Jukka Palander

Poliisien kamera-autot

63 viestiä aiheessa

Vaikka ei tekisi yhtään rekan ohitusta kaksikaistaisella tiellä edes pitkällä suoralla kun vastaantulijoita ei ole, ei sen perässä silti tarvitse ajaa Joensuusta Helsinkiin. Matkan varrella tulee ohituskaistoja ja jopa moottoritietä sen verran. Tässä yhteydessä myös kiitos rekkamiehille. Lähes poikkeuksetta he kyllä antavat tietä (vaikka eihän se rekka kovin paljon voi kapealla tiellä väistää) ja näyttävät jopa vilkulla milloin sopii ohittaa.

 

Tärkeintä liikenteessä ei tosiaankaan ole se ajetaanko 80 km/h vai 85 km/h, vaan se, että liikenne sujuu ilman turhia riskejä. Aivan samasta kohteliaisuudesta siinä on kyse kuin henkilöiden kanssakäymisessä. "Vaaran kertaluokka" vain on erilainen. Törppö käytös ihmisten kesken voi johtaa suhteiden rikkoontumiseen. Törppö käytös liikenteessä voi johtaa kuolemaan.

 

Pekka

Yleisesti tähän jonossa-ajo-topicciin kerron kokeilusta Lahti-Tampere väliltä viime viikonlopulta. Huom. vaatii vähäisen liikenteen ettei kanssa-autoilijat kärsi.

1. Tavoite ajaa (harvahkossa) jonossa koskematta jarrupolkimeen. Edessä turvaväli ja ohittajat pääsevät ainankin minun eteen helposti.

2. Seuraava taso on ajaa koskematta jarruun ja kaasuun, cruisella.

3. Jos jono ei vedä tai nykii niin ohi ja "vapaalle baanalle".

Ainankin kehittää ennakoivaa ajoa ja pelisilmää. Raivostuttavia nuo 3...5 auton niput joissa pari auton mittaa väliä ja ohituksessa paluu aiheuttaa ns. valoshowta.

Kommentteja?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2. Seuraava taso on ajaa koskematta jarruun ja kaasuun, cruisella.

 

Helppoa. Lähtee ajamaan sen verran myöhään illalla, että liikenne on rauhoittumaan päin. 135 mittariin, cruise päälle ja kehä III:n jälkeen ei tarvitse koskea yhteenkään polkimeen ennen Lusia (olettaen, että ei satu niin huono tuuri, että rekka lähtee ohittamaan toista nokan edessä). Onnistunut useammankin kerran :)

 

3. Jos jono ei vedä tai nykii niin ohi ja "vapaalle baanalle".

 

Miksi helpoin vaihtoehto on vasta kolmantena? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helppoa. Lähtee ajamaan sen verran myöhään illalla, että liikenne on rauhoittumaan päin. 135 mittariin, cruise päälle ja kehä III:n jälkeen ei tarvitse koskea yhteenkään polkimeen ennen Lusia (olettaen, että ei satu niin huono tuuri, että rekka lähtee ohittamaan toista nokan edessä). Onnistunut useammankin kerran :)

 

Miksi helpoin vaihtoehto on vasta kolmantena? :P

Täytyy tunnustaa että helpoin vaihtoehto on ollut käytössä ennen tuota yhtä kokeilua. Oikeastaan ainoa paikka jossa pääsee hyödyntämään kaikkia kilowatteja. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palatakseni aiheeseen, joskus kevättalvella napsahti tuossa Kehä III:lla Tikkurilasta itään. Olin käynyt aamusella töissä ja läksin sitten viskaamaan autoa huoltoon. Siinä joku onneton ajoi taas vajaata seitsemääkymppiä (miksiköhän se on nykyään jokapäiväistä), joten päätin tuupata siitä ohi. Taisin sitten tulla painaneeksi hieman reilummin kaasua, koska sokaiseva, veret seisauttava ja sydämen pysäyttävä strobo välähti punaisen Transporterin takaikkunasta. 91/80 km/h luki lapussa, joka tuli kotiin viikon päästä. Samoilla nurkilla näin monena aamuna saman auton, mutta sitten se varmaan siirrettiin johonkin muualla, koskapa sitä ei ole enää näkynyt.

 

Samoin Vuosaaressa oli joku kamera-autopartio. Neito ajoi minun autollani ja salama välähti, mutta siitä ei tullut ikinä jälkisanktioita.

 

Mitä tulee tuohon ohituksen vaikeuteen, olen viime aikoina ollut aika ihastunut noihin leveäkaistateihin motarien puutteessa. Helsingistä Itäänpäin ajellessahan sitä on 7-tiellä Koskenkylästä Loviisan nurkille ja 6-tietä niin ikään Koskenkylästä Korialle.  Jälkimmäinen on tosin osittain tärvätty jatkuvilla risteyksillä, joiden liepeillä on aina keltaista ryhmitysaluetta sen sijaan, että olisi tehty siitä baanasta kerralla niiltäkin osin riittävän leveä. Joka tapauksessa, normaalioloissa voi ajaa lähes aina rajoituksen mukaan. Sinne Joensuuhun mennessähän sitä on monessakin paikassa lisää ja Luumäki-LPR -akselilla lisää on tulossa kovaa vauhtia. Cruise päällä ajaminen on kyllä pidempiä aikoja aika vaikeaa hommaa ja aika älytöntä on minustakin pätkiä tasaisen nopeuden rajoitusalueita jokaisen sivutien risteyksen kohdalla.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tulee tuohon ohituksen vaikeuteen, olen viime aikoina ollut aika ihastunut noihin leveäkaistateihin motarien puutteessa.

 

Vielä kun suomalaiset osaisivat ajaa niillä teillä niin kuin on tarkoitettu. Vaan kun ei. Jurrataan vaan siinä keskiviivan tuntumassa ja ihmetellään, kun perässä tuleva roikkuu persiissä  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä kun suomalaiset osaisivat ajaa niillä teillä niin kuin on tarkoitettu. Vaan kun ei. Jurrataan vaan siinä keskiviivan tuntumassa ja ihmetellään, kun perässä tuleva roikkuu persiissä  :-\

 

Off-topic, mutta pakko kommentoida. Puhumattakaan siitä, että ohitetaan siten, että keskiviiva ylittyy joskus jopa todella reippaasti, tuli sieltä vastaan autoja, rekkoja tai mitä tahansa. Eihän se ole kuin törkeää liikenteen vaarantamista.

 

nimim. noin 400 kertaa autolla Helsingissä Lappeenrannasta käynyt...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä kun suomalaiset osaisivat ajaa niillä teillä niin kuin on tarkoitettu. Vaan kun ei. Jurrataan vaan siinä keskiviivan tuntumassa ja ihmetellään, kun perässä tuleva roikkuu persiissä  :-\

 

Joo ei. Itse ajan tuota Koskenkylän ja Kouvolan väliä näin kesäisin lähes viikottain ja kyllä joka kerta näkyy näitä tapauksia, jotka roikkuvat jatkuvasti siinä keskiviivassa kiinni ilman mitään ohitusaikeita. Sitten vastaavasti näkyy myös niitä, jotka käyttävät aika räikeästi vastaantulevien kaistaa ohitukseen välittämättä lainkaan vastaantulevasta liikenteestä. Esimerkkinä muutaman viikon takaa eräs tapaus, joka tuli vastaan kokonaan omalla kaistallani. Meinasi siinä tulla leveästä kaistasta huolimatta hieman ahdasta, varsinkin kun kaikilla osapuolilla oli nopeutta sen satasen verran..

 

Mutta joo, nyt aletaan taas hieman lipsumaan alkuperäisestä aiheesta ja tämä varmaan kuuluisi paremminkin keskustelua liikenteestä -aiheeseen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Off-topic, mutta pakko kommentoida. Puhumattakaan siitä, että ohitetaan siten, että keskiviiva ylittyy joskus jopa todella reippaasti, tuli sieltä vastaan autoja, rekkoja tai mitä tahansa. Eihän se ole kuin törkeää liikenteen vaarantamista.

 

nimim. noin 400 kertaa autolla Helsingissä Lappeenrannasta käynyt...

 

Mihin perustat väitteen, että vastaantulevan liikenteen kaistan puolella oleskelu on törkeää liikenteen vaarantamista jos tilaa on? Aivan vastaavalla tavalla siellä vastapuolen kaistalla ollaan normaalillakin tiellä ohitustilanteessa, silloin "porrastus" on "pitkittäissuuntainen", kun leveäkaistatiellä se on "sivusuuntainen".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihin perustat väitteen, että vastaantulevan liikenteen kaistan puolella oleskelu on törkeää liikenteen vaarantamista jos tilaa on? Aivan vastaavalla tavalla siellä vastapuolen kaistalla ollaan normaalillakin tiellä ohitustilanteessa, silloin "porrastus" on "pitkittäissuuntainen", kun leveäkaistatiellä se on "sivusuuntainen".

 

Silloin aiheutat vaaratilanteen (liikenteen vaarantaminen), jos ylität keskiviivan ja ajat vastaantulevan kaistalle, vaikka sieltä tulee auto vastaan. Sillä, onko kyseessä leveäkaistatie vai tavallinen, ei ole sen asian suhteen merkitystä. Aika yksikertaista, eikö?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silloin aiheutat vaaratilanteen (liikenteen vaarantaminen), jos ylität keskiviivan ja ajat vastaantulevan kaistalle, vaikka sieltä tulee auto vastaan. Sillä, onko kyseessä leveäkaistatie vai tavallinen, ei ole sen asian suhteen merkitystä. Aika yksikertaista, eikö?

 

Kyse oli törkeästä liikenteen vaarantamisesta, joka on eri asia, kuin liikenteen vaarantaminen. Liikkuvan poliisin käsitys asiasta on tosin muutenkin vähän erilainen, mitä tällei satunnaisotannalla on tullut puhuttua heidän kanssaan.

 

Väität siis, että jollain perusteella on ehdottomasti niin, että yhtä kaistaa saa ajaa kerrallaan samassa kohdassa vain yhteen suuntaan - eli useampi ajoneuvo voi ajaa rinnan, kunhan autojen liike maanpintaan nähden on suunnilleen samansuuntainen?

 

ps. "silloin aiheutat", minä en ollut aiheuttamassa mitään :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyse oli törkeästä liikenteen vaarantamisesta, joka on eri asia, kuin liikenteen vaarantaminen. Liikkuvan poliisin käsitys asiasta on tosin muutenkin vähän erilainen, mitä tällei satunnaisotannalla on tullut puhuttua heidän kanssaan.

 

Väität siis, että jollain perusteella on ehdottomasti niin, että yhtä kaistaa saa ajaa kerrallaan samassa kohdassa vain yhteen suuntaan - eli useampi ajoneuvo voi ajaa rinnan, kunhan autojen liike maanpintaan nähden on suunnilleen samansuuntainen?

 

ps. "silloin aiheutat", minä en ollut aiheuttamassa mitään :)

 

Ärrr, olisi taas pitänyt katsoa, kenen viestiin vastaa. Olisi osannut etsiä miinoja ;D

 

No, vaan eipä sen puoleen. Väitän kyllä, että jos lähdet ohittamaan ja aiheutat sillä liikkeelläsi yhteystörmäysvaaran vastakkaiseen suuntaan menevän auton kanssa, syyllistyt törkeään liikenteen vaarantamiseen.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ärrr, olisi taas pitänyt katsoa, kenen viestiin vastaa. Olisi osannut etsiä miinoja ;D

 

No, vaan eipä sen puoleen. Väitän kyllä, että jos lähdet ohittamaan ja aiheutat sillä liikkeelläsi yhteystörmäysvaaran vastakkaiseen suuntaan menevän auton kanssa, syyllistyt törkeään liikenteen vaarantamiseen.  ::)

 

Niin, eikä välttämättä tarvitse suoranaista vaaraa aiheuttaa. Riittää, että aiheutat ajamisellasi tilanteen, jossa muiden (=huomattavasti huonompien ajajien ::)) reaktiot ohituksellesi saattavat tuon vaaran aiheuttaa. Kaikki vaan eivät ole yhtä hyviä ajajia, kuin Tatu... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, eikä välttämättä tarvitse suoranaista vaaraa aiheuttaa. Riittää, että aiheutat ajamisellasi tilanteen, jossa muiden (=huomattavasti huonompien ajajien ::)) reaktiot ohituksellesi saattavat tuon vaaran aiheuttaa. Kaikki vaan eivät ole yhtä hyviä ajajia, kuin Tatu... :P

 

Ei ny yritetä vierittää tätä niin, että minä noin ajaisin! ei vaikka kuinka sormet syyhyäis ja tekis mieli :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään