Timo Hyvönen

Kausikortit

53 viestiä aiheessa

Moi,

 

kävin tänään hakemassa avaimen Malmille ja juttelin samalla kausikorteista. Yllätyksekseni kuulin, että viikon korttejakin on aikanaan ollut mutta Finavia on ne poistanut. Olivat kuulema aivan erinomaisia mm. matkustaville turisteille, jotka kävivät satunnaisesti tutustumassa Suomeen.

 

Mikähän mahtaisi olla syynä noiden lyhyempien kausikorttien lakkauttamiseen? Tietenkin hinta voisi olla ajallisesti korkeampi, mutta absoluuttisesti euromäärä jäisi varmaankin alle nykyisen kuukauden kortin. Työtähän siinä säästyisi parkkivalvonnassa & lentojen raportoinnissa jne. paljonkin eli hallintatyö tulisi kokonaisuutena Finavialle halvemmaksi. Malmin kentän käyttöaste ei taida vielä ihan 100% olla ja kuten toisessa threadissa mainittiin, edullisempi koulutusmahdollisuus kunnollisen kokoisella valvotulla kentällä olisi harrasteilmailijoillekin todella arvokas.

 

Nykyisenä atk-aikana tietenkin voisi ajatella "portaatontakin" käytäntöä eli kausikorttia sille ajalle jolloin sitä tarvitsee. Näinhän toimivat jo nyt pääkaupunkiseudun matkakortit ja hinta skaalautuu sen ostetun ajan mukaan. Samalla voisi tietenkin miettiä mahdollisuutta ostaa nykyiseen korttiin lisää aikaa tai ominaisuuksia - nyt ei esim. kauheasti kiihottaisi ostaa tuon nykyisen kausikortin "päälle" erikseen päällekkäistä Malmi-korttia, koska nykyinen on vielä melkein kuukauden voimassa.

 

Finavia varmaan ottaisi palveluorganisaationa tällaisiakin aloitteita huomioon suuremmalta ehdottajajoukolta tai vaikkapa joltain alan liitolta, jos tämä nyt järkevältä tuntuisi.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei muuta kuin laatimaan ehdotusta ja keräämään nimiä alle. Täysin älyvapaa systeemihän tuo nykyinen on. Sitä voi vain kuvitella, kuinka suuressa viisaudessa on laskettu, että kun täräytetään kuukauden kortit, ni sitte sitä rahaa tulee ovista ja ikkunoista, kun kaikkien on pakko ostaa semmonen. Se on kyllä täysin älytöntä, että pakotetaan maksamaan ajasta, jota ei tarvitse. Viikkokortti olisi ehdoton minimi tässä leikissä, mutta toki spesifisempikään ei olisi pahasta. Uskoisinpa sen tuovan aika pitkälti pelkkiä lisätuloja. Tuskin kovinkaan moni pidempien korttien haltija siirtyisi lyhyisiin, koska useimmiten pitkille lienee tarvetta, mutta moni täysin kortiton ostelisi niitä varmasti.

 

EDIT: Ilmailuliitolle onnea ja menestystä tämän asian edistämiseksi!

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno homma! Ilmailuliitto on varmasti paras instanssi ajamaan asiaa.

 

Jotenkinhan nuo kentät pitäisi saada kannattamaan, olkoon sitten vaikka ottamalla muitakin kuin taloudellisia hyötyjä huomioon. Itse listasin tuossa muutamia omia ajatuksiani jotka tulivat päähän ajaessani Malmilta Leppävaaraan - varmaan tätä kautta voi antaa IL:lle muitakin ideoita pähkittäväksi ja ehdotettavaksi eteenpäin.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailuliiton kannattaisi ottaa mallia AOPA:sta miten näitä asioita hoidetaan ja ottaa hieman aikaisempaa tiukempi linja,

pienkoneella ilmailevien oikeuksia pitää puolustaa tai pienilmailijat unohdetaan päätöksissä aina kokonaan.

AOPA yleensä saa valtukset läpi ja kompromisseista saadaan neuvoteltua  järkeviä myös yleisilmailijoiden kannalta. Suomessa tyypillisesti

matkustajalentoliikenne jyrää ja harrastelijat maksaa. Tavoiteodotukset on siis kovat tuolle 11.9. meetingille.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailuliiton kannattaisi ottaa mallia AOPA:sta miten näitä asioita hoidetaan ja ottaa hieman aikaisempaa tiukempi linja,

pienkoneella ilmailevien oikeuksia pitää puolustaa tai pienilmailijat unohdetaan päätöksissä aina kokonaan.

AOPA yleensä saa valtukset läpi ja kompromisseista saadaan neuvoteltua  järkeviä myös yleisilmailijoiden kannalta. Suomessa tyypillisesti matkustajalentoliikenne jyrää ja harrastelijat maksaa. Tavoiteodotukset on siis kovat tuolle 11.9. meetingille.

 

Tässä yhteydessä on hyvä muistaa että AOPA:n edunvalvontatoimet maksoivat sille 640 000 dollaria pelkästään vuoden 2009 toisen neljänneksen ajalta. Taitaa olla enemmän kuin Ilmailuliiton jäsenmaksutulot koko vuodelta.

 

Joten suosittelen realismia noiden ennakko-odotusten kanssa. Edunvalvonta-asioiden tärkeyttä on kyllä liitossakin huomattu viime vuosina, asia ei mielestäni ole siitä kiinni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä yhteydessä on hyvä muistaa että AOPA:n edunvalvontatoimet maksoivat sille 640 000 dollaria pelkästään vuoden 2009 toisen neljänneksen ajalta. Taitaa olla enemmän kuin Ilmailuliiton jäsenmaksutulot koko vuodelta.

 

Joten suosittelen realismia noiden ennakko-odotusten kanssa. Edunvalvonta-asioiden tärkeyttä on kyllä liitossakin huomattu viime vuosina, asia ei mielestäni ole siitä kiinni.

 

Ompa  Ameriikan kokoisessa maassakin sitä työsarkaakin aika reilusti enemmän kuin meillä Suomessa.

Taas EU:n tasolla voisi sittne joku Eurooppalainen Aopan tapainen orhganisaatio olla paikallaan.

 

Täällä Euroopassa yleisilmailun tilanne on päässyt menemään ihan totaalisen metsään

kun ilmeisesti EU-aika "yllätti" kaikke Eurooppaiaset harrasteilmailujärjestöt ja

ei oltu olenkaan valmiita puolustamaan harrasteilmailijoiden oikeuksia ja niimpä

kaikki määräykset tehtiin liikenneilmailun ehdoilla ja harrasteilmailu

on sitten saanut kärsiä seuraukset.

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ompa  Ameriikan kokoisessa maassakin sitä työsarkaakin aika reilusti enemmän kuin meillä Suomessa.

Taas EU:n tasolla voisi sittne joku Eurooppalainen Aopan tapainen orhganisaatio olla paikallaan.

 

Täällä Euroopassa yleisilmailun tilanne on päässyt menemään ihan totaalisen metsään

kun ilmeisesti EU-aika "yllätti" kaikke Eurooppaiaset harrasteilmailujärjestöt ja

ei oltu olenkaan valmiita puolustamaan harrasteilmailijoiden oikeuksia ja niimpä

kaikki määräykset tehtiin liikenneilmailun ehdoilla ja harrasteilmailu

on sitten saanut kärsiä seuraukset.

 

Kate

Euroopassahan  toimii jo IAOPA sekä Europe Air Sports.  EAS, missä Ilmailuliittokin vaikuttaa, on viimeaikoina terästäytynyt merkittävästi ja mm. käyttää ammattimaista edunvalvontahenkilöä EASA:n ja komission kanssa asioidessaan.

 

 

Aika suuri osa viime vuosien harrasteilmailuakin hankaloittavista EU-määräyksistä johtuvat USA:n 9/11  jälkeisistä vaatimuksista, ei niitä kaikkia ole EU:ssa keksitty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Euroopassahan  toimii jo IAOPA sekä Europe Air Sports.  EAS, missä Ilmailuliittokin vaikuttaa, on viimeaikoina terästäytynyt merkittävästi ja mm. käyttää ammattimaista edunvalvontahenkilöä EASA:n ja komission kanssa asioidessaan.

 

Aika suuri osa viime vuosien harrasteilmailuakin hankaloittavista EU-määräyksistä johtuvat USA:n 9/11  jälkeisistä vaatimuksista, ei niitä kaikkia ole EU:ssa keksitty.

 

Ameriikassa ei koskaan ollut mitään vaikeuksia päästä yhdellekkään kenttälle jolla oli yleisilmailua vaikka kyseisille kenttille

oli myös  reittilentoja. Vaikein tapauus taisi olla niinkin vaikea että kenttän koodilukkon yhdistelmä oli tornin taajuus.

Yhdessä ainoassakaan ei jouduttu turvatarkastuksen läpi menemään ja kenttille pääsi vaikkayöaikaan.

 

Silti, ei nämä määräykset olleet mielessä vaan:

1- JAR-FTK koulutusorganisaatiohömpötys. Järjettömän raskas ja kallis ATPL-koulutukseen suunniteltu organisaatio on hilannut niin

    lennonopettaja kuin mittarilupakirjojenkin hinnat järjettömän korkeiksi. FAA-systeemissä koulutusta saa antaa lennonopettaja,

    kerhon tai oppilaan omalla koneella. Suomessakin systeemi taisi olla ihan vastaava ennen FTO-hömpötystä. Miksi

    kukaan ei pitänyt meidän puolta ?

2- Huolto-organisaatissysteemi on sekin tehty kaikenmailman airbusseja varten ja nyt harrastusilmailu saa kärsiä.

    FAA-systeemissä mekaanikko tai monessa tapauksessa omistaja saa tehdä huollot.

3- EASA-muutoslupa systeemi. FAA systeemissä mekaanikko voi asentaa laitteen jolle on olemassa

    hyväksyntä. Koneiden päivittäminen on kohtuuhintaista ja leitteita voi ostaa myös käytettynä

    koska "yellow tag" laitekortti riittää eikä tarvita mitään Form-1 ketjutusta.

4- Liikennöinti- ja laskeutumismaksut. FAA-systeemissä AOPA on onnistunut torjumaan maksut

    yleisilmailulle. Amerikkalisten korviin Suomen kausikorttien hinnat kuulostavat absurdeilta.

    EU:n tasolla olisi varmaan järkevä systeemi ollut EU:n tasoinen kausikortti jossa ei sitten

    mitään Malmi-lisiä olisi keksittykkään, kortin voisi ostaa maasta josta sen halvimmalla saa.

    Tätähän se vapaa liikkumisen tulisi tarkoittaa.

5- Suomessa medikaalien suhteen noudatetaan muutaman (parin ?) laitoksen "asinatuntijalääkärin" toimesta

    paljon tiukempaa linjaa kuin muissa samoja määräyksiä soveltavissa Euroopan maissa.

    Tästä oli kirjoitusta muistaakseni vuodenvaihteessa jopa Ilmailu-lehdessä. Eikö

    liiton tulisi toimia sen edestä että nämä tulpat saataisiin pois  ? Aopalla

    on aktiivinen toiminta jäsenten edunvalvomiseksi tälläkin sektorilla.

 

Käytännössä lähes jokainen noista kohdista on nostanut Eurooppalaisen hintatason vähintään kolmikkertaiseksi

amerikkalaiseen verrattuna ja mitään vastiketta parantuneena koulutuksena ja turvallisuutena ei ole tullut.

Nyt täällä kaikki jo ajattelevat että näin on aina ollut ja näin tulee aina olemaan mutta ei siitä

niin kauaa ole kun täällä oli vielä järkevän hintaista koulutusta ja huoltoa eikä kausikorttienkaan hinnat

olleet järkyttäviä.

 

Täällä suuret lentoyhtiöt ovat lobanneet EU:ssa ja harrasteilmailujärjestöistä ei ole ollut minkäänlaista

vastusta vaan meitä on viety kuin pässiä teuraaksi.

 

Polttoaineen hinnan suhteen en voi syyttää harrastusilmailujärjestöjä koska

sama verotus koskee autoja ja veneitäkin.

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän noihin kysymyksiin vastattu pääosin jo tuossa edellä.

Lisäksi, ilmailuliitto on perinteisesti ollut olemukseltaan urheilujärjestö ennemmin kuin edunvalvontajärjestö.

 

[spekulointia] Tuntematta USA:n tilannetta aivan tarkasti, yksi silmiinpistävä seikka on että USA:ssa lentopaikkojen kustannuksia katetaan mm. "general fund" polttoaineveroilla, ja taitaapa kunnilla olla velvollisuuskin osallistua paikallisen lentoaseman kustannuksiin. Osittain ehkä sen takia koska USA:ssa ei ole Euroopan maihin verrattavaa rautatieverkostoa eikä bussiliikenneverkostoa, joten paikkakuntien on ollut pakko tukea lentoteitse tapahtuvaa matkustamista jotta yhteydet maan muihin osiin toimisivat.

Euroopassa taas yhteiskunta on historiallisesti tukenut verovaroin tiheiden rautatie- ja moottoritieverkostojen rakentamista, jolloin paikkakuntien yhteydet toisiinsa on saatu kuntoon tällä tavoin ja tarve tukea lentoliikennettä on ollut pienempi, mikä on johtanut siihen että lentopaikkamaksut on jouduttu perimään ilmailijoilta itseltään.

Summa summarum, sekä USAssa että Euroopassa on vanhoja jäykkiä liikennemuotojen rakenteita, USA:ssa ne vain suosivat lentoliikennettä.  [\spekulointia]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ameriikassa ei koskaan ollut mitään vaikeuksia päästä yhdellekkään kenttälle jolla oli yleisilmailua vaikka kyseisille kenttille

oli myös  reittilentoja. Vaikein tapauus taisi olla niinkin vaikea että kenttän koodilukkon yhdistelmä oli tornin taajuus.

Yhdessä ainoassakaan ei jouduttu turvatarkastuksen läpi menemään ja kenttille pääsi vaikkayöaikaan.

 

Joo...Oulussa jouduin jättämään lasinpesusprayn turvatarkastukseen, kun en voinut sitä määräysten valossa viedä kenttäalueelle. Voihan V*ttu!!!! No - sanoin siihen turvatarkastaja portsarille, että mennään tuurilla. Ei sitä tartte lasista läpi nähdä kun antaa mennä vaan :D

 

Löyty se Hyvinkää sieltä suttusen lasin takaa iltahämyssä, tosin laskin myötätuuleen, kun en viittiny sokkona vetää vasten ilta-aurinkoa. Pääasia, että tarkastus pelaa ja nussitaan pilkkua. Oishan siinä korrekin lasinpesupullossa voinut olla vaikka mehmulin pommi. Turvallisuus ennenkaikkea. Ja tämä ei ole provo, vaan tosi kertomus kahden viikon takaa...

 

Ja niille, ketkä kirjoittaa: No miksei siellä koneessa ollut sitä pesuainetta??

 

Vastaus: En viitsi jättää painepulloa tilaan, missä lämpötila voi kesähelteellä kohota yli 80 asteen - ihan vaan siinä uskossa, ettei pullo poksahda siellä omia aikojaan.

 

Ja jos olis liituu, jättäisin koko f**k**g härmän ja muuttaisin FLA:n Airparkiin lepäileen ja harrasteleen  ;) ja sanoisin EASA:lle ja siihen liittyville systeemeille " GoodBye"  ;D

 

On muuten pikkasen menny yli nämä syyskuun 2001 vuoksi kiristetyt turvatoimet lentoasemilla - vai onko? Mitä mieltä olette?

 

 

 

Edit: jäi sana pois tuolta välistä

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka tämä ei nyt keskustelun aiheeseen hirveästi liitykään..

 

2- Huolto-organisaatissysteemi on sekin tehty kaikenmailman airbusseja varten ja nyt harrastusilmailu saa kärsiä.

    FAA-systeemissä mekaanikko tai monessa tapauksessa omistaja saa tehdä huollot.

EASA-systeemissä mekaanikko ja monessa tapauksessa lentävä omistaja saa tehdä huollot. Jos se teidän NDS olisi ollut paikallisessa rekisterissä, niin olisitte voineet vaihtaa sen puhjenneen pyörän ihan omatoimisesti varaosien hinnalla, manuaalit saa diamondilta ilmaiseksi, toisin kuin noihin jenkkien rautaromuihin (ei sillä, etteikö pyörän vaihto onnistuisi omatoimisesti myös nyt kun se on FAA-kone, mutta mitään huolto-organisaatiota sen fillarin vaihto ei Euroopassakaan vaadi)...

 

Tämä tullut järjestelmä on aivan mieletön parannus aiempaan pelehtimiseen, jossa IH laukoi omia määräyksiään ja jossa oikeastaan kukaan ei välttämättä millään tavalla seurannut (siis joidenkin koneyksilöiden kohdalla) niiden lentokelpoisuutta ja huoltamista yhtään järjestelmällisemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän noihin kysymyksiin vastattu pääosin jo tuossa edellä.

Lisäksi, ilmailuliitto on perinteisesti ollut olemukseltaan urheilujärjestö ennemmin kuin edunvalvontajärjestö.

 

[spekulointia] Tuntematta USA:n tilannetta aivan tarkasti, yksi silmiinpistävä seikka on että USA:ssa lentopaikkojen kustannuksia katetaan mm. "general fund" polttoaineveroilla, ja taitaapa kunnilla olla velvollisuuskin osallistua paikallisen lentoaseman kustannuksiin. Osittain ehkä sen takia koska USA:ssa ei ole Euroopan maihin verrattavaa rautatieverkostoa eikä bussiliikenneverkostoa, joten paikkakuntien on ollut pakko tukea lentoteitse tapahtuvaa matkustamista jotta yhteydet maan muihin osiin toimisivat.

Euroopassa taas yhteiskunta on historiallisesti tukenut verovaroin tiheiden rautatie- ja moottoritieverkostojen rakentamista, jolloin paikkakuntien yhteydet toisiinsa on saatu kuntoon tällä tavoin ja tarve tukea lentoliikennettä on ollut pienempi, mikä on johtanut siihen että lentopaikkamaksut on jouduttu perimään ilmailijoilta itseltään.

Summa summarum, sekä USAssa että Euroopassa on vanhoja jäykkiä liikennemuotojen rakenteita, USA:ssa ne vain suosivat lentoliikennettä.  [\spekulointia]

 

Kyllä maillä polttoainevero on ainakin nykyisin paljon suurempi pin USA:ssa, siellähän lentobensaa saa noin $4/Gallona . Suomessa on tullut sekä bensavero että superkalliit kausikortiti.

Jos yleisilmailukone vie keskimäärin 40 litraa tunnilta ja veroja ALV+polttoainevero noin Euro litralla niin jo sadalla tunnilla veroa tulee valtion kassaan neljä tonnia. Taitaa

useimmat koneet lentää enemmän kuin sata tuntia joten viimeistään tuonviimekesäisen polttoaineveron tulon jälkeen ei täälläkään ole mitään

syytä rokottaa enää sikariistohintoja kausikorteista . 

 

On pelkkää valtionbugjetillista kirjanpitokikkailuua että yleisilmailun polttoaineveroa ei lasketa lentoliikenteen kulujen kattamiseen.

Kyllähän autoliikenteen polttoaineveroja aina verrataan tieverkoston ylläpitokuluihin vaikka nyt sitäkin sektoria yliverotetaan.

Tosin nyt tosissaan toki autoillekkin yrittää kaikenmailman "ruuhkamaksuja" että samasta asiasta voi verottaa kaksi tai kolme kertaa.

Toki tässä on rajaton mahdollisuus tuohon kirjanpitokikkailuun. Valtio perii "ruuhkamaksut" omaan kassaanse sinne yleisten kärvamerkittömien

tulojen listalle ja sitten Helsingin kaipunki pistää tietullit päälle jotta saisi rahaa liikennejärjestelyihin jne....

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kausikorteista vielä senverran, että hommasin sellaisen kolmen kuukauden kortin huhti-kesäkuulle. Laskeskelin äskettäin, että jäin "tappiolle", verrattuna siihen, että olisin maksanu laskeutumismaksut ilman korttia. Kyllä tuollaiselle lyhytaikaiselle kortille varmasti löytyy markkinoita - sehän on tosi kätevä esim. loma-ajaksi, jolloin ainakin omalla kohdalla ajoittuu eniten lentotunteja ja vierailuja valvotuilla lentopaikoilla. Ei tarvitsisi maksaa "turhasta", vaan siitä, jolloin kortille on oikeasti käyttöä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo...Oulussa jouduin jättämään lasinpesusprayn turvatarkastukseen, kun en voinut sitä määräysten valossa viedä kenttäalueelle. Voihan V*ttu!!!! No - sanoin siihen turvatarkastaja portsarille, että mennään tuurilla. Ei sitä tartte lasista läpi nähdä kun antaa mennä vaan :D

 

Löyty se Hyvinkää sieltä suttusen lasin takaa iltahämyssä, tosin laskin myötätuuleen, kun en viittiny sokkona vetää vasten ilta-aurinkoa. Pääasia, että tarkastus pelaa ja nussitaan pilkkua. Oishan siinä korrekin lasinpesupullossa voinut olla vaikka mehmulin pommi. Turvallisuus ennenkaikkea. Ja tämä ei ole provo, vaan tosi kertomus kahden viikon takaa...

 

Ja niille, ketkä kirjoittaa: No miksei siellä koneessa ollut sitä pesuainetta??

 

Vastaus: En viitsi jättää painepulloa tilaan, missä lämpötila voi kesähelteellä kohota yli 80 asteen - ihan vaan siinä uskossa, ettei pullo poksahda siellä omia aikojaan.

 

Ja jos olis liituu, jättäisin koko f**k**g härmän ja muuttaisin FLA:n Airparkiin lepäileen ja harrasteleen  ;) ja sanoisin EASA:lle ja siihen liittyville systeemeille " GoodBye"  ;D

 

On muuten pikkasen menny yli nämä syyskuun 2001 vuoksi kiristetyt turvatoimet lentoasemilla - vai onko? Mitä mieltä olette?

 

 

 

Edit: jäi sana pois tuolta välistä

 

 

 

Noitten turvatoimiasioiden kanssa voi vielä elää, vaikka ne onkin mennyt liian pitkälle. Uusien huoltojärjestelyiden aiheuttamat ongelmat sen sijaan on aika turhauttavia. Laskeskelin, että syyskuun lopun jälkeen ei todennäköisesti pääse lentämään millään kun kaikissa koneissa on HO:t vielä tarkastuksessa :P Jatkuvasti muuttuvien perusteiden takia juuri kukaan ei lähtenyt ajoissa tuohon huolto-ohjelma hommaan. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavia päätti viime viikolla yli 10% alennuksesta lentoliikennemaksuista kaupalliselle siviililiikenteelle vuoden loppuun saakka, kts. tiedote.

 

Herää kysymys, miksi alennusta ei sovellettu myös ei-kaupalliselle liikenteelle.

Finavia tosin perustelee alennusta sillä että kotimaan lentoliikenne on vähentynyt reippaasti. Alennuksella kaiketi halutaan estää se, että vuoroja supistettaisiin lisää. Kuvittelen kuitenkin että ei-kaupallinen liikenne on sen verran pieni osuus kaikista liikennetuloista että alennuksen ulottaminen siihenkin olisi onnistunut ilman suurempaa tulojen menetystä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvittelen kuitenkin että ei-kaupallinen liikenne on sen verran pieni osuus kaikista liikennetuloista että alennuksen ulottaminen siihenkin olisi onnistunut ilman suurempaa tulojen menetystä.

 

Niin, eli mikä se liiketaloudellinen peruste tähän nyt olisi? Ei se harrastuslentäminen liikahda suuntaan eikä toiseen, vaikka laskeutumis/navigointi/parkkimaksut tippuisivat 10 % tai jäisivät ennalleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, eli mikä se liiketaloudellinen peruste tähän nyt olisi? Ei se harrastuslentäminen liikahda suuntaan eikä toiseen, vaikka laskeutumis/navigointi/parkkimaksut tippuisivat 10 % tai jäisivät ennalleen.

 

Eli jos niiltä rahassa kylpeviltä harrastajilta voi nyhtää tonnin lisää niin miksi ei voi nyhtää toisen tai kolmannenkin jne...

 

Kyllä se hintajousto on harrastelentämisessä ihan siinä kuin kaikessa muussakin toiminnassa eikä se oli

mikään loputon lypsylehmä.

 

On jo nyttenkin tyuo kausikortin hinta aiheuttanut sen että varmaankin joitakin kerhokoneita lukuunottamatta

harva pitää kokovuoden koausikorttia vaan lentokautta on alettu typistämään.

 

On vaikeaa kuvitella mitä hyötyä Finavia saa siitä että nyt harrastajat ostavat puolen vuoden kortin vuoden sijasta

ja useimmat Malmin ulkopuolella olevat ostavat kortin ilman malmi-optiota. Kustannussäästöä ei tuosta varmasti tule yhtään.

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli jos niiltä rahassa kylpeviltä harrastajilta voi nyhtää tonnin lisää niin miksi ei voi nyhtää toisen tai kolmannenkin jne...

 

Kyllä se hintajousto on harrastelentämisessä ihan siinä kuin kaikessa muussakin toiminnassa eikä se oli

mikään loputon lypsylehmä.

 

On jo nyttenkin tyuo kausikortin hinta aiheuttanut sen että varmaankin joitakin kerhokoneita lukuunottamatta

harva pitää kokovuoden koausikorttia vaan lentokautta on alettu typistämään.

 

On vaikeaa kuvitella mitä hyötyä Finavia saa siitä että nyt harrastajat ostavat puolen vuoden kortin vuoden sijasta

ja useimmat Malmin ulkopuolella olevat ostavat kortin ilman malmi-optiota. Kustannussäästöä ei tuosta varmasti tule yhtään.

 

Kate

 

No väitätkö, että 10 %:n pudotuksella suuri määrä ostaisi vuoden kortin tai malmin kortin? Aika monta korttia lisää pitää ostaa, jotta 10 %:n pudotuksesta saadut menetykset katettaisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyntä ja tarjonta, sekä kustannuksien kohdistaminen.

 

Nythän Malmin kierros on lähes aina täynnä ja koulutus kärsii, kun pyydetään ottamaan yhteyttä 30 min päästä (jos silloin olis tilaa) tai käsketään kone maahan kesken lennon. Pienestä lisämaksusta varmaan saisi lentää kierroksessa aina kun haluaa.

Pienestä Malmin hintojen tasokorotuksesta saisi varmaan Malmilla ATC palveluita, myös varsinaisina aukioloaikoina.

 

Todennäköisesti yleisilmailukoneiden kausikortti, laskutumis- yms. maksujen hallinnolliset kustannukset ovat suhteessa huomattavasti suuremmat kuin kaupallisella puolella. Helpoin ratkaisu on, luonnollisesti, kaikkea yleisilmailua koskea Finavia-maksu. Tämä voidaan kantaa kaikilta kotitalouksilta väestörekisterin perusteella yleisilmailualusten omistajilta, ilma-alusrekisterin perusteella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eeeeiii, kyllä se kaikilta lupakirjan haltjoilta pitää periä. Oppilaslupakirjallisilta puoleen hintaan? Vai tuplana? Ja suoraan ulosotto-oikeudellinen maksu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyntä ja tarjonta, sekä kustannuksien kohdistaminen.

 

Nythän Malmin kierros on lähes aina täynnä ja koulutus kärsii, kun pyydetään ottamaan yhteyttä 30 min päästä (jos silloin olis tilaa) tai käsketään kone maahan kesken lennon. Pienestä lisämaksusta varmaan saisi lentää kierroksessa aina kun haluaa.

Pienestä Malmin hintojen tasokorotuksesta saisi varmaan Malmilla ATC palveluita, myös varsinaisina aukioloaikoina.

 

Laskeutumismaksu sataseen laskulta ja kausikortti tonniin kuukaudessa niin eiköhän taas laskukierroksessa löytyisi tilaa.

Tätähän se kysynnän ja tarjonna laki tarkoittaa. Sitä taas kutsutaan markkinataloudessa monopoliksi ja

määräävän markkina-aseman aseman väärinkäytöksi kun ainoa tarjoaja perii riistohintoja.

 

Millä tahansa kaupallisen toiminnan alueella tällaisiin väärinkäytöksiin oltaisiin jo puuttu ankarin käsin.

 

Miltä kuulostaisi kun tiehallinto pistäisi vaikka lapin harvaanasuttujen seutujen teille puomit

ja liikennäintimaksu olisi satasen kerta, kuluthan on katettava ja jos liikennettä sitten taas

on vähän niin kulut jaettuna ajoneuvoilla on ise luku. Tai jos Sonera alkaisi periä

lanka- ja matkapuheluista kympin minuttia lueilla joissa sillä on monopoli. 

 

 

Todennäköisesti yleisilmailukoneiden kausikortti, laskutumis- yms. maksujen hallinnolliset kustannukset ovat suhteessa huomattavasti suuremmat kuin kaupallisella puolella. Helpoin ratkaisu on, luonnollisesti, kaikkea yleisilmailua koskea Finavia-maksu. Tämä voidaan kantaa kaikilta kotitalouksilta väestörekisterin perusteella yleisilmailualusten omistajilta, ilma-alusrekisterin perusteella.

 

Tuossa aikaisemmassa jo laskin että yleisilmailu maksaa polttoaineveron muodossa konetta kohti varmaan 5000..10000 Euroa "Finavia maksua" mutta se maksu nyt

maneekin Valtion taskuun, ei Finavain kun Finavia onkin yhtiöitetty. Pieni kirjanpidollinen jippo jolla maksu menee emoyhtiölle

emon täysin omistaman tytäryhtiön sijaan ja siten se tytär voi "kustannusvastaavuuden" nimissä rokottaa uudestaan.

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Polttoainevero lentobensaan taisi tulla ihan muualta määrättynä kuin Finavian puolelta. Toisaalta, autobensaa sopivasti käyttävät (koulutus ja muutama muu) saavat polttoaineverosta palautusta. Onko se sitten pois Finavian taskusta? Verottaja ja palveluntarjoaja ovat kaksi eri asia kuitenkin.

 

Finavian yhtiöittäminenkin tapahtuu vasta vuoden vaihteessa.

 

Eikä ne kaikki autobensaverotkaan mene tieverkoston ylläpitoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskeutumismaksu sataseen laskulta ja kausikortti tonniin kuukaudessa niin eiköhän taas laskukierroksessa löytyisi tilaa.

Tätähän se kysynnän ja tarjonna laki tarkoittaa. Sitä taas kutsutaan markkinataloudessa monopoliksi ja

määräävän markkina-aseman aseman väärinkäytöksi kun ainoa tarjoaja perii riistohintoja.

 

Millä tahansa kaupallisen toiminnan alueella tällaisiin väärinkäytöksiin oltaisiin jo puuttu ankarin käsin.

 

Totta, pörssiyhtiön omistajat todellakin puuttuisivat asiaan, jos yritys harjoittaisi puhtaasti tappiollista liiketoimintaa. Myös Finavialla on valtion liikelaitoksen ominaisuudessa tavoitteena tehdä voittoa, mutta laissa ilmailulaitoksesta on säädetty, että ilmailulaitos voi julkisena palvelutehtävänä hoitaa valtion lentoasemaverkoston liiketaloudellisesti kannattamattomien osien ylläpitoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään