Antti Laukkanen

Saalastin Tuulia-arkistot (iso liuta hienoja kuvia!)

133 viestiä aiheessa

380/FIH:n siipi alkaa piakkoin muodoltaan muistuttaa alkuperäistä, maalauksen aloittamiseen menee vielä tovi  :)

 

Lämmittää kovasti mieltä nämä kuvat. Hienoa työtä ovat Make ja Leksa tehneet (ja keitä siihen nyt onkaan osallistunut). Toisaalta, kuten tuossa Makelle jo taannoin totesin, jos en ois siipeä katkassu, ni eivätpä ois herrat päässeet tuotakaan hommaa kokeilemaan  :laugh:

 

Oikein paljon arvostusta tuosta työstä!

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia hienosta lentsikasta. Seuraavat eivät ole enää otsikon mukaisesta arkistosta, vaan räpsyjä Malmilta kesältä 2004. Tuolloin pelmahti ythtäkkiä ja yllättäen kymmenisen Tuuliaa kentälle. Kansainvälisen Fornier-klubin jäsenet olivat retkellä ja saapuivat Viron maisemista.

 

Vierailusta ei juurikaan tiedotettu etukäteen ja vastaanottajia oli vain vähän paikalla. Näky oli kuitenkin komea, kun koneet tulivat letkassa laskuun 18:lle. Muistan sivutuulen olleen aika reippaan. Koneet pysäköitiin 09:n alkupäähän.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia hienosta lentsikasta. Seuraavat eivät ole enää otsikon mukaisesta arkistosta, vaan räpsyjä Malmilta kesältä 2005. Tuolloin pelmahti ythtäkkiä ja yllättäen kymmenisen Tuuliaa kentälle. Kansainvälisen Fornier-klubin jäsenet olivat retkellä ja saapuivat Viron maisemista.

 

Vierailusta ei juurikaan tiedotettu etukäteen ja vastaanottajia oli vain vähän paikalla. Näky oli kuitenkin komea, kun koneet tulivat letkassa laskuun 18:lle. Muistan sivutuulen olleen aika reippaan. Koneet pysäköitiin 09:n alkupäähän.

Kiitos Raine hyvistä kuvista.

Juu, muistan hyvin tämän ja tunnistan henkilöitä. Kentällä oli samaan aikaan japanilainen ilmalaiva joka oli ankkuroitu 09 toiseen päähän ja siitä syystä poikkirataa ei silloinkaan voinut käyttää. Koneita oli muistaakseni 16. Mukana muitakin kuin Fourniereita. Laitankin tästä linkin kavereille Hollantiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, Raine, kuvista! Hienoa tavaraa. Kuvissa on tosiaan tuttuja hahmoja. Vaalea-asuinen herra, joka osoittaa jotakin käsi pitkänä, on Club Fournier Internationalin puheenjohtaja Michel LeBlanc. I-TORR:n kyljessä lukee Paolo Capellini, jonka kanssa käytiin lennähtämässä Ranskan alpeilla pari vuotta sitten CFI:n 20-vuotisjuhlilla. Lienenkö linkittänyt (varmaan) aiemminkin pari albumillista kuvia samasta aiheesta:

 

http://www.apinalauma.fi/~andy/CFI/

 

Tuolla on omansa niin Malmilta kuin Oripäästäkin.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kas, nepä ovat jo haihtuneet. Yrittelen jossain vaiheessa kikkailla ne takaisin näkösälle. Just nyt on vähän kiire!

 

Eipä hätiä mitiä.

Mukavaa, jos joskus saadaan näkösälle nekin.

 

~T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kas, nepä ovat jo haihtuneet. Yrittelen jossain vaiheessa kikkailla ne takaisin näkösälle. Just nyt on vähän kiire!

 

-A-

 

Nostetaanpa tätä taas.

Jokos olisi kiire helpottanut?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostetaanpa tätä taas.

Jokos olisi kiire helpottanut?

 

 

Ei oikein, mutta venyin ja laitoin kuvat silti takaisin! Nyt ovat linkitettyinä, joten kestänevät näkösällä kunnes serveri kaatuu.

 

-Antti-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

... venyin ja laitoin kuvat silti takaisin! Nyt ovat linkitettyinä, joten kestänevät näkösällä kunnes serveri kaatuu.

 

-Antti-

 

Kiitoksia, hienoja kuvia.

 

~ Teemu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitosta vaan. Kiva kuulla positiivista palautetta. Ketjuun saa muuten yhä edelleen lähettää lisää aihetta liippaavia tarinoita ja kuvamateriaalia! Hienosti sitä on karttunutkin, mutta siihen nähden, että maassamme on tosiaan aika suuren Fournier-kannan myötä ollut yli 40 vuoden aikana melkoinen määrä koneilla ilmailleita, tarinoita luulisi olevan satamäärin!

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ketjuun saa muuten yhä edelleen lähettää lisää aihetta liippaavia tarinoita ja kuvamateriaalia!

Jaa, no siinä tapauksessa. Joensuussa lensi paikallisen ilmailukerhon omistuksessa vuodesta 1982 alkaen 1990-luvun lopulle saakka OH-374 (OH-FIF). Mopuilu alkoi kerhossa Falkella vuotta aiemmin ja suuren, tosin ristiriitaisen, suosion jälkeen mopuja ostettiin lisää. Falke vaihtui G109B:hen vuonna 1985. Lakutelineen kanssa oli tietysti aina pientä säätämistä:

 

Paikkalliset Wärtsilän Teknillisen opiskelijapojat, jotka pysyivät purjelentäjinä, liimasivat oheisen tarran potkuriin pikku haaverin jälkeen.

[ attachment removed / expired ]

 

Alkuperäiset värit olivat kauniit.

[ attachment removed / expired ]

 

Kostean kerhoillan jälkeen tulos oli toisenlainen.

[ attachment removed / expired ]

 

Vaan pitihän se idässä itärintamatunnukset olla. Tero Sinkkonen ja Mika Tietäväinen valmiina lentoplavelukseen.

[ attachment removed / expired ]

 

Ja Tero taivaalla.

[ attachment removed / expired ]

 

Reitillä Kitee-Onttola.

[ attachment removed / expired ]

 

Vieras Onttolassa OH-390.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Ismo! Vallan upeaa kuvamateriaalia! Olinkin tovin Joensuun kerhon jäsen siihen aikaan, kun luulin ryhtyväni maisteriksi ja roikuin Joensuun Yliopistolla. Lensin B-Grobin tyypit silloin 737:lla, mutta ylimaallisen lamakauden vuoksi en sitten kyennytkään harrastamaan enempää. Myöhemmin siirryttyäni pääkaupunkiseudulle 374 muutti Hyvinkäälle, koska sillä lentävä kerhon jäsenistö asui enimmäkseen myös pääkaupunkiseudulla. Lentelin silloin ko. camouflage-väritetyllä Tuulialla jokusen keikan ennen kuin se muuttui kaiman omaisuudeksi.

 

Näiden omakohtaisten muutamien muistojen lisäksi olen nähnyt aivan hirvittävän vähän kuvia Joensuun Tuuliasta ja tuo on ehkä eka näkemäni kuva originaalimaaleissa ja numerotunnuksella (toivottavasti en ole ainakaan postannut moista...!). Soisin mielelläni näkeväni ja kuulevani lisääkin!

 

Erityisesti kiehtoisi kuulla, mitä siellä kosteassa saunaillassa tapahtui, että tuo luvalla tai luvatta sanoen sangen poikkeava maalauskaavio meni läpi ja miksi pohjaväristä tuli juuri sininen...

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oi joi! Nyt Ismo laittoi ekasta "tyttöystävästä" paljastavia kuvia ;D. Mullakin olis noita kuvatuksia kosolti 374:sta kun vaan joskus olisi aikaa skannailla. Mutta kerrassaan mainio kampe, 1200h:n ja useiden tyyppien jälkeen omalla listalla edelleen paras moottorilla varustettu ilma-alus!

 

Antille tiedoksi: kyseessä oli "viaton" tavanomainen kerhoilta, johon haettiin hieman vauhtia mallastuotteista. Jossain vaiheessa sitten keksittiin, että peruskorjauksessa olevan Tuulian tuleva kesämekko tulisi olla massasta erottuva. Vaihtoehtoja haettiin, mallastuotteita hupeni ja lopulta kunnioitettuja sotiemme hävittäjäpilotteja muistellessamme päädyttiin yksissä tuumin maastokuvioon. Ehtona oli kuitenkin, ettei väreinä käytettäisi ilmavoimien sävyjä eikä maalauksella yritettäisikään tarkasti jäljitellä oikeita sotaratsuja. Vihneen vielä ollessa silmäkulmassa hommasta tehtiin nopeasti puuväreillä paperille skitsi, joka esiteltiin johtokunnalle. Ihmetykseksemme silloinen johtokunta siunasi hankkeen hymyssä suin, joten hommaa alettiin oikeasti valmistella. Alapuoli värjättiin lopulta kokonaan harmaaksi, sininen väri otettiin JIK:n logosta ja itärintamatunnukset keltaisella tottakai.

 

Koneen peruskorjaus aloitettiin muistaakseni vuonna 1992 Keijo Riissasen ja Erkki Valliuksen toimesta. Peruskorjaus valmistui 1995, lensin tarvittavat koelennot maalis-huhtikuussa 1995.

 

Itse kerkesin 374:lla nautiskella liki 200h. Kone oli tosiaan meillä Hyvinkäällä useamman vuoden, mainittakoon vielä että reittiennätykseni 374:lla(mukavassa myötäsessä) välillä EFHV-EFJO on 1 h 35min...

 

Koitan kaivella jossain vaiheessa kuvatuksia esille. Onko tietoa missä kaimasi nykyään konetta pitää?

 

Pete

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta puhuen olin läsnä siinä vaiheessa iltaa, kun tunnelma oli noususuunnassa ja ajatus heitettiin ilmaan. Tarkoitus oli kai mukailla kotimaisten Messerschmittien maalauskaaviota. Luulin asian jääneen siihen iltaan niin kuin moni muukin hurja idea, mutta leuka putosi aika syvään kun saavuin erään kerran kentälle ja otin tuon kasausvaiheen kuvan. Maalaus tuli muistaakseni 1990-luvun alussa ja silloin olin aika paljon ulkomailla, ehkä joku vanha lentäjäveli muistaa tarkemmin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa tuo 390 osui näköjään parin vuosikymmenen tauon jälkeen uudestaan linssin eteen viime syksynä joensuulaisten kansoittamalla Räyskälän kentällä. Maalaus on muuttunut siinäkin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, mukava saada asiantuntijalausuntoja aiheen tiimoilta! Kiitos jälleen. Sitä olen juurikin miettinyt, oliko esim. suomalaisten sotavoimien värien suorassa kopioinnissa joku este, vai tuliko idea sinällään omintakeiseen siniseen muualtakin kuin kerhon logosta.  :) Tunnustettakoon, etten ole välttämättä kuullut koskaan kovin paljon ylistäviä lausuntoja ko. kaaviosta, mutta toden totta se poikkeaa massasta!

 

374 majaili Hyvinkäällä pitkään myös omistajanvaihdoksen jälkeen. Olen ollut ymmätävinäni sen olevan jälleen peruskorjauksessa tai ainakin laajamittaisemmassa remontissa, jossa koneen maalauskaavio saattaa jälleen vaihtua. Mahtanee palata jälleen Hyvinkäälle, ehkä. En tiedä tällä haavaa varmaksi.

 

390 puolestaan on pohjois-kymenlaaksolaisen kimpan kone ja majailee Selänpäässä ja kaiketi osan aikaa eräällä peltokentällä.

 

Jos Tuulia-ilmailu edelleen kiehtoo etelä-Suomessa, meillähän on tosiaan Wredebyssä kerhokoneena 370 ja turkulaisilla tietty jossain välissä spesiaaliyksilö 367X. Aikaa on vierähtänyt sen verran, että voisinkin linkittää tähän Virkkulan Samin kuvaaman hienon kuvasarjan 370:sta kolmen vuoden takaa.

 

http://www.ilmailuvalokuvat.fi/omat/Tuulia%20A2A/

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MTV3:n Kymmenen uutisissa oli kevennyksenä juttu työmatkasta lentokoneella Oripäässä, koneena oli "Tuulia" tunnus OH-392.  Tuo näkyy katsomo.fi -sivulla, otetaan sieltä Kymmenen uutiset päivämäärällä 1.7. ja siitä noin 15 min alusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Syyllinen ilmoittautuu  :)

 

Kone on Turun Lentokerhon L2000 moottorilla oleva versio, joita kerholla on kaksi (OH-FKA ja OH-FKE). Tervetuloa kokeilemaan, makea vehje!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rene Fournier ja joku suomalainen Fournier pilotti CFI  World Days, Le Bourget, 19.06.2010 (kuva Bob Brock)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka,

 

Onko tietoa että kumman (A/B vai D) mallin siipeen tuota suunniteltiin:)? Jos A/B niin tuskin ihan täyttä 90 astetta olis ollu käytettävissä...?

 

Ja kysyn myös sillä että onkohan omistajalla siipiä tuohon ? Itsellä olisi tarpeettomat 1500 h lentäneet PIK-20B:n siivet (hyvin pientä laittoa) jos projekti on edelleen akuutti:)

 

Yt

 

Riku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdessä mainostettiin tämmöstä. Pitäiskö ostaa, ei ois kallis!

 

 

[ attachment removed ]

 

Lähde: Sailplane & Gliding 1969

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdessä mainostettiin tämmöstä. Pitäiskö ostaa, ei ois kallis!

Tuohon hintaan kun uuden saisi, niin ei kannattaisi näitä vanhoja restauroida

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään