Riku Rissanen

Kypärän, laskuvarjon ja nomex-haalarin käyttö lentotoiminnassa

24 viestiä aiheessa

Jep, ihmetyttää vain se, (vaikken hinauspilotti olekaan) että vain pieni vähemmistö käyttää kypärää hinaushommissa...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, ihmetyttää vain se, (vaikken hinauspilotti olekaan) että vain pieni vähemmistö käyttää kypärää hinaushommissa...?

 

Tuntuu olevan kerhokohtaista tuo eri turvavälineiden käyttökulttuuri, meillä taasen Hinulla lennetään kyllä kypärä päässä järjestään. Samaa vähän ihmettelin aikanaan laskuvarjopuolella toimiessani, meille ostettiin pilotille pelastusvarjo tueksi ja turvaksi - lopputulos oli että sitä käytti kuudesta hyppylentäjästä yksi ja se sitten myytiinkin pois käytön puutteessa. Toisissa lskv-kerhoissa taas kuulemma moiselle vermeelle on kysyntää paljonkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö pelastusvarjon käyttö ole pakollista laskuvarjohyppytoiminnassa, kun lennetään yksimoottorikoneella? Vai onko kyse vain kerhojen omista säännöistä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö pelastusvarjon käyttö ole pakollista laskuvarjohyppytoiminnassa, kun lennetään yksimoottorikoneella? Vai onko kyse vain kerhojen omista säännöistä?

 

Kyse on nimenomaan kerhon säännöistä. OPS M6-1 selittää melko tarkkaan hyppäämiseen liittyvät (viranomais)vaatimukset.

Monella kerholla on omia toimintakäsikirjoja tai muita ohjeita, joissa melko tarkkaan määritellään usein viranomaisvaatimuksia tiukemmin toiminnassa käytettävät menetelmät ja ehdot.

 

Kypärän käyttö on hyvä ajatus. Valitettavasti ihmisten päät ovat erikokoisia (ja täytetty eri aineilla). Siksi yhden kypärän hommaaminen ja virittely käyttökontoon ei aina riitä. Se on se Joku Muu, joka kypärät virittelee käyttökuntoon. Itse en aio ostaa omaa kypärää mutta käytän kyllä jos lentämäni koneen omistava taho sellaisen käyttööni tarjoaa (tiettyjen hygieniaehtojen puitteissa, yäk). Kaikissa koneissa ei kypärän käyttö ole perusteltua eri syistä.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyse on nimenomaan kerhon säännöistä. OPS M6-1 selittää melko tarkkaan hyppäämiseen liittyvät (viranomais)vaatimukset.

Monella kerholla on omia toimintakäsikirjoja tai muita ohjeita, joissa melko tarkkaan määritellään usein viranomaisvaatimuksia tiukemmin toiminnassa käytettävät menetelmät ja ehdot.

 

 

Näin juuri. Lisäksi joillekin ilma-aluksille tehdyt muutostyöt laskuvarjohyppykäyttöä varten ja näiden muutosten mukana tulevat lentokäsikirjan supplement -sivut edellyttävät pelastusvarjon käyttöä.

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liittyen tuoreeseen tapaukseen keskustelin onnettomuustutkintakeskuksen entisen pitkäaikaisen johtavan lento-onnettomuustutkijan Eko Lähteenmäen kanssa pitkän puhelinkeskustelun aiheesta. Alla lyhyesti pääkohdat keskustelusta ransk. viivoilla listattuna, julkaistuna hänen luvallaan.

 

-hän piti hyvänä asiana, että asiasta jälleen keskustellaan

-kypärän käyttö hinaus- ja lannoituslentohommissa - siis aikayksikköä kohden paljon operaatioita sisältävässä toiminnassa - olisi ehdottomasti vähintäänkin suositeltavaa, vaikka jostain syystä ei vielä, ainakaan hinaushommissa pakollista, hyödyt täystuhoa pienemmissä onnettomuuksissa ja vaurioissa kiistattomat

-samoin on nomex-haalarin laita

-painavana vasta-argumenttina tietysti kesäkuumalla aiheutuva epämukavuus

-useissa vaurioissa kypärä olisi suojellut päätä vahingoittumiselta, eräissä jopa pelastanut lentäjän hengen

-nomex-haalarilla kömmitään/kävellään palavasta koneesta liekkien läpi - puuvillaisessa saati nylonisessa t-paidassa saadaan palovammat, jotka tappavat hitaasti seuraavien vuorokausien aikana

-kerhoissa kannattaisi tutkia, minkälainen kypäräjärjestelmä olisi käytännöllinen kunhan edes johonkin päädyttäisiin; kevyt pyöräilykypäräkin olisi PALJON parempi kuin ei kypärää lainkaan

-suurin hyöty ylätasoisissa koneissa, tai koneissa, joissa ohjaamossa on päätä uhkaavia putki- tms. rakenteita - kuten Pawneessa, Agwagonissa yms.

-ympärimenotilanteessa sivuvakaaja yleensä pitää rungon irti maasta ja suojelee pilottia "pään irtoamiselta" myös kuplaohjaamoisissa alatasokoneissa (kuten Hinussa), jolloin kypärällä olisi tässäkin tilanteessa vaurioita vähentävä vaikutus

-olisi syytä ottaa keskustelun aiheeksi tulevissa purjelentosymposiumeissa, Pakkasparlamenteissa yms.

 

-summa summarum: hinaus- ja lannoituslentotoiminnassa kypärää ja nomex-haalaria tulisi ehdottomasti käyttää

 

Terv. Panu Antere

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutkin ilmailijat kuulevat mielellään kuumia käytännön vinkkejä ko. turvavarusteiden saatavuuksista, hinnoista ja käyttökokemuksista! :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

-summa summarum: hinaus- ja lannoituslentotoiminnassa kypärää ja nomex-haalaria tulisi ehdottomasti käyttää

 

Onko hinaus- ja lannoitelentotoiminta sitten merkittävästi muuta ilmailutoimintaa riskialttiimpaa?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko hinaus- ja lannoitelentotoiminta sitten merkittävästi muuta ilmailutoimintaa riskialttiimpaa?

 

 

 

Kyllä siinä ainakin lennetään kokoajan tilastollisesti riskialtteimmalla alueella, eli nousu ja lasku.

Lisäksi hinaustoiminnassa roikkuu se yksi uusi muuttuja narunperässä, joka puuttuu muusta

lentotoiminnasta.

 

Tuo hinattavahan voi joko olla ongelman aiheuttaja tai myös normaalin pakkotilanteen uusi

muuttuja joka pitää rajallisessa ajassa pystyä käsittelemään.

 

JaniL

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varsinkin kaltaisilleni isopäille on kypärän käyttö joskus mahdotonta. Nimittäin, liian pieni kypärä saa vajaassa vartissa aivan uskomattoman kivun aikaiseksi, varsinkin jos se puristaa pään sivusta. Olen jo muutaman vuoden suunnitellut perskohtaisen HGU-55/E -kypärän http://www.flightsuits.com/index.php?id=18&cat_id=30&prod_id=446 ostamista, se vaan maksaa aika paljon. Tietenkin voisi kysyä, että miten kalliiksi arvioi henkikultansa, mutta kun ei ole varaa, niin ei ole.

 

Kypärissä on myös se ongelma, että olenpa lentänyt hinauskoneella, joissa on niin erikoinen headset-jakki, ettei siihen saa iskettyä kypärää, vaikka haluaisikin. Mutta jos kypärä vaan sopii, niin istun potta päässä, vaikka olisi kuinka kuuma. Todisteeksi: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,89532.msg1090919.html#msg1090919

 

Lensin ensimmäiset laskuvarjokeikat syksyllä 1984 ja päätin jo tuolloin, että en kuuna päivänä lennä keikkaa ilman varjoa. Toivottavasti ei joudu koskaan käyttämään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko hinaus- ja lannoitelentotoiminta sitten merkittävästi muuta ilmailutoimintaa riskialttiimpaa?

 

Lannoitelentotoiminta on varmaan yksi riskialttiimmista lentohommista, mitä löytyy. Tehdään sitä sitten kopterilla, tai koneella, käytännössä kaikki toiminta tapahtuu pinnoissa ja "legit" on hyvin lyhyitä. Eli laskuja ja nousuja tulee paljon. Ja toimintapaikat ovat pääasiassa hyvin ahtaita. Lisäksi pelataan todella suurilla massoilla (500:stä jopa 2500:een kiloon ylimääräistä painoa), jotka sitten tiputetaan hyvin nopeasti pois. Ei ole varmaan yksi, eikä kaksi lantakonetta, jotka on vedetty ristiksi taivaalle muutaman kymmenen metrin korkeudessa, kun huomio on herpaantunut.

 

Tämä lantakenttä Rautavaaralla on jopa hämmästyttävän tilava...

[ attachment removed / expired ]

 

Dromader lähestyy pudotuslinjaa...

[ attachment removed / expired ]

 

...ja päästää parin tonnin tuhkamällin irti muutamassa sekunnissa. Siinä saa varmaan sauvaa työntää eteen ihan tosissaan...

[ attachment removed / expired ]

 

Lisäksi hinaustoiminnassa roikkuu se yksi uusi muuttuja narunperässä, joka puuttuu muusta

lentotoiminnasta.

 

Paitsi että kopterilla tehtävissä maatalouslennoissa se kantovoimaton tuhatkiloinen muuttuja roikkuu narujen varassa siellä kopterin mahan alla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kopteritoiminnassa ne paikat vasta ahtaita yleensä ovatkin...

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

-kerhoissa kannattaisi tutkia, minkälainen kypäräjärjestelmä olisi käytännöllinen kunhan edes johonkin päädyttäisiin; kevyt pyöräilykypäräkin olisi PALJON parempi kuin ei kypärää lainkaan

 

 

Kuulokkeita on varmaan hankala saada mahtumaan päähän jonkun pyöräilykypärän kanssa taikka oikeastaan toistepäin. Mitähän innovatiivisia ratkaisuja kuulokkeiden kanssa löytyisi, jos ei syystä tai toisesta ole varaa/halua täyden hävittäjälentäjäkypärän hankintaan?

 

t. Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulokkeita on varmaan hankala saada mahtumaan päähän jonkun pyöräilykypärän kanssa taikka oikeastaan toistepäin. Mitähän innovatiivisia ratkaisuja kuulokkeiden kanssa löytyisi, jos ei syystä tai toisesta ole varaa/halua täyden hävittäjälentäjäkypärän hankintaan?

 

t. Juha

 

 

Tässä olisi oikeaa kypärää huomattavasti halvempi ratkaisu: http://www.aircraftspruce.com/catalog/avpages/dchelmet.php

 

Ja tässä muutama lisää: http://www.aircraftspruce.com/menus/av/helmets.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sieltähän niitä alkoi löytymään.

Hinnaltaan jo kohtuullisia ja vieläpä voi käyttää olemassa olevien headsettien kanssa. Vielä kun saisi sellaisen, jossa on irroitettava sisus, niin voisi hommaille omat pehmukkeet.

Nimimerkillä toisen hiet päähän vetänyt. Lirts. :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...olishan mulla toi vanha ilmavoimain Ramshorn-kypärä, mutta elektroniikkatökkeli ei taida oikein sopia ja puomimikkikin puuttuu...  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä homma, että tästä syntyy keskustelua!

 

Lennän aina nomexhaalarien ja hanskojen kanssa ja jos todella jostain saa isoon päähän sopivan turvallisen kypärän, johon saa jotenkin viritettyä aktiivivaimennuksen luureihin ja jossa on hyvä aurinkovisiiri,  niin liityn mukaan tilaajiin!

 

Heh, suomalaiset on hyviä lajeissa, missä käytetään kypärää: jääkiekko, ralliautoilu, formulat ja mäkihyppy...

 

Jyke

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Lennän aina nomexhaalarien ja hanskojen kanssa ja jos todella jostain saa isoon päähän sopivan turvallisen kypärän, johon saa jotenkin viritettyä aktiivivaimennuksen luureihin ja jossa on hyvä aurinkovisiiri,  niin liityn mukaan tilaajiin!

 

 

Sun kannattais varmaan tsekata toi flightsuitsin Gentex HGU-55 tai 55/E XL-kokoisena, joihin saa molempiin tilattua oman pään mukaiset sisämitat. Sami KOntio oli tyytyväinen omaan kypäräänsä kun taannoin haastattelin aiheesta. Niihin voi tilata ANR-systeemit valmiksi, ettei tarvitse enää viritellä. Aurinkovisiiri on vakiona 55:ssa päällä ja 55/E:ssä kuoren sisällä. Olen haaveillut juuri sellaisesta omassa päässäni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nomex haalarin alle sitten tietenkin tulenkestävä alusasu.  ( Kallis puku ja kraka ei käy ).

Sukat ja kengät myös.  ( Ei lakerikenkiä ).

 

Kypärän alle  tulenkestävä huppu.    ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus oli jossain juttua jostain tutkimuksesta (eikös olekin luotettavankuuloinen aloitus ;D), että kypärä saattaa itse asiassa lisätä vammautumisriskiä. Perusteluna se, että "lievässä" törmäyksessä niskaan kohdistuu kypärän painon vuoksi suurempi voima. Jos/kun törmäys on taas lievää suurempi, kypärästä ei enää ole mitään hyötyä, kun ihminen menee muutenkin rikki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus oli jossain juttua jostain tutkimuksesta (eikös olekin luotettavankuuloinen aloitus ;D), että kypärä saattaa itse asiassa lisätä vammautumisriskiä. Perusteluna se, että "lievässä" törmäyksessä niskaan kohdistuu kypärän painon vuoksi suurempi voima. Jos/kun törmäys on taas lievää suurempi, kypärästä ei enää ole mitään hyötyä, kun ihminen menee muutenkin rikki.

 

Joskus Ilmailuhallituksessa kesäteekkarina ollessani luin läpi kaikki 70-luvulla ja sen jälkeen tehdyt lento-onnettomuustutkintakertomukset ja tulin jokseenkin vakuuttuneeksi kypärän käytön tarpeellisuudesta. Nimenomaan lievissä onnettomuuksissa pään vammat nostivat vammojen vakavuutta, niin pitkälle kun maallikko ymmärsi asioista. Eräissä kaputeissa taas pään iskuvammat aiheuttivat tajunnan menetyksen niin, ettei ohjaaja pystynyt pelastamaan itseään (234X, CDT, CPN) tai erittäin vakavan vammautumisen (668, CCX). Näistä esimerkeistä puolet oli sellaisia, ettei niissä normaalisti koeta tarvetta käyttää kypärää.

 

Loput olivat sitten niitä tapauksia, joissa aivorunko tai sisäelimet olivat repeytyneet tai ruumiiseen oli kohdistunut muutoin voimakasta ulkoista väkivaltaa. Nämä oli suoraan luettavissa ruumiinavausraporteista.

 

Mutta voi olla, että mainitsemassasi tutkimuksessa on silti vinha perä. Niissä oli ilmeisesti kyse lento-onnettomuuksista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta voi olla, että mainitsemassasi tutkimuksessa on silti vinha perä. Niissä oli ilmeisesti kyse lento-onnettomuuksista?

 

Juuh, nimenomaan lento-onnettomuuksista ja helikopterioperoinnista HEMS-toiminnassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nimenomaan lievissä onnettomuuksissa pään vammat nostivat vammojen vakavuutta, niin pitkälle kun maallikko ymmärsi asioista.

 

Ajatusleikki - voisin kuvitella, että oli sitten onnettumuuden laji mikä hyvänsä, suurin osa "lievistä onnettomuuksista" aiheutuneista kuolemantapauksista on johtunut pään alueen vammoista.

 

Kävely, kompastuminen, putoaminen, tappeleminen, hiihto, mäenlasku, autoilu...jne

 

Arttu?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajatusleikki - voisin kuvitella, että oli sitten onnettumuuden laji mikä hyvänsä, suurin osa "lievistä onnettomuuksista" aiheutuneista kuolemantapauksista on johtunut pään alueen vammoista.

 

Kävely, kompastuminen, putoaminen, tappeleminen, hiihto, mäenlasku, autoilu...jne

 

Arttu?

 

 

Pitää paikkansa. Mutta, kun miettii lentokonetta tai helikopteria, ollaan yleensä tiukasti turvavöissä kiinni, jolloin päähän ei välttämättä kohdistu kuolettavaa vammaa. Sen sijaan ylimääräinen parin kilon paino päässä saattaa venyttää niskaa ikävästi.

 

Ja aiemmin mainitsemani "sitaatti" oli tosiaan pelkkää keskustelua asiasta. En enää edes muista, perustuiko tuo johonkin tutkimukseen. Aikaa tuosta "keskustelusta" on jo 10+ vuotta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään