Guest arttula

Musiikkia tietokoneeella ?

45 viestiä aiheessa

Hei kaikki muusikot !

Tuli tuossa mieleeni, että voiko (hyvää?) musiikkia tehdä käyttämällä pelkästään tietokonetta. Ei siis mitään koskettimia tai muita vehkeitä mukana. Eikös ole olemassa jotain nuotinnusohjelmia, jolla voi suoraan kirjoittaa nuotteja. Entä onko muita tuohon tarkoitukseen tarkoitettuja ohjelmia ?

Tarkoituksenani ei ole vaihtaa alaa, mutta tuli tuollainen kysymys vaan mieleeni... :P

Paras musiikkiohjelma jota olen tähän mennessä käyttänyt on Applen Logic Studio.

Siinä on kaikki. Ilman koskettimia tosin voi olla hidasta tehdä musiikkia sillä, mutta nuotteja siihen

voi kyllä kirjoitella käsin jos niin tykkää. Tai voi vetää viivaa piano-rolliin tai editoida numeerisesti event listiä.

Logic Studiossa tulee luokkaa 50GB sampleja, softasyntsia, efektiprosessoreita (mm. konvoluutioreverb) jne. itse audio-midi-sekvensserin lisäksi.

Softa toimii luonnollisesti Maceissa, ja minimissään riittää tavallinen Macbook ilman mitään lisälaitteita tai varusteita.

Vääntö riittää yllättävänkin pitkälle. Logic Studion hinta on 499 EUR. Se on siinä mielessä hyvä hintalaatusuhteeltaan että

kaikki tuo 50GB tauhkaa sisältyy tuohon hintaan. Noin tuhdin paketin kanssa on vaikea kilpailla.

Jos haluaa jotain yksinkertaista, simppeliä ja retroa ja Amigamaista ja haluaa että toimii PC:ssä eikä ole

Maccia käytössä, niin sellainen softa kuin Renoise tracker voi olla tutustumisen arvoinen. Ei luonnollisesti vedä

vertoja Logicille eikä edes täytä samaa use casea, mutta tuolla saa tehtyä varmasti musaa ilman mitään koskettimia,

tietokoneen näppäimiä käytetään nuottien asettamiseen patternille ja patterneista kootaan kappale. Soitettavat

instrumentit ovat yksinkertaisesti sämplejä jotka toistetaan eri korkeuksilta, ei tue multisamplingia siis.

Renoisessa on yksinkertainen kaikuefekti jonka voi asettaa eri soundeille erikseen kaiketi. En ole paljoa käyttänyt tuota,

kunhan pikaisesti kokeillut demoversiota. Trackereistä tuo mielestäni on tällä hetkellä miellyttävin, vähiten ongelmallinen

ja kehittynein. En kuitenkaan itse käytä sitä kun käytän itse Maccia ja Logiccia. Niin ja käytän koskettimistoa

luonnollisesti, itse asiassa minulla on pino koskettimistoja kotistudiossa olohuoneen nurkassa, olen liian laiska

kirjoittaakseni musiikin sisään käsin, käy nopsemmin kun soittaa pois.

Minun musiikkeja voi ladata mm. osoitteesta:

http://www.ilike.com/artist/Karoliina+Salminen

Tässä uusin tekele (ei ihan valmis, mutta pikku hiljaa sinne päin):

http://www.ilike.com/artist/Karoliina+Salminen/track/Preview+1

Lähes pelkästään Logic Studion vakio-softasyntsia. Ainoastaan B-osassa on 1 soundi tällä hetkellä Access Virus B:stä.

Minun setuppi mökkeilyssä on seuraava:

http://3.bp.blogspot.com/_NN-IjvHwReE/SKAsxg0GRUI/AAAAAAAAAD0/ejbFrib1TT8/s1600/karoliinaportablestudio.jpg

Eli Macbook + M-audion 2-oktaavinen koskettimisto (saa virtansa USB:stä, ei tarvitse olla johtoja eikä pattereita) + Logic Studio -softa.

Ei ole kovin kallis setuppi ja sillä saa aikaan ihan kivasti. Tässä esimerkki joka on tehty kokonaan kesämökillä ylläolevalla setupilla:

http://www.ilike.com/artist/Karoliina+Salminen/track/Big+Cat

Minun musiikin tyylisuunta on eräänlainen retro-eletroninen (yritän saada musiikin kuulostamaan tarkoituksella elektroniselta ja

analogisyntsasysteemiltä), miksaus mm. seuraavia vaikutteita:

- Jean Michel Jarre, Jan Hammer, Vangelis, Darude, DJ Tiesto

t: Karoliina

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sinun pitäisi perustaa ihan oma topic hauskoille keikkareissujen sattumuksille. Täältä kolme peukkua.

Voi voi, ne ei kestä päivänvaloa...  8)

PR

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täältä kolme peukkua.

Tohon vielä lyhyt kommentti. Jos kuuntelit niitä biisejä, niin niistä ei-live-jutuista on kaikki soitettu ihan ihe per nuotti. Eli ei siis esim. rumpuluuppeja tms. käytössä, vaan puhdasta joka äänen ohjelmointia. Uskon tietokoneavusteisessakin musiikkituotannossa vanhanaikaiseen, "oikeaan" soittamiseen. Mutta se on nykyään ilmeisesti - niin juuri - vanhanaikaista.  ;)  ;)

t. Dinosaurus

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Uskon tietokoneavusteisessakin musiikkituotannossa vanhanaikaiseen, "oikeaan" soittamiseen. Mutta se on nykyään ilmeisesti - niin juuri - vanhanaikaista.  ;)  ;)

Vanhanaikaista on varmaan . . . mutta usein myös säästää paljon aikaa, kun kaikki on heti kerralla "siellä". Minä olen tehnyt rumpuraidat yleensä rumpukoneella ohjelmoiden (Roland R8). Mutta monesti teen aikaa säästääkseni niin, että soitan rummut sisään samplerin koskettimistolta jolloin voin hallita myös lyöntivoimakkuutta, eikä tarvitse sitä erikseen ohjelmoida.

Ensi talven aikana olisi haaveena vihdoin ja viimein saada hankittua ne Rolandin sähkörummut, niin rupeaisi tuohon rumpuraitojen tekoon tulemaan uutta mielekkyyttä ja ehkäpä tuo minun ikivanha Midi-Studioni silloin herää uuteen kukoistukseen.

:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Spämmään tähän yhden kuvan Esa Kotilaisen äskeiseltä Tavastian keikalta - synteettisiä äänimaisemia livenä käsin eikä ollenkaan tietokoneelta  ;)

[ attachment removed / expired ]

Oikeasta yläkulmasta myötäpäivään: MiniMoog, MemoryMoog, Roland D70, Memotron, ARP 2600, Echoplex ja sen alla mm. SpaceEcho, jne. Keskellä salia ja yleisöä. Hjyva keikka.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oikeasta yläkulmasta myötäpäivään: MiniMoog, MemoryMoog, Roland D70, Memotron, ARP 2600, Echoplex ja sen alla mm. SpaceEcho, jne. Keskellä salia ja yleisöä.

Esa on tuttu heppu, täältä näitä Pohjois-Kymenlaakson miehiä. Hänellä on studio täynnä mitä ihmeellisempiä, autenttisia soittimia. Varmaan suunnilleen kaikki synat mitä on ikinä valmistettu, ja mekaanisemmat vermeet päälle.

PR

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nuo klassikko-syntikat ovat kyllä luku sinänsä. Olivat aikoinaan huippukalliita, uuden auton hintaisia ja enemmänkin . . . Olisipa ollut 80-luvun loppupuolella enemmän rahaa käytössä, kun niiden hinnat kävivät hetkellisesti alhaalla.

Nythän ne ovat taas huippukalliita keräilykohteita. Muistan aikoinaan 80-luvulla kun esim. hieroin kauppoja Rolandin Jupiter 6:sta. Kaveri olisi vaihtanut sen uuteen Tunturin maastopyörään. Eli sen olisi saanut alle 400-eurolla!

Ne vanhemmat syntikat ennen digitaalisia oskillattoreita ym. olivat kyllä melko persoonallisia soittimia. Muistelen esim. vanhaa Oberheimiä joka minulla oli jonkin aikaa, aina ei tiennyt millä tuulella se oli . . . virittää se piti toki joka kerta mutta joskus se ei tykännyt ollenkaan, että sillä soitetaan ja toimi miten sattui. Sitten seuraavana päivänä sai taas soittaa ja se soundi oli kuin taivaasta . . .

:laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Rönsyillään nyt sitten kun vauhtiin päästiin. Itselläni kolahti kovaa 90-luvun alussa vanha Detroit-techno. Tämän musiikin perustyökaluinahan käytettiin ja käytetään edelleen Rolandin TR-909 & TR-808 rumpukonetta ja TB-303 basslinea. Nuo laitteet oli yksinkertaisesti saatava. Ensin tiedustelin Suomesta, kunnes päädyin ostamaan ekat wanhat soittimeni Englannista. 90-luvun alussa TB-303 soundi oli juuri lyömässä läpi electronisen musiikin rintamalla tosissaan parin "hittibiisin" turvin:

TR-909 on mielestäni yksinkertaisuudessaan ja ohjelmoitavuudessaan edelleen yksi parhaita laitteita mitä olen käyttänyt. Syntikkapuolella Rolandin SH-101 monosyntikka kuului kiinteänä osana tähän teknosettiin. Jupiter 6:sta tai kasia en koskaan päässyt käpistelemään, mutta lähes kaikkia muita kyllä..

Harmi vaan, että softasyntikoiden tullessa luovuin laitteistani ja näiden hinnat ovat edelleen turhan korkealla. Alla pari allekirjoittaneen fiilistelykeikkakuvaa  :)

Normi keikkapaketti alla: Roland MC-505, Roland TB-303, Roland TR-808, Roland TR-727, Roland SH-101, Roland TR-505, Roland R-70

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ne vanhemmat syntikat ennen digitaalisia oskillattoreita ym. olivat kyllä melko persoonallisia soittimia. Muistelen esim. vanhaa Oberheimiä joka minulla oli jonkin aikaa, aina ei tiennyt millä tuulella se oli . . . virittää se piti toki joka kerta mutta joskus se ei tykännyt ollenkaan, että sillä soitetaan ja toimi miten sattui. Sitten seuraavana päivänä sai taas soittaa ja se soundi oli kuin taivaasta . . .

:laugh:

Urbaani legenda kertoo, että Englannissa jossain 80-luvun uima-allas bileissä joku olisi vahingossa työntänyt Minimoogin altaaseen ja hetken veden valuttelun jälkeen laite olisi jälleen toiminut. Tiedä sitten..

Soittimien hinnoista: kaverini osti Roland TR-909 rumpukoneen 90-luvun alussa 100e:llä nuorelta rokkarilta joka valitti, että olisi halunnut oikeat rummut, mutta vanhemmat ostivatkin rumpukoneen. Hän oli käyttänyt laitteen rimshot-soundia metronomina sähkökitaraa soitellessa ja lopun aikaa laite keräsi pölyä kaverin sängyn alla. Kaverini maksoi ja nauroi juostessaan n. 1500e laite kainalossaan. :))

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos O-P noista linkeistä, oli kiva nähdä mistä tuo musiikkityyli lähti rullaamaan.

Noita vanhempia TR-Sarjan koneita en ole päässyt kokeilemaan, minulla oli kyllä aikoinaan TR-626 mutta siinähän on jo sampaltut rumpusoundit, jotka olivat siihen aikaan kova juttu kun laite ilmestyi markkinoille. Teinpä sillä aikoinaan rumpu-taustat jopa yhdelle kaupalliselle äänitteelle.

Nuo vanhemmat TR:thän olivat hieman eri tyyppisiä, niissä oli se "puksuttava" soundi joka sopi hyvin tecno musiikkiin. Eikös se ollut jokseenkin tuon 626:n ilmestymisen aikoihin kun noita vanhempia TR-sarjan koneita sai vielä halvalla?

Upea tecno-setti sinulla on ollut, voin kyllä kuvitella mikä oli meininki kun noita pääsi ruuvailemaan. Tuosta soittimien myynnistä olen nykyään sitä mieltä, että mitään en myy! Vaikka olisi minkälainen rahapula tullut, niin niiden vanhojen syntikoiden olemassaolo unohdetaan silloin täysin . . .

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos O-P noista linkeistä, oli kiva nähdä mistä tuo musiikkityyli lähti rullaamaan.

Noita vanhempia TR-Sarjan koneita en ole päässyt kokeilemaan, minulla oli kyllä aikoinaan TR-626 mutta siinähän on jo sampaltut rumpusoundit, jotka olivat siihen aikaan kova juttu kun laite ilmestyi markkinoille. Teinpä sillä aikoinaan rumpu-taustat jopa yhdelle kaupalliselle äänitteelle.

Nuo vanhemmat TR:thän olivat hieman eri tyyppisiä, niissä oli se "puksuttava" soundi joka sopi hyvin tecno musiikkiin. Eikös se ollut jokseenkin tuon 626:n ilmestymisen aikoihin kun noita vanhempia TR-sarjan koneita sai vielä halvalla?

Upea tecno-setti sinulla on ollut, voin kyllä kuvitella mikä oli meininki kun noita pääsi ruuvailemaan. Tuosta soittimien myynnistä olen nykyään sitä mieltä, että mitään en myy! Vaikka olisi minkälainen rahapula tullut, niin niiden vanhojen syntikoiden olemassaolo unohdetaan silloin täysin . . .

Analogisten laitteiden renesanssi lähti liikkeelle 90-luvun alussa. Tätä ennenhän muusikot vaihtoivat analogisia soittimia romuraudan hinnalla digitaalisiin, mm. Yamaha DX-7, Rolandin R-8 rumpukoneet, yms. joilla ei nykyään juurikaan ole hinta-arvoa.

Nämä TR-sarjan rumpukoneet voi jakaa karkeasti kahtia, eli analogiset TR-606 ja TR-808 (esim. clap soundin luomiseen tarvittiin muistaakseni 5 eri oskillaattoria), osittain analoginen TR-909 (mm. clap, ride, tjs.) sampleja, sitten nämä ns. halpis TR:t, kuten mainitsemasi TR-505, TR-626 (sama kuin 505 paitsi lisää soundeja), lattari TR-727, TR-707 (joka oli ns. halpis 909, sekoitus 909:n soundeja ja 505:n+626 soundeja).

Jos nämä vanhat Rolandit kiinnostavat niin kannattaa imutella netistä 90-luvulla ilmestynyt ReBirth-ohjelma missä on 2 x TB-303, TR-808 ja TR-909 rumpukone:

http://www.youtube.com/watch?v=__-ZomlkovA&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=RbnaeDyUVfg&feature=related

http://www.rebirthmuseum.com/

Onneksi nykypäivänä lähes kaikki klassikot on jo mallinnettu todella hyvin VST-instrumenteiksi joita voi ostaa melko edullisesti. Tykkään erityisesti tämän firman tuotteista jotka on tehty vanhan Roland analogihardiksen hengessä:

http://www.d16.pl/

http://www.d16.pl/images/drumazon/drumazon-persp-big.jpg

Tässä muuten hauska testi aitojen ja softien välillä:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tohon vielä lyhyt kommentti. Jos kuuntelit niitä biisejä, niin niistä ei-live-jutuista on kaikki soitettu ihan ihe per nuotti. Eli ei siis esim. rumpuluuppeja tms. käytössä, vaan puhdasta joka äänen ohjelmointia. Uskon tietokoneavusteisessakin musiikkituotannossa vanhanaikaiseen, "oikeaan" soittamiseen. Mutta se on nykyään ilmeisesti - niin juuri - vanhanaikaista.  ;)  ;)

t. Dinosaurus

Kyllähän minäkin soitan kaikki rumpujutut livenä sekvensserille, mutta quantize päällä (menevät heti kohdilleen). Yleensä esim. MC-909:llä eri pädien alle on valittu halutut rumpusoundit jotka sitten naputtelen kerroksittain kunnes biitti on valmis. Yleensä basari, snare, haitsut, clap, ride, tomit -järjestyksessä. Sitten bassolinja, stringimatot yms. extrat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kvantisoinnissakin on mielestäni hyvä olla maltillinen. Yleensä soittelen Cakewalkiin kaikki ihan luomuna ja sitten kvantisoin tarpeen mukaan - siis  yleensä vain Note on -tiedon enkä kestoja ja vältän 100% aikakorjausta. Useimmin 90% riittää "tiukkaamaan" rytmin ilman, että lopputulos on liian konemainen.  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paljon myös riippuu mitä musiikkia tehdään . . jossain tapauksessa lopputuloksen pitääkin olla konemainen. Itse olen soittanut oikeita rumpuja 35-vuotta ja muistan kun hankin ensimmäisen rumpukoneeni, innostuin niistä tietysti valtavasti ja rupesin matkimaan rumpukonetta myös oikeilla rummuillakin soittaessani . . se oli silloin monilla näin . .

Kerrankin eräs musiikin ammattilainen sanoi soittamani keikan jälkeen: Ne iskut oli niinkun jus siinä missä pitää, soitit tarkasti kuin kone. . ja niinhän minä yritinkin soittaa!

;D

Paljon olen myös yrittänyt tehdä koneilla kopiota oikeasta soitostani, se on kyllä melko työlästä jos sitä yrittää isku kerralla käydä läpi ja siirtää biteiksi.

R-8:ssa on kyllä dynaamiset soittonappulat mutta paremmin onnistuu soitto jonkun syntikan koskettimistolta . . tai sitten Hmmm . . niillä sähkörummuilla, olen semmoisia aina silloin tällöin kokeillut ja ne on kyllä aivan huippu-keksintö.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

HUHHUH!

Tälläistä on odotettu ja kauan:

http://www.8bitventures.com/mssiah/

Nykyaikainen sekvensseri-syntetisaattori yhdistelmä + Midi!

Toimii C64:n omasta näppiksestä, Amigan hiirellä yms. 

Aikaisemmin nämä C64 musaohjelmat ovat olleet kivikaudelta eikä niitä ole juuri voinut käyttää, mutta tämä kyllä muuttaa kaiken.

Pitääpä tilata heti tuo kortti ja kaivaa vanha kuuslankku naftaliinistä.  :thmbup: :thmbup: :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tällaiseen törmäsin. Mielenkiintoinen "konsepti", mitään uuttahan tässä ei ole, mutta että verkossa..

Flash-sivu, ei äärettömän hitaille koneille. Ensimmäisestä ruudusta voi valita valmiin pohjan tai tyhjän projektin. Homma toimii hiirellä raahailemalla.

http://www.hobnox.com/index.1056.en.html

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään