Aarno Isomäki

Uusia ilmailun Suomen ennätyksiä

25 viestiä aiheessa

..juuri äskettäin, kun kajaanilaisen sky-fly teamin tuomas kauhanen rikkoi entisen moottoroidun varjoliidon se:n (310km) matkan pituudessa.

lento jatkuu yhä kohti pohjoista ja tuomas on tällä hetkellä suurinpiirtein kemijärven kohdalla ja bensaa on vielä jäljellä n. 4 tunnin lentoaikaan...

 

 

Otsikko / SP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tuomaksen lopullinen matka oli 430km ja lentoaika n. 7h. matka alkoi kajaanista ja päättyi porttipahdan tekojärven läheisyyteen.

 

sattumaa tai ei, mutta juuri nyt on menossa jälleen uusi ennätysyritys :o

ähtäriläinen arto halttunen starttasi 50 litran bensalastin kera aamulla pylkönmäeltä ja matka pohjoista kohti alkoi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

sattumaa tai ei, mutta juuri nyt on menossa jälleen uusi ennätysyritys :o

ähtäriläinen arto halttunen starttasi 50 litran bensalastin kera aamulla pylkönmäeltä ja matka pohjoista kohti alkoi...

 

Koskahan nähdään ensimmäisiä movan ilmatankkauksia?  ;D

 

// t

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koskahan nähdään ensimmäisiä movan ilmatankkauksia?  ;D

 

 

bensakanistereita olisi kyllä käytännössä helppo poimia jalalla koukkaamalla matkalta mukaan sitä tarkoitusta vartavasten tehduiltä telineilta, mutta säännöissä sanotaan, että kaikki bensa on oltava startissa mukana.

samoin startti on tapahduttava jaloilta.

50 litraa bensaa, 40 kg moottori ym muut härpäkkeet n. 10kg, sekä vielä talvivarusteet kylmyyden takia... ::)

muuten, juuri saamani tiedon mukaan eilinen uusi se on murskautumassa aivan näillä hetkillä... :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

uudet SE-lukemat voidaan aikakirjoihin tosiaan taas laittaa. lennetty matka tällä hetkellä n. 530km, mutta lento jatkuu yhä ja bensaa on vielä runsaasti jäljellä :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

uudet SE-lukemat voidaan aikakirjoihin tosiaan taas laittaa. lennetty matka tällä hetkellä n. 530km, mutta lento jatkuu yhä ja bensaa on vielä runsaasti jäljellä :o

 

Loppuukohan Tasavalta kesken?  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tankapirtti oli kuulemma lopullinen määränpää ja matkaa tuli n. 620km...

muistaakseni etelä-amerikassa on lennetty paramoottorilla n. 1300km ja espanjan mantereelta ramon morillas lensi meren yli fuertventuraan joku vuosi sitten matkan ollessa n. 1200km.

620 km lienee kuitenkin epävirallinen pohjoismaiden ja ehkä koko euroopankin ennätys, kun tuo kanaria ei taida olla enää eurooppaa...

 

ne on muuten melko harvassa kelit ja maat, joilla ennätystä voidaan edesyrittää. nyt sattui olemaan pitkä maa ja kohtalaiset etelästä puhaltelevat ylätuulet matkaa jouduttamassa, puhumattakaan lentäjästä, jolla oli edellytykset toteuttaa homma (nopea siipi, lisätankit, pienikulutuksinen moottori, kevyt henkilö, kyky suunnitella/ajoittaa lento sekä kantaa startissa jopa 90 kg:n ylimääräinen taakka selässään ymym...)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

muistaakseni etelä-amerikassa on lennetty paramoottorilla n. 1300km ja espanjan mantereelta ramon morillas lensi meren yli fuertventuraan joku vuosi sitten matkan ollessa n. 1200km.

23.4.2007, Jerez de la Frontera - Lanzarote, 1105 km

http://records.fai.org/microlight/current.asp?id=326

Tuo näkyy olevan voimassaoleva maailmanennätys. Ei näy mainintaa etelä-amerikkalaisesta lennosta samassa kategoriassa. Oikeastaan Morillas yritti lentää Teneriffalle saakka (1350 km). Lento kesti yli 14 tuntia.

http://www.draconexion.com/latravesia/

:o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

620 km lienee kuitenkin epävirallinen pohjoismaiden ja ehkä koko euroopankin ennätys, kun tuo kanaria ei taida olla enää eurooppaa...

 

Mutta voihan vaikka yleisurheilussa tehdä Euroopan ennätyksen muullakin mantereella, kuin Euroopassa? Miksi tässä tapauksessa on asia toisin?

 

Ps. Onnea ennätystehtailijoille!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

23.4.2007, Jerez de la Frontera - Lanzarote, 1105 km

Tuo näkyy olevan voimassaoleva maailmanennätys. Ei näy mainintaa etelä-amerikkalaisesta lennosta samassa kategoriassa.

 

noinhan se olikin. ei tullut tarkistettua faktoja, mutta sinnepäin kuitenkin ::)

tuota eteläamerikassa suoritettua lentoa ei sitten näköjään ole haettu ennätykseksi. todennäköisesti siihen on syynä jonkun kriteerin täyttymättömyys.

mittari ei ole ollut fai:n hyväksymää mallia, laskupaikalle ei ole saatu todistajaa, lentosääntörikkomus lennolla tms. syystä ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta voihan vaikka yleisurheilussa tehdä Euroopan ennätyksen muullakin mantereella, kuin Euroopassa? Miksi tässä tapauksessa on asia toisin?

 

Ei olekaan. Ei ilmailun SE:tä tarvitse tehdä Suomessa, edes "osittain".

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei olekaan. Ei ilmailun SE:tä tarvitse tehdä Suomessa, edes "osittain".

 

 

Sitähän minäkin. Kuulostikin vähän omituiselta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei olekaan. Ei ilmailun SE:tä tarvitse tehdä Suomessa, edes "osittain".

 

Ilmailun SE:n säännöt ovat Ilmailuliiton hyväksymiä, lajitoimikuntien valmistelemia. Eri lajeilla voi olla eri systeemit.

 

Esimerkiksi purjelennon SE-sääntöjä ollaan muuttamassa niin, että tulee kaksi kategoriaa, Suomessa lennetyt ja missä tahansa lennetyt. Syynä on olosuhteiden erilaisuus. Aavikolla (Nevada, Namibia) voi lentää paljon nopeammin, koska nostot ovat voimakkaampia ja vievät ylemmäksi. Oikein rahamies voi lähteä Andeille ajamaan superkoneella (josta ei Suomessa saisi hyötyä) pitkiin aaltoihin.

 

Euroopan mestaruuksia en tiedä olevan - onko niitä?

 

Missä MOVAn SE:t ovat? Liiton liidinsivuilta löysin vain moottoroimattomien lentoja.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailun SE:n säännöt ovat Ilmailuliiton hyväksymiä, lajitoimikuntien valmistelemia. Eri lajeilla voi olla eri systeemit.

 

Esimerkiksi purjelennon SE-sääntöjä ollaan muuttamassa niin, että tulee kaksi kategoriaa, Suomessa lennetyt ja missä tahansa lennetyt. Syynä on olosuhteiden erilaisuus. Aavikolla (Nevada, Namibia) voi lentää paljon nopeammin, koska nostot ovat voimakkaampia ja vievät ylemmäksi. Oikein rahamies voi lähteä Andeille ajamaan superkoneella (josta ei Suomessa saisi hyötyä) pitkiin aaltoihin.

 

Euroopan mestaruuksia en tiedä olevan - onko niitä?

 

Missä MOVAn SE:t ovat? Liiton liidinsivuilta löysin vain moottoroimattomien lentoja.

 

Ainahan laji voi listata suorituksia vaikka millaisin perustein, jos niin parhaakseen katsoo. Erilaiset ennätyssuoritukset tulevat kuitenkin FAI:n kilpailusäännöstä ja sieltä löytyy ennätyslentämisenkin ydin ja tiukasti ottaen "oikeat ennätysluokat ja -suoritukset".

 

Miksipä mahdollistaa tilanne, jossa suomalaisen tekemä maailmanennätys ei olisi samalla Suomen ennätys. Ei kuulosta järkevältä---löytyykö muusta urheilusta lajia, jossa näin voisi olla?

 

Jos lajilla ei ole erityisiä SE-sääntöjä, tulee noudattaa FAI:n urheilusääntöä "soveltuvin osin". Ennätystä ei siis voi tehdä missään olosuhteessa sen vastaisesti, koska SIL on sitoutunut sitä kilpailutoiminnassaan noudattamaan. Tähän vedoten voisi siis olla, että mahdolliset omat kansalliset ennätysluokat tai -sarjat eivät ole samalla viivalla yleisten täysin FAI:n sääntöjä noudattavien kanssa. -- Mutta, ketäpä se haittaa, jos laji haluaa itselleen tämmöisiä laatia.

 

Euroopan ennätyksiäkö tarkoitit? Niitä ei kai virallisesti ole oikein missään lajissa. Johtuu siitä, että eurooppalaiset toimivat suoraan FAI:n alla. Meillä ei siis ole kisa-asioissa aktiivisesti toimivaa maanosaliittoa, joka näitä suorituksia rekisteröisi. Ehkä paras eurooppalainen kansallinen ennätys on moraalinen EE.

 

Omassa lajissani on muuten mahdollisuus tehdä nopeuslennon SE maapallon ympärilentämisessä. Sitä kannattaa käväistä ulkomailla lentämässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ilmailun SE:tä tarvitse tehdä Suomessa, edes "osittain".

 

noinhan se varmaankin menee. tarkoitukseni oli käyttää ilmaisua "todennäköisesti pisin euroopassa paramoottorilla lennetty lento"

miten lie lipsahti tuo "euroopanennätys" tekstiin  :-[

 

suomessa ei tähän asti ole moottoroitujen varjoliitimien ennätyksiä haettu sil:tä virallisesti, joten kaikki tähänastiset pitkät lennot ovat vain harrastajakunnan tiedossa olevia epävirallisia ennätyksiä, jotka ovat perustuneet harrastajien omiin ilmoituksiin lennetyistä matkoista suljetulla foorumilla.

tämä johtuu siitä, että paramoottorilla lennetyt lennot eivät suomessa ole "varjoliitoa", vaan kategoriaa "microlight" ja siihen sarjaan ei sil ainakaan toistaiseksi ylläpidä mitään ennätysrekisteriä. osasynnä varmaan myös se, että kukaan suomalainen ei liene tähän asti hakenut mitään virallista ennätysstatusta lennolleen.

eli siinä mielessä myös threadin otsikko on harhaanjohtava, kun siitä puuttuu sana "epävirallinen"

noo, eiköhän sil saa lähiaikoina ennätyshakemuksen käsiteltäväkseen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainahan laji voi listata suorituksia vaikka millaisin perustein, jos niin parhaakseen katsoo. Erilaiset ennätyssuoritukset tulevat kuitenkin FAI:n kilpailusäännöstä ja sieltä löytyy ennätyslentämisenkin ydin ja tiukasti ottaen "oikeat ennätysluokat ja -suoritukset".

 

Miksipä mahdollistaa tilanne, jossa suomalaisen tekemä maailmanennätys ei olisi samalla Suomen ennätys. Ei kuulosta järkevältä---löytyykö muusta urheilusta lajia, jossa näin voisi olla?

 

Jos lajilla ei ole erityisiä SE-sääntöjä, tulee noudattaa FAI:n urheilusääntöä "soveltuvin osin". Ennätystä ei siis voi tehdä missään olosuhteessa sen vastaisesti, koska SIL on sitoutunut sitä kilpailutoiminnassaan noudattamaan. Tähän vedoten voisi siis olla, että mahdolliset omat kansalliset ennätysluokat tai -sarjat eivät ole samalla viivalla yleisten täysin FAI:n sääntöjä noudattavien kanssa. -- Mutta, ketäpä se haittaa, jos laji haluaa itselleen tämmöisiä laatia.

 

Euroopan ennätyksiäkö tarkoitit? Niitä ei kai virallisesti ole oikein missään lajissa. Johtuu siitä, että eurooppalaiset toimivat suoraan FAI:n alla. Meillä ei siis ole kisa-asioissa aktiivisesti toimivaa maanosaliittoa, joka näitä suorituksia rekisteröisi. Ehkä paras eurooppalainen kansallinen ennätys on moraalinen EE.

 

Omassa lajissani on muuten mahdollisuus tehdä nopeuslennon SE maapallon ympärilentämisessä. Sitä kannattaa käväistä ulkomailla lentämässä.

 

Näin... FAI:n säännöt yleensä koskevat maailman ennätyksiä ja maailmanmestaruuskilpailuja. Yksittäisen maan tai maanosan ennätykset tai kisat johtavat joka tapauksessa jonkinlaiseen säätämiseen.

 

Tuo ennätysten kahtiajako... kyllähän suomalaisen lentämä maailmanennätys olisi ilman muuta myös Suomen ennätys, joskaan ei välttämättä Suomessa lennetty Suomen ennätys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

UUSI SUOMEN ENNÄTYS: Laskuvarjourheilun muodostelmahypyllä 63 hyppääjää

 

Laskuvarjourheilun muodostelmahypyn uusi Suomen ennätys on 63 hyppääjää samassa

kuviossa. Aikaisempi 58 hyppääjän ennätys vuodelta 2005 lyötiin torstaina 29.

lokakuuta Espanjan Empuriabravassa. Mukana ennätyksessä oli sekä nais- että

mieshyppääjiä lähes kaikista Suomen laskuvarjourheiluseuroista.

 

Ennätyshypyllä oli kuvion muodostaneen 63 hyppääjän ohella kaksi kuvion

ulkopuolista kuvaajaa - sekä pikkuinen 64. matkustaja yhden naisosallistujan

ollessa raskaana. Kokeneimmalla ennätyshyppääjällä on takanaan 6450

laskuvarjohyppyä ja kokemattomimmalla vain 83.

 

Ennätyshyppyä edelsivät useamman vuoden valmistelut, ja suoritusta on

harjoiteltu pienemmissä ryhmissä sekä Suomessa että ulkomailla. Nyt

onnistuneella ennätyshypyllä hyppääjät hyppäsivät yhtäaikaisesti neljästä eri

lentokoneesta ja muodostivat kuvion, joka pysyi kasassa 7,5 sekuntia. Hyppyyn

lähdettiin 5200 metrin korkeudesta, jolloin vapaapudotusaika ennen laskuvarjon

avaamista oli kokonaisuudessaan noin 90 sekuntia.

 

Vuosi sitten uusi Suomen ennätys oli jo hyvin lähellä Yhdistyneiden

arabiemiirikuntien Umm al-Quwainissa. Tuolloin haaveeksi jäänyttä ehjää kuvioa

oli tarkoitus tavoitella tänä syksynä samassa paikassa, mutta muutamia viikkoja

ennen matkaa ennätyskohde vaihtui Espanjaan. Suomessa laskuvarjourheilu

painottuu kesäkaudelle, joten useat suomalaiset laskuvarjourheilijat suuntaavat

talvisin ulkomaille harjoittelemaan ja kilpailemaan.

 

Ennätyshyppääjät palaavat Helsinki-Vantaalle Finnairin lennolla sunnuntaina 1.

marraskuuta klo 15.00.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nelosen uutiset: Luokanopettaja hyppäsi yhdeksästä kilometristä

 

Kouvolalainen luokanopettaja Timo Toivonen hyppäsi aamupäivällä Utissa lentokoneesta korkeudesta 9 302 metriä.

 

Linkissä video hypyltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nelosen uutiset: Luokanopettaja hyppäsi yhdeksästä kilometristä

 

Linkissä video hypyltä.

 

Videolla näkyy että Cessnan perässä on jättövana. Se ei tietenkään noin suurissa korkeuksissa ole ihme, mutta harvemmin pääsee näkemään yksimoottorisen Cessnan vetämässä jättövanaa erittäin korkealla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Videolla näkyy että Cessnan perässä on jättövana. Se ei tietenkään noin suurissa korkeuksissa ole ihme, mutta harvemmin pääsee näkemään yksimoottorisen Cessnan vetämässä jättövanaa erittäin korkealla.

 

Joskus myös matalammalla. Kerran katselin, kun nousussa ollut ATR veti vanaa perässään. Tuumin siinä itsekseni, että enpä ole moista ennen nähnyt. Sitten piti jo hieraista silmiä, kun Caravan tuli perässä samaa reittiä ja veti kans vanaa persiissään. Korkeutta kumpaisellakin siinä kohtaa ehkä n. 5000ft...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän offtopiccia mutta silloin kun vielä Malmilla hypittiin Twin Otterista, niin joskus näki twinin piirtelevän valkoisia ympyröitä Malmin yläpuolella. Ei mikään ihan tuntematon ilmiö hyppykoneen perässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään