Ilkka Kangastalo

Napsahtiko ylipainomaksu?

13 viestiä aiheessa

Tuliko reittilennolla ylimääräinen lasku matkatavaroiden ylipainosta? Kertokaapa kokemuksianne, mitä tapahtui, missä ja millä yhtiöllä. Ja paljonko oli yli sallitun?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Frankfurtissa viime keväänä noin seitsemän kiloa ylipainoa, muistaakseni lisämaksua reilut 40€. Onneksi yksi kolli oli pahvilootan muodossa, joten nohevana jannuna ostin samanhintaisen repun (sattui vielä olemaan tarvetta) ja purin laatikon siihen. Käsimatkatavaroissa meni ilmaiseksi. Yhtiönä Lufthansa. Laskin ihan piruuttani, että viimeisen viiden vuoden aikana on tullut lennettyä noin viitisen kertaa maapallon ympärysmittaa vastavaa matka ja yo. tapaus on ollut ensimmäinen laatuaan, toki joka ikisellä reissulla pakaasit ovat olleet yli sallittujen painojen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän vastaava ketjuhan oli tässä taannoin, mutta tähän voisi toki listailla kiloja ja lisämaksuja ja jättää itse aiheesta keskustelun tuonne toiseen ketjuun:

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,86338.0.html

 

Kerran on siis napsahtanut. Maaliskuussa HEL-KUO Blue1:lla, laukku painoi 23kg. Täti halusi sitten punnita kamerarepunkin, joka painoi karvan yli 10kg. Tästä täti sitten laskutti lisämaksua 6€/kg, mutta vain sen laukun kolmen liikakilon mukaan, eli 18€. Samoilla painoilla oltiin tosin ajeltu viimeisen muutaman viikon aikana pitkin Suomea ja Eurooppaa ilman ylipainomaksuja...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljon en muista, joskus toistakymmentä vuotta sitten Turussa työmatkalla Vilnaan Arlandan kautta. Oli kasa rautaa laatikossa, jotain 35-40kg taisi painaa ainakin, se oli kaikki suurinpiirtein ylimääräistä. Ei mitään erityistä tapahtunut, siitä selvisi rahalla hinnaston mukaan, muutama kilo annettiin anteeksi muistaakseni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Naapurissa näitä ylilastitilanteita on tullut useampiakin, mutta "halvimmalla" päästiin syyskuussa 2006 LED-ARH -väli Aeroflot Nordilla. Ylipainoa oli yhteensä 108kg ja siitä maksettiin silloin 1000RUR (=30€). Kuittia siitä ei toisin pyydetty, eikä olisi kyllä saatukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuittia siitä ei toisin pyydetty, eikä olisi kyllä saatukaan.

 

Heh, tästä tuli mieleen hauska (?) kokemus Kuala Lumpurissa joskus taannoin. Olin lentämässä KUL-FRA MH:llä, ja nämä Euroopan lennot ovat niitä illan viimeisiä lähtöjä puolen yön maissa, joten kenttä oli kohtalaisen autio. Menen lähtöselvitykseen ja keskustelu tyttösen kanssa menee kutakuinkin näin (toki englanniksi):

 

- Sir, teidän laukkunne painaa 26 kiloa ja raja on 20 kiloa.

- Noh, eihän se nyt ole niin paljoa, eihän?

- Kyllä se on, katsotaanpas (tap tap tap tap näppäilee tietokonetta hulluna)... Tämä tulisi maksamaan noin 200 USD (muistaakseni quottasi dollareissa eikä Ringiteissä).

- ??

- Voin antaa anteeksi 2 kiloa, jolloin uusi hinta on 140 USD.

- Kelpaako luottokortti, ei ole noin paljoa käteistä?

- Minä voisin ottaa vastaan luottokorttimaksun mutta sitten pitäisi mennä hakemaan kuittia ja kirjoitella papereita. Tuolla on ATM (osoittaa jonnekin sivulle), hae sieltä 40 USD (vastaava määrä Ringitteinä), tuo minulle, en kirjoita kuittia ja homma on OK.

- Err.. Ok.

(Teen juuri näin)

- Hei taas, tässä rahat.

- EI, älä anna niitä minulle suoraan (katsoo sivulle missä esimies istuu, ei onneksi huomaa mitään)

- Tässä on passinne sir, pistäkää rahat sinne väliin ja antakaa se takaisin.

- Ole hyvä.

(Katsoo taas tarkasti esimiehen suuntaan ja nappaa rahat äkkiä paperipinon alle)

- Kiitos. Tässä paperinne, oikein hyvää matkaa!

- Kiitos ja hei.

 

Näin ne asiat toimivat. Valitettavasti meni sitten omasta pussista toi maksu kun ei kuitilla voinut firmalta periä. Tosin voidaan tietysti olla sitä mieltä että mun ne olis kuulunut maksaakin kun innostuin shoppailemaan halpaa tavaraa...

 

Pahus kun tajusin vasta jälkeenpäin että olisi voinut yrittää neuvotella kohtuuhintaisen bisnesupgradenkin tuossa tilanteessa, 12 tuntia 777:n perällä ei ollut ihan herkkua.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutaman kerron tuo purnaaminen on toiminut, toisilla kerroilla olen joutunut siirtämään käsimatkatavaroihin. Yleensä kyse on ollut vain korkeintaan parista kilosta.

 

aHAA - nythämmävastahokasin=> jos tavaran siirtää tavaratilasta matkustamoon, se painaa koneessa vähemmän! :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

aHAA - nythämmävastahokasin=> jos tavaran siirtää tavaratilasta matkustamoon, se painaa koneessa vähemmän! :thmbup:

 

Painaa ainakin vähemmän matkatavarahyllyllä... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylipainoja on tullut makseltua työreissuilla ihan kiitettävästi. Yksi reissu oli HEL-PEK (Finnair) ja maksua tuli jotain 350 euroa noin kymmenestä lisäkilosta. Ylipainoa oli enemmänkin, mutta ottivat vaan kymmenestä. Ei auttanut puhuminen silloin. Toinen iso maksu tuli reitillä PVG-HEL (Finnair), kun oltiin palailemassa Suomeen muuttokuorman kanssa. Maksu taisi olla jotain 1500 euroa, muistaakseni. Matkatavarana oli mm. eläimiä, joten ei voitu laittaa kuriirilla (DHL tms.) menemään ylipainomaksujen sijaan. Kuriiri olisi tullut huomattavasti halvemmaksi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin palaamassa Iranista, Bamin maanjäristysalueelta, ja matkalla Dubaihin. Teheranin kentällä punnittiin vajaat 30 kg ylipainoa matkatavaroista. Olin kuitenkin valmistautunut tähän riittävällä käteisellä, mutta myös liimaamalla Punaisen Ristin tarroja joka puolelle matkatavaroita. Tuo jälkimmäinen konsti riitti, ja sain jatkaa matkaa reilulla ylipainolla käteltyäni ensin lentoaseman päällikön... :-[. Jatkomatka Dubaista Muncheniin menikin sitten GulfStream G5:llä, ja sieltä edelleen Helsinkiin upgreidattuna Businekseen. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sydney-Singapore Qantasin lennolle tuli ylipainomaksua vuonna 2005 muistaakseni 60AUD (n.30 euroa). Pieni painon siirto pelikassista toiseen laukkuun auttoi ja maksu pysyi kohtuullisena. Singaporesta Helsinkiin yhden yön yöpymisen jälkeen ei ollut mitään ongelmia, vaan neiti hymyili vain asiakkaalle joka oli huolissaan parista extrakilosta... Säännöt on sääntöjä ja ystävällisellä asioinnilla saa yleensä myös ystävällistä palvelua. Kun oma elopaino on 70 kilon paikkeilla, niin muutaman extrakilon laukkuun sullottuna ei itse koe olevan niin iso asia - ymmärrän toki periaatteen, mutta milloin asiakkaan ylipainosta aloitetaan veloittamaan? Vois jenkeissä firmat olla äkkiä taloudellisesti kunnossa, kun yli 80kg painoisista otettaisiin 10USD/kilo... Toivottavasti kukaan ei nyt ota tätä itseensä... ja Ryanair käyttöön ensi viikolla  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos saa pari kauhutarinaa kertoa.

 

Työsoittimeni tuhoutui dramaattisessa onnettomuudessa keväällä 2003. Kuvat http://www.saunalahti.fi/masunta/tuho/

 

Seuraavana syksynä - vakuutuspäätöksen tultua - oli aika alkaa etsiä uutta soitinta, sellainen löytyikin Saksasta. Kontrabasso päätettiin siirtää maateitse Hampuriin, josta olisi suora Finnairin lentoyhteys Helsinkiin.

 

Noudon piti tapahtuman päiväseltään. Menolento Berliinin kautta aamuvarhaisella ja paluu illalla.

 

Tyhjä bassolaatikko ei ollut Helsingin päässä mikään ongelma. Erikoismatkatavarapisteeseen sen enemmittä selittelyittä ja menoksi. Perillä Hampurissa jätin sen matkatavarasäilytykseen, ja otin pelkän topatun pussin mukaan, koska soittopeli tuotaisiin autolla lentokentälle.

 

Kaikki meni oikein hienosti, mutta kuljetuslaatikon siirto terminaalin lähtökerrokseen osoittautui erittäin vaikeaksi. Liukuportaisiin ei mahdu, ja hissi taas oli liian matala, mutta jotenkin sen sai sinne ängettyä siten että sain hissin lähetettyä yläkertaan. Lähtöselvitystiskillä virkailija kysyy paljonko tuo painaa - annoin totuudenmukaisen arvion n. 50 kg, joka ei mennyt läpi - soitin olisi punnittava. Siispä samaisen lähtöaulan toiseen laitaan punnitusta varten. Punnitustodistuksen - ja kuljetuslaatikon - kanssa takaisin lähtöselvitykseen. Virkailija soitti pari puhelua, ja lastausvastaava tuli selittämään että laatikko ei välttämättä mahdu koneeseen, vaan sille tullaan antamaan "standby"-tagi. Se joko mahtuu,  tai jos ei mahdu niin "lost+found"-osasto hoitaisi sen myöhemmin Helsinkiin.

 

Ylipainomaksu höylättiin Visalta, mutta se tultaisiin veloittamaan ainoastaan siinä tapauksessa että kuljetuslaatikko mahtuu koneeseen.

 

Seuraavaksi kuljetuslaatikko samaan paikkaan - erikoismatkatavaraliukuhihnalle - jossa se erikseen äsken piti käydä punnitsemassa. Turvatarkastajat esittelivät mielellään läpivalaistun kontrabassolaatikon kuvaa - ihan kiva kuva muuten, eikä laatikkoa tarvinnut enää avata.

 

Lähtöportilla näin kuinka laatikkoa kuljetetaan kärryillä, ja joku lastaajista istui sen kannen päällä. Hetken päästä lastaajien esimies tuli kertomaan että laatikko mahtuu kuin mahtuukin koneeseen (pikkubussi, olikohan 319). Pyysin häntä huomauttamaan alaiselleen, että soitinlaatikon kannen päällä ei ole soveliasta istua - en harmi kyllä ehtinyt räpsäistä valokuvaa tilanteesta - mutta kerroin että jos olisin saanut kuvan lähettäisin ilman muuta reklamaation, varsinkin jos vaurioita olisi tullut. Kerroin myös koko tarinan  miksi ylipäätään olin soittimen kanssa liikkeellä. Kaveri meni aika hiljaiseksi, ja lupasi antaa alaiselleen palautetta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Siinä siis kyykytystä Hampurin malliin - ylipainomaksu oli viitisensataa euroa, lentolippu parisataa. Tuli kyllä mieleen sekin, että bisnesluokan lippu ei olisi ollut paljonkaan kalliimpi, ja siihen mahtuu enemmän matkatavaraa, ja epäilemättä myös joustonvaraa.

 

Ei tässä kaikki. Samaista soitinta piti huollettaman Saksassa vuosi sitten, tällä kertaa matka vei Stuttgartiin. Aiemmasta kokemuksesta viistastuneena bassolle päätettiin varata tila ruumasta etukäteen, mutta se vasta teki asiat vaikeiksi: jokin yksittäisen matkatavaran painoa koskeva EU-määräys estää kontrabassolaatikon kuljettamisen matkatavarana. Niinpä se oli lähetettävä erikseen rahtina. En enää tiedä mihin minua tarvittiin, paitsi perillä roudarina. Jälleen käsittämätön puhelinrumba siitä, että minä ja soitin matkustetaan samalla lennolla.

 

Lento oli Finncommin empulla, oikein mukava, mutta sitä ennen piti asioida Finnairin rahtitermaalissa. Painavia esineitä ei henkilökunta nostele käsin, joten soitinlaatikko mitenkään sitomatta trukkilavalle, ja trukin nokkaan ja siitä läpivalaisuhihnalle.

 

Perillä kotelo löytyi lievästi vaurioituneena huolintaterminaalista, oli kova puhuminen että saatiin rullata se käsipelillä paikalta ilman trukin apua. Soittimelle ei kuitenkaan ollut tullut lisävaurioita.

 

Paluumatkaa en sitten enää itse hoitanut, vaan kollega tarjoutui matkustamaan... ja puhelinrumba oli vähintään yhtä vaikea.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään