Timo Hyvönen

Laskeutumismaksut pienkoneilla

25 viestiä aiheessa

Terve,

 

yritän pähkäillä näitä kausikorttien ja laskeutumismaksujen kannattavuutta. Lentelen MTOW 850 kg koneella joten laskenkos nyt mitenkään päin oikein näitä näin että...

 

TN-maksu T= w * p

 

ja w = MTOW-tonni / 50 potenssiin 0,7

 

ja kun taksat ovat

 

ATC1 - 147e

ATC2 - 123e

AFIS - 70e

 

niin laskeutuminen esim. Kajaaniin maksaisi

 

T=1/50pot0,7 * 70e = 0,06*70e = 4,5e

 

ja vaikkapa Malmille 7,95e

 

Olen jotenkin kuvitellut että nuo taksat olisivat useita kymppejä / laskeutuminen. Laskenko nyt väärin vai olenko ollut väärässä? Molempi pahempi :)

 

Kaavan otin tästä https://ais.fi/ais/aica/A/A2009/A0012009.pdf

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sivulla 9 kerrotaan, että laskeutumismaksu on tuon kokoisella 2,79 EUR / tonni ja kuitenkin vähintään 11 EUR.

Lennonvarmistuksen maksu on toi mitä laskit ja tulee tuohon vielä lisäksi. Näin käsitin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen mikä tulee helposti vastaan on myös paikoitusmaksu:

 

"7.1.2. Paikoitusmaksut

Lentoasema-alueelle yli 2 tunniksi pysäköidystä ilma-aluksesta peritään paikoitusmaksu.

Paikoitusaika lasketaan lentoaseman aukioloajalta."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sivulla 9 kerrotaan, että laskeutumismaksu on tuon kokoisella 2,79 EUR / tonni ja kuitenkin vähintään 11 EUR.

Lennonvarmistuksen maksu on toi mitä laskit ja tulee tuohon vielä lisäksi. Näin käsitin.

 

Terve,

 

yritän pähkäillä näitä kausikorttien ja laskeutumismaksujen kannattavuutta. Lentelen MTOW 850 kg koneella joten laskenkos nyt mitenkään päin oikein näitä näin että...

 

TN-maksu T= w * p

 

ja w = MTOW-tonni / 50 potenssiin 0,7

 

ja kun taksat ovat

 

ATC1 - 147e

ATC2 - 123e

AFIS - 70e

 

niin laskeutuminen esim. Kajaaniin maksaisi

 

T=1/50pot0,7 * 70e = 0,06*70e = 4,5e

 

ja vaikkapa Malmille 7,95e

 

Olen jotenkin kuvitellut että nuo taksat olisivat useita kymppejä / laskeutuminen. Laskenko nyt väärin vai olenko ollut väärässä? Molempi pahempi :)

 

Kaavan otin tästä https://ais.fi/ais/aica/A/A2009/A0012009.pdf

 

t. Timo

 

Pitää maksaa sekä laskeutumismaksu että lennonvarmistuspalvelu (TN-maksu), hintoihin lisätään ALV.

Laskeutumismaksu 11,00 €    (Kohta 7.1.1)

TN-maksu  (AFIS)       4,53 €     (Kohta 7.2)

Yhteensä                 15,53 €

ALV                            3,42 €    (Kohta 7.4)

Kokonaismaksu       18,95 €

 

t. Reijo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti nämä esimerkit valottavat laskentaa.

 

 

1150kg MTOW, Vantaalle: ei ruuhka-aikaan.

[ attachment removed / expired ]

 

758kg MTOW, Vantaalle: ei ruuhka-aikaan + pysäköinti (yökoululentäminen on joskus vaikeaa).

[ attachment removed / expired ]

 

758kg MTOW, pysäkönti Malmilla. Ei kausikorttia 27.11.-30.11. = 4 vrk (3vrk 21h ?). EFHF 12kk kausikortti on alle 5€/vrk (MTOW 701-900kg).

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhtälöön kannattaa sijoittaa myös kausikortin vaivattomuus. Kun se on kerran hankittu, saa lentäjäpolo tai koneen omistajataho olla maksujen suhteen huoletonna koko voimassaoloajan. Kortitta saa aina osakseen hankaluuksia ja ylimääräistä päänvaivaa. Sillekin voi jonkun euron laskea. Malmin kortti on tietty turhanaikaisen kallis nykyaikana, joten sitä ei kannattane hankkia, jollei sille ihan oikeasti ole käyttöä, mutta kun nyt Timo kuitenkin puhuu paljon lentävästä koneesta, joka asuu kätevän matkan päässä monelta valtion kentältä, ei liene mitään tolkkua olla pitämättä siinä aktiivikaudella kausikorttia. Malmin voinee jättää pois, mutta muille kentille suosittaisin kyllä (myös kerhon jäsenen ominaisuudessa). Yleensähän kausikortti kuitenkin motivoi useampiin matkalentoihin johdetuille kentille, joten silkkaa riemua siitä vaan on niin piloteille kuin omistajataholle.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkaa vain nuo maakuntakenttien aukiolot vaikuttamaan "kannattavuuteen".

Eli jos kotikenttä on muualla, eli ei parkkimaksuhuolia, niin jos kentät on viikonloput ja illat kiinni, niin kuka harrasteilmailija enää kausikorttia siellä tarvitsee.

Ainoa asia, mitä varmasti tarvitsee "ensisijaisilla kansainvälisillä lentoasemilla" viikonloppuisin, ovat kunnon pulttipihdit, jotta pääsee aidatulta alueelta pois, kun portit eivät ole auki :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhtälöön kannattaa sijoittaa myös kausikortin vaivattomuus. Kun se on kerran hankittu, saa lentäjäpolo tai koneen omistajataho olla maksujen suhteen huoletonna koko voimassaoloajan. Kortitta saa aina osakseen hankaluuksia ja ylimääräistä päänvaivaa. Sillekin voi jonkun euron laskea. Malmin kortti on tietty turhanaikaisen kallis nykyaikana, joten sitä ei kannattane hankkia, jollei sille ihan oikeasti ole käyttöä, mutta kun nyt Timo kuitenkin puhuu paljon lentävästä koneesta, joka asuu kätevän matkan päässä monelta valtion kentältä, ei liene mitään tolkkua olla pitämättä siinä aktiivikaudella kausikorttia. Malmin voinee jättää pois, mutta muille kentille suosittaisin kyllä (myös kerhon jäsenen ominaisuudessa). Yleensähän kausikortti kuitenkin motivoi useampiin matkalentoihin johdetuille kentille, joten silkkaa riemua siitä vaan on niin piloteille kuin omistajataholle.

 

-A-

 

Kyllä kausikortti kannattaa, kun lentelee Finavian kentillä.  Eräs lennonopettajamme tässä muinoin luotti oppilaan tarkastamiin lentokoneen asiakirjoihin ja lähtivät yökoululennolle tekemään läpilaskuja.  Näitä sessioita tehtiin vielä kahden oppilaan kanssa.  Arvatkaas, tuliko pikkaisen iso lasku lentokentän omistajalta, kun hinta oli melkein parikymppiä/laskeutuminen?? Kausikortti kun oli mennyt vanhaksi pari päivää aikaisemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep,

 

kiitoksia paljon hyvistä esimerkeistä.

 

Kausikortti varmasti kannattaa, mutta jos esim. käyn kerran marraskuussa laskeutumassa jonnekin, kertamaksu saattaa olla halvempi vaihtoehto. Kyseessä olevan Grobimme kausikortti on voimassa 25.9. asti joten hyvin sillä kesän lentelee. Harmi että kausikorttia ei voi "päivittää" Malmi-kortiksi, sattui tuossa kentälle messut (= kenttä sulki melkein viikon) ja olis ollut kiva tuoda kone tuohon oven viereen turvaan siksi aikaa.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep,

 

kiitoksia paljon hyvistä esimerkeistä.

 

Kausikortti varmasti kannattaa, mutta jos esim. käyn kerran marraskuussa laskeutumassa jonnekin, kertamaksu saattaa olla halvempi vaihtoehto. Kyseessä olevan Grobimme kausikortti on voimassa 25.9. asti joten hyvin sillä kesän lentelee. Harmi että kausikorttia ei voi "päivittää" Malmi-kortiksi, sattui tuossa kentälle messut (= kenttä sulki melkein viikon) ja olis ollut kiva tuoda kone tuohon oven viereen turvaan siksi aikaa.

 

t. Timo

Aivan,olen samaa mieltä. 

Kunpa voisi ostaa viikon tai vaikkapa kahden viikon Malmi kortin jolloin voisi esim. mopu tai ultra kurssin oppilaat neuvoa Malmin tavoille sekä poistaa sitä turhaa "rimakauhua" jota olen joskus havainnut.  Hyvä olisi jos Finavia voisi tukea uusien lentäjien koulutustoimintaa vaikkapa tällaisella 2vk. kortin mahdollisuudella kun kerran vaativat sitä johdetussa lentämisen opettelua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan,olen samaa mieltä. 

Sekin hyvä että voisi ostaa viikon tai vaikkapa kahden viikon Malmi kortin jolloin voisi esim. mopu tai ultra kurssin oppilaat neuvoa Malmin tavoille sekä poistaa sitä turhaa "rimakauhua" jota olen joskus havainnut. Mielestäni olisi hyvä jos Finavia voisi tukea uusien lentäjien koulutustoimintaa vaikkapa tällaisella 2vk. kortin mahdollisuudella kun kerran vaativat sitä johdetussa lentämisen opettelua.

 

Hm

Eiks Malmi oo se paikka jossa ei kuulemani mukaan osata vieläkään rullata eikä lähestyä, koska niitä alinomaan kysellään radiolla ;D

Ei vaiteskaan, Grobi siirtynee sen arvolleen sopivaan paikkaan EFLP ja Pilatus saattaa mennä oppimaan rullaamaan ja lähestymään Malmille  ;)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt mä kuulin että sinne aidan sisään tarttee iltasella isot tikkaat. Onneksi tuossa varastossa on sellaiset.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ois kyllä aivan hieno asia, jos meilläkin olisi vaikkapa kohtuuhintaisia viikkokortteja olemassa. Satunnainen matkailija voisi ostaa vaikka Malmi-kortin tullessaan maakunnista ja ulkomailta vierailevat sitten vaikka muiden kenttien kortin lomaretkeilyä varten. Eipä ole tullut kausikorttia omaan ritsaan hommatuksi, koska hinta on käytön vähäisyyteen nähden aika kohtuuton. Toisaalta kertalaakeillekin tulee hintaa jos niitä on yhtään enempää. Summat vaan näyttävät euroaikaan pieniltä, etenkin tällaisille vanhoille markkajäärille, mutta kyllä niistä vaan äkkiä iso mälli kertyy. Koulutustoimintaa ajatellen, kuten Hessukin tuossa mainitsi, asia olisi aivan kullanarvoinen.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennen laskeutumis- ja navikointimaksut sekä kausikortit löytyivät AIP:stä. Siten ne siirtyivät AIC A-sarjaan. Ja nyt on sitten Finavia Oyj:n webbisivulla propuska Palveluehdot 2010

 

Ei päiväystä, ei painostietoa, ei mitään muuta identifikointia kuin "Palveluehdot 2010".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennen laskeutumis- ja navikointimaksut sekä kausikortit löytyivät AIP:stä. Siten ne siirtyivät AIC A-sarjaan. Ja nyt on sitten Finavia Oyj:n webbisivulla propuska Palveluehdot 2010

 

Ei päiväystä, ei painostietoa, ei mitään muuta identifikointia kuin "Palveluehdot 2010".

Mistähän ne nykyään löytyvät? Tuo linkki ei ainakaan toimi enää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näppärästi tästä http://dxww91gv4d0rs.cloudfront.net/file/dl/i/kfgdaw/ni4xCEyKB7L7SQ8oCmOiXQ/FinaviaPalveluehdot2015.pdf

 

Laskeutumismaksun laskeminen on noista kaavoista aika kryptistä. Onneksi pääsin testaamaan itse tolla EC-YZD:llä aikanaan ja hinta oli lentokentästä Pori-Malmi riippuen muutaman sentin tarkkuudella 24,3 euroa. En ymmärtänyt yhtään mistä ne navimaksut ja varsinkin niiden erot tulivat, jotain eri koodeja niissä oli.

 

Mutta ei toi nyt maailmaa kaada.

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei todellakaan paha tuo 24€ ! Mutta siis 172 :lle kausikortti 6kk Malmille = 1 354,01 ??  ???

 

56,... jotain laskuja? Onks oikeesti kallis?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Njahhah,

 

pitäisi varmaan kaivaa tuosta laskeutumislaskusta, miten tuo summa on laskettu. Yhtälö on vaikea.

 

https://ais.fi/files/finavia2/kausikortti/Hinnasto%202015%20harraste.pdf on kausikortista, Malmi-lisä on näköjään 2000-kiloiselle 3300e/vuosi.

 

t. Timo

 

 

Jokunen vuosi sitten väsäsin tämmöisen http://users.kymp.net/kotkanik/documents/laskeutumismaksusta.html - yksikköhinnat lienevät nousseet, mutta liekkö periaate pysynyt samana.

 

t. Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei todellakaan paha tuo 24€ ! Mutta siis 172 :lle kausikortti 6kk Malmille = 1 354,01 ??  ???

 

Mihin lakeihin ja asetuksiin perustuu tuo Malmin puolen vuoden kausikortti? Finavia väittää luonnollisesti, että heille aiheutuu hallinnollista kustannusta 1354,01 euroa kuudessa kuukaudessa kun Malmin lentäjät heitä häiritsevät?  Eikö tuo jo ole ulosajon ja ajojahdin merkki jos mikä? Jos tuo hallinnollinen taakka Malmin ilmailusta Finavialle on noin raskas kantaa ja aiheuttaa virkamiehille sydämensykettä liiaksi, niin ehdottaisin että tehdään Malmin kentästä korpikenttä ja ne korppikotkan lailla päällä pyörivät rakennusgrynderit lähtisivät metsästämään niitä oikeasti vapaita peltoja suurhelsingin alueella.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elämme markkinataloudessa ja eduskunnan päätökselle suomalaisten lentokenttien tai siis valtion hallinnassa olevien kenttien hoito ja koko maan lennonvarmistus on annettu osakeyhtiön hoidettavaksi. Siitä huolimatta, että Finavian perustamiskirjoissa todetaan, että sen vevoitteisiin kuuluu sekä lennonvarmistus että kenttien hoito, niin viimeaikoina myös Finavian sisältä on yhä useammin kuulunut maamme suurimman talousauktoriteetin, jonka auktoriteetti ei perustu talostieteen suureen ymmärrykseen, vaan kykyyn käyttää hyväksi kapitalisista järjestelmäämme, jossa suurimmat tulot herättävät suurimman luottamuksen, ja Nalle sanoo, että osakeyhtiön ainoa tarkoitus on tuottaa omistajalleen voittoa, riippumatta siitä mitä eduskunta on kyseisen osakeyhtiön perustamisen yhteydessä lausunut.  Tämän vuoksi Finavia, jolle on täysin vastoin markkinatalouden pääperiaatetta, avointa kilpailua, vastaan annettu monopoli, käyttää tätä häikäilemättä hyväkseen ja rahastaa mitä haluaa. Koska tavoitteena on ollut myös Malmin lentoaseman sulkeminen niin se on korkeilla hinnoilla näivettänyt toimintaa ja on useampaan kertaan todistanut, että koska toiminnan volyymi laskee, niin kenttä voidaan lakkauttaa, varsionkin kun se tuottaa laskennallista tappiota.  Samaan aikaan Finavian propagansa on määrätietoisesti toitottanut lennonvarmistuksen kalleutta ja sen aiheuttamia kustannuksia yhtiölle, jonka takia siitäkin pitää päästä eroon ja Malmillahan on toimintaa, joten sen leikkaaminen pois tekee Finaviasta vieläkin voitollisemman yrityksen. Jos siisnä samassa menee Suomen yleisilmailu, niin sehän on pieni hinta Kari Savolaisen miljoonabonuksista.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mää taidan pikkasen sorkkia amppareita? Mut 8 suoritusta per päivä, ja kortti halvempi... Jos, oikein laskin? Tosin lampalla oli punaviinikastike, ja voin jatkaa keskusteluja harrastusten hinnoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mää taidan pikkasen sorkkia amppareita? Mut 8 suoritusta per päivä, ja kortti halvempi... Jos, oikein laskin? Tosin lampalla oli punaviinikastike, ja voin jatkaa keskusteluja harrastusten hinnoista.

 

Valitaan tyypilliseksi tarkasteltavaksi koneeksi 1190 kg cessnapiper. Tarkastellaan kaikki hinnat ilman arvonlisäveroa.

 

- EFHF Kausikortti 12kk 1819,94 e

- Laskeutumismaksu, käytetään painona ylöspäin lähimpään sataan pyöristettyä painoa 1,2 tonnia: 10,25e + 1,2*1,54e = 12,10 eur

- Lennonvarmistuksen palvelumaksu eli TN-maksu = (MTOWtonni / 50)^0,7 * yksikköhintaEFHF = (2/50)^0,7*123e = 13,53 eur

- Paikoitusmaksu / vuorokausi 8,60 e

 

Kausikortin hinnalla saa ostettua siis 1819,94/(12,10+13,53) laskeutumista kappalehinnalla = 71 kpl. Koko vuodelle jaettuna siis 0,2 suoritusta per päivä, eli keskimäärin joka viides päivä.

 

Jos kone pysäköidään platalle, pelkkä pysäköinti ilman kausikorttia maksaisi vuodessa yli 3000 euroa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään