Guest mtanttar

Deutsches Museum

22 viestiä aiheessa

Kävin maailman suurimmassa tekniikan ja tieteen museossa Deutsches Museumissa Munichissa. Museo on todellakin hyvin suuri ja aikaa sinne kannattaa varata vähintään 4 tuntia. Museossa sisällä on onneksi useita kahviloita ja ravintoloita. Voin suositella paikkaa kyllä kaikille tekniikasta kiinnostuneille. Ilmailu-osasto on myös erittäin kattava, sisältäen mm. hyvin kattavan esittelyn lentokonemittareiden toiminnasta ja historiasta. Avaruusosasto on sitten vielä erikseen. Museon kotisivut sijaitsevat täällä.

 

Deutsches Museumilla on lisäksi kokonaan oma ajoneuvo-osastonsa, eri paikassa sijaitseva Verkehrszentrum, jossa en käynyt.

 

Lähetin jo toiseen ketjuun pienen osan museon lentokonemoottoreiden kokoelmasta. Tässä muutamia kuvia ilmailuosastosta. Kaikissa kuvissa ei ole otsikkoa, koska en tunne konetyyppejä eivätkä sotilaskoneet minua kiinnosta. Kaikkia selitetauluja en myöskään kuvannut, joten en osaa kertoa joistakin kuvista paljoakaan, kunhan räpsin kuvia kaikesta mahdollisesta.

 

Ilmailuosasto on kahdessa vai olikohan kolmessa eri kerroksessa. Ensin yleiskuvia:

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten koneita. Grob GF 200:

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Purjekoneita:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sleicher Ka 6:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pienoismalleja riitti myös:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ensimmäinen kaupallinen matkustajasuihkukone De Havilland Comet:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sotilaskoneita:

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Messerschmitt Me 163:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Yhteyslentokone Fieseler Storch:

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Dowa 81:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Junkers Ju 52/3m vuodelta 1947:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ohjaamo oli pleksin takana:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Boeing 707:n ohjaamo:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Junkers A 50 ci Junior:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tätä kuvaa en malttanut olla laittamatta...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Dornier Do 27:

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Messerschmitt Bf 109:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Airbus A300 tai A310, en muista kumpi, hieman purettuna:

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

MD-11 koneen pyöräjarru:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Varhainen lentotietokone, anturit:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Toimintaperiaate:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja itse "tietokone":

 

[ attachment removed / expired ]

 

Venäläinen musta laatikko. Mihinkäs muuallekaan dataa olisi entisaikaan tallennettu kuin nauhalle:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lennonjohto-osastoa, keskellä kentän valojen ohjauskeskus, ei edes kovin vanha:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Aerodynamiikan tutkimiseen tarkoitettu laite, toimintaperiaate selviää kuvasta:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Varhaiselle ilmailulle oli omistettu kokonainen sali. Mukana replikoiden lisäksi kai ainakin joku aito kone:

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikun retki sinne enskeväänä, minä voin ainakin osallistua, mukavalla porukalla varmaan antoisa.

On tuo tunnuksella 21+53 oleva pitkäsiipinen alkeisliidokki aina yhtä vaikuttava. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Deutsches Museumilla on lisäksi kokonaan oma ajoneuvo-osastonsa, eri paikassa sijaitseva Verkehrszentrum, jossa en käynyt.

Ja lisäksi pienen junamatkan päässä keskustasta luoteeseen, Flugwerft Schleißheim, joka kannattaa ottaa Münchenin matkalla ohjelmaan, puoli päivää menee hyvin Schleißheimissä, josta löytyy mm. kaikenlaisia kivoja prototyyppejä ja sotilaskalustoa.

 

http://www.deutsches-museum.de/en/flugwerft/information/

 

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loistopaikka.

 

Anteeksi jos kuokin, mutta täydennetään kuvia turistin albumista menneiltä vuosilta...

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja pitäisikö sanoa, että lentokoneet olivat sivuseikka, tässä se pääasia.. (vai kumminkohan päin se nyt menikään  ???)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olle

Vähintään kahden päivän matka.

 

Ei riitä sille reissulle...........,jätän loma-anomuksen heti käsiteltäväksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen yhden purjekoneen valmistaja oli Schleicher ja tyyppi näyttää olleen Ka-6BR tai CR. Mutta mikäs E-malli se Bf 109 oli? Ja oliko se Ju52 oikeasti Ju52 vai Amiot AAC 1 Toucan tai CASA 352/352L?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kiitokset tuosta kotisivun linkistä.

 

10 vuotta sitten tuli käytyä Münchenissä muissa asioissa ikäänkuin läpikulkumatkalla, enkä tajunnut että museossa olisi kannattanut käydä - hotelli kun oli ihan museosaaren vieressä. Mutta ilmailua on sieltä turha etsiä, sillä ilmailuosasto ei siis ole saarella, vaan kauempana Sleißheimin lentokentällä.

 

Deutsches Museum

Flugwerft Schleißheim

MUSEUM FÜR LUFT- UND RAUMFAHRT

 

Effnerstraße 18

D-85764 Oberschleißheim

 

Miika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset tuosta kotisivun linkistä.

 

10 vuotta sitten tuli käytyä Münchenissä muissa asioissa ikäänkuin läpikulkumatkalla, enkä tajunnut että museossa olisi kannattanut käydä - hotelli kun oli ihan museosaaren vieressä. Mutta ilmailua on sieltä turha etsiä, sillä ilmailuosasto ei siis ole saarella, vaan kauempana Sleißheimin lentokentällä.

 

 

Ööö...? Saaren ilmailuosasto oli minusta ihan kelpo esitys, ainakin kun vertaa esimerkiksi meikäläisten ilmailumuseoihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs siellä saarella sitten on?

 

nimim. tietämätön

 

Noi kaikki kuvat ovat mun mielestäni saarelta. Ainakin noita koneita siellä oli jo kun 1986 ekaa kertaa kävin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Molemmissa paikoissa on ilmailua, saarelta löytyy lentokoneista raketteihin kuten noissa kuvissa näkyy....Ja molemmissa kannattaa käydä ja on käytykin, vanhassa varsinaisessa museossa montakin kertaa.

Tuo erään vanhan lentokentän kupeessa oleva kokoelma 'Flugwerft Schleißheim' on suhteellisen tuore tulokas.

 

http://www.deutsches-museum.de/en/exhibitions/transport/aeronautics/

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki nuo kuvat ovat keskustassa sijaitsevalta "päämuseolta". Kuten moni on jo sanonut niin hieman kaupungin pohjoispuolella on kylä nimeltä Oberschleißheim josta löytyy käytöstä poistettu lentokenttä jonka hangareissa on Deutsches Museumin pelkästään ilmailuun keskittyvä oma museonsa (Eli täällä).

 

Ja muistutukseksi, että kohta on taas se aika vuodesta kun Müncheniin on hyvä mennä, itse ainakin menen... :beerchug: :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki nuo kuvat ovat keskustassa sijaitsevalta "päämuseolta". Kuten moni on jo sanonut niin hieman kaupungin pohjoispuolella on kylä nimeltä Oberschleißheim josta löytyy käytöstä poistettu lentokenttä jonka hangareissa on Deutsches Museumin pelkästään ilmailuun keskittyvä oma museonsa (Eli täällä).

 

Ja muistutukseksi, että kohta on taas se aika vuodesta kun Müncheniin on hyvä mennä, itse ainakin menen... :beerchug: :thmbup:

 

Kävin siellä viime talvena ja ainakin silloin helikoptereita pörräsi siinä kentällä. Se on ihan mielenkiintoinen museo ja sai vielä sisäänpääsystä alennusta suomalaisella opiskelijakortilla :thmbup:. Oli muuten todella hiljainen paikka. Ei juurikaan muita ainakaan silloin ollut siellä museossa. Tässä muutamia ottamiani kuvia sieltä ja vähän muualta kanssa. http://diizei.1g.fi/kuvat/Baijeri/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen yhden purjekoneen valmistaja oli Schleicher ja tyyppi näyttää olleen Ka-6BR tai CR. Mutta mikäs E-malli se Bf 109 oli? Ja oliko se Ju52 oikeasti Ju52 vai Amiot AAC 1 Toucan tai CASA 352/352L?

 

Eikös tuo Mersu liene ihan oikeaa historian taustaa omaava ex-Legion Condor Bf 109E-1 WNr 790?

 

"Ju-52" taitaa kuitenkin olla tukaani AAC 1 sarjanro 363 ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen yhden purjekoneen valmistaja oli Schleicher ja tyyppi näyttää olleen Ka-6BR tai CR. Mutta mikäs E-malli se Bf 109 oli? Ja oliko se Ju52 oikeasti Ju52 vai Amiot AAC 1 Toucan tai CASA 352/352L?

 

Joo kyllä se näköjään on Amiot AAC 1 Toucan vm. 1947, vaikka plakaatissa lukeekin isolla Junkers. Purjekoneen plakaatissa lukee Sleicher Ka 6.

 

Kaikki nämä kuvat on todellakin otettu sieltä päämuseosta. Pääsymaksukaan ei muuten mikään ihan riistohinta ollut, 4€ opiskelija 8€ normaali.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaan nyt pari kuvaa Schleißheimista viime vuodelta. Saaren tarjonta voikin jäädä huomaamatta, jos tytöt ottavat aurinkoa Isarin rannoilla.

 

Vanhalla puolella koneetkin on vanhempia

[ attachment removed / expired ]

 

Uuden puolen aloittaa Flugzeugrestaurierungswerkstatt, vai mikä se on

[ attachment removed / expired ]

 

Uuden puolen halleissa on mm. siviilikoneita ja suihkareita

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Parasta siellä on se ,että kaikkeen saa koskea ja painaa napista. Härveli kuin härveli alkaa elää. Viimeistään silloin kiinnostuu aiheesta kuin aiheesta.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Parasta siellä on se ,että kaikkeen saa koskea ja painaa napista. Härveli kuin härveli alkaa elää. Viimeistään silloin kiinnostuu aiheesta kuin aiheesta.

 

Heikki

 

Terveisii kaimalle!! Kun kaiman alaisuudessa on ollut erittäin suuri ilo ja kunnia työskennellä lentoteknistä alaa oppimassa, niin  harmittelen nyt, kun just tulin Müncheniin suunnilta, mutten käynyt keskustassa museolla - ja kun kuvat näin, etten sitä ole vieläkään tehnyt.

 

Kun tuolla lentopuolella kerran olen käynyt - nimenomaan siis juuri Oberschleißheimissa -  ja muissa tekniikan museoissa Euroopassa, niin voisin väittää, että aina kannattaa omistaa aikaa teknisille museoille, kun meitä montaa asia kiinnostaa. Esimerkiksi Wienissä on todella kiva nähdä "kännyköitä" ja mitä vaan 1900-luvulta... tää taitaa nyt mennä off topic... ;) , tai Hammond B2, tai mitä vaan "nykytekniikkaa"... ja noita koneita!!!  :) Tai vaikkapa Helsingissä, ei pahenna senkään museon tutkiminen!  ::)

 

-Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla