette asiat ja toinen keksi jo olemattomia todistustaakkojakin =)

Turvavyöllä tai puhelimella ei ole mitään merkitystä asiassa eikä siitä saa sakkoja.

Vaikeaksi?

Pahoitteluni vitsistä/letkautuksesta näin vakavaan asiaan. :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvä että nopeuksia valvotaan. Toi nyt menee vähän yli, että 7km/h ylityksestä ruvetaan räpsimään, mutta fiksulla rajalla (esim 10km/h) automaattinen nopeusvalvonta on erittäin hyvä homma! Kenelläkään fiksulla ihmisellä ei voi olla niin kiire, etteikö rajoitusvauhdit riittäisi. Jos on, niin on lähtenyt liian myöhään liikkeelle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä Ruotsalainen malli.

Näitä on 15 kappaletta,yleensä jättävät vasemmalle puolelle tietä... :)

[ attachment removed / expired ]

Edit/Tämä ei ole auto vaan släpvagn. ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvä että nopeuksia valvotaan. Toi nyt menee vähän yli, että 7km/h ylityksestä ruvetaan räpsimään, mutta fiksulla rajalla (esim 10km/h) automaattinen nopeusvalvonta on erittäin hyvä homma!

Nuo torspothan otti kt51:llä kuvia sillon tehovalvonnan aikana jo parin km/h ylityksistä ja siitä lähti sitten huomautus kotiin, ei sentään sakkoa.

Älyttömintä tässä on kuitenkin se, että kt51:llä on kirkkonummella nopeusnäyttö, joka näyttää liian vähän. On se kumma, että juuri kalibroitu digitaalinen ajopiirturi sanoo nopeuden olevan 80 km/h ja tuo halvatun ruutu sanoo 83. Kouvolassa oleva näyttö sanoo samalla autolla samaa nopeutta ajaessa 79 tai 80. Vt25:llä Mäntsälän ja Hyvinkään välillä oleva näyttö näyttää myös 80.

Siis sen lisäksi, että nuo ovat turhan herkällä, autoilijat laitetaan vielä ajamaan väärin näyttävän taulun ja kamerapelotteen yhdistelmällä alinopeutta. Toivottavasti edes kameroiden yhteydessä olevat anturit on kalibroitu hieman tarkemmin kuin saman tien nopeusnäytön...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aika tiukilla tuntuu kyllä olevan tosiaan jos tuosta jo räpsähtää. Itse ajelen kanssa aina samaa vauhtia Gepsin mukaan satasella, mutta olen tottunut aina helläämään kaasua hieman kameran nähtyäni.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aika tiukilla tuntuu kyllä olevan tosiaan jos tuosta jo räpsähtää. Itse ajelen kanssa aina samaa vauhtia Gepsin mukaan satasella, mutta olen tottunut aina helläämään kaasua hieman kameran nähtyäni.

Ärrr, ja siitähän se euroopasta maailmasta ärsyttävin haitariliike just tulee  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ärrr, ja siitähän se euroopasta maailmasta ärsyttävin haitariliike just tulee  :P

Joo, en sentäs harrasta sitä mitä yleensä ihmiset harrastaa, että jarruvalot vilkkuu punaisena kameran kohdalla.  :P Itse ajan normaalistikin sen verran reilummin, että autojonot pysyvät loitolla ja kameran kohdalla tosiaan lasken varovasti kaasua sen verran, että nopeus tippuu johonkin n. 103-105.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voi olla että postilaatikko kolahtaa tai sitten ei.

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/05/poliisin_liikennekameroihin_tulossa_nollatoleranssi_727028.html

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä tämäkin on taas niin turhanpäiväistä selittelyä ja kiusaamista. Mitään tilastollista todistetta ei ole mistään kilometrin tai kahden nopeuden tippumisesta onnettomuuksien tapahtumiseen tai vakavuuteen. Voin sanoa, että kun ajetaan ylipäätänsä jo 100 kilometriä tunnissa, niin kun kolahtaa niin kolahtaa ja jälki ei ole kaunista. Kohta varmaan Suomessa kieletään autolla ajokin. Tuossakin jutussa mainitaan päästöjen parantamisesta. Mitäköhän paskapuhetta sekin sitten on? Nimenomaan tuolla tiukentamisella haitariliikenne kasvaa tuplasti enemmän=päästöjä enemmän. Onhan se tiedetty pitkään, että täällä meillä kotimaan kamaralla tehdään monia asia lain puitteissa päin persettä ja lisää vaan jostain niitä "viisaita" ratkaisuja tuntuu löytyvän. Toivotaan, että joskus saadaan myös jonkin sortin järkeä ylemmille tahoille, jotka näistäkin asioista päättävät.

Anteeksi vuodatus, mutta kun vituttaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään