Juha Paulavuo

Kone putosi Kongossa - jälleen kerran - ainakin 7 kuollutta

7 viestiä aiheessa

Aero Fret Businessin An-12, rek. TN-AIA putosi keskiviikkoaamuna 15 kilometriä Brazzavillen kentästä, jonne se oli lähestymässä. Koneen nelihenkinen miehistö menehtyi.

 

aviation herald

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh, heh  :P Tuolla maailmankolkassa noita tuntu putoilevan aika usein. Edellisen kerran Kongossa tuli kon tonttiin toukokuussa, tuolloin kyseessä oli An-26

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuo on aritmeettinen sarja, seuraavaksi kolahtaa Antonov -02. (Huom. välilyönti) ;D

 

Ja joo. Meneehän niitä siellä - jos Allah suo ja ehkä vähän muistakin syistä...  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeisten tietojen mukaan onnettomuudessa kuoli viisi miehistön jäsentä, kaikki venäläisiä ja kaksi kongolaista matkustajaa (joita ei ollut kirjoissa eikä kansissa).  Vielä on epäselvää oliko koneessa mahdollisesti enmänkin matkustajia. Kongo kielsi 2007 matkustajien kuljettamisen AN-12 koneilla.

 

reuters

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bingo bango bongo, living happy in the Kongo - täällä viihdyn mä vain...

 

No OIKEESTI kyse ei ole koneen merkistä tai numerosta, vaan asiasta, jonka useimmat täällä ymmärtävät ilma rautalankaakin. Kaikkea voi yrittää kieltää, mutta valvonta onkin sitten hieman hankalampi juttu...

 

Maailmassa on saatu pysymään ilmassa paljon AN-12:ta vanhempiakin koneita ja toisaalta tippumaan huomattavasti tuoreempiakin. Näin se keksi murenee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kongosta on tullut jo käsite, kun puhutaan lento-onnettomuuksista. Kongoja on kuitenkin kaksi ja nyt onnettomuus valitettavasti sattui siinä "paremmassa" eli Brazzavillen Kongossa. Tapasin puolisen vuotta sitten erään heidän ilmailuviranomaisistaan hänen tehdessään ramptarkastusta koneessani. Kaikki oli osaltamme kunnossa ja jäimme turinoimaan vielä toviksi tarkastuksen jälkeen. Hän oli taasen kiinnostunut JAR-operointiympäristöstä. Tämä Brazzavillen Kongo on jo ottanut itseään niskasta kiinni ja saanutkin paljon parannusta aikaan.                                                          

 

Brazzaville ja sen lennonjohto on afrikkalaisen mittapuun mukaan ihan mukiinmenevä. Koko Afrikassa iso ongelma ovat jatkuvat sähkökatkot. Kyllähän heillä on kentillä varavoimadieselit, mutta joko polttoaine on varastettu tai laite ei muusta syystä lähde käyntiin. Majakat ovat vielä haavoittuvampi osa. Otaksun myös, ettei vuosikymmeniä vanhassa venäläisessä rahtikoneessa välttämättä ole uusinta navigointitekniikkaakaan. Jonkinlaiset GPS:t heillä on. Olen myös valitettavasti törmännyt siellä näiden venäläispilottien elämäntyyliin. Ihmettelenkin, ettei heille satu enempää onnettomuuksia. 

 

Se toinen Kongo on "Kinshasan" Kongo. Siellä on myös paljon enemmän venäläistä kalustoa ja henkilöstöä. Osaksi siksi, että ilmakuljetus on käytännössä tässä suuressa maassa ainoa logistiikan muoto, joka toimii edes jotenkuten. Ja venäläisillä on halvimmat taksat.

 

Seppo   

 

   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään