Kalle Ahtola

Frankfurt 22-25.8 (sisältää paljon kuvia)

32 viestiä aiheessa

Tuli käytyä Frankfurtissa, ja siinä sivussa vierähti hetki jos toinenkin koneita kuvaten - ensin terminaalin kattoterassilla, mutta siellä on tosiaan ikävästi vastavalo käytännössä koko päivän. Ja juuri kun alkaa olla valo kohdillaan, menee terassi kiinni  :thmbdn:. No, ei muuta kuin hyviä kuvauspaikkoja etsimään ja ihan mukava paikka löytyikin 25L tuntumasta.

Liikenteen osalta Frankfurt on todellakin spottaajan "paratiisi" - koneita laskeutui ja nousi tasaiseen tahtiin vuorokauden ajasta riippumatta (paitsi ehkä yöllä) ja voi jopa todeta että varsinkin Lufthansan hevit muodostuivat jossain vaiheessa jo eräänlaiseksi perskauraksi!

Kentälle operoi iso joukko mielenkiintoisia yhtiöitä: LAN, South African, Air Namibia, Qantas, Air Korean, AA, United, JAL, Asiana, Etihad, Emirates, Air China, China Eastern, Vietnam Airlines, Air India, Cathay Pacific, Singapore Airlines, Air Canada...

Suljin lauloi huolella ja kuvia syntyi useita satoja  :laugh:, alla muutamia.

 

1. Sri Lankan A330-200

[ attachment removed / expired ]

 

2. Thai B747-400

[ attachment removed / expired ]

 

3. China Easternin nokkaa zoomattuna kattoterassilta (A330-200) Malaysian triplahan se

[ attachment removed / expired ]

 

4. Autobaana vieressä ja seuraavaa konetta odotellessa = aikaa tehdä pannauseksperimenttejä

[ attachment removed / expired ]

 

5. Lufthansan putte iltavalaistuksessa

[ attachment removed / expired ]

 

6. Nyt vuorossa bussi

[ attachment removed / expired ]

 

7. Asianan triplaseiska ja väljä rajaus

[ attachment removed / expired ]

 

8. Emiratesin tripla

[ attachment removed / expired ]

 

9. Nyt onkin sitten jo seuraavan päivän aamu ja taivaalla liikennettä.

[ attachment removed / expired ]

 

10. Heräsin kukonlaulun aikaan ja olin kentällä siinä kuuden jälkeen. Kyllä kannatti, aamuaurinko oli hieno. Kuvassa Yakovlev Yak-42.

[ attachment removed / expired ]

 

11. Cathay Pacific B747-400

[ attachment removed / expired ]

 

12. Air Namibia A340-300

[ attachment removed / expired ]

 

13. South African A340-600

[ attachment removed / expired ]

 

14. Qantas B747-400

[ attachment removed / expired ]

 

15. Air China A330-200

[ attachment removed / expired ]

 

16. Lufthansan bussi ja lintuparvi

[ attachment removed / expired ]

 

17. Iberian bussi

[ attachment removed / expired ]

 

18. Vietnam Airlinesin triplaseiska

[ attachment removed / expired ]

 

19. Thai B747-400 ja yleisnäkymää kuvauskorokkeelta. Takana vasemmalla terminaalin Visitor's Terrace.

[ attachment removed / expired ]

 

20. Korean Airin cargojumbo

[ attachment removed / expired ]

 

21. China Eastern A330-200

[ attachment removed / expired ]

 

22. Lufthansa Cargo MD-11

[ attachment removed / expired ]

 

23. Kelmin cityhopperi eli fokkeri

[ attachment removed / expired ]

 

24. Air Via A320

[ attachment removed / expired ]

 

25. Air Canadan tripla ja laskussa Luffen A343 tai 346. "Hieman" lämpöväreilee  8)

[ attachment removed / expired ]

 

26. SIA B747-400

[ attachment removed / expired ]

 

27. Air Indian samanlainen

[ attachment removed / expired ]

 

28. Air Indian B777

[ attachment removed / expired ]

 

29. Deltan 767

[ attachment removed / expired ]

 

30. LH:n A330

[ attachment removed / expired ]

 

31. Air Canadan triplaseiska

[ attachment removed / expired ]

 

32. Croatian pikkubussi

[ attachment removed / expired ]

 

33. American Airlinesin B767

[ attachment removed / expired ]

 

34. Air Canadan A330

[ attachment removed / expired ]

 

35. Lufthansan A346. On se pitkä!

[ attachment removed / expired ]

 

36. United Airlines B777

[ attachment removed / expired ]

 

37. Malevin Dash 8Q400 rullailee laskutelineet ainakin vielä ehjinä :o

[ attachment removed / expired ]

 

38. Gulf Airin A330

[ attachment removed / expired ]

 

39. Condorin B753. On sekin pitkä!

[ attachment removed / expired ]

 

40. Jälleen Emiratesin tripla

[ attachment removed / expired ]

 

41. Thai wanhoissa väreissä

[ attachment removed / expired ]

 

42. Sama lähempää

[ attachment removed / expired ]

 

43. Lufthansan retro

[ attachment removed / expired ]

 

44. FedExin läskimädäri

[ attachment removed / expired ]

 

45. JAL:n tripla One World -teipeissä

[ attachment removed / expired ]

 

46. Lufthansan B744

[ attachment removed / expired ]

 

47. Unitedin tripla

[ attachment removed / expired ]

 

48. Ja lopuksi Air Bridge Cargon jumbo

[ attachment removed / expired ]

 

Lufthansallahan on pysyväistarjouksia Frankfurtiin ja Müncheniin à 99 egeä, joten ehdottomasti kannattaa mennä ainakin ensin mainittuun, jos spottausmatka kiinnostaa. Tarjolla on paljon mielenkiintoisia koneita ja yhtiöitä ja muutenkin Saksa on mukava paikka käydä!  :thmbup: 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kuvista! Näitä katseli mielellään kun ei ollut niitä tylsiä sideshotteja juuri nimeksikään :thmbup: Paljon olet kuvannut joka tapauksessa :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kuvista! Näitä katseli mielellään kun ei ollut niitä tylsiä sideshotteja juuri nimeksikään :thmbup: Paljon olet kuvannut joka tapauksessa :D

Hahaa, joo eipä tosiaan ollut. Väkisinkin sideshotteja tuli vähän liikaakin, toi rullaustie oli oikeastaan ainoa koneita lähellä oleva mesta jonka löysin ja jossa oli myötävalo... ja siihenkin rullaustien eteen vasemmalle puolelle bygattiin jotain rakennusta, kaikkea skeidaa edessä. Että vähän joo yksitoikkoista kuvakulmaa kyllä. Mutta dokumentaatiomielessä toki oli mukava nähdä muutakin kuin mitä on tottunut hookoolla näkemään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kelpasi katsella.  :thmbup: Tuonne jos pääsisi ensi keväänä..

 

Veit kyllä sanat suustani! Monipuolinen setti kuvia. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari oikeaa helmeä mukana  :thmbup: Omaan silmään nappasi jostain syystä tuo kiinalaisen bussin nokka, vaikka nenänpää onkin poikki. Vielä kun olisi pystyrajaus nokan kanssa, niin kylläpä kelpaisi :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kelpoja ovat. Minä tykkäsin tuosta Kelmin Fokkerista parilla pikku varauksella. Tuli varmaan taas Ysiajat mieleen... Ne varaukset ovat ne, että kuva on ehken pykälän synkkä (joskaan en uskalla enää kovin suureen ääneen väittää mitään, ku yritin just kalibroida monitoria). Mutta rajaus toimisi pikkisen paremmin silleen, että kone olisi aavistuksen enemmän vasemmalla, jolloin leikkaus menisi kohdilleen ja myös L.H. korkeusvakaaja olisi kokonaan kuvassa. Sekään nyt ei minusta sinällään olisi tiukassa rajauksessa ongelma, mutta rajaus ei ole erityisen tiukka, vaan aika mukava. Joka tapauksessa mainiota jälkeä ja monipuolista kalustoa.

 

Edittinä mainittakoon, että näistä kuvista monissa on tuo sommittelupuoli kivasti hallussa muutenkin. Ei sitä iänikuista keskelle kolmen millin marginaalilla cropattua kamaa lainkaan.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari oikeaa helmeä mukana  :thmbup: Omaan silmään nappasi jostain syystä tuo kiinalaisen bussin nokka, vaikka nenänpää onkin poikki. Vielä kun olisi pystyrajaus nokan kanssa, niin kylläpä kelpaisi :)

Nappasin ton sieltä kattoterassilta ja oli pakko poikkaista nokka kun muuten kuvaan olisi tunkenut terminaalirakennuksen seinä mukaan! Kyllä otti päähän...

 

Kelpoja ovat. Minä tykkäsin tuosta Kelmin Fokkerista parilla pikku varauksella. Tuli varmaan taas Ysiajat mieleen... Ne varaukset ovat ne, että kuva on ehken pykälän synkkä (joskaan en uskalla enää kovin suureen ääneen väittää mitään, ku yritin just kalibroida monitoria). Mutta rajaus toimisi pikkisen paremmin silleen, että kone olisi aavistuksen enemmän vasemmalla, jolloin leikkaus menisi kohdilleen ja myös L.H. korkeusvakaaja olisi kokonaan kuvassa. Sekään nyt ei minusta sinällään olisi tiukassa rajauksessa ongelma, mutta rajaus ei ole erityisen tiukka, vaan aika mukava. Joka tapauksessa mainiota jälkeä ja monipuolista kalustoa.

 

Edittinä mainittakoon, että näistä kuvista monissa on tuo sommittelupuoli kivasti hallussa muutenkin. Ei sitä iänikuista keskelle kolmen millin marginaalilla cropattua kamaa lainkaan.

 

-A-

 

Kiitosta! Vetäisin Kelmin 1x1 -rajauksen ihan kokeilu- ja vaihtelumielessä. Olet kyllä ihan oikeassa korkeusvakaajan suhteen. Toimisiko tämä paremmin?

(lisätty myös valotusta)

 

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitosta! Vetäisin Kelmin 1x1 -rajauksen ihan kokeilu- ja vaihtelumielessä. Olet kyllä ihan oikeassa korkeusvakaajan suhteen. Toimisiko tämä paremmin?

(lisätty myös valotusta)

 

Minä saattaisin kokeilla jopa ihan rehellistä pystyrajausta. Vähän kun olisi enemmän tilaa vain tuossa alapuolella, kun tuo rullaustien pinta on aika kivannäköinen...

 

Lisäksi kokeilisin saada tuota taustan värettä enemmän esille. Se on hieno elementti tuossa kuvassa. Tähän jo kertaalleen käpisteltyyn kuvaan sitä on enää vaikea tehdä (sorry, oli pakko kokeilla :)). EDIT: se meni tallennuksessa jopa huonompaan suuntaan...

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtavat kuvat :thmbup:. Tuo China Eastern (nokkakuva) taitaa olla tripla.

 

Sitä minäkin hieman ihmettelin. :) Eli luultavimmin 777 jos Easternilla sellaisia on. :)

 

EDIT: Kiva nähdä joltain hyvälaatuisia kuvia Frankusta. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinnittää huomiota kuvissa että järjestään heavyjä hinataan - olivatko tyhjänä matkalla jonnekin ulkopaikalle parkkiin tai huoltoon, vai onko niin että niille annetaan käynnistyslupa vasta kauempana?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo hinattavat taitavat kaikki olla ilta-yöaikaan lähteviä. Ainakin Qantasin, Thain, SAA:n sekä Vietnam Airlinesin koneita olen bongaillut Frankissa tuolta kentän toiselta puolelta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtavat kuvat :thmbup:. Tuo China Eastern (nokkakuva) taitaa olla tripla.

Totta, se on tripla. Huomasin vasta äsken kun käpistelin kuvia lisää.

Ja kaiken lisäksi se ei edes ole China Eastern, vaan Malaysia!  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo hinattavat taitavat kaikki olla ilta-yöaikaan lähteviä. Ainakin Qantasin, Thain, SAA:n sekä Vietnam Airlinesin koneita olen bongaillut Frankissa tuolta kentän toiselta puolelta.

Aivan, ne hinattiin päivän ajaksi kentän toiselle laidalle ulkostandeille. Iltapäivällä / illalla sitten hinasivat koneet takaisin terminaalille samaa reittiä. Aamulla tuossa oli kyllä kerrassan upea valo! Tuona kyseisenä aamuna paikalla oli jo seitsemän jälkeen varmaan parikymmentä tyyppiä kiikaroineen ja kameroineen :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja otoksia ja mukavaa katseltavaa. Tuttu kenttä ja tuttuja koneita moni.

 

Kuvassa 25 on LH:n A346 - johan sen näkee kannujen koosta sekä keskimmäisestä "paripyörästä".  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvassa 25 on LH:n A346 - johan sen näkee kannujen koosta sekä keskimmäisestä "paripyörästä".  :)

Olisikohan se ollut pienimuotoinen vitsi Kallelta, mene ja tiedä sitten ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitosta! Vetäisin Kelmin 1x1 -rajauksen ihan kokeilu- ja vaihtelumielessä. Olet kyllä ihan oikeassa korkeusvakaajan suhteen. Toimisiko tämä paremmin?

(lisätty myös valotusta)

 

Joo, sehän on melkein niin kuin sen tilasin :) Vähän oisin sitä konetta vielä siirtänyt vasemmalle lisää. Nyt se rungon hyvä paikka hieman kariutui, mutta muuten oikein kelpo niin valojen kuin muunkin suhteen!

 

EDIT: Kun kerran Mikkokin, ni minäkin. Ihan nyt vaan konkretisoidakseni ajatustani. Mittasuhteet eivät nyt tosin toimi, kun kuvassa ei ole kylliksi cropattavaa. Toimisi kyllä pystyrajauksenakin, muttei ehkä ihan noin tiukkana, kuin Mikko esitti. Tai sitten ehkä. Varaa ei ollut oikein cropata noinkaan päin. Kuvasta on moneksi  :laugh:

 

[ attachment removed / expired ]

 

-A-

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älä nyt antti hyvä pistä konetta nurkkaan ja varsinkaan vasempaan jonne se on muutenkin menossa, tarvii olla tilaa liikkeen jatkuvuudelle. Nyt tuo on epätasapainossa.

 

Vasemmalla ja oikealla on vielä 30pix löysää, niistä kun vielä kroppaa niin...  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älä nyt antti hyvä pistä konetta nurkkaan ja varsinkaan vasempaan jonne se on muutenkin menossa, tarvii olla tilaa liikkeen jatkuvuudelle. Nyt tuo on epätasapainossa.

 

Vasemmalla ja oikealla on vielä 30pix löysää, niistä kun vielä kroppaa niin...  ::)

 

No kun ongelma oli siinä, ettei kuvamateriaalissa ollut varaa sille tilalle tuonne suuntaan riittävästi. Epätasapaino tulee siitä. Sinne vasemmalle tuota nyt kuitenkin hilaisin. Sitä paitte tuo korkeusvakaaja on nyt suht kivasti kokonaisuudessa mukana :) Ei se nyt tosiaan toimi ihan haluamallani tavalla, koska kuva on 10x13 eikä rajausta voi suorittaa muutenkaan kunnolla. Oisin kyllä jättänyt eteen tilaa, mutta ei ole, mistä jättää.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä muuten juontaa juurensa tuo päähänpinttymä, että korkkaria ei saa katkaista? Mikä siinä on niin pyhää?

 

Mikään ei ole niin typerän näköistä, kun korkkari on väkipakolla jätetty ehjäksi ja sen takia kuva on sitten täysin toispuoleinen, kun siellä vastapuolella ei olekkaan ollut riittävästi tyhjää tilaa? Enkä nyt viittaa tuohon Antin rajaukseen, koska syyt rajauksen toispuolisuuteen tiedetään, mutta kun tätä näkee jatkuvasti muutenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla