Antti Laukkanen

Saalastin Tuulia-arkistot (iso liuta hienoja kuvia!)

133 viestiä aiheessa

Tapio Saalasti (1912-1994) oli keksijä ja diplomi-insinööri, joka ehti olla sotien jälkeen monessa mukana. Hän perusti oman insinööritoimistonsa, joka niitti mainetta monenlaisten rakennuksille, rautateille, sekä kuljetus- ja puristintekniikkaan liittyvien innovaatioden myötä. Tämän lisäksi Saalasti harjoitti monenlaista vienti- ja tuontitoimintaa. Erityiseksi artikkeliksi hän keksi ranskalaisen René Fournierin suunnitteleman, Saksassa valmistetun Fournier RF4D-moottoripurjelentokoneen, jota hän alkoi siis tuoda maahan vuonna 1968. Syyksi erikoiseen, yrityksen entiseen toimintaan sopimattomaan laajennukseen hän ilmoitti toiveen "saada nuorisolle kunnon harrastuksia". Kone oli myös varsin taitolentokelpoinen mikä oli erityisesti hänen mieleensä. Vaikka Saalasti ei haavoittumisensa jälkeen voinut itse lentää, hänestä oli mukavaa, kun toiset lensivät (hieno asenne!). Tästä syystä hän lupasi ison pullon konjakkia kaikille, jotka pystyivät tällä hänen tyttärensä mukaan Tuuliaksi ristimällään koneella tekemään suuren, kauniin ympyrän koko ajan vaakakierrettä tehden. Tämä toiminta ei ollut vähävaraisten ilmailukerhojen vuoksi erityisen kannattavaa ja hyytyi lopullisesti D-markan kurssin nousuun 70-luvun taitteessa. Joka tapauksessa Suomi on yksi maailman Fournier-rikkaimmista maista. Edellä ovat suurimpien määrien maat Saksa, Ranska ja Englanti mutta muiden maiden määrät jäänevät jälkeen. Koko Skandinaviassa on ollut noin neljännes suomalaisesta saldosta, joka taisi olla 19 konetta kaikkiaan, ellen nyt väärin muista.

 

Sain tilaisuuden tutustua Insinööritoimisto Saalastin jatkajan, Saalasti OY:n, arkistoihin Tapio Saalastin pojan ja yhtiön toimitusjohtajan Timo Saalastin ystävällisellä suostumuksella. Näinpä saatan riemuksenne osan skannaamistani kuvista, joita arkistoista vielä löytyi. Kuvien kokonaismäärä ei ollut äärimmäisen runsas, mutta hyvin mielenkiintoinen ja avartava. Olen yrittänyt muokata ja käpistellä kuvista edes jollakin tapaa kelvollisia, vaikkei vanhoista paperikopioista skannaaminen aina herkkua olekaan. Toivottavasti riemuitsette tästä aarreaitasta edes puoliksi yhtä paljon kuin minä!

 

 

Aloitetaan harvinaisuudella. Tässä rekisterillä OH-FIK seikkaileva RF4D eli ykkös-Tuulia runkonumerolla 4075 oli valmistusiältään maamme vanhin yksilö, mutta Saalastin tuomista tuorein. Se tuli maahan vuonna 1970 oltuaan ensin Norjan rekisterissä.  Se jäi myös lyhytikäisimmäksi, sillä kone tuhoutui kokkolalaisen Ilmailukerho Kumpu ry:n riveissä 23.2.1975 matalalla suoritetun taitolentoesityksen päätyttyä joen jäähän Himangalla. Pilotti menehtyi. Olen nähnyt tästä koneesta aiemmin vain yhden mustavalkoisen kuvan, joten oli mukava nähdä se väreissäkin. Kone on suht harvinaisessa punaisessa maalissa.

width=800 height=533http://www.apinalauma.fi/~andy/tuulia/File0445.jpg[/img]

 

Turun Lentokerho osti ensimmäisen Tuulian Suomeen. No. 4096 rekisteröitiin 12.9.1968 tunnuksella OH-FIA. Sittemmin se uudelleenrekisteröitiin OH-367:ksi ja sai moottorinvaihdon myötä vielä X:n peräänsä. Huhujen mukaan kone on valmistumassa lähiaikoina suurehkosta peruskorjauksesta ja on edelleen alkuperäisen omistajansa nimissä.

width=527 height=750http://www.apinalauma.fi/~andy/tuulia/File0446.jpg[/img]

 

No. 4145 on tuorein Suomessa olevasta neljän koplasta eli peräkkäisten runkonumeroiden 4142-4145 sarjasta. Kone on siitä poikkeuksellinen, ettei se oli ikinä ollut kerhokoneena, vaan oli vaihtelevalla kokoonpanolla esiintyneen oulunsalolaisen porukan koneena  aina vuoteen 1989, jolloin se siirtyi yksityisomistukseen Harjavaltaan. En ole tyyten varma vaihtoiko tämä kone vaiko saman omistajan toinen kone omistajaa taannoin ja sijoittunee Hyvinkäälle tulevaisuudessa. Kone rekisteröitiin aikanaan tunnuksella OH-FII ja on tässä jo siirtynyt numerosarjaan ollen OH-382.

width=800 height=533http://www.apinalauma.fi/~andy/tuulia/File0447.jpg[/img]

 

Näyttäisi kovasti Jämillä olleen elokuussa 1970 kokoontumisajot. Tarkka päivämääräkin selvinnee, koskapa minulla on pääsy neljän yksilön matkapäiväkirjoihin, joista ainakin yksi todistettavasti on ollut paikalla. Kuvassa on vasemmalta ainakin ykkös-Tuuliat OH-FIA (367), OH-FID (372), OH-FIC (371) sekä kakkos-Tuulia OH-FKC (386). Perimmäinen punainen lienee OH-FIK (399) tai OH-FIJ (390), koska ne ovat ymmärtääkseni ainoat punaiset yksilöt.

width=800 height=533http://www.apinalauma.fi/~andy/tuulia/File0454.jpg[/img]

 

Tämä oli sangen mieluinen löytö. OH-FIC, sittemmin OH-371, runkonumero 4106 palveli Kokkolan Ilmailukerhoa toissasyksyyn saakka, jolloin se joutui yllekirjoittaneen ja hänen armahansa omaisuudeksi ja asuu nykyään Wredebyssä. Tässä kone on uudenkarheana Malmin platalla! Koneesta oli jokunen muukin kuva, mutta valittaen aika ylivalottuneita kaikki.

width=800 height=533http://www.apinalauma.fi/~andy/tuulia/File0455.jpg[/img]

 

RF5 eli kakkos-Tuulia OH-FKE, josta sittemmin tuli OH-392. 1970 valmistunut kone (runko 5043) Kone kiersi Urjalan ja Ivalon kautta Turkuun, jonne kotiutui vuonna 1979. Kone on edelleen Turun Lentokerhon omistuksessa. Spinnerin puute kielinee Tuulioille sangen yleisestä teline sisällä -laskusta. Mm. Ilmailu-lehti vuodelta 1975 valitteli aihetta mainiten OH-FIA:ssa, vai oliko se jo 367, olevan 13. potkuri meneillään...

width=800 height=533http://www.apinalauma.fi/~andy/tuulia/File0458.jpg[/img]

 

Toinen kuva tästä manan majoille joutuneesta.

width=800 height=533http://www.apinalauma.fi/~andy/tuulia/File0459.jpg[/img]

 

Ensimmäisenä yksilönä FIA:sta on voittopuolisesti kuvia.

width=800 height=533http://www.apinalauma.fi/~andy/tuulia/File0462.jpg[/img]

 

Tässä ollaan päästy jo ohjaamosta uloskin. Ilmeisesti Turun LK:n porukkaa ympärillään. Saa kertoa, jos tunnistaa.

width=800 height=533http://www.apinalauma.fi/~andy/tuulia/File0463.jpg[/img]

 

Turkulaisten avattua pelin, kasvattajaseurani Inkeroisten Ilmailukerho tilasi Wredebyhyn toisen ykkös-Tuulia -yksilön, eli OH-FIB:n, sittemmin OH-370:n. Seuraavana vuonna kyseinen kerho teki uuden aluevaltauksen tilaamalla maan ensimmäisen kaksipaikkaisen RF5:n. Runkonumero 5023 kastettiin OH-FKA:ksi ja sittemmin siitä tuli OH-383. Vuonna 1983 kone muutti Rovaniemelle, koki sillä reissullaan suurehkon vaurion ja muutti sittemmin Nummelaan. Siellä kone taas kuntoutui ja oli kaiketi parin kimpan hallussa, kunnes pari vuotta sitten myytiin, yllätys yllätys, Turkuun. Sielläpä se asustelee tällä haavaa.

width=800 height=533http://www.apinalauma.fi/~andy/tuulia/File0465.jpg[/img]

 

Samainen kone edelleen uudenkarheana. Ainakin Hyvärisen Nikla -vainaa istuu takatoosassa. Make voisi tuntea etuosan kipparinkin?

width=800 height=533http://www.apinalauma.fi/~andy/tuulia/File0466.jpg[/img]

 

Toinen kakkos-Tuulia -yksilö OH-FKB. Sittemmin siitä tuli OH-385. Runkonumerolla 5027 rakennettu kone asui suomalaisen elämänsä Kokkolassa ja muutti joku vuosi sitten italialaisen Fournier-harrastaja Eugenio Lanzan hoteisiin. Nykyään kone lentelee tunnuksella I-RFOS

width=800 height=533http://www.apinalauma.fi/~andy/tuulia/File0467.jpg[/img]

 

Tämän kuvasarjan tarkoitus on arvoitus, mutta tytti lentokoneineen näyttää olevan palkittu.

width=533 height=800http://www.apinalauma.fi/~andy/tuulia/File0469.jpg[/img]

 

Seuraava kuva paljastaa niin ikään spinnerittömän kakkosen, OH-FKD:n. Kyseinen kone, runko 5035, on asustanut ikänsä Varkaudessa, ja siellä se taitaa asustaa edelleenkin. Tunnus on nykyään OH-389.

width=800 height=533http://www.apinalauma.fi/~andy/tuulia/File0471.jpg[/img]

 

Lieneekö tässä sitten kyseisen kerhon hahmoja?

width=800 height=533http://www.apinalauma.fi/~andy/tuulia/File0472.jpg[/img]

 

Sitten on lennetty puljaa. Kakkos-Tuulia jo esiteltiinkin. Ykkönen on OH-FIE eli OH-373. Numero 4109 on myös sikäli harvinainen laitos, että se on ollut uudesta saakka yhden omistajan hallussa. Ja on edelleenkin. Kone ei ole tosin lentänyt pariin vuosikymmeneen, mutta elossa se on edelleen. EDIT: Siis pienen kimpan konehan se alunperin oli, mutta yksi kimpan jäsenistä on ollut omistaja alusta nykypäivään saakka.

width=800 height=1044http://www.apinalauma.fi/~andy/tuulia/File0475.jpg[/img]

 

Kokoelmiin oli joutunut myös muutama tehtaan promokuva. Ne ovat aika vaikuttavaa materiaalia. RF4D F-BOXJ, runko 4062, asuu edelleen ranskassa. RF5 D-KIGE:n, 5003, kohtaloa en tiedä. Rekisteri on nykyään G109B:n kyljessä. EDIT: ah, sama kuva näkyy olleen Jane's:n vuoden 1969 painoksessa: http://www.cfiamerica.com/images/JANES-69-RF4D-pic.JPG

width=800 height=533http://www.apinalauma.fi/~andy/tuulia/File0476.jpg[/img]

 

D-KIGE edelleen

width=800 height=533http://www.apinalauma.fi/~andy/tuulia/File0477.jpg[/img]

 

Ja vielä väreissäkin

width=800 height=533http://www.apinalauma.fi/~andy/tuulia/File0478.jpg[/img]

 

Kas, kotimaisten promokuvien sarjasta löytyy jälleen FIA:n ohjaamokuva.

width=800 height=603http://www.apinalauma.fi/~andy/tuulia/File0479.jpg[/img]

 

Neito koneen siivellä. Tiä vaikka ois itse Tuulia tuossa poseerailemassa.

width=609 height=800http://www.apinalauma.fi/~andy/tuulia/File0481.jpg[/img]

 

FIA:n kauniit linjat.

width=800 height=606http://www.apinalauma.fi/~andy/tuulia/File0482.jpg[/img]

 

Ilmailua meren yllä.

width=800 height=587http://www.apinalauma.fi/~andy/tuulia/File0483.jpg[/img]

 

On sitä ennenkin A2A-kuvia osattu ottaa! Tuttu shotti 60-luvun lopun Ilmailuja selanneille. Tämä kuva oli Saalastin mainoksissa usein mukana.

width=602 height=800http://www.apinalauma.fi/~andy/tuulia/File0484.jpg[/img]

 

Ja sitten mainostettiin. Hauskoja ilmaisuja. Eikä juuri mikään ole muuttunut! Paitsi hinta. Eikä Wredebyssä saa enää lentää lupakirjakurssia kakkos-Tuulialla. Mutta etenkin viimeinen lause on yhä yhtä ajankohtainen!

width=800 height=533http://www.apinalauma.fi/~andy/tuulia/File0492.jpg[/img]

 

Sellainen sarja se. Kiitokseni vain Saalasti OY:lle myötämielisyydestä harrasteilmailua kohtaan. Arvostamme tällä Tapio Saalastin uraa uurtavaa työtä suomalaisen harrasteilmailun eteen. Se jatkuu edelleen monen nyt jo nelikymppisen Tuulian voimin!

 

-A-

 

EDIT: Kuvien palauttamisen kunniaksi lisään muutaman kuvan Inkeroisten ilmailukerhon arkistoista.

 

UUSI EDIT: Olinkin jo lisännyt ne tuonne ketjuun myöhemmäksi, joten olkoot siellä... Harva pää

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No voi juma...., aikamoisen kultakimpaleen olet löytänyt. Olisko siellä ollut FIH:sta kuvaa alkuperäisessä maalissa, mulle on vielä epäselvää oliko siipi tehtaalta tullessa kokovalkoinen vai kaksivärinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika hyvä aihevalinta!  :thmbup:

 

OH-FIAn remontti on maalausvaiheessa, huomennakin vedetään lakkaa pintaan. Kone tulee uudenveroisena liikenteeseen 2010. Mittaristo on käytetetty varaosina 392 ja 383:een, joten oli järkevää ostaa lasiohjaamo. Maalaus tehdään kuitenkin perinteisen kaavion mukaan ja moottorin huohotus on vedetty pyrstöön temppukoneiden tapaan.

 

Pitäisikö kehitellä "Suomen BobGrimsted" show Jämipäiville? Jos vaikka saataisi Tuulia os Saalasti siivelle?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No voi juma...., aikamoisen kultakimpaleen olet löytänyt. Olisko siellä ollut FIH:sta kuvaa alkuperäisessä maalissa, mulle on vielä epäselvää oliko siipi tehtaalta tullessa kokovalkoinen vai kaksivärinen

 

Mä oon nähnyt värikuvan OH-FIH:sta ja siinä on 2-värinen siipi, mutta se ei ehkä kerro mitään uutta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä oon nähnyt värikuvan OH-FIH:sta ja siinä on 2-värinen siipi, mutta se ei ehkä kerro mitään uutta...

Niin, se lienee todennäköisin vaihtoehto, tarkoitus olis maalata kone aikanaan retro kuosiin, tosin ennen sitä on vielä paljon tehtävää. FIH:lla laskettiin melko uutena koskea kentän itäpäässä, ja sen seurauksena siiven maalaus uusittiin pariin kertaan lyhyen ajan sisällä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika hyvä aihevalinta!  :thmbup:

 

Pitäisikö kehitellä "Suomen BobGrimsted" show Jämipäiville? Jos vaikka saataisi Tuulia os Saalasti siivelle?

 

Parin vuoden päästä vois saada aika monta nelosta tuohon osastoon :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos legendaarisista kuvista :) Jopa kahdella kuvissa esiintyvistä koneista olen päässyt myös lentämään(OH-386 ja OH-389).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukavaa, että kuvat ovat herättäneet ansaitsemaansa arvostusta! Sarjassa on kuva jokaisesta yksilöstä, joista kuvia arkistossa oli, eli puuttuvista ei vain ole yhtään kuvaa. FIH:n kohdalla tilanne lienee se, että se on tullut tehtaalta ihan normaalilla värikaaviolla (en ole nähnyt yhtään poikkeavaa kuvaa missään tähän päivään mennessä, mikä ei tietty ole todiste mistään), mutta siipi lienee maalattu kokovalkoiseksi aika tuoreeltaan esim. sen koskenlaskun seurauksena. Lieneekö kerholaisista hengissä kukaan, joka voisi tämän asian vahvistaa? Tutkailen toki, jos kuvia jostakin putkahtaa lisää. Ritaranta-Mäkisen kirjan kuvaliitteessä on kuva FIH:sta kokovalkoisella siivellä - tai on siinä siniset kärjet. Paikkaa eikä aikaa ei kerrota, joskin uudelleen katsomallahan se on kotonaan Wredessä.

 

Kiitoksia kaimalle myös 367X:n updatesta. Lasiohjaamo-Tuulia, josta kyllä kautta rantain kuulin aiemminkin, vaikuttaa aika scifiltä idealta, mutta mikäpä ettei :) Se voisi olla jo syy liittyä turkulaisten lennuklupiin!

 

Yleisellä tasollahan tuon yhteistoiminnan herätteleminen on ollut vireillä tässä taustalla pari vuotta. Maailmallahan toimii Club Fournier International, jolla on alaosastot Saksassa, Ranskassa, Italiassa, Englannissa ja Jenkeissä (jossa muuten on myös aika runsas kanta). Meitä on vähän kosiskeltu mukaan joko CFI Finland tai CFI Scandinavia -kokoonpanolla. Jälkimmäinen olisi tietty hienoa pohjoismaista yhteistyötä, mutta organisaatio voipi olla aika raskas ja liian kansainvälinen muutaman koneen tähden. Tiä sitte.

 

Tähän saumaan voinen ilmoittaa ehtymättömän kiinnostukseni aihetta kohtaan siinäkin mielessä, että josko jollakin on Tuulioista tarinoita, anekdootteja, historiapätkiä, kokemuksia ja ehdottomasti lisää kuvia, saa mieluusti ilmoittautua joko tähän ketjuun, privana tai sähköpostitse (etunimi.sukunimi ät kansallinenlentoyhtiö(=sen sen sinivalkoisen nimi) piste com). Katsotaan syntyykö niistä vielä joskus jotakin.

 

Tuulia Saalastista minulla ei ainakaan ole tietoa, mutta saattaisin yrittää vaikka vähän kysellä, kunhan vien kuvalaatikon takaisin.

 

Anekdoottina muuten sellainen, että Ins. tsto Saalasti suunnitteli myös Tuulia-lumiauran VR:lle. Se valmistui 1969 ja oli kaksiakselinen järeä auravaunu, jota voitiin ohjata molemmista päistä, ja yhden hengen ohjaamomiehistöllä :) Kaikki olivat tyytyväisiä, mutta VR ei tilannut kuin prototyypin. Kuitenkin vielä talvella 1995 on VR:lta tullut ilmoitus, ettei Itä-Suomen liikenne kulkisi ilman Tuulia-auraa! Muistankin sen talven, koska asustin silloin Joensuussa kouluhommissa. Oli tolkuti lunta ja pitkät kolmenkympin pakkaset.

 

-A-

 

PS. Jannelle terkkuja, että olen minäkin 386:lla lentänyt, joskin aivan liian vähän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt pitäisi saada Kettusen Jaska tänne turinoimaan. Hän oli Saalastilla myyjänä ja lentäjänä.

Hän asuu nykyisin Lahelassa.

 

No niin, arvasinhan minä, että vielä tämmöinen hahmo löydetään! Jos sulla on, Jaska, yhteystietoja saa laittaa vaikka privaan!

 

FIH:n siiven värityksestä vielä sen verran, että ilmeisesti se on tosiaan ollut tuoreeltaan parissa eri maalissa. Aikakausista on huono sanoa mitään, enkä nyt heittämällä muista, milloin nuo vauriot sattuivat. Päiväkirjoistahan ne kävisivät tietty ilmi. Kerhon arkistoista löytyi tuollainen kuva, jossa ollaan ilmeisesti oltu potkurinveistokurssilla! Sama huiska on muuten kopin seinällä edelleen. Siinähän siivessä on tuollainen cobra-henkinen jänteensuuntainen ralliraita. Ei näytä yhtään tehtaan tekosilta, mutta on kieltämättä ihan tyylikäs. Tuoreemmassa kuvassa siipi näyttää kokovalkoiselta, joskin siinä on kansaa siiven edessä eikä toinen näy kuvassa. Vieressä täytyy olla FKA.

[ attachment removed / expired ]

 

Toisesta Jämillä otetusta kuvasta napsatussa cropissa näyttäisi kovasti, kuten sekä kolmanneksi että neljänneksi takimmaisissa koneissa olisi valkoinen siipi. Etummainen ei ole ainakaan FIH, mutta se on ainut, mitä rekistereistä voi sanoa.

[ attachment removed / expired ]

 

Pannaan vielä kerhoarkistoista turkulaisten mieliksi yksi sievä shotti 383:sta!

[ attachment removed / expired ]

 

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FKA:sta vielä, että nokalle on juuri asennettu muutostyönä isompi tehdasuusi Limbach L2000. Odottaa koelentoa. Muutenhan kone jo olikin timangissa kuosissa Termikaksen jäljiltä. FKE on lentänyt kaputtikorjauksen jälkeen 200h.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, hyvä Turku! (että tämänkin menin vielä julkisesti sanomaan...) Plarasin vielä yhden nipun rullalle menneitä, huonokuntoisia kuvia, joissa lennetään puljaa FKA:ja FIH:n kera. Koko nipun kun käy läpi, yhdestä tai kahdesta saa juuri ja juuri selvää, että valkoinen se siipi on tuossakin vaiheessa. Ajankohdasta ei ole tosin mitään käsitystä.

 

 

Parasta, mitä noista saa irti on tämä, eikä siitäkään juuri mitään tolkkua saa.

[ attachment removed / expired ]

 

Loput kuvat ovat suunnilleen tätä tasoa. Ihan nättiä matskua ja kivaa dokumenttia, mutta eipähän noista detaljitasolla juuri tolkkua ota, vaikka kuin suurentaa.

[ attachment removed / expired ]

 

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

FIH:n siiven värityksestä vielä sen verran, että ilmeisesti se on tosiaan ollut tuoreeltaan parissa eri maalissa. Aikakausista on huono sanoa mitään, enkä nyt heittämällä muista, milloin nuo vauriot sattuivat. Päiväkirjoistahan ne kävisivät tietty ilmi. Kerhon arkistoista löytyi tuollainen kuva, jossa ollaan ilmeisesti oltu potkurinveistokurssilla! Sama huiska on muuten kopin seinällä edelleen. Siinähän siivessä on tuollainen cobra-henkinen jänteensuuntainen ralliraita. Ei näytä yhtään tehtaan tekosilta, mutta on kieltämättä ihan tyylikäs. Tuoreemmassa kuvassa siipi näyttää kokovalkoiselta, joskin siinä on kansaa siiven edessä eikä toinen näy kuvassa. Vieressä täytyy olla FKA.

 

 

Toisesta Jämillä otetusta kuvasta napsatussa copissa näyttäisi kovasti, kuten sekä kolmanneksi että neljänneksi takimmaisissa koneissa olisi valkoinen siipi. Etummainen ei ole ainakaan FIH, mutta se on ainut, mitä rekistereistä voi sanoa.

 

 

 

Tuo potkuri on perimätiedon mukaan ollut (melkein) lentäneessä koneessa, Arolan Arkon isä vaan teki koneesta saunapuita kun Arkko (kuvassa) oli sotareissulla.

Ohessa vielä ralliraitakuva 380:sta, keväällä 1973 kone oli tuossa kuosissa kun aloittelin lentoharrastusta, lisäkuviot ovat Leksan käsialaa.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo potkuri on perimätiedon mukaan ollut (melkein) lentäneessä koneessa, Arolan Arkon isä vaan teki koneesta saunapuita kun Arkko (kuvassa) oli sotareissulla.

Ohessa vielä ralliraitakuva 380:sta, keväällä 1973 kone oli tuossa kuosissa kun aloittelin lentoharrastusta, lisäkuviot ovat Leksan käsialaa.

 

Kiitokset tästäkin päivityksestä! Joo, nyt kun näin tuon maalauksen väreissä, muistan sen taas. Siitä on kerhon omissa mapeissa vissiin lisääkin kuvia. Ei Leksalla sitten satu olemaan muistikuvaa aiheesta? Olishan se nyt hämmentävän ihmeellistä, jollei kerhon uudesta koneesta olisi aikanaan otettu valokuvia.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaan mikäs se tämä sitten on?

 

Oiskoos tää se PIK-24 Pileus? BTW, minkäs koneen runko tuo onkaan, yksilön siis?

 

Paljon kiitoksia Jaskalle!

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BTW, minkäs koneen runko tuo onkaan, yksilön siis?

 

 

Nii-in, mikäs se voisi olla? Varsinkin sinulla pitäisi olla tarvittavat tiedot kasassa, kunhan vain tekisit niistä johtopäätelmät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jotain tietoa onhan tuota. Tässä koko iloinen tusina:

 

FIA,367, 367X on Turussa, peruskorjaus etenee

FIB, 370 on Wredebyssä, lentää

FIC, 371 on Wredebyssä, lentää

FID, 372 on Harjavallassa, ymmärtääkseni vaurio/peruskorjauksessa + modifikaation alla

FIE, 373, on Nurmijärvellä, status quo

FIF, 374, tapaa olla Hyvinkäällä, joskin taitaa olla pajalla

FIH, 380, on tallissa Inkeroisissa

FIG, 381, 381X on Nummelassa, lentää

FII, 382, seuraillee 374:a eli vissiin remontissa

FIJ, ex SE-TGT, 390 on Selänpäässä, lentää

FIK, ex LN-BNG, 399, on se tuhoutunut laitos

474,  ex PH-DYK valmistuilee Kuopiossa

 

Eli eipä tossa jää muuta yksilöä kuin tuo tuhoutunut 399, jonka olen kuvitellut tuhoutuneen lähinnä hammastikkumateriaaliksi. Muuta en kylläkään aiheesta tiedä. Meneekö sinnepäinkään? Olen löytänyt kaiken kaikkiaan aika huonosti materiaalia tuosta 399:sta. Tai no, taidan löytää kohta vähän lisää.

 

Mahtaakohan joku tietää tuosta meitin 371:stä semmoista seikkaa että kun, sehän joutui vaurion kohteeksi aivan uutena, oliko 24 h lentäneenä tai jotain yhtä kamalaa. Vauriot kuulostivat luettuina aika lailla samantyyppisiltä kuin 380:ssä eli mm. siipi meni päreiksi. Ilmeinen ajatus oli vaihtaa koko siipi uuteen ja projekti valmistuikin aika sukkelasti, joten korjattiinko se alkuperäinen vai vaihdettiinko siihen tehdasuusi? Tämä ei tunnu selviävän ilman jonkun asiasta oikeasti jotakin tietävän neuvoa tai riipimällä rätin mäkeen, mikä ei nyt ole tässä tilanteessa ensisijainen vaihtoehto. Jos siipi vaihdettiin, minnehän se hajonnut mahtoi joutua?

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän ajattelinkin että sieltä sellainen lista tulee, kiitos!

 

Palapelistä puuttuva pala oli se tieto, minkä pystyy löytämään PIK:n sivuilta. "Grantzi" nimittäin aloitti projektin suunnittelun vuonna 1977, mikä tarkoittaa sitä että hänellä on jo tuolloin ollut käytettävissä Tuulian runko. Tunnetusti niitä ei itse tekemällä saa, joten kyseessä on oltava jokin hylky eli tässä tapauksessa OH-399. Mutta pääsit samaan lopputulokseen ilman tätäkin tietoa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

No. 4145 on tuorein Suomessa olevasta neljän koplasta eli peräkkäisten runkonumeroiden 4142-4145 sarjasta. Kone on siitä poikkeuksellinen, ettei se oli ikinä ollut kerhokoneena, vaan oli vaihtelevalla kokoonpanolla esiintyneen oulunsalolaisen porukan koneena  aina vuoteen 1989, jolloin se siirtyi yksityisomistukseen Harjavaltaan. En ole tyyten varma vaihtoiko tämä kone vaiko saman omistajan toinen kone omistajaa taannoin ja sijoittunee Hyvinkäälle tulevaisuudessa. Kone rekisteröitiin aikanaan tunnuksella OH-FII ja on tässä jo siirtynyt numerosarjaan ollen OH-382.

 

 

Käsittääkseni se oli juuri tämä 382, joka tässä kuvattuna 25.7.06 katsastustilaisuudessa. Koneessa hieman muutettu kabiini ja sähköstartti - tietenkin ilman asianmukaista muutoslupaa tehtynä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Näyttäisi kovasti Jämillä olleen elokuussa 1970 kokoontumisajot. Tarkka päivämääräkin selvinnee, koskapa minulla on pääsy neljän yksilön matkapäiväkirjoihin, joista ainakin yksi todistettavasti on ollut paikalla. Kuvassa on vasemmalta ainakin ykkös-Tuuliat OH-FIA (367), OH-FID (372), OH-FIC (371) sekä kakkos-Tuulia OH-FKC (386). Perimmäinen punainen lienee OH-FIK (399) tai OH-FIJ (390), koska ne ovat ymmärtääkseni ainoat punaiset yksilöt.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Vaihtoehtojahan taitaa olla vain kaksi: 8. tai 9. elokuuta 1970, mutta nämä taisivat olla tiedossasi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän ajattelinkin että sieltä sellainen lista tulee, kiitos!

 

Palapelistä puuttuva pala oli se tieto, minkä pystyy löytämään PIK:n sivuilta. "Grantzi" nimittäin aloitti projektin suunnittelun vuonna 1977, mikä tarkoittaa sitä että hänellä on jo tuolloin ollut käytettävissä Tuulian runko. Tunnetusti niitä ei itse tekemällä saa, joten kyseessä on oltava jokin hylky eli tässä tapauksessa OH-399. Mutta pääsit samaan lopputulokseen ilman tätäkin tietoa.

 

 

Eipä kestele :) Pannaan nyt noista kakkosistakin sitten luettelo pystyyn, niin ollaan täydellisemmillä jäljillä.

 

OH-FKA, OH-383, Turussa, lentää

OH-FKB, OH-385, I-RFOS, Italiassa, lentää joskin taisi kärsiä sielläkin jo vaurion

OH-FKC, OH-386, Punkaharjulla, lentää

OH-FKD, OH-389, Varkaudessa, lentää

OH-FKE, OH-392, Turussa, pajalla ja piakkoin valmis

 

sitten vielä nuo uustuotantopelit eli RF5B "Sperberit"

 

OH-603, ex-D-KIPC, Vaasassa, remontissa

OH-953, ex- D-KHEK, Oulussa/Menkijärvellä, lentää, on muuten ilmeisesti B-mallin prototyyppi.

 

Mitäs muuta sitä olikaan. Joo, vilkaisinkin tuon 399:n kansion kahvituntiprojektina, joten sieltähän asia myös selvisi. Olin jäänyt kuvitelmaan, että se oli tullut tonttiin kutakuinkin pystysyöksyssä ja hajonnut täysin.

 

Makelle semmoinen info, että se FIH taitaa olla sittenkin kokovalkoisella siivellä saapunut tehtaalta. Pl. ne siniset siivenkärjet. Näin nimittäin sekä FIG:n että FIJ:n kuvat tehdasväreissä ja niin se vaan oli. 380:n kuvaa ei tietenkään näkynyt. Edellisellä sivulla olevassa kuvassa 382 on siis edelleen samassa kuosissa kuin tehtaalta tultuaan, vain uudella tunnuksella. Siitä tuon siiven värityksen mahtanee nähdä parhaiten. Metsästys jatkuu...

 

Ja joo, kyllä se 382 muutti omistajaa taannoin.

 

Jämin päivämääristä mulla ei ollut tietoa. Arvio perustuu tyystin kuvan reunassa olevaan VIII 70 merkintään. Kerro vaan, jos tiedät enemmän. Päiväkirjoja en ole vielä ehtinyt katsella, kun eivät taida olla täällä päin. Tai FIC:n ehkä voipi ollakin.

 

Sellaisia tähän saumaan.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jämin päivämääristä mulla ei ollut tietoa. Arvio perustuu tyystin kuvan reunassa olevaan VIII 70 merkintään. Kerro vaan, jos tiedät enemmän. Päiväkirjoja en ole vielä ehtinyt katsella, kun eivät taida olla täällä päin. Tai FIC:n ehkä voipi ollakin.

 

 

No mutta... täältähän se tieto löytyy: http://www.netikka.net/vlpcommon/layouts/vertical/vertical_index.php?hname=paulisalo&page=ord&mid=16

 

Ja tässä lisää: http://www.netikka.net/vlpcommon/layouts/vertical/vertical_index.php?hname=paulisalo&page=ord&mid=17

 

Etusivullekin vielä linkki: http://www.netikka.net/paulisalo/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään