271 viestiä aiheessa

Hienoja kuvia kaikilta, seassa jopa muutamia todellisia huippuotoksia!  :thmbup:

 

Lentonäytöksessä kuvaaminen ei todellakaan tunnu kovin helpolta (varsinkaan ekalla kerralla), mutta ehkä minäkin kehtaan laittaa pari kuvaa..

 

1. Kovin matala fly-by ei taida olla sallittua(?), mutta ainahan voi nousta hyvin pienellä kulmalla.. (OH-FMM)

[ attachment removed / expired ]

 

2. Red Bullin kutonen oli todellinen elämys, upea kone ja varsinkin ne äänet! (N996DM)

[ attachment removed / expired ]

 

3. Toinen sille (N996DM)

[ attachment removed / expired ]

 

4. Kakkonen: "Ykkönen! Siivenkärki pois mun ohjaamosta!" Nelonen: "Älä valita! Sulla ei ainakaan ole savut silmissä.."  (HW-347, HW-334, HW-326 & HW-306)

[ attachment removed / expired ]

 

5. Noin. Nyt on parempi. (HW-347, HW-334, HW-326 & HW-306)

[ attachment removed / expired ]

 

6. Solmussa? (HW-347 & ??)

[ attachment removed / expired ]

 

7. Kymppi - kone kuin unelma - ja mukavat tiivistykset. (HW-310)

[ attachment removed / expired ]

 

8. Soihtuja (HN-448)

[ attachment removed / expired ]

 

9. Tiivistää oikein mukavasti (HN-448)

[ attachment removed / expired ]

 

10. Ja loppuun vielä toinen soihtukuva (HN-448)

[ attachment removed / expired ]

 

Siinäpä niitä. Kiitos kun jaksoit katsoa loppuun saakka! Toivottavasti kelpasivat..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä tuo DC-kuutonenkin käväisi Arlandaan lähtiessään Vantaalla tekemessä 22 leftille matalalähestymisen, josta vielä kerran takaisin Malmille, jossa niinikään ohilento - tulipa vielä bongattua täältä keskustastakin.

 

Hauskaa että ilmailu ei aina ole pelkästään rahasta kiinni.

 

Miika

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä tuo DC-kuutonenkin käväisi Arlandaan lähtiessään Vantaalla tekemessä 22 leftille matalalähestymisen, josta vielä kerran takaisin Malmille, jossa niinikään ohilento - tulipa vielä bongattua täältä keskustastakin.

 

Hauskaa että ilmailu ei aina ole pelkästään rahasta kiinni.

 

Miika

 

Red Bullin pojat onkin showmiehiä, toisin kuin muut maanäyttelystä lähtijät :thmbdn: Tosin Jetfliten pojille kiitokset tyylikkäästä ohilennosta, tuli kivat kuvat :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ymmärrä. Mitä vikaa on paikassa?

Mielestäni Malmi on mitä parhain paikka kaikelle ilmailutoiminnalle. Ja suurille ulkoilmatapahtumille. Ja lentonäytöksessä ne yhtyvät molemmat. Kyllä helsinkiläisetkin tarvitsevat lentonäytöksiä :thmbup: :thmbup: :thmbup:

 

Parhain paikka lentonäytökselle? No ei sitten millään. Mitäkö vikaa? No vaikka ja mitä. Vaikka tapahtuma oli hieno, eikä "kaikennähneelläkään" tullut aika pitkäksi, totuus on, että Suomesta löytyy lukuisia parempia paikkoja järjestää lentonäytös... Mutta se on myös totta, että myös pääkaupunkiseutulaiset tarvitsevat lentonäytöksiä ja ilmailua pitää heille tuoda tyrkylle. Ainoa vaan, että jos ihan realisteja ollaan, niin jo se toinen pääkaupunkiseudun lentoasema olisi miljoona kertaa parempi paikka järjestää lentonäytöstä, kuin Malmi. Jossain kohtaa joku mainitsi, että toivottavasti liiton 100-vuotisnäytös olisi sitten myös Malmilla. Mikä muu tahansa pienempi näytös Malmilla on tervetullut, mutta toivon totisesti, että se seuraava iso juhlanäytös saataisiin järjestettyä EFHK:lla. Onneksi tässä on nyt kymmenen vuotta aikaa ruveta sitä järjestelemään  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Red Bullin pojat onkin showmiehiä, toisin kuin muut maanäyttelystä lähtijät :thmbdn: Tosin Jetfliten pojille kiitokset tyylikkäästä ohilennosta, tuli kivat kuvat :thmbup:

 

Tuli kyllä puun takaa. Tosin tuli kyllä muutama muukin tilanne täysin yllättäen kun selostajat oli vissiin kahvilla...  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Parhain paikka lentonäytökselle? No ei sitten millään. Mitäkö vikaa? No vaikka ja mitä. Vaikka tapahtuma oli hieno, eikä "kaikennähneelläkään" tullut aika pitkäksi, totuus on, että Suomesta löytyy lukuisia parempia paikkoja järjestää lentonäytös... Mutta se on myös totta, että myös pääkaupunkiseutulaiset tarvitsevat lentonäytöksiä ja ilmailua pitää heille tuoda tyrkylle. Ainoa vaan, että jos ihan realisteja ollaan, niin jo se toinen pääkaupunkiseudun lentoasema olisi miljoona kertaa parempi paikka järjestää lentonäytöstä, kuin Malmi. Jossain kohtaa joku mainitsi, että toivottavasti liiton 100-vuotisnäytös olisi sitten myös Malmilla. Mikä muu tahansa pienempi näytös Malmilla on tervetullut, mutta toivon totisesti, että se seuraava iso juhlanäytös saataisiin järjestettyä EFHK:lla. Onneksi tässä on nyt kymmenen vuotta aikaa ruveta sitä järjestelemään  8)

 

Turku on erinomainen paikka lentonäytöksille .  ;)

 

Blue Angels 1992.

Turku International Airshow 2000

 

 

Tare

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jossain kohtaa joku mainitsi, että toivottavasti liiton 100-vuotisnäytös olisi sitten myös Malmilla. Mikä muu tahansa pienempi näytös Malmilla on tervetullut, mutta toivon totisesti, että se seuraava iso juhlanäytös saataisiin järjestettyä EFHK:lla. Onneksi tässä on nyt kymmenen vuotta aikaa ruveta sitä järjestelemään  8)

 

Vantaallahan se onnistuukin kätevästi ja helposti. Ja paikkakin sopii hyvin teemaltaan harrasteilmailun esittelyyn.  :thmbup:

 

Kutonen pokallaan..

3827609912_fcb567187f_b.jpg

 

Populaa oli lauantaina vallan runsaasti! :)

3826796811_92c339aa67.jpg

 

Skaalaa..

3827627804_467259e3c5.jpg

 

Simuarvontaa ja lentokonekauppaa vitosen kipale =) Hymy oli herkässä ja fiilis positiivinen  ;D

3827605338_ca266888d2.jpg

 

3826793599_70d172debb.jpg

 

// tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vantaallahan se onnistuukin kätevästi ja helposti. Ja paikkakin sopii hyvin teemaltaan harrasteilmailun esittelyyn.  :thmbup:

 

HEHEH, menihän siihen yllättävän kauan  :thmbup:

 

Mutta mutta, miksipä se ei voisi onnistua? Ei helposti, mutta tuskin se mahdottomuuskaan olisi, jos kaikki tahot olisivat halukkaita osallistumaan homman järjestämiseen ja puhaltamaan yhteen hiileen. Kyllä ne isossakin maailmassa onnistuu näytökset isoilla kentillä, niin miksi ei meilläkin? Ai joo, mutta kun se Vantaa onkin kesäviikonloppuisin niin huikean ruuhkainen paikka, että kaikki kolme baanaa on jatkuvassa käytössä ja platat notkuu jumbojettejä  :thmbup:

 

Ps. Mitä ihmeen tekemistä lentonäytöksellä ja paikan soveltuvuudella harrasteilmailun esittelyyn on keskenään? Lentonäytökset on minun mielestä hieman isompi kokonaisuus, kuin pelkkää harrasteilmailun esittelyä. Ja aika ahdasmielistä on ajatella, että harrasteilmailua ei voisi esitellä jossain muualla, kuin "harrasteilmailukentällä". Tuolla logiikallahan mm. sotilasilmailu olisi pitänyt jättää Malmin näytöksestä nyt pois, kun eihän vaikkapa Hornetilla ole mitään tekemistä Malmin kanssa  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HEHEH, menihän siihen yllättävän kauan  :thmbup:

 

Moderaattorisetä vois kyllä keskittyä enemmän flamebaittien kitkentään kuin niiden istutteluun IMHO..  :P Aika tylsämäinen fiilis tulee tuollaisista vastauksista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeksi kun moderaattorisedän näin, modesetä yritti vetää henkeä kuin olisi juuri juossut täysmaratonin  :D joten saattaa olla, että ei ole ihan täysipäinen tänään  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

 

Oletko jotenkin sämplännyt tuota ääninäytettä vai pörräsikö Hornet tosiaan noin tiiviisti että jatkuvasti kuului ääntä.

 

 

Tuossa pätkässä on esityksen alkuosa siitä hetkestä kun juontaja vaimeni siihen hetkeen, jolloin musiikkia alettiin vähitellen ajaa voimakkaammin. Eli hornetin ääni kuului todellakin koko ajan.

 

Dynamiikasta: alussa kuuluva puheensorina oli noin 5 metrin päässä mikrofonista, saksinostimen päällä olevat varsin kovalle säädetyt ämyrit olivat takaviistossa n. 50 metrin päässä. Mikrofoni oli voimakkaasti eteenpäin suuntaava - se oli sijoittu Cessnan takarungon päälle, vaahtomuovin lisäksi tuulensuojana oli huppari. Hieman yllättäen oikeanpuoleiseen mikrofoniin pääsi tuulenvire silti osumaan, vasen oli "evän" takana paremmin suojassa.

 

Mitään leikkauksia ei ole, alussa n. 1/10 sekunnin lineaarinen fade-in, lopussa n. 2s "logaritminen" fade-out. Raaka-materiaali kuulosti varsin tasapaksulta, joten tein hyvin tavanomaisen taajuuskorjauksen: leikkasin matalimpia taajuuksia, joita kotistereot ja tietokoneiden pikkukaiuttimet eivät pysty poistamaan. Alamiddleä (200Hz) vähän lisää, hiukan keskialuetta (~400Hz) pois, ja ylämiddleä (800Hz) sekä korkeita taajuuksia (5 kHz) lisää.

 

Stereokuvaa on hiukan levitetty, koska originaali oli varsin "monomainen".

 

Miika

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moderaattorisetä vois kyllä keskittyä enemmän flamebaittien kitkentään kuin niiden istutteluun IMHO..  :P Aika tylsämäinen fiilis tulee tuollaisista vastauksista.

 

Tuomas: sana on vapaa, myös moderaattorilla  :thmbup:

Hän jatkakoon vaan  :thmbup: 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moderaattorisetä vois kyllä keskittyä enemmän flamebaittien kitkentään kuin niiden istutteluun IMHO..  :P Aika tylsämäinen fiilis tulee tuollaisista vastauksista.

 

Täh? No anteeksi nyt, mutta ei se kyllä mikään flamebaitti ollut. Ihan tosissani minä sen kommentin heitin, että näkisin mielelläni Helsinki-Vantaalla ISON lentonäytöksen ja varmasti se kaukana tulevaisuudessa siintävä liiton 100v-juhlavuosi voisi olla se ajankohta, jolloin ehkä moisen voisi olla mahdollista... Ja yhtä kaikki, osasin kyllä odottaa, että tällä palstalla se kommenttini tullaan lyttäämään heti kättelyssä. Tällä kertaa vain meni muutama minuutti pidempään, kuin olisin odottanut...

 

Vai tulkitsinko tuon aiemman viestisi virheellisesti sarkasmiksi? Mikäli näin on, niin pahoittelut siitä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitään leikkauksia ei ole, alussa n. 1/10 sekunnin lineaarinen fade-in, lopussa n. 2s "logaritminen" fade-out. Raaka-materiaali kuulosti varsin tasapaksulta, joten tein hyvin tavanomaisen taajuuskorjauksen: leikkasin matalimpia taajuuksia, joita kotistereot ja tietokoneiden pikkukaiuttimet eivät pysty poistamaan. Alamiddleä vähän lisää, hiukan keskialuetta pois, ja ylämiddleä lisää.

 

Stereokuvaa on hiukan levitetty, koska originaali oli varsin "monomainen".

 

Miika

 

No huh huh, toi kuulostaa jo rakettitieteeltä :laugh:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täh? No anteeksi nyt, mutta ei se kyllä mikään flamebaitti ollut. Ihan tosissani minä sen kommentin heitin, että näkisin mielelläni Helsinki-Vantaalla ISON lentonäytöksen ja varmasti se kaukana tulevaisuudessa siintävä liiton 100v-juhlavuosi voisi olla se ajankohta, jolloin ehkä moisen voisi olla mahdollista...

 

Joo ei, mä tarkoitin tuota "menihän siihen yllättävän kauan" -kommenttia. Tulee pöljä fiilis kommentoida asiaa kun kirjoittaja vetää "menitpäs naruun" -kommenttia perään. Toki tietty oman kommentin sävy sitä varmasti hiukan kerjäsikin, mutta silti. :P

 

// t

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama kuva lauantailta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sunnuntaina vesisateessa keskityttiin maanäyttelyyn ja taidekuviin ;D

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Völillä sadetta pakoon sisätiloihin ja Helitourin hallissa oli tämmöinen kone.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaahas. Aika laittaa muutamat kuvat HIASista näytille.

 

1. Aaah Avro :P

[ attachment removed / expired ]

2.

[ attachment removed / expired ]

3. Fiilistelyä cabiinissa... 8)

[ attachment removed / expired ]

4. Vanilja vai mansikka? :thmbup:

[ attachment removed / expired ]

5. "-Lämpene jo!" ;)  Jostain syystä tämä pilotti toi mieleeni Jussi Lammen ja elokuvan Vares 2.

[ attachment removed / expired ]

6. Onpas kamerani kenno likainen. Ei vaan ruohikko lentää BullCopterin voimasta.

[ attachment removed / expired ]

7.

[ attachment removed / expired ]

8.

[ attachment removed / expired ]

9. Pilatus

[ attachment removed / expired ]

10. Yleisölennätykseen ATR:llä. Tämä oli ensinmäinen kertani potkuriturbiinikoneessa ja kaupan päälle sain kokea kun ATR peruutti omalla

voimallaan rullatessaan kohti kiitotietä, pysähtyi ja otti vähän pakkia johtuen ruuhkasta.

[ attachment removed / expired ]

11.

[ attachment removed / expired ]

12. Oikealla Melkkin saari ja sen takana Pihlajasaari. Tässä käännyttiin takaisin kohti Malmia.

[ attachment removed / expired ]

13. Finaalissa ja porukkaa riittää.

[ attachment removed / expired ]

14. Melkein tatsdaun...

[ attachment removed / expired ]

15. Kiitos ja kumarrus. Lennolla tarjoiltiin appelsiinimehua, Fazerin Suffeli ja lahjaksi sai pumpattavan barb..lentsikan. Sellaisen pienen ;D

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tuossa isommassa tarrassa penkeissä lukee? En muista ennen sellaista nähneeni.

 

Isossa tarrassa lukee about näin: "FinnCommin lennot siirtyvät 3(? muistaakseni).8.2009 Helsinki-Vantaan terminaaliin 2(muistaakseni). Lähtöselvitys tapahtuu ...jotain(porteilta?) 217 ja 218. Hyvää matkaa!". Sama Tukholmaksi ja Lontooksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan tosissani minä sen kommentin heitin, että näkisin mielelläni Helsinki-Vantaalla ISON lentonäytöksen ja varmasti se kaukana tulevaisuudessa siintävä liiton 100v-juhlavuosi voisi olla se ajankohta, jolloin ehkä moisen voisi olla mahdollista...

Ihan kiva leikitellä ajatuksella, mutta en kyllä usko sen onnistumisella olevan edes promillen mahdollisuuksia.

 

- Kenttää ei varmasti haluta eikä kyetä sulkemaan, ei edes näytöslentojen ajaksi.

- Näytöslinja ei voi olla risteävä käytössä olevan kiitoradan kanssa.

- Eli toisinsanoen käytännössä vain kolmas kiitorata voisi olla näytösalueena.

- Siellä taasen lentojen pitäisi suuntautua kiitoradan pohjoispuolelle, koska eteläpuolella näytöskoneet joutuisivat käytössä olevan kiitoradan päälle.

- Eli katsojat pitäisi sijoittaa kiitoradan eteläpuolelle. Sieltä kyllä löytyisi lääniä ihan hyvin esim. jäänpoistoalueilla. Mutta yleisön ja käytössä olevan lentokentän väliin pitäisi rakentaa n. 3km aitaa, jota pitäisi myös valvoa paljon paremmin kuin Malmilla. Aika urakka.

Myös yleisön siirtyminen alueelle voisi vaatia isoja järjestelyjä, kun näytöslinjana olevan kiitoradan poikki ei oikein sovi kävellä...

- Parkkipaikkoja ei kolmoskiitotien nurkilta löydy, joten yleisölle pitäisi järjestää bussikuljetukset - paljon massiivisemmat kuin Malmilla. Terminaalien parkkipaikoilla ei ole lomakaudella kovinkaan paljon tilaa, joten parkkipaikkoja pitäisi hakea jostain kauempaa.

 

Keksi Mikko sinä paikan plussat...

 

Ja kai tämän keskustelun voisi siirtää pois täältä kuvien katselua pilaamasta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla