Kalle Ahtola

Frankfurt 22-25.8 (sisältää paljon kuvia)

32 viestiä aiheessa

Mikko M, kokeilin originaalista kuvasta pystyrajaustakin, mutta menee väkisinkin korkeusvakaajasta poikki. En ottanut alapuolelta yhtään poijes, muttei siltikään mahdu  ???

Ohessa vielä pari kuvatusta.

Sama cityfokker se tässäkin!

[ attachment removed / expired ]

SIA rullailee iltahämärässä

Ja vielä yksi Etelä-Afrikalle

Lähikuvaa perusbojosta

T. Cook Condor B767

Air Canadan B777

Jotenkin mä tykkään triplaseiskan ulkonäöstä. Komea kone!

Vietnamia hinataan lähtöportille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikko M, kokeilin originaalista kuvasta pystyrajaustakin, mutta menee väkisinkin korkeusvakaajasta poikki.

Ei kun sitä just yritin sanoa, että mikä pakko sitä korkkaria on säästellä? Jos tasapainoinen rajaus vaatii sen katkaisua, niin poikki vain ;)

Sama cityfokker se tässäkin!

Tässä on vähän sitä, mistä edellisessä viestissäni paasasin, vaikka korkkari onkin tällä kertaa katkaistu. Kuva kaatuu vasemmalle. Tuossa pitäisi minun mielestä* jättää vasemmalle (nokan eteen) tyhjää vähintäänkin saman verran, kuin on nyt rungon lopun ja kuvan reunan välissä. Mielellään jopa himpun enemmän. Tai vastaavasti rajata kuvaa perärungon puolelta huomattavasti tiukempaan. Tuossakin kuvassa koneen runko ja sivuvakaaja ovat ne elementit, mitkä käytännössä sanelevat kuvan tasapainon ja kaikki muu on "sivuseikkoja"... Ja jotta saisin oikean yhtymäkohdan edelliseen viestiini, niin pahimmillaan ja harmittavan usein tuollaisen kuvan näkee rajatun vielä niin, että tosiaan tuo korkkari on jätetty kokonaan ehjäksi. Hui, puistattaa ajatuskin :P

*ettei M. Arkku pääse iskemään ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei kun sitä just yritin sanoa, että mikä pakko sitä korkkaria on säästellä? Jos tasapainoinen rajaus vaatii sen katkaisua, niin poikki vain ;)

Tässä on vähän sitä, mistä edellisessä viestissäni paasasin, vaikka korkkari onkin tällä kertaa katkaistu. Kuva kaatuu vasemmalle. Tuossa pitäisi minun mielestä* jättää vasemmalle (nokan eteen) tyhjää vähintäänkin saman verran, kuin on nyt rungon lopun ja kuvan reunan välissä. Mielellään jopa himpun enemmän. Tai vastaavasti rajata kuvaa perärungon puolelta huomattavasti tiukempaan. Tuossakin kuvassa koneen runko ja sivuvakaaja ovat ne elementit, mitkä käytännössä sanelevat kuvan tasapainon ja kaikki muu on "sivuseikkoja"... Ja jotta saisin oikean yhtymäkohdan edelliseen viestiini, niin pahimmillaan ja harmittavan usein tuollaisen kuvan näkee rajatun vielä niin, että tosiaan tuo korkkari on jätetty kokonaan ehjäksi. Hui, puistattaa ajatuskin :P

*ettei M. Arkku pääse iskemään ;D

Olet ihan oikeassa, kyllä se munkin mielestä on hyvä katkaista jos tilanne sitä vaatii. Mutta vielä pystykuvakokeiluun palatakseni - jos koneen rungon sijoittaa kuvan keskelle ettei se kaadu toispuoleisesti niin silloin toinen moottori leikkautuu pois, joka taas ei mun mielestä näytä hirveän hyvältä sekään. Ja sitten jos pitää moottorit ehjinä niin kuva kaatuu, tai siis sinne liikeen suuntaan ei sitten jää paljoa tilaa... Tää taitaa olla ongelma just näissä tapauksissa kun kone ei tule suoraan kohti vaan on sivuttaisliikkeessä, että mistä sitten päättää tinkiä. Olikohan tää nyt tarpeeksi epäselvästi ilmaistu?  :P

Mitä tulee toiseen kelmin kuvaan, niin tässä versio II. Ilmeisesti ajoit takaa tätä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mukava katsella näitä kuvatuksia ja lukea asettelupohdintoja. Opintovaiheessani Suuret Akateemiset Kuvataiteilijat ja myöhemmin omat havainnot antoivat seuraavia eväitä (joita taitava voi toki rikkoakin):

- kuvaan yksi johtoajatus ja sen johdonmukainen toteutus

- katseen (nokan...)suuntaan tilaa

- symmetria ja tasajako kahteen tappavat usein kuvan dynamiikan.

- kolmijako sen sijaan luo painopistettä (esim. joko maa tai taivas vallitsevana)

- "kultainen leikkaus" on edelleen hyvä pinnanjakoperiaate

- kuvan reunan lähellä oleva reunansuuntainen viiva "hirttäytyy" kiinni reunaan, etäisyyttä peliin!

- kolmen viivan liitos on jees, neljän viivan yhtymä aiheuttaa "merkeleellisen pisteen" (mieluummin T kuin X)

- henkilökuvauksen sääntö "älä rajaa nivelen kohdalta" voisi päteä flygarikuvaukseenkin.

- kuvan värityksessä "vissi klangi" on intensiivisempää kuin fokusoimaton kirjavuus

- ihmiselle on tärkeää pystysuora ja vaakasuora, mutta...

- ...ne voidaan luoda myös vapaamuotoisten elementtien painopisteiden muodostamin aineettomin linjoin

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitähän mä oon aina sanonu. Itse asiassa muistan laittaneeni kerran kuvan Lufthansan retro-Bussista sellaisella rajauksella, joka ei huolinut koko vakaajaa mukaan ja saaneeni siitä Mikolta negatiivista palautetta. Silläpä sitten olen asiaa vastedes miettinyt. Saattoihan siinä olla joku muukin juttu tosin. En muista tarkkaan, mutta ehkä en päässyt ihan haluamastani kulmasta sitä ampumaan.

Mutta minusta tuo tasapainokeskustelu on välillä hiukkariikkisen heikoilla jäillä. Siinä on tietty asiaa takana, mutta kun niitä kuvia rupeaa kovasta tasapainottamaan, niistä tahtoo tulla helposti keskipisteeseen sommiteltuja ja siihenhän niiden kiinnostavuus usein loppuukin. Mulla on kyllä epäilemättä tapana ampua sekin asia usein yli, mutta toisaalta jollei rajaus ole tarkoituksella tiukka (= niin tiukka, ettei kohde mahdu kokonaan kuvaan), jätän kyllä mielelläni sitä hengitystilaakin, jos originaali sen sallii.

Tarviis nyt opetella viimisellä käsittelemään noita kuvia, niin voisin kenties yrittää postata joitakin ajatuksiani asiassa ja katsoa olenko ihan hakoteillä aatosteni kanssa.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitähän mä oon aina sanonu. Itse asiassa muistan laittaneeni kerran kuvan Lufthansan retro-Bussista sellaisella rajauksella, joka ei huolinut koko vakaajaa mukaan ja saaneeni siitä Mikolta negatiivista palautetta.

Voin melkeinpä vannoa, että en ole takuulla sanonut kyseisestä asiasta (vakaajan katkaisusta) yhtään mitään.  ::)

Mutta minusta tuo tasapainokeskustelu on välillä hiukkariikkisen heikoilla jäillä. Siinä on tietty asiaa takana, mutta kun niitä kuvia rupeaa kovasta tasapainottamaan, niistä tahtoo tulla helposti keskipisteeseen sommiteltuja ja siihenhän niiden kiinnostavuus usein loppuukin.

Älä lue sitä tasapainoa liian kirjaimellisesti, niinkuin moni tekee. Liian monelle tasapaino on sitä, että kohteen jokaisesta kulmasta on just pikselilleen sama matka kuvan laitaan. Minä puhuin nyt kuitenkin vain noista kuvista, jotka "kaatuvat menosuuntaan" siksi, että niihin on väkipakolla ollut pakko jättää se korkkari kokonaan. Sellaiset kuvat näyttävät lähes aina hölmöltä (poikkeuksiakin toki löytyy). Kuten nyt tässä tapauksessa tuo sinun rajauksesi Kallen kuvasta (vaikka syyt tiedetäänkin)...

Tarviis nyt opetella viimisellä käsittelemään noita kuvia, niin voisin kenties yrittää postata joitakin ajatuksiani asiassa ja katsoa olenko ihan hakoteillä aatosteni kanssa.

Et alkuunkaan. Rajauksesi ovat lähes aina kyllä minun makuuni. Joskus kadehtien katson, että olisihan sitä itsekin voinut tehdä noin, jos olisi hoksannut ;) Ja sopivaksi tasapainoksi välillä rajauksesi menevät taas minun mieltymysskaalan ulkopuolelle ("yli", niinkuin itse sanoit), mutta makuasioistahan tässä aika pitkälle toki kiistelläänkin. Siksi nämä väittelyt aina niin mielenkiintoisia ovatkin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voin melkeinpä vannoa, että en ole takuulla sanonut kyseisestä asiasta (vakaajan katkaisusta) yhtään mitään.  ::)

No sanoit, mutta se saattoi kyllä olla sillä kertaa ihan perusteltuakin. En löydä kuvaa enkä ketjua, niin en muista tarkkaan, mistä oli kyse. Yritin silti ottaa opikseni, ettei tämä negatiivista ole :)

Älä lue sitä tasapainoa liian kirjaimellisesti, niinkuin moni tekee. Liian monelle tasapaino on sitä, että kohteen jokaisesta kulmasta on just pikselilleen sama matka kuvan laitaan. Minä puhuin nyt kuitenkin vain noista kuvista, jotka "kaatuvat menosuuntaan" siksi, että niihin on väkipakolla ollut pakko jättää se korkkari kokonaan. Sellaiset kuvat näyttävät lähes aina hölmöltä (poikkeuksiakin toki löytyy). Kuten nyt tässä tapauksessa tuo sinun rajauksesi Kallen kuvasta (vaikka syyt tiedetäänkin)...

Lienet oikeassa sinällään, mutta juuri mainitsemasi takia keskustelu on helposti heikoilla jäillä. Minun täytyy tunnustaa, että mielestäni tuo rajaukseni Kallen kuvasta on koneen osalta ihan kiva. Taustaan nähden toki ei, joten siitä ei sinällään päästä ikinä hyvään lopputulokseen  ;D

Et alkuunkaan. Rajauksesi ovat lähes aina kyllä minun makuuni. Joskus kadehtien katson, että olisihan sitä itsekin voinut tehdä noin, jos olisi hoksannut ;) Ja sopivaksi tasapainoksi välillä rajauksesi menevät taas minun mieltymysskaalan ulkopuolelle (Wyli", niinkuin itse sanoit), mutta makuasioistahan tässä aika pitkälle toki kiistelläänkin. Siksi nämä väittelyt aina niin mielenkiintoisia ovatkin...

Näitä kommentteja on tietty aina kiva kuulla. Välillä sitä tulee tietty tehtyä kaliapäissään vähän provokatiivisia suorituksia. Joskus taas ihan siinä määrin tolkullisin päin, kuin se vain on normaalioloissa mahdollista.

Sinälläänhän nämä ovat oikein avartavia keskusteluja, eivät ehkä edes väittelyitä. Kyllä tältä foorumilta oppii tolkuttoman paljon asioita, kun ne vaan jaksaa kaivaa tuolta kaiken taistelun seasta esiin. Olisi tietty kovasti suotavaa saada kuvia entiseen malliin eli runsaasti ja sinällään käydä rakentavaa keskustelua asiasta. Eikä tietty sellainen perusasioiden opettamisketjukaan hullumpi olisi. Voisivat ihmiset kertoa vähän minkälaisilla asetuksilla kuviaan ottavat ja mitä niiden eteen on tehtävä. Siitä olisi ehkä paljon helpompi lähteä arpomaan omia yritelmiä. Nykyjärkkärit ovat siihen malliin monipuolisia laitteita, ettei niillä ole enää ihan simppeliä ottaa hyviä kuvia. Minua tietty kiehtoisi nyt ihan tosissaan tuo jälkikäsittely, koska yrityksistä ja suuresta hingusta arvostella muiden kuvia huolimatta, nuo omat käpistelyni tahtovat mennä kerta toisensa jälkeen enemmän tai vähemmän wtuix.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla