Orvo Välilä

Warbirds on Parade/Open Cockpit Day @ KLNC Lancaster, TX

8 viestiä aiheessa

Se olis taas se aika vuodesta....

 

Tänvuotinen OCD meinasi vähän yllättää puskista mutta onneksi tuli viikolla vilkaistua tapahtumakalenteria ettei aivan ohi mennyt... Olis himppariikkisen nimittäin harmittanut missata jo useamman vuotinen traditio. Niinkuin ennenkin on tullut kehuttua, noissa pikkutapahtumissa on aina ihan omanlainen tunnelma, ei tarvitse jonotella minnekkään ja ennenkaikkea _ei_ tarvi sohia minkään prkleen aidan takana. Varjopuoli on sitten taas ( tästäkin on tainnut tulla mainittua ) että näissä aika pitkälle pyörii samat vieraat, eli ei varmaan hämmästyttäne että näissäkin kuvissa näkyy aika monta jo tänäkin vuonna ennen nähtyä konetta. Koettakaa kestää moista "peruskauraa"

 

Ihan alkuunsa pakolliset alta pois eli Arnelle se Rangeri.... PT-19 Cornell

 

[ attachment removed / expired ]

 

Cavanaugh Air Museum tekee tiivistä yhteistyötä CAF:n kanssa, ja monesti CAF:n järjestämissä tapahtumissa nähdäänkin Cavanaugh:n vieraita. Niin nytkin. Douglas AD-5 / A1-E Skyraider

 

[ attachment removed / expired ]

 

AD-5:hän on siis se nelipaikkainen versio jossa oli jonkinlaista ELINT ja häirintälaitteistoa matkassa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Käväisin vähän myöhemmin potkimassa renkaita jahka olivat saaneet pestyä pahimmat pakokaasuvanat kyljestä (on aika paha sottaamaan ) ja kyllä tuo minusta näyttäis vähän siltä että tuohon kaivattaisiin rosteria....

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tietenkin jos sieltä 2700 hevosvoimaa hönkii R-3350 putkista niin tottahan siitä jälki jää

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kehtaa olla luu pihalla vaikka vähän sottaakin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sen sijaan tämä vanha tuttu AT-6 kaipaisi joko maalia tai kiillotusta.....  8)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Open Cockpit Day / Warbirds on Parade järjestetään aina Fly-in luonteisena eli ilmailijat ovat tervetulleita poikkeamaan. Liikenne ei millään tavalla keskeydy koko päivänä.... lähinnä päinvastoin. Esimerkkinä vähän harvinaisemmasta päästä tässä Smith/Piper Aerostar 601P

 

[ attachment removed / expired ]

 

Perheen pienimmillekin koetetaan järjestää jotain..... Kuljettajan kommentin mukaan "ruohonleikkurin hyötykäyttöä kun on niin kuumaa ja kuivaa ettei ruohokaan kasva...."  ;D

 

[ attachment removed / expired ]

 

Mutta mitä minä höpäjän....Warbirdejähän tänne katsomaan tultiin. Ja kyllä nyt kelpaa kun isommatkin linnut on muuttaneet "kylille"

 

[ attachment removed / expired ]

 

Asianmukaisesti muokattuna vieläpä. Taka-ampumo mallia Gary Austin

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jep. On se. Ol' 927, ex-Diamond Lil'

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vaikka uudessa maalissa ollaankin niin samat vanhat metkut edelleenkin..... no eipähän sivuperäsimiin pääse korroosio iskemään ainakaan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Mutta ennenkuin täysin uppoudutaan päivän päätähteen niin kierrelläänpäs vähän vielä maanäyttelyä. Mahdottoman nätti ERCO Ercoupe.

 

[ attachment removed / expired ]

 

MUTTA ei mikä tahansa Ercoupe  :o . Toinen kahdesta XPQ-13 tyyppinimen saaneesta USAF Ercoupesta joista tehtiin radio-ohjattavia maalikoneita, kuitenkin käsiohjaus säilyttäen. USAAF sarjanro 41-25196. Lisää aiheesta kiinnostuneille Wikissä "Wartime service" osion alla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Samalla kentällä sijaitsevan Cold War Air Museum:in Mi-2 ei sitten kuitenkaan lentänyt hartaista toiveista huolimatta. Kopteri oli "eristetty" vähän kauemmas muista lentotoiminta-alueelle joten oletin että jossain vaiheessa..... mutta ei sitten kuitenkaan.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Cold War Air Museum lennättää mm. L-29 ja L-39 koneita ( juu niitä samoja ) ja kasaa parasta aikaa Mi-24D Hind kopteria lentäväksi, jahka löytävät oikeanlaisen vaihdelaatikon jostain. Tuoreempana tuttavuutena ulkosalle hinattu MiG-21 UTI

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kaikkea muutakin rekvisiittaa maanäyttelyssä yleensä aina on.... paikkakunnalla on varsin aktiivista Re-enacment toimintaa joten rekvisiitassa yleensä löytyy.

 

[ attachment removed / expired ]

 

.... ihan pikku detaljeja myöten. Olettaisin noista kuitenkin virtasen karanneen hetken aikaa sitten jo

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jos joku tunnistaa tuon RMP:n ajoneuvon niin olisin kiitollinen. Omasta Korkkarihistoriikkimuistista ei löytynyt mitään tuolta kohtaa? Punalakkikessua epäilen Benny Hill vainaan serkuksi......  ::)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja luonnollisestihan Fly-In Texasissa ei olisi yhtään mitään ilman Stearmania (-neita )

 

[ attachment removed / expired ]

 

Alkuviikolta periytynyt "puskista" tuntui jatkuvan koko päivän, eli tämäkin pääsi yllättämään niin että ei ehtinyt kuin vastapalloon muutaman kuvan vetäisemään.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Stearmanien ja AT-6:en ohella lähes yhtä pakolliset vieraat ovat T-28 Trojanit. Tässä edustettuna T-28C

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja teema jatkuu. Hodaria nassuttaessa alkoi kuulua kauempaa kun R-1830a väännettiin käyntiin ja puolijuoksulla ehti nippa nappa perään katsomaan kun "paska lentää ja balalaikka soi"   ::)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Muu liikenne sen verran onneksi edes jarrutti 927:n lähtöä että ehti haalautua myötävalon puolelle.....

 

[ attachment removed / expired ]

 

... mutta siinä vaiheessa menikin sitten talon oma Corsair lähes sivu suun.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Onneksi suostuivat ystävällisesti edes poseeraamaan samassa kuvassa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten olikin aika laittaa pultti tiskiin ja haalata maksava ( $450/pax ) lasti taivaalle.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tästä nyt ei saa juuri lämpöväredemonstraatiota kummempaa irti, mutta 927:n kolmos- ja nelosmoottorit levittivät melkoisen savuverhon lähdössä. Kolmonen oli muutenkin vähän nihkeä käynnistymään ( lähti vasta kolmannella yrittämällä ) joten matkustajien "pucker factor" on varmaankin ollut kohtuullisen korkealla tässä vaiheessa  8)

 

Noi 927:n koolingithan ovat peräisin Catalinasta joten poikkeuksellisesti pakoputket on siiven yläpuolella. Asia kuulemma jossain vaiheessa tullaan korjaamaan tai sitten ei. Pitäishän ne pommiluukutkin asentaa ja FIFI saada taivaalle ja.....

 

[ attachment removed / expired ]

 

Taivaalle siis kuitenkin onnellisesti päästiin, ja ylilennon jälkeen poka vietiin puoleksi tunniksi katselemaan pohjois-teksasin maisemia. Veikkaan että kyseinen 30 minuuttia kuluu yllättävän äkkiä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Niin ja ettei kellekään jäänyt epäselväksi niin oli siellä ihan oikeita valokuvaajiakin....

 

[ attachment removed / expired ]

 

927:n poistuttua maisemista Nanchang CJ-6 pari suoritti muutaman ylilennon

 

[ attachment removed / expired ]

 

Nämäkin taitavat olla jo tuttuja aiemmista kuvista tältä vuodelta

 

[ attachment removed / expired ]

 

Koneethan sinällään ovat ihan jees ja liikehtivätkin mukavasti.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja ainakin tällä parilla tuntui olevan aika mukavasti homma hanskassa

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tämän CJ-6:n pilotti taitaa olla jostain Kiinan eteläisemmästä provinssista  ;D

No ei vaiskaan. Sehän on Miles Barrington tuolta Round Rockista, jonne CJ:n nokka suuntautui hetimiten nopean tankkauksen jälkeen

 

[ attachment removed / expired ]

 

Mutta ei ennen kuin saatiin 927 takaisin Terra Firmalle

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pienempi väistää suurempaa..... varsinkin kun se lentokapteeniakin ylempi lennonjohtaja sanoo niin

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ihan pakko floodata muutama tähän... on se niin hieno  :thmbup:

 

[ attachment removed / expired ]

 

.... ihan pikkupikku savuilla höyhenen keveästi. Noh, tai niin keveästi kuin tuon kokoisella nyt yleensä voi.......

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja souvi meininki tietenkin, mitenkäs muuten. Olis noista toinen nyt saanut olla edes Teksasin lippu.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Hei alkoiko täällä yhtäkkiä tuulla ?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Pienellä mielikuvituksella tuosta voisi.... niinkuin "silloin ennen". Pahus olisko sittenkin pitänyt tehdä mustavalkokuva?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa siis missäs vehkeessä tällainen aseistus on?

 

[ attachment removed / expired ]

 

No täsä. Cessna O-2 Super Skymaster  ;D

 

[ attachment removed / expired ]

 

AT-6 ja...... AT-6M2??

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jos joku on joskus ihmetellyt ( onko? ) että kuka nuo Tora Tora Tora:n koneet on maalannut niin nytpähän selvisi sekin  8)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sellasta kaikkea. Olihan paikalla taas vaikka mitä, Kesnapiipperöitä ja vanhoja autoja esmes. Tässä joku Fifty-Sixty Nomad

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja vanha Musse, josta joku ehkä saattaa olla kiinnostunut......

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja olipa tosiaan paikalle saapunut joku mopollakin  ;D

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tällasta preerialta. Toivottavasti ette vallan kyllästyneet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtavaa "peruskaura" kuvausta taas kerran sinulta Orvo   :D

Varsinkin nuo kolme viimeistä  :thmbup:

 

  Risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtavaa "peruskaura" kuvausta taas kerran sinulta Orvo   :D

Varsinkin nuo kolme viimeistä  :thmbup:

 

  Risto

 

Kukin kuvaa sitä mitä kuvattavissa on  ;D

 

Ja onhan toki maata myöten kulkevatkin harrasteajoneuvot tärkeitä. Varsinkin kun ei oo näkyny sitä hangaaria vieläkään takapihalla.....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Ja olipa tosiaan paikalle saapunut joku mopollakin "

 

Jaa sita alettiin kuvaamaan mopoja heti kun puolet paikalle _jo_aikaisemmin_ saapuneista pyorista oli poistunut paikalta? ???

 

Orvolla taisi jaada kuvaamatta "karu todellisuus" eli tassa yksi pokkarirapsy Migin toiselta puolelta:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Komeita kuvia Orvolla, vaikka olin itsekin ihan paikanpaalla ihmettelemassa koneita...

 

 

Kaytan haikailemattomasti threadia hyvaksi kun jai kovasti vaivaamaan.  ;)

 

Skymasterissa moottorin oikeanpuoleisen kiduksen takana:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Loytyy tammoinen putkenpatka johon menee kohtalaisen paksut johdot:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Mikahan tuo lienee?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Ja olipa tosiaan paikalle saapunut joku mopollakin "

 

 

 

Kaytan haikailemattomasti threadia hyvaksi kun jai kovasti vaivaamaan.  ;)

 

Loytyy tammoinen putkenpatka johon menee kohtalaisen paksut johdot:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Mikahan tuo lienee?

 

 

Sen enempää kommentoimatta , Lämpöanturi  .

 

  Risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Ja olipa tosiaan paikalle saapunut joku mopollakin "

 

Jaa sita alettiin kuvaamaan mopoja heti kun puolet paikalle _jo_aikaisemmin_ saapuneista pyorista oli poistunut paikalta? ???

 

 

Niin tosiaan olihan siella portilla puhetta että joku muukin oli saapunut kaksipyöräisellä paikalle. Mitenkäs se nyt noin unohtui?  ???

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se niin väärin, toiset vaan mopoilee katselemaan lentskareita, valittavat että aurinko paistaa väärältä suunnalta, kaikkia ei ehdi näkemään kun pitää syödä, höh, toiset taas sitten istuu täällä sateessa ja pihistelee eläkerahojaan että saisi ostettua ees skannerin.

Kiitokset taas kerran. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu eivät ole vieläkään saaneet säädettyä sitä aurinkoa oikeaan asentoon..... ::)

 

Niin siis -UM eikä -UTI. Vähän takaraivossa kaiversi ja googletinkin hakusanalla MiG-21 UTI ja kyllähän niitä löytyi. En liene siis ainoa erehtyväinen siinä uskossa että kaikki mikä löytyy Internetistä täytyy olla totta.... :-[.

Ilmeisesti ovat laittamassa tuota lentokuntoon, josta johtuen olletikin tuo Maukan dokumentoima oikean siiven johtoreunan remontti. Aikataulusta on tuon firman tuntien mahdotonta sanoa yhtään mitään..... niillä(kin) on krooninen budjettivaje ja vapaehtoistyövoima tuntuu huitelevan vähän missä milloinkin. Kuulin tuossa keväämmällä hangaarihuhuja että se niitten Fouga ( snro 80 ) ei olis lentänyt kohta pariin vuoteen eikä omistajaakaan juuri ole maisemissa näkynyt. Luultavasti juuri samasta syystä Fouga ei nyt ollut edes näytillä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla