Ilkka Portti

Patrouille de France Pirkkalassa (Oli: Re: Kuvia Pirkkalasta (TMP / EFTP))

25 viestiä aiheessa

Olipas hieno päivä taas, kyllä ranskalaiset osaa. Kelikin oli juuri sopiva ja tuli tukku hienoja kuvia. Tässä yksi alustava läppärillä väsätty versio. Showmiehiä (ja naisia, ainakin yksi alfapilotti oli nainen) ja niinhän tietysti pitääkin näytösporukan olla, lähtöseremonia oli näyttävä ja kivasti vielä golfissa ryhmittyivät kuvattavaksi. :thmbup:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli muuten mielenkiintoista nähdä, että jokaisessa alfassa oli 2 pilottia, joten jos on varakoneita pari niin on myös ilmeisesti varapilottejakin mukana reissussa. Melkoinen koneisto tuollaisen ryhmän reissussa muutenkin, transalissa ja herkuleksessa oli myös runsaasti porukkaa ja varmaan tavaraakin. Pitkä on matka jos meinaavat brasiliaan asti mennä, legejä tulee valtava määrä, millonhan lie ovat perillä. Nyt lähtivät trondheimiin pirkkalasta, olisivatko kenties siellä yötä vai jatkavatkohan islantiin(?) vielä tänään.

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alpha Jetin lentomatka on FASn sivujen mukaan 2 600km lisätankeilla varustettuna. Todellakin aika usein saavat tankata matkalla Brasiliaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On niissä lavoissa edes vähän liikettä.. Tuli vähän vatuloitua asetusten kanssa. :-[

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kahdessa neljän koneen parvessa lähtivät kahden muun koneen mentyä jo edeltä. Toinen parvi tuli heti tämän jälkeen

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei viitsi koko laivuetta laittaa .. Numero vaan vaihtuu .. Yks kuva riittää ja sit mielikuvitusta peliin niin hahmottuu

helposti koneet 0-9

 

 

Missä Herculeksen kuva jari :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä Herculeksen kuva jari :)

 

Kovalevyllähän ne tallella ;)

 

Ei viitsi koko laivuetta laittaa .. Numero vaan vaihtuu .. Yks kuva riittää ja sit mielikuvitusta peliin niin hahmottuu

helposti koneet 0-9

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä osa yhden kortin kuvista, toinenkin tarvis purkaa.  :P

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli kyl mukavaa porukkaa...

Kannatti muuten roikkua aidassa kiinni, joku jakeli tarroja muutamalle.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Itse sain myös pinssin Patrouillesin kuvaajalta  ;D

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olivat tosiaan fransmanneiksi mukavaa porukkaa. Kuvia tuli jo niin kattavasti etten taida jaksaa omiani laittaa.

 

Saitko muuten mäkkäri ropellit kiekoiksi..?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olivat tosiaan fransmanneiksi mukavaa porukkaa. Kuvia tuli jo niin kattavasti etten taida jaksaa omiani laittaa.

 

Saitko muuten mäkkäri ropellit kiekoiksi..?

 

Kyllä se mäkkäri ainaskin mulle kehu että sai Herculeksen ropellit kiekoiks :thmbup:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pannaans vielä muutama kuva, lentokuvat ei tänään onnistunu, mutta tässä näkyy hyvin kuinka tiukassa puljassa koneet laski, ei yhtään huono suoritus varsinkin kun ottaa huomioon aamun aika heikot olosuhteet, puljan johtaja ajaa ILS 24 ja muut seuraa aivan tuntumassa läpi paksun pilvikerroksen. Neljäs kone ei mahtunu kuvaan kun kämmäsin homman

 

[ attachment removed / expired ]

 

Poikkeava rajaus herculeksesta, aikamoiset patit ympäri konetta

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jokaisella koneella oli oma lähettäjä, lähtömerkki annettiin lippaan vetämällä (tosin ei lakkia), lähtö tehtiin tyylikkäästi ikään kuin olisi oltu lentonäytöksessä, ammattilaisten tinkimätöntä toimintaa

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lähtökiihdytys tosi tiukassa muodostelmassa oli myös näyttävä

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistetään vielä kertaalleen kolmen kuvan sarja, ettei Ranskalaisten vierailun syy unohtuisi. Nyt mennään teemalla Tankki täyteen

 

_MG_4221.JPG

Alpha Jet

 

_MG_4234.JPG

Transall C-160 61-ZP

 

_MG_4276.JPG

Hercules C-130 61-PE

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli muuten mielenkiintoista nähdä, että jokaisessa alfassa oli 2 pilottia, joten jos on varakoneita pari niin on myös ilmeisesti varapilottejakin mukana reissussa. Melkoinen koneisto tuollaisen ryhmän reissussa muutenkin, transalissa ja herkuleksessa oli myös runsaasti porukkaa ja varmaan tavaraakin. Pitkä on matka jos meinaavat brasiliaan asti mennä, legejä tulee valtava määrä, millonhan lie ovat perillä. Nyt lähtivät trondheimiin pirkkalasta, olisivatko kenties siellä yötä vai jatkavatkohan islantiin(?) vielä tänään.

 

Aika useinhan noilla ryhmillä taitaa lentää mekaanikko takapenkillä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika useinhan noilla ryhmillä taitaa lentää mekaanikko takapenkillä?

 

Joo, se on ihan totta, ainakin osa niistä oli varmaan mekaanikkoja, ekoista koneista nousi kiireellä takapenkiltä ukot, jotka singahti ohjaamaan seuraavina tulevia omille paikoille ja avusti muiden koneiden pysähdyttyä kiinnittämään lisätankkeihin varmistussokat (vai mikä niiden nimi nyt on) ja avusti pilotteja koneista poistumisessa. Olisko nuo kuljetuskoneilla tulleet lähettäjät sitten koneiden vastaavia mekaanikkoja tai jotain sinne päin, ne ennen lähettämistä antoi aivan koneen edessä käynnistysmerkin ja anto pilotille merkit lähtötarkastusten tekoa varten eli kaikki ohjainpinnat, lentojarrut ym. käytiin läpi ennen rullauslupaa. (Kauheen näkösiä mun läppärillä tehdyt kuvat) :-[

 

kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Siirtolennoilla matkustaa takapenkillä mekatsut. Patrouille de Francen virallisten sivujen mukaan mekaanikkoja on 32. Athos 9 taitaapi sittenkin olla varakoneella lentävä pilotti... Eli yksi mies on varalla.

 

Eli vähän sama meininkin kuin Red Arrowseillakin. Oma mekaanikko lentää siirtolennoilla takapenkillä. Varamiehiä ei ole, vaan heillä se 10. mies on 'road manager' ja selostaja. Kone tosin toimii varakoneena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  :o Hmm, en tiedä olenko puusilmä, mutta onko jossain kerrottu MITÄ nuo ranskalaiset Suomessa tekivät, ja mihin ovat menossa? Erityisesti tämän ketjun aloitusviestissä voisi informaatio löytyä jotta tällainen tyhmempikin tajuaisi. Kiitos :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  :o Hmm, en tiedä olenko puusilmä, mutta onko jossain kerrottu MITÄ nuo ranskalaiset Suomessa tekivät, ja mihin ovat menossa? Erityisesti tämän ketjun aloitusviestissä voisi informaatio löytyä jotta tällainen tyhmempikin tajuaisi. Kiitos :)

 

Vähän molempia. Lievää puusilmän vikaakin on tällä kertaa pelissä, mutta siitä voinee syyttää huonoa/piilotettua informaatiota, jota kyllä löytyy vähän hankalasti toisesta ketjusta:

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,65949.msg1089802.html#msg1089802

 

...sekä Siirilän Jukan yhdestä tämän ketjun viestistä. Koneet pysähtyivät Pirkkalassa tankille matkalla Trondheimiin, josta sitten aikanaan rapakon taakse...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rapakon takana onkin ihan mielenkiintoinen reissu. Ensin olivat siis Moskovassa (eikö foorumilaisia ollut MAKSissa?) ja sitten Amerikkoihin vastoin kevään suunnitelmia.

Ovat matkalla melkein lokakuun puoliväliin asti. Löytyisikö jostain tarkempi esiintymiskalenteri? Tämä on jotenkin medialtakin jäänyt huomaamatta, eihän nuo huvikseen lentele ja muuta suunnitelmia.

Onkohan tuo myös samalla joku kiitosmatka brasilialaisille AF:n etsinnöistä ?

Aika vähän uutisia tuosta kiertueesta löysin.

Ranskaksi jotain. Tässä yksi.

http://www.opex360.com/2009/08/24/lamerique-pour-la-patrouille-de-france/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

...sekä Siirilän Jukan yhdestä tämän ketjun viestistä. Koneet pysähtyivät Pirkkalassa tankille matkalla Trondheimiin, josta sitten aikanaan rapakon taakse...

 

Yksi mukava pilotti jutteli aidan luona reitistä. Olivat nyt menossa Moskova - Pirkkala - Trondheim - Keflavik - Grönlanti joku paikka - Goose Bay - Quebec. Sieltä sitten myöhemmin etelään kohti Brasiliaa, Chileä ja muistaakseni jotain muutakin.

 

Aikamoinen rundi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla