Mikko Raatikainen

Stieglitz, mutta mikä niistä?

85 viestiä aiheessa

Ilmeisesti Fw-44 Stiglitz, moottorista päätellen.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kuva löytyi vanhoista albumeista ja on peräisin 50-luvulta Kuopiosta. Kone seisoi vanhan maalaistalon pihalla 70-luvulle saakka, jolloin se haettiin pois "pakolla".

Minne kone jatkoi matkaansa ja mikä yksilö on kyseessä?

 

Laitan lisää kuvia, jos niitä löytyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti Fw-44 Stiglitz, moottorista päätellen.

 

Kuva löytyi vanhoista albumeista ja on peräisin 50-luvulta Kuopiosta. Kone seisoi vanhan maalaistalon pihalla 70-luvulle saakka, jolloin se haettiin pois "pakolla".

Minne kone jatkoi matkaansa ja mikä yksilö on kyseessä?

 

Laitan lisää kuvia, jos niitä löytyy.

 

Taitaa mennä kuitenkin 60-luvun puolelle, sillä vasta silloin ilmavoimat myi kalustoaan. Äkkiä voisin veikata, että tässä on kyseessä Naarajärvellä hinauslennolla kaputoitu yksilö, mutten muista millään rekisteritunnusta. Mahdollisesti OH-SZB.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa mennä kuitenkin 60-luvun puolelle, sillä vasta silloin ilmavoimat myi kalustoaan. Äkkiä voisin veikata, että tässä on kyseessä Naarajärvellä hinauslennolla kaputoitu yksilö, mutten muista millään rekisteritunnusta. Mahdollisesti OH-SZB.

 

Hmm... vaihtoehtoja on mielestäni 2:

 

c/n 2780

ex. D-EXWB, Norjan Kuninkaallinen Armeija AF 11, SZ-11

04.07.60 OH-SZB Lahden IK ry Lahti

26.07.61 Suomen Ilmailuliitto ry Helsinki

06.03.64 poistettu romutettuna

uudelleenrakennettu, rakentajana mahdollisesti Kauttuan IK, koska omistaja Jan Gube oli muistaakseni Ahlströn Oy:n Kauttuan tehtaan johtaja

17.10.83 OH-SZG(2) Jan Gube, Helsinki

30.08.95 Svedino Bil- och Flygmuseum, Ugglarp, Ruotsi, käyttäjänä B.Svedfelt Linköping

19.01.96 poistettu, siirretty Ruotsin rekisteriin tunnuksella SE-BEW

 

c/n 1323

ex. Luftwaffe SD+QZ, SZ-32

24.08.60 OH-SZG(1) K.Koivisto Kalakoski

15.09.61 Jyväskylän PK ry Jyväskylä

04.07.62 vaurioitui Naarajärvellä

14.07.62 poistettu tuhoutuneena

 

Kallistuisin tuon OH-SZB:n kannalle, vaikka en tähän hätään tiedä/muista miksi kone aikoinaan poistettiin Ilmailuliiton rivistöstä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuosikymmenet sain vanhan kansan muistista, joten kymmenen vuoden heitto on vielä pientä. :) Koneen runko seisoi maatalon pihassa lasten leikkipaikkana, mutta siivet oli viety turvaan navetan ylisille. Rungoltaan kuulema pihasta lähtiessään (verhouksia lukuunottamatta) ehjä, joten OH-SZB saattaisi hyvinkin olla kyseessä, jos kerran se uudelleenrakennettiin -83.

 

Miten muuten määriteltiin aiemmin "poistettu romutettuna"?

 

Kiitos Jounille tiedoista!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräs vanhoista muisteli, että kone olisi viety Tikkakoskelle, jossa siitä ja jostain toisesta yksilöstä olisi rakennettu yksi ehjä. Muistelisin, että Keski-Suomen ilmailumuseon Stigun plakaatissa lukee koneen löytyneen huonokuntoisena jostain päin suomea.

 

Voiko siis olla mahdollista, että esimerkiksi siivet (jotka pysyivät ehjänä navetassa) olisi käytetty Tikkakosken museokoneeseen?

 

Lisää vinkkejä laitan, kunhan kuulustelen suvun vanhimmat. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräs vanhoista muisteli, että kone olisi viety Tikkakoskelle, jossa siitä ja jostain toisesta yksilöstä olisi rakennettu yksi ehjä. Muistelisin, että Keski-Suomen ilmailumuseon Stigun plakaatissa lukee koneen löytyneen huonokuntoisena jostain päin suomea.

 

Voiko siis olla mahdollista, että esimerkiksi siivet (jotka pysyivät ehjänä navetassa) olisi käytetty Tikkakosken museokoneeseen?

Tuskin ovat. Ilmavoimat ostivat OH-SZO/SZ-4:n pian sen jälkeen, kun se oli perusteellisesti korjattu. Siis ehjänä ja täydellisenä, lentokuntoisena, koneena.

 

Minusta tuossa ensimmäisessä kuvassa rekisterin viimeisenä kirjaimena on B.

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fw44 Stieglitz SZ-12/ SE-BSZ @ EFHV 06.1987

 

MItäs tälle kuuluu nykyään? Netti antoi saksalaiset tunnarit D-EXWK, D-EWXO..

 

 

Kannisen Markku oli kuvannut koneen vuonna 2011 Ruotsissa:

 

"Västeråsin ilmailumuseossa on SE-BSZ / SZ-12.  "Suomen" ilmavoimien jatkosodan väreissä, vaikka värit on luonnossa oli kyllä vähän sinnepäin ja "Tre kronor" hakaristin tilalla ..."

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,97545.msg1255672.html#msg1255672

 

Mutta... näyttää menneen Saksaan vuonna 2012:

 

SE-BSZ

Typ: Focke Wulf Fw44J Stieglitz. Tillverkad vid CKD Praga

c/n: 2778

Tillverkad år 1940

 

Fd D-EXWO, 5 (Norska FV), SZ-12 (finska FV) hittades i en lada utanför Tavastehus, Finland 1984, restaurerat

Registrera 1988-06-03 R G Eklund, Stockholm (målat som SZ-12, finska FV)

Lu 1993-05-31

1997-05-15 Å L Jansson, Vallentuna,

experimentklassad c/n: 2778-1439

Lu 2010-11-30

Avreg 2012-02-28, såld till Tyskland

 

http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=7&t=4895

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fliegermagazin 2/2015 lehdessä D-EXWO sta on matkaraportti (Moth Rallye Woburn Abbey:ssa) jonne 2 Stieglitziä lensi. Lehden mukaan D-EXWO:n kotipaikka Berliini. Suomalainen sinivalkoinen tunnus poistettu, sivuvaakajalla/peräsimellä saksalaistunnus ruotsalaisen sijalla, muuten näyttää olevan samanvärinen kuin Västeråsin Hyvinkään hallissa.

EDIT: kuva

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fliegermagazin 2/2015 lehdessä D-EXWO sta on matkaraportti (Moth Rallye Woburn Abbey:ssa) jonne 2 Stieglitziä lensi. Lehden mukaan D-EXWO:n kotipaikka Berliini.

 

Joopa joo. Mutta hakemuksessa on, mikä on cn 2775 nyk. rekkari.

Netti kertoo myös:

Ex.SE-BSZ, Finnish Air Force SZ-18, Royal Norwegian Air Force 5, D-EXWO ??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joopa joo. Mutta hakemuksessa on, mikä on cn 2775 nyk. rekkari.

Netti kertoo myös:

Ex.SE-BSZ, Finnish Air Force SZ-18, Royal Norwegian Air Force 5, D-EXWO ??

Kun tuota yritin etsiä tuli että

cn 2778 olisi siis D-EXWO

 

http://www.airliners.net/search/photo.search?regsearch=D-EXWO&distinct_entry=true

 

Kuvia viimekesältä, eli varmaan sama reissu mihin Arminin kuviot osuvat, kuvat kun näyttäisivät olevan samalta kentältä.

 

cn 2775 taas olis allaolevan mukaan  D-EXWK

 

http://axis.classicwings.com/Luftwaffe/fockewulf/fw44.htm

 

S

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tässä vielä (muutenkin mielenkiintoinen) palsta:  http://lae.blogg.se/2010/july/ska-tolvan.html. Hyvinkään hallissa kuvattu kone siis s/n 2778. Jos ymmärsin oikein, koneen alkuperäinen (1940) vientitunnus oli jo D-EXWO.

Ruotsin rekisterissä (SE-BSZ) olevalla koneella on saksalainen omistaja tässä (sivu 18/36), sama henkilö kuin Fliegermagazin-lehden jutun D-EXWO:n lentäjän nimi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä nyt ei vaan noi cn:t kohtaa. Tässä siis CN 2778 SZ-18....

http://jetphotos.net/viewphoto.php?id=6812640

Siis kohtalo SE-BSZ / SZ-12 (cn 2775) on vielä avoin Saksassa  :(

Onko axis.classicwings.com:in sivulla mennyt luvut ja tarinat hieman sekaisin? Nisulan Jukan ja Ruotsalaispalstan tarina/kuva tukevat että SE-BSZ on cn 2778.

cn 2778 / SZ-18 :sta sama axis.classicwings.com mainitsee "Has a fake ID-plate so SZ-18 is most likely incorrect": Mene ja tiedä. Kone (jolla nyt on tunnus SZ-18 siis) oli käsittääkseni Tuurin kyläkaupassa nähtävissä.

Myös saksalainen vientirekisterin tunnusten rooli on vähän epäselvä - luultavasti alkuperäinen (tilapäinen) tunnus jolla kone vietiin ulkomaille, mutta kuulostaa luonnolliselta että kone palataessaan Saksan rekisteriin saisi jälleen saman tunnuksen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omat ristiintarkistamattomat muistiinpanoni aiheesta Focke-Wulf Fw 44J Suomessa

 

Ruotsalaisten avustuksella ostettiin 30 konetta ja ne siirtolennettiin vuonna 1940 Suomeen kolmessa erässä. Koneet oli maalattu ruotsalaiseen tapaan; runko tummanharmaa, siivet ja peräsimet oranssit. Koneista 10 oli myyty 28.3.40 Norjaan Kuninkaalliselle armeijalle, mutta koska Saksa miehitti maan ennen niiden toimitusta, myytiin samat koneet suomalaisille.

 

Koneet oli rakennettu CKD:n tehtaalla (Ceskomoravska-Kolben-Danek) Prahassa. D-EX- ja D-EY- rekisterit ovat olleet tehtaan koelentorekistereitä. Löysin takavuosina koneiden koelentopöytäkirjat Ilmailuhallituksen arkistosta ja olin niistä lievästi ihmeissäni. Ainoa poikkeus oli Ruotsista ostettu OH-SZS, joka oli ASJAn eli AB Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelningin rakentama kone. (ASJAsta tuli sittemmin Svenska Aeroplan AB).

 

Suomi osti 7.3.44 10 konetta lisää, mutta vain 5 näistä toimitettiin Suomeen. Näillä oli tullessaan Luftwaffen siirtolentotunnukset.

 

25.5.1940 Suomeen saapuneet

SZ-1 WNr 2880, yläsiipi irtosi lennolla, murskaantui metsään Kauhavalla 10.7.42

SZ-2 WNr 2891, ex D-EXWO, myytiin huutokaupassa 31.5.60, OH-SZE, poistettu 26.8.77

SZ-3 WNr 2894, ohjaimet lukittuivat lennolla, kone syöksyi maahan Mustasaaressa 14.5.55

SZ-4 WNr 2895, ex D-EXWK, myytiin huutokaupassa 31.5.60, OH-SZO, SZ-4 Keski-Suomen Ilmailumuseo http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1a/Focke-Wulf_FW_44_J_Stieglitz_(SZ-4)_K-SIM_07.jpg

SZ-5 WNr 2896, myytiin huutokaupassa 31.5.60, Vaasassa.

SZ-6 WNr 2897, murskaantui yölaskuharjoituksissa Kauhavalla 26.9.41

SZ-7 WNr 2903, törmäsi ilmassa SZ-28:n kanssa, syöksyi maahan Kauhavalla 19.9.59

SZ-8 WNr 2905, murskaantui pakkolaskussa pellon reunaan Luumäellä 19.9.57

SZ-9 WNr 2906, ex D-EXWS, myytiin huutokaupassa 31.5.60, OH-SZK, D-EGBR(2) https://c2.staticflickr.com/4/3831/11494674405_dd274e2ef6_b.jpg

SZ-10 WNr 2914, ex D-EXWH, myytiin huutokaupassa 31.5.60, OH-SZR http://axis.classicwings.com/Luftwaffe/fockewulf/images/fw44%20OH-SZR.jpg

 

6.8.1940 Suomeen saapuneet

SZ-11 WNr 2780, ex D-EXWB, RNorArmy AF11, myytiin huutokaupassa 31.5.60, OH-SZB, OH-SZG(2), SE-BEW, VH-FBU http://www.airliners.net/photo/Focke-Wulf-FW-44J-Stieglitz/0346015/M/

SZ-12 WNr 2773 2775, myytiin huutokaupassa 31.5.60, SE-BSZ, D-EXWO http://www.abpic.co.uk/photo/1463717/

SZ-13 WNr 2781, syöksyi matalalla tehdystä vaakakierteestä maahan Kauhavalla 3.4.44

SZ-14 WNr 2776, ex D-EXWL, RNorArmy AF3, sakkasi laskussa Luonetjärvelle ja meni selälleen, myytiin huutokaupassa 31.5.60, OH-XEK, D-EXEK, D-EXWL http://axis.classicwings.com/Luftwaffe/fockewulf/images/Fw44_D-EXWL.JPG

SZ-15 WNr 2782, ex D-EXWS, RNorArmy AF15, myytiin huutokaupassa 31.5.60, OH-SZF, 1.10.73 poistettu, F-AZMJ http://www.hottail.nl/basevisits/2007/0630-Nancy/Images/Fw44-FAZMJ-1.jpg

SZ-16 WNr 2777, täristävästä moottorista irtosi sylinteri yölaskussa Vesivehmaalle 9.11.43, ei korjattu

SZ-17 WNr 2826, kaartoi startissa matalalla, osui jalkapallomaaliin ja suistui mahalleen Kauhavalla 1.11.42, ei korjattu

SZ-18 WNr 2778, ex D-EXWO, RNorArmy AF5, myytiin huutokaupassa 31.5.60. Harald O.Tandefelt kunnostutti koneen Liettuassa Termikaksen tehtaalla, Kymin ilmailumuseossa http://fi.wikipedia.org/wiki/Focke-Wulf_Fw_44_Stieglitz

Toisaalta sama kone on samaan aikaan Tuurin kyläkaupan katossa... http://files.kotisivukone.com/ilmailumuseoyhdistys.kotisivukone.com/blogikuvat/2014-04_stigu_tuurissa.jpg

SZ-19 WNr 2827, ex D-EYWI, RNorArmy AF19, myytiin huutokaupassa 31.5.60, OH-SZH, N133JM, Pima Air Museum Tuscon AZ http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1f/N133JM_Focke_Wulf_FW_44J_Stieglitz_(8744487084).jpg

SZ-20 WNr 2779, ex D-EXWP, RNorArmy AF9, myytiin huutokaupassa 31.5.60, OH-SZI, D-EAZE http://www.airplanes.se/bilden.php?bild=8872&size=800

 

13.8.1940 Suomeen saapuneet

SZ-21 WNr 2924, myytiin huutokaupassa 31.5.60, OH-SZM (Mauno A.Salo), N212S, D-EJFW

SZ-22 WNr 2925, törmäsi ilmassa VI-5:n kanssa, syöksyi maahan Kauhavalla 18.1.54

SZ-23 WNr 2926, telineet osuivat laskussa kivikasaan, kone suistui ojaan Malmilla 10.7.59

SZ-24 WNr 2927, myytiin huutokaupassa 31.5.60, OH-SZJ, poistettu 19.5.70, uudelleenrakennettu OH-SZJ  http://jetphotos.net/viewphoto.php?id=6714530&nseq=0

SZ-25 WNr 2928, poistettiin 3.11.60, säilytyksessä Keski-Suomen Ilmailumuseolla

SZ-26 WNr 2929, ex D-EXWP, myytiin huutokaupassa 31.5.60, OH-SZA (Mauno A.Salo), D-EJOI, OE-AMC http://www.wildbergair.com/photos/airports/Austria/LOLW/20100710/20100710_AMC.htm

SZ-27 WNr 2930, teki lähestymisen yölaskussa liian pienellä nopeudella, osui puihin ja suistui mahalleen Kauhavalla 30.8.56

SZ-28 WNr 2931, törmäsi ilmassa SZ-7:n kanssa, syöksyi maahan Kauhavalla 19.9.58

SZ-29 WNr 2932, ex D-EXWL, myytiin huutokaupassa 31.5.60, OH-SZN, D-EHOO Bremenhalle http://jetphotos.net/viewphoto.php?id=5873807

SZ-30 WNr 2933, ex D-EKWK, myytiin huutokaupassa 31.5.60, OH-SZC, tuhoutui Kruununkylässä 9.12.69, Laazen-Hannover lentoasemalla tunnuksin OH-SZC, myöhemmin SZ-30 http://www.aviation-pics.de/wpimages/e35f1b5733d0.jpg

 

Elokuussa 1944 Suomeen

SZ-31 WNr 1563 SD+QC, myytiin huutokaupassa 31.5.60, OH-SZP, tuhoutui Luonetjärvellä 1.11.64

SZ-32 WNr 1323 SD+QZ, myytiin huutokaupassa 31.5.60, OH-SZG(1), tuhoutui 4.7.62 Naarajärvellä

SZ-33 WNr 716 SE+IY, BB+EI, myytiin huutokaupassa 31.5.60, OH-SZD, N2497. CAF Museum, Brownsville, TX http://axis.classicwings.com/Luftwaffe/fockewulf/images/Fw44_871008N2497.jpg

SZ-34 Werk-Nr. 684, TY+BW, meni kierteeseen ja iskeytyi maahan Kauhavalla 9.9.58

SZ-35 Werk-Nr. 1281, BB+EJ, myytiin huutokaupassa 31.5.60.

 

Sn 81  Fv.629, SE-EGT, OH-SZS, D-EOIL, SE-EGT http://www.scanliners.com/Serie1200/Box1280/128021.jpg

 

Muutama runko on siis hukassa. OH-XEK oli tietääkseni useamman koneen osista rakennettu, vaikka yksilöksi on määritelty SZ-14 (jota ei aikoinaan korjattu ilmavoimissa selälleen menon jälkeen). SZ-2, SZ-5, SZ-25, SZ-35 saattavat lymytä jossakin.

 

Loppuun vielä eräs tulkinta aiheesta, johon Armin edellä viittasikin: http://axis.classicwings.com/Luftwaffe/fockewulf/fw44.htm

Muokattu: , käyttäjä: Jouni Laukkanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jounilta hyvä ja kattava lista Stikuista. SZ-12:n sarjanumeron suhteen löytyy myös toisenlaista tietoa. Jounin listassa SZ-12 on merkitty valmistusnumerolla 2773, mutta esim. Suomen Ilmavoimien Historia 22 "Koulukoneet" (Keskinen-Stenman) kertoo vastaavanlaisessa luettelossa ja konehistoriassa, että SZ-12 on Wnr 2775. Aivan kuten tuossa jo aiemminkin ketjussa on mainittu.

 

Kumpihan on oikea?

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jounilta hyvä ja kattava lista Stikuista. SZ-12:n sarjanumeron suhteen löytyy myös toisenlaista tietoa. Jounin listassa SZ-12 on merkitty valmistusnumerolla 2773, mutta esim. Suomen Ilmavoimien Historia 22 "Koulukoneet" (Keskinen-Stenman) kertoo vastaavanlaisessa luettelossa ja konehistoriassa, että SZ-12 on Wnr 2775. Aivan kuten tuossa jo aiemminkin ketjussa on mainittu.

 

Kumpihan on oikea?

 

Jukka

 

Pannahinen, selkeä typo minulta, muutan sen. Mutta vähän tuota listaa arvioimalla päätyisin siihen tulokseen, että SZ-12 ei ole ollut WNr 2778. Katso muuten mitä samainen kirja sanoo SZ-23:n ja SZ-26:n sarjanumeroista...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä alempi kuva näyttää selvästi WNr 2778, Ruotsin rekisterissä oleva SE-BSZ, joka myytiin Saksaan, ja joka lensi vuosi sitten siellä tunnuksilla D-EXWO. Mikä Kymin SZ-18:n sarjanumeron kyltistä lukee (kuva)? http://axis.classicwings.com mainitsee että myös Kymin SZ-18:lla on WNr 2778, mutta puhuu sitä että koneen ID olisi feikki (millä perusteella?). Onko jossain vaiheessa vaihdettu koneiden osia ja/tai Wnr-kylttiä...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista! Ilmailumuseoyhdistyksen ja Tiistaikerhon restauroima SZ-18 joka on Tuurissa Keskisellä katossa, sai tuon tunnuksen saamieni tietojen perusteella siksi, että rungon oletetaan olevan alkuperäisestä SZ-18:sta. Siivet ovat kyllä täysin uudistuotantoa.

 

edit: pitänee paikkansa:

 

"Selvitysten jälkeen päädyttiin olettamaan, että koneen runko on Ilmavoimien SZ-18. Kone maalattiin Ilmavoimien 1950-luvun harjoituskoneväritykseen, johon kuului mm. oranssit siivet."

 

http://www.tuuri.fi/en/testi/346-focke-wulf-stieglitz

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailumuseoyhdistuksen Tuurissa olevan koneen runko on todennäköisesti SZ-18. Tällaiseen päätelmään IMYn porukka tuli aikanaan kun runkoa ja koneita tutkivat. Näissä Tandefeltin koneissa on jotain mystistä. En rohkenen väittää, että koneiden identiteetit olisi sotkettu tahallaan, mutta jotenkin ne on sotkussa. Kun IMy aikanaan osti Stigun, kauppaan kuului Liettuassa tehdyt puuvalmiit siivet ja peräsimet, runko jossa oli kiinni jonkin verran osia, ja lähes lopun koneen verran irto-osia. Rungon identiteetistä myyjä ei kuitenkaan kertonut mitään. Voisi olettaa, että tilanne on ollut myös muiden Tanden myymien ja kunnostamien koneiden kohdalla sama: identiteetti on ollut epäselvä/vedetty hatusta.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wikipedia tietää, että SZ-25 on varastoituna Keski-Suomen Ilmailumuseolla. Onko kone edelleen varastoituna eikä mitenkään liity tähän SZ-18 probleemiin (2 x SZ-18)?

 

Hallin lentokentällä pidettiin huutokauppa 31.5.1960 missä tilaisuudessa myytiin ilmavoimilta poistettuja Stiguja ja Viimoja (+Storch) siviileille. Siellä ei kuitenkaan ollut SZ-25, koska sillä lennettiin vielä täyttä häkää Koelentueessa Tampereella. Kun koneen viimeinen lento ilmavoimissa oli lennetty (30.8.1960/sot.mest Lehtonen), päätettiin kone säilyttää aikanaan perustettavaa ilmailumuseota varten.

 

Ilmavoimien esikunnan kirjeessä Sotahistorialliselle Tutkimuslaitokselle 7.11.1960 sanotaan, että käytöstä poistettu SZ-25 koulukone luovutetaan maksuttomasti Sotamuseolle. SZ-25 varastoi toistaiseksi Ilmailuvarikko kaikkine varusteineen Tampereelle, kunnes museon taholta ilmoitetaan sen sijoituspaikka. Miten kauan kone oli Tampereella säilytyksessä on jäänyt epäselväksi, väliaikatietoina löytyi Ilmailumuseoyhdistyksen tiedotteesta 1.1976 ja Lentotekniikan Kilta ry:n 10-vuotisjulkaisusta (1975) luettelot museokoneistamme. Niissä mainitaan SZ-25 edelleen säilytettävän Härmälän lentokentällä.

 

SZ-25 on täytynyt olla hyvässä loistavassa (museo)kunnossa kun se viimeisen lennon jälkeen on siirretty säilytykseen kaikkine varusteineen. Olenpa kuullut takavuosina, että SZ-25 (konetta en ole koskaan nähnyt), olisi enää vaurioituneena aihiona varastoitu. No, vuodet säilytettävänä kylmässä tilassa vaativat veronsa, osatkin tippuilevat. Toivoisin näkeväni valokuvan koneen nykykunnosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kymmenen vuotta sitten ilmestynyt kirja "Vanha rouva Dakota ja muita ilmailukertomuksia" (Keski-Suomen Ilmailumuseon julkaisu) pitää sisällään listan museon koneista. Siellä on mainittu myös SZ-25 ja sen kuntostatus on tuolloin merkitty "vajaa". Eli osia siitä sitten puuttuu. Olisi tosiaan mielenkiintoista nähdä kuva koneesta nykyasussa.

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kymmenen vuotta sitten ilmestynyt kirja "Vanha rouva Dakota ja muita ilmailukertomuksia" (Keski-Suomen Ilmailumuseon julkaisu) pitää sisällään listan museon koneista. Siellä on mainittu myös SZ-25 ja sen kuntostatus on tuolloin merkitty "vajaa". Eli osia siitä sitten puuttuu. Olisi tosiaan mielenkiintoista nähdä kuva koneesta nykyasussa.

 

Jukka

 

 

 

Kone on melko hyvässä alkuperäiskunnossa, osapuutteet taisivat olla mittareita ja ohjaamon varustusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään