Ismo Nurmi

Filosofista pohdiskelua varmuuskopioiden tärkeydestä

11 viestiä aiheessa

Tulipa hiljattain hetki, kun teki mieleni katsella itse ottamia lentokoneiden valokuvia. Kuinka ollakaan juuri Dornier 328-koneet tulivat mieleen. Leppeästä selailusta tuli hetkessä intensiivinen SAR-operaatio, kun koneita ei löytynytkään todennäköisistä kansioista. Vuorokausi vaihtui ja pitkällä aamuyön puolella vasta luovutin - kadonneet ovat. Ensimmäisenä tietysti hymähdin voitonriemuisesti uskoessani löytäväni Bermudan kolmion nielemät Dornierit kahdelta ulkoiselta kovalevyltä. Siellä oli vastassa tieto viimeisistä varmuuskopiopäivityksistä reilun kahden vuoden takaa. Dornierit eivät koskaan ehtineet siis lentää ulkoisille kovalevyille. Pelkkä tallennusvälineiden hankinta ei siis riitä, tallennettavat tiedostot on myös tallennettava. Selvähän tuo. Leikekirjakansioista ne onneksi löytyvät kymppikuvina. Ehkä myös mummolaan säilytettäviksi viedyiltä rompuilta. Niitä romppuja olisi tietysti voinut tehdä useammin ja pari vaikka kotona säilytettäväksi.

Sikäli hassua, että paljon parempia ja hienompia Dornier-kuvia voi mennä vaikka saman tien airlinersnettiin katselemaan, mutta jotenkin juuri niiden omien kuvien katoaminen raastaa. Kyllä siihen itse otettuun kuvaan kuitenkin syntyy jokin side, kun kerosiini tuoksuu ja turbiinit vinkuvat. Se myönteinen puoli asiassa on, että kuvien varmuuskopiointi on nyt päivitetty. Toinen myönteinen havainto on, että kymppikuvina kuvat näyttävät oikeastaan hienommilta kuin tietokoneella. Suosittelen myös lämpimästi täysosumien vedostamista jo maanantaina. Tai heti, jos kotoa löytyy asiallinen tulostin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Optisen median luotettavuus on kyllä aika ala-arvoinen. Nykyään kannattaa mielestäni sijoittaa useampaan ulkoiseen kovalevyyn sillä ne eivät maksa paljoa ja vetävät isot datamäärät kerralla. Tuolloiset 1TB levytkään eivät enää kalliita ole. Ja tosiaan, se tallanetaminen, mä olen ihan vaan ajanut yhdeltä käyttölevynä olevalta nopealta levyltä parille hitaammalle rsyncillä 1:1 kopion levystä. Yleensä aina kun on tullut uutta sisältöä. Itse mielellään pidän kuvia vähintään kolmessa paikassa joista yksi on muualla kuin kotona...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Hyvin on tallennettu, mutta en tiedä minkä takia... ???

Tämä oli hyvä, itse olin saman kysymyksen perässä ihmetellessäni sitä harmin tunnetta, joka Dornierien menettäminen aiheutti. Valokuvaus on harrasteena voimistunut valtavasti tekniikan digitalisaation myötä ja tavallaan ei olisi enää pakko itse ottaa kuvia muusta kuin perhejuhlista, niin paljon on tarjolla juuri näitä lentokoneita täällä netissä. Silti tuntuu, että reilun kolmen vuoden kestänyt spottailuharrastus (aikaisemmin kyse oli ilmailuharrastuksen taltioimisesta) on vain viemässä enemmän mukaansa. Tuossa pari päivää sitten vietin lajin parissa kolmisen tuntia ja kameran laskuri osoitti reilua 80:tä laukausta. Pitkin hampain olen myöntämässä, että ehkä kaksi niistä on säilyttämisen arvoisia - siinä ja siinä. Tuo kolme tuntia sisälsi kalliokiipeilyä, puussa istumista ja yhteensä noin 7 kilometrin maastokävelyä käärmeille ja punkeille luontaisessa elinympäristössä. Vielä kieroutuneemmaksi tapaus muuttuu, kun toteaa lentolupakirjansa olevan voimassa ja aidan toisella puolella olevan lentokoneita joilla saisi itse lentää.

Olli puhuu myös asiaa. Teratavun Buffalot ovat jo suoraan sanottuna halpoja. Toisaalta, jos ulkoinen asema tippuu lattialle se oli siinä - romppu kestää sen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toisaalta, jos ulkoinen asema tippuu lattialle se oli siinä

Ei kyllä läheskään aina, varsinkaan jos levy ei ole päällä. Ja vaikka tulisi vauriota niin levystä todennäköisesti saa tehtyä levykuvan vielä ja sieltä tongittua about kaiken datan esille. Harvoin levy menee suorilta totaalisen rikki siitä jos se tippuu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juuri tänä aamuna ollut juttua eräällä IRC-kanavalla siitä, miten liitetään verkossa oleva tallennustila varmuuskopiolevyksi kotikoneen järjestelmään. Tempun nimi on SSHFS ja aion kokeilla sitä tässä lähiaikoina.  Tällöin siis tärkeimmät tiedot varmuuskopioidaan netin yli palvelimelle joka on itsessään monilevyvarmistettu (RAID) ja joka varmuuskopioidaan säännöllisesti. Tuo SSHFS tekee liikenteestä kryptatun, kuitenkin samalla liittäen tuon nettiserverillä sijaitsevan tietovaraston paikalliseksi levyksi - näkyy siis normikovalevynä käyttäjälle. Onneksi Kapsilta saa 50+5 GB tallennustilaa vuosijäsenmaksulla (30e)  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onnellinen loppu: Kellarin perukoilta löytyi romppu missä Dornierit luurasivat.

Hieno homma! Mulla on kaks sarjaa kuvia, joita erityisesti kaipaan, mutta kahteen vuoteen ainakaan eivät ole putkahtaneet mistään esiin, vaikka oon varma, että ne ovat jossain rompulla. Muuten nyt joku setti vaikka häviäiskin, mutta miks just ne, joilla on joku kummallinen merkitys?

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Monesti nämä lentokonekuvat jäävät ainoiksi matkakuviksi reissuilta ja ehkä siksi niihin leimautuu vähän liikaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hieno homma! Mulla on kaks sarjaa kuvia, joita erityisesti kaipaan, mutta kahteen vuoteen ainakaan eivät ole putkahtaneet mistään esiin, vaikka oon varma, että ne ovat jossain rompulla. Muuten nyt joku setti vaikka häviäiskin, mutta miks just ne, joilla on joku kummallinen merkitys?

-A-

Jep, tälläkin kameran kantajalla liikaa kuvia on liian monella rompulla/koneella/ulkoisella kovalevyllä.. Mutta jostain syystä diat löytyvät ja säilyvät  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen miettinyt monta kertaa tätä digiajan hullunkurisuutta. Dialle kuvatessa hylkyprosentti kehystysvaiheessa saattoi olla huima. Ja diasta ei olemassa kuin se yksi kappale, ei mitään varmuuskopioita. Tänä päivänä levyt on väärällään pa***a, ja niistä vielä parit varmuuskopiot usb-levyillä ja rompuilla.

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään