Neuvostolentäjien arvioita suomalaislentäjistä

Martti Kujansuu
Lähettänyt Martti Kujansuu alueella Ilmailuhistoria,
C.-F. Geust on käsitellyt tätä aihetta artikkelissaan "Talvi- ja jatkosodan lentäjävangit".   Kansallisarkiston Sörnäisten toimipiste, T5973/9.   14. Divisioonan Esikunta 13.3.1943 [...] Henkilötiedot. 1. Sinizin, Nikolai Aleksandrovitsh, luutn. vanhempi ohjaaja, ohjaajaopettaja. 2. 10.8.1919 Obl. Moskovskaja, Rajan Vinogradovskij, Zolotavan kylä. 3. Venäläinen, siviliammatti ohjaajaopettaja, koulusivistys 4 lk. keskikoulua, 3 lk. iltakoulua. 4. Tehnyt pakkolaskun Pälkäjärveltä 6 km länteen suolle ja hiihtänyt sieltä 4580 majoitusalueella, missä joutui suomalaisten vangiksi klo 23,30 maissa. Kone HC- rikkoontunut laskussa jonkin verran. [...] E. Mieliala 1. NL on vielä sv:n käsityksen mukaan kyllin voimakas jatkamaan kauankin sotaa. Siviiliväestön keskuudessa pitäisi olla normaalit olot. Tehdastyöläinen saa 800 gr. leipää päivässä. Sotaväsymystä ei ole havainnut. 2. Suomalaiset lentäjät hyvin koulutettuja, mutta koneet vanhentuneita ja huonoja. Paras on BW-leko. Sv. ei ole ollut ilmataistelussa suomalaisten kanssa, mutta kuullut kerrottavan heidän olevan parempia kuin saksalaiset. Saksalaiset ovat ylpeitä siitä, että heillä on hyvät lekot, mutta suomalaiset käyvät ilmataisteluun huolimatta koneiden huonommuudesta. Sv:n on eräs saks. MC-109 ampunut ilmataistelussa Poljarnajassa 17.11.41 alas. Venäläiset kutsuvat sellaisia saksalaisia, joilla on yli 30 ilmavoittoja nimellä "As" ja kunnioittavat heitä. Niiden kanssa on kuulema mielenkiintoista taistella. [...] 23. Suomalaiset koneet ovat vanhentuneita ja huonoja, hävittäjistä BW-paras. Ohjaajat hyviä. Jos suomalaiset saisivat saksalaisten hävittäjiä käytettäväkseen, olisi heitä pelättävä. Suomalaisten ohjaajakoulutus parempi kuin saksalaisten ja venäläisten siitä syystä, koska kalusto on huonompaa, täytyy käyttäjän olla paremmin koulutettu. Sv. on tutustunut myöskin suomalaiseen ohjaajakoulutukseen.
  • 11 vastausta