Kirjoitettu Elokuu 31, 2009 Lueskelin joitakin perin vanhoja kysymyksiä ja kommentteja Convair 440 Metropolitaneista. Varsinkin koskien OH-VKM ja OH-VKN'iä.Tuo jälkimmäinen aiotaan "nostaa haudasta" eli eräs samanlainen kone on tällä hetkellä Malagan lentokentän Ilmailumuseon koneista. Tosin ilman tunnuksia ja haalenneessa liveryssä. Aurinkorannikolla toimiva suomalaisten lentäjien veljespiiri (jonka listavahvuus on muuten 140 ukkoa!) - Aurinkolaivue - aikoo maalauttaa tuon anonyymin koneen Kar-Airin väreihin ja siitä tehdään OH-VKN. Idea lähti Aurinkolaivueesta ja Museo on samaa mieltä idean oikeutuksesta, koska itse asiassa Malagan nykyinen Pablo Ruiz Picasso-lentokenttä avattiin siviililentoliikenteelle (se oli ennen vain sotilaslentokenttä!) 20.10.1959 ja avajaishetken jälkeen tasan klo 12.00 ensimmäinen matkustajakone, joka kentälle laskeutui oli juuri samainen OH-VKN. Se toi 52 suomalaista turistia aurinkoon! Käykääpä katsomassa juttua tästä projektista laivueen nettisivuilta: www.aurinkolaivue.com Koska tuo maalausurakka ei ole ilmaista huvia, niin me keräämme euroja lahjoituksina ja vetoamme kaikkiin ilmailuhistoriahenkisiin suomalaisiin että osallistuisivat ilmailuhistorian tekemiseen. Olemme yhteistyössä Ilmailumuseoyhdistys r.y:n kanssa ja he ovat avanneet keräystilin NORDEA 139430-214888 - merkitkää tilisiirtoonne "Maalataan Convair" sekä nimenne sillä kaikkien lahjoittajien nimet tulevat kunniakirjaan joka talletetaan tuohon museokoneseen tai itse museoon, jossa on jo muutakin Kar-Air-memorabiliaa! Kiitämme projektiin osallistuneiden puolesta kaikkia lahjoittajia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 31, 2009 Hienoa! Kyseessä lienee siis Convair 440, tunnukseltaan N8042W, cn 503, käytössä SASsilla. Airliners.netin kuvien mukaan restaurointi on jo aloitettu sisältä päin: http://www.airliners.net/search/photo.search?regsearch=N8042W Tilisiirto suoritettu, pitäkääpä hyvät Aurinkolaivueen herrat meidät kotimaiset vanhojen asioiden tonkijatkin ajan tasalla kertoilemalla aina uutisia siitä missä mennään. Hyvä esimerkki oli Pertti Juutilaisen ansiokkaasti ylläpitämä Blenheimin kunnostuspäiväkirja, joka löytyy edelleen osoitteesta http://www.ilmasotakoulunkilta.fi/IlmaSK/ilmaskmma.nsf/sp?open&cid=Content9993D Ja hankkeelle Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 31, 2009 Lisätään vielä tähän, että kyseessä on virallinen keräys ja Ilmailumuseoyhdistyksen keräysluvan numero on OKU 791 A Juha Ilmailumuseoyhdistys ry Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 31, 2009 Onkos tuohon koneeseen tulossa sellainen nokka, joka oli alatyypissä 440-98? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 31, 2009 Tuo noidanhattu tuossa koneen nokassa on kieltämättä aika iso ulkonäkövirhe. Varsinkin kun Kar-Airin Convairit olivat ensimmäiset suomalaiset tutkalla varustetut liikennekoneet (taisivat olla ylipäätään ensimmäisiä tutkalla varustettuja koneita Suomessa?). Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 31, 2009 Harmi kun se oikea OH-VKN ei kiireiltään kerkeä sinne Malagaan eläköitymään. Nokan mallia viime syksynä St. Louisissa. Copyight Mark Shashek http://www.shashek.com/Flight_Logs/images/2008-St_Louis_Regional_FlyIn/N202RA.shtml Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 31, 2009 Eikös tuo VKN ollut sittemmin OH-LRH, se pikinokka? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 31, 2009 Eikös tuo VKN ollut sittemmin OH-LRH, se pikinokka? http://espanja.org/aurinkolaivue/convair jk Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 31, 2009 Kyllälahjoitan ko. projektiin ! mutta olisi mukava olla veteraani kapteenien lennolla! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 1, 2009 Juha Klemettinen: kiitos siitä, että lisäsit sen keräysluvan nron kommentissasi. Mä olen vielä hiukka noviisi tämän forumin käyttäjänä eli en pystynyt sitä saamaan mukaan siihen ekaan juttuuni. Boxin raamit tulivat jostakin syystä vastaan ja estivät kaiken lisätekstin! Edelleen Sulle, että todella se "noidanmyssy"-nokkatutkan kupu ON pieni kauneusvirhe, mutta ei kai se standaritallaajaa kai pahasti häiritse kun se maalataan kauniisti mustaksi? Tiedämme kyllä että sen pitäisi olla kaunis ja pyöreä. Joo: se VKN on se josta sittemmin tuli Finnairin OH-LRH. Ja Ilkka Toivaselle: restaurointi ON aloitettu, mutta vain siten, että koska tämä kone oli viimeksi rahtikäytössä, niin se oli paneloitu sisältä ikkunoita suojaavasti ja nämä panelit on jo purettu pois. Kaikki roju koneen sisältä on tyhjennetty ja JOSKUs kun/jos museo saa rahaa on tarkoituksena sisustaa se kone tip-top-kuntoon. Nyt ei olla edes uskallettu lähteä metsästämään istuimia yms. sellaista tai verhoilla kone siististi sisäpuolelta matkustamokuntoon. Aika näyttää. Katsokaa sitä kuvaa siellä A-laivueen nettisivuilla - ohjaamohan on kuin sillä olisi eilen vielä lennetty! Ja lopuksi - jess - se on se sama vanha SAS'illa käytössä ollut! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 1, 2009 Harmi kun se oikea OH-VKN ei kiireiltään kerkeä sinne Malagaan eläköitymään. Nokan mallia viime syksynä St. Louisissa. Copyight Mark Shashek Tämä kone pitäisi maalata Kar-Air:in väreihin. Malagan kone on Assur Viking SE-BSY,miten siitä voi tehdä OH-VKN:n? Kysyn vaan kun en käsitä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 2, 2009 Sälgmark: kyllä ihmetellä aina voidaan, mutta oletko miettinyt kuinka paljon maksaisi hankkia vieläkin lentokunnossa oleva VKN USAsta ja maalata se sitten aidoksi Kar-Airin koneeksi? Ja luuletko, että se rahtiyhtiö edes suostuisi sen jollekin museokäyttöön myymään. Haaveet ovat haaveita - karu elämä muodostuu faktoista. Mistä rahat ja mihin museoon sen sijoittaisit? Kyllä uskomme, että vaikka hiukan joudutaankin "käyttämään mielikuvitusta", niin tästä Malagan koneesta saa tarpeeksi "aidon" museokoneen suht. edullisin kustannuksin ja sen avulla säilytämme muutakin tärkeätä kulttuuria kuin pelkän koneen! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 2, 2009 Minun mielestäni on jo valtava saavutus että laivueemme veteraanilentäjät yleensä ovat saaneet tämän Malagan koneen käyttöönsä. Muutenkin laivueemme on melkoisen suosittu Malagan ilmailumuseon väen keskuudessa. Toivotaan tosiaan että löytyy paljon ilmailuhenkistä porukkaa joka pistää keräykseemme panoksensa. Itse aion ainakin kuristaa eläkkeestäni sinne sopivan summan. Sellaisen joka ei kilise häiritsevästi kun sitä joskus lasketaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 2, 2009 Sälgmark: kyllä ihmetellä aina voidaan, mutta oletko miettinyt kuinka paljon maksaisi hankkia vieläkin lentokunnossa oleva VKN USAsta ja maalata se sitten aidoksi Kar-Airin koneeksi? Ja luuletko, että se rahtiyhtiö edes suostuisi sen jollekin museokäyttöön myymään. Haaveet ovat haaveita - karu elämä muodostuu faktoista. Mistä rahat ja mihin museoon sen sijoittaisit? Kyllä uskomme, että vaikka hiukan joudutaankin "käyttämään mielikuvitusta", niin tästä Malagan koneesta saa tarpeeksi "aidon" museokoneen suht. edullisin kustannuksin ja sen avulla säilytämme muutakin tärkeätä kulttuuria kuin pelkän koneen! Seeve:En ihmettele mitään,kysyin vain. Kaikki Kar-Air:ia ja Karhumäen veljeksiä koskeva on lähellä sydäntä. Keräyksiin koskien ilmailuhistoriaa olen aina valmis,vaikka kesken elonkorjuun. Allekirjoittaneelle ei tämä kone muutu maalaamalla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 2, 2009 Sälgmark: kyllä ihmetellä aina voidaan, mutta oletko miettinyt kuinka paljon maksaisi hankkia vieläkin lentokunnossa oleva VKN USAsta ja maalata se sitten aidoksi Kar-Airin koneeksi? Ja luuletko, että se rahtiyhtiö edes suostuisi sen jollekin museokäyttöön myymään. Haaveet ovat haaveita - karu elämä muodostuu faktoista. Mistä rahat ja mihin museoon sen sijoittaisit? Kyllä uskomme, että vaikka hiukan joudutaankin "käyttämään mielikuvitusta", niin tästä Malagan koneesta saa tarpeeksi "aidon" museokoneen suht. edullisin kustannuksin ja sen avulla säilytämme muutakin tärkeätä kulttuuria kuin pelkän koneen! Kyllähän se noin taitaa olla kuten Pertti totesi. Kaiken muun hyvän lisäksi tuo N202RA ei edes ole rahtikäytössä vaan ihan penkitettynä hyvävaraisten harrastusvälineenä. Viimeksi nähtynä väitettiin jopa matkustamon olevan alkuperäisissä väreissä ja kaiken toimivan paineistusta ja vessaa myöten. Saattaisi tosiaan olla kalliihko ostettava museokäyttöön. Onhan toki "maalattu museokonekin" huomattavasti parempi kuin ei minkäänlaista ja jos ei muuta niin sinällään jo herättelee ihmisten muistikuvia Kar-Airista ja siihen liittyvistä asioista. Saattaapa joku nuorempi kokea herätyksenkin että "mikä ihmeen Kar-Air?" ja alkaa tutustumaan aiheeseen enemmän. OH-VKM taitaisi olla vielä vaikeammin hankittavissa...... http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19950627-0 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 2, 2009 Seeve:En ihmettele mitään,kysyin vain. Kaikki Kar-Air:ia ja Karhumäen veljeksiä koskeva on lähellä sydäntä. Keräyksiin koskien ilmailuhistoriaa olen aina valmis,vaikka kesken elonkorjuun. Allekirjoittaneelle ei tämä kone muutu maalaamalla. Eihän se todellakaan, veli hyvä, siksi VKN:ksi muutu - se olisi jo taikuutta! Mutta kyllä se "muuttuu" ainakin Kar-Airin näköiseksi koneeksi ja SE on das Kern des Puudles. Tuon koneen kautta palvellaan Malagan kentän historiaan vaikuttanutta tapahtumaa joka on tärkeää kentälle ja sen omalle museolle sekä Kar-Airin muistolle. Me kaikki projektin kimpussa häärivät arvostamme Kar-Airia, sen työtä ja muistoa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 2, 2009 Eihän se todellakaan, veli hyvä, siksi VKN:ksi muutu - se olisi jo taikuutta! Mutta kyllä se "muuttuu" ainakin Kar-Airin näköiseksi koneeksi ja SE on das Kern des Puudles. Tuon koneen kautta palvellaan Malagan kentän historiaan vaikuttanutta tapahtumaa joka on tärkeää kentälle ja sen omalle museolle sekä Kar-Airin muistolle. Me kaikki projektin kimpussa häärivät arvostamme Kar-Airia, sen työtä ja muistoa. Toivotan onnea projektille. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 2, 2009 Maalia sitten sen verran reilusti että riittää VKA:llekin Müncheniin, eikö se ole edelleen sveitsiläisväreissä? Ja loput sitten N202RA:n omistajille.... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 17, 2009 Tullessani tänään lentokentältä, oli museo Convairin kyljellä miehiä työn teossa. Kone oli jo saanut mm ikkunateippauksia puhdistusta ja maalausta varten. Ja itsekin laivueen kk kokouksessa suoritin lupaukseni ja annoin setelirahan koneen restaurointia varten. Huomenna on mahdollisuus päästä oikein läheltä katsomaan konetta ja työn edistymistä. Menen sinne, kuten "kummelitoimittaja" Mauno ahonenkin sanoisi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 18, 2009 Tulipa tänään sitten käytyä siellä Convair-projektilla. Maalari oli siellä jo tekemässä pohjustusta hyvällä vauhdilla. Homma tuntuu nyt edistyvän siihen malliin että kone saa maalauksen ajoissa ylleen. Tuli siinä samalla tutustuttua vanhaan lentoasema rakennukseen johon on koottu materiaalia "muinaisesta" matkustajalentotoiminnasta. Mielenkiintoista oli. Kaikille jotka satutte täällä päin käymään, suosittelen käyntiä ko museolla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 18, 2009 Tulipa tänään sitten käytyä siellä Convair-projektilla. Maalari oli siellä jo tekemässä pohjustusta hyvällä vauhdilla. Homma tuntuu nyt edistyvän siihen malliin että kone saa maalauksen ajoissa ylleen. Tuli siinä samalla tutustuttua vanhaan lentoasema rakennukseen johon on koottu materiaalia "muinaisesta" matkustajalentotoiminnasta. Mielenkiintoista oli. Kaikille jotka satutte täällä päin käymään, suosittelen käyntiä ko museolla. Missäs mallissa on rahoitustilanne? Mihin voi maksaa? Kehtaa sitten käydä paikan päällä, kavereita moikkaamassa, jos on jotain pensselirahaa pistänyt tulemaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 18, 2009 Missäs mallissa on rahoitustilanne? Mihin voi maksaa? Kehtaa sitten käydä paikan päällä, kavereita moikkaamassa, jos on jotain pensselirahaa pistänyt tulemaan. Keräystilin numero löytyy avausviestistä. Mutta jos luottaa enemmän käteiseen, suosittelen poikkeamista Suomen Ilmailmuseolla Vantaalla. Museon aulasta löytyy keräyslipas, johon voi lahjoituksen tehdä. Lippaan vieressä on kirja minne voi kuitata pensselirahan. Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 19, 2009 Missäs mallissa on rahoitustilanne? Mihin voi maksaa? Kehtaa sitten käydä paikan päällä, kavereita moikkaamassa, jos on jotain pensselirahaa pistänyt tulemaan. Oletko tulossa nyt syksyllä? Poristahan on tulossa oikein isompi delegaatio tänne käymään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 21, 2009 Keräystilin numero löytyy avausviestistä. Mutta jos luottaa enemmän käteiseen, suosittelen poikkeamista Suomen Ilmailmuseolla Vantaalla. Museon aulasta löytyy keräyslipas, johon voi lahjoituksen tehdä. Lippaan vieressä on kirja minne voi kuitata pensselirahan. Juha Hienoa, että se lipas löytyy museolta. Toivottavasti mahdollisimman moni käy tipauttamassa sinne jotakin kahisevaa (setelin väri on vapaasti valittavissa - tunteen palon ja lompsan mukaan). Me olemme aloittelemassa samanlaisen keräyksen myös täällä Aurinkorannikolla nyt kun täkäläiset talviasukkaat ovat sankoin joukoin palaamassa taas tänne etelään. Julkistamme projektin täkäläisissa suomenkielisissä lehdissä ja erilaisten yhteisöjen tapaamisissa. Muuten: täällä toimii suomalaisten oma internet-info-chattikanavakin - myös siellä käydään keskustelua Convairista aivan kuten Flight Forumissakin - käykääpä katsomassa alla olevista linkeistä http://espanja.org/aurinkolaivue/convair-maalauksen-kerays http://espanja.org/aurinkolaivue/convair-maalaus Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 30, 2009 Oletko tulossa nyt syksyllä? Poristahan on tulossa oikein isompi delegaatio tänne käymään. Tuohon "Porin delegaatioon pari sanaa: Se delegaatio on Satakunnan Lennoston Kilta, joka tulee tänne A-rannikolle tarkoituksenaan vierailla veljeskillassa eli Aurinkolaivueessa. Porukka kyllä valitettavasti missaa Convairin juhlallisen "paljastuksen" 20.10. jolloin myös vietetään Malagan nykyisen kentän 50-vuotisjuhlia, sillä porilaiset saapuvat 22.10-29.10. väliseksi ajaksi. Mutta he pääsevät toki katsomaan konetta sen viikkonsa aikana. Palstan lukijoita saattaa kiinnostaa, että Aurinkolaivueen nettisivuille on laadittu erillinen liitesivu, jolta voitte käydä katsomassa muutamien kuvien muodossa mitä koneelle on kussakin työvaiheessa tehty. Tuolle liitesivulle pääsette www.aurinkolaivue.com ja sitten joko sivuston etusivulta klikkaamalla sen sivun alussa olevan paksulla punaisella kirjoitetun tekstin jälkeen linkkiä " Projektin viimeistelyyn..." tai Komentaja-sivulla olevan alkuperäisen Convairin kuvan alla olevasta tekstistä (sinisellä korostetuista sanoista "projektin viimeistely"... Tällä viikolla päästäneen lopulliseen maalaukseen. Siitä ja sen jälkeisistä teippauksista otetaan myös kuvia ja niillä tullaan jatkamaan liitesivua niin, että kokonaisuudesta jää pysyvä "muisto" nettiin projektin historiasta. Rahaa tarvitaan vielä - emme ole vielä tavoitteessamme muuta kuin ehostamistyön osalta. Toisin sanoen: älkää unohtako osallistua omalta osaltanne sopivien setelien muodossa!Kiitos. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla