Tero Tuominen

Kohtalokas Hawk-onnettomuus Siikaisissa

59 viestiä aiheessa

Ilmavoimat tiedottaa:

 

Hawk putosi, lentäjä menehtyi

Ilmavoimien Hawk-suihkuharjoituskone on pudonnut tänään noin kello 13.30. Kone oli siirtolennolla Hallista Kauhavalle. Ohjaaja on löytynyt menehtyneenä.

 

Tapahtuneesta annetaan lisätietoja iltapäivän aikana.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Surullista, mutta totta. :'(

Syvimmät osanottoni lentäjän perheelle ja sukulaisille.

 

Nyt kun asiaa taas miettii, niin onhan noille Hawkeille sattunut onnettomuuksia aikas tiuhaan, näin meidän mittakaavassa.

Eikös yks tullu alas jonkun polttoaineen suodattimen/vastaavan takia?

 

Lisäys: Kone oli HW-325, sää tapahtumahetkellä, sumuinen ja sateinen www.mil.fi

 

EDIT: Lisätty sanoja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun asiaa taas miettii, niin onhan noille Hawkeille onnettomuuksia aikas tiuhaan, näin meidän mittakaavassa.

eikös tullu alas jonkun polttoaineen suodattimen/vastaavan takia?

 

Edellinen Hawk-onnettomuus tapahtui Sallassa 25.3.2003, jolloin heittoistuinhypyn tehneet ohjaajat selvisivät onnettomuudesta lievillä pintanaarmuilla. Tuosta onnettomuudesta kertoneessa tiedotteessa oli listattu myös Ilmavoimien seitsemän aiempaa onnettomuutta:

 

Ilmavoimissa on ollut 22 vuoden aikana kahdeksan Hawk-onnettomuutta. Niissä on menehtynyt kolme ja loukkaantunut kolme henkeä.

 

17.3.1981 Tampere. Taitolentoesityksen harjoituksessa kone syöksyi maahan silmukan oikaisuvaiheen jälkeen. Koneen ohjaaja menehtyi heittoistuinhypyssä. Toinen ohjaaja ei käyttänyt heittoistuinta ja loukkaantui vaikeasti maahansyöksyssä.

 

9.5.1986 Kemijärvi. Kone syöksyi maahan esitysharjoituksessa ja tuhoutui. Ohjaaja menehtyi.

 

16.12.1988 Tampere. Lasku epäonnistui huonossa säässä. Miehistö pelastautui heittoistuimella. Toinen ohjaaja loukkaantui lievästi.

 

27.2.1989 Kittilä. Rengas räjähti kovassa laskussa. Kone syöksyi kiitoradalta lumihankeen, miehistö pelastautui heittoistuimella.

 

5.12.1989 Kuopio. Moottori sammui lentoonlähdön jälkeen eikä käynnistynyt uudelleen. Ohjaaja pelastautui heittoistuimella.

 

7.4.1998 Tuusniemi. Kone syöksyi maahan torjuntaharjoituksessa. Ohjaaja menehtyi.

 

1.7.1998 Luopioinen. Koneen moottori sammui eikä käynnistynyt uudelleen. Miehistö pelastautui heittoistuimella. Toinen ohjaaja loukkaantui lievästi.

 

 

Muistaakseni juuri tuon viimeisen syynä oli väärinpäin asennettu polttoaineensuodatin.

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä virallinen tiedote:

 

Ilmavoimien Hawk-suihkuharjoituskone HW-325 on pudonnut keskiviikkona klo 12.30 Siikaisissa.

 

Putoamispaikka on 40 kilometriä Porista ja 15 kilometriä Merikarviasta.

Koneen ohjaaja menehtyi alastulossa.

Kone oli siirtolennolla Hallista Kauhavalle, eikä lento liittynyt meneillään olevaan Ruska 04-sotaharjoitukseen.

Sää alueella oli sumuinen ja sateinen.

Onnettomuuden syy ei ole vielä selvillä. Tutkijalautakunta nimetään myöhemmin.

 

Pohjanmaan synkkä ja sateinen keskiviikkopäivä senkuin synkkeni entisestään tämän johdosta.

Osanottoni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun asiaa taas miettii, niin onhan noille Hawkeille sattunut onnettomuuksia aikas tiuhaan, näin meidän mittakaavassa.

 

Ei välttämättä. Sotilasilmailussa tapahtuu suuruusluokkaa noin yksi onnettomuus 10.000 lentotuntia kohti. Kaivoin esille viime maaliskuussa Ilmavoimilta tulleen tiedotteen viime vuoden onnettomuuksista. Siinä kerrotaan seuraavaa:

 

"Viime vuosi 2003 oli puolustusvoimissa lentoturvallisuuden osalta tilastollista keskitasoa. Vuoden aikana tapahtui kaksi sotilasilmailun lento-onnettomuutta, ja onnettomuustiheys oli 0,68/10.000 lentotuntia. Viimeisen viiden vuoden jakson keskimääräinen onnettomuustiheys on ollut 0,27/10.000 lentotuntia.

 

Sotilasilmailun onnettomuustiheys on kuitenkin pienentynyt 1960-luvulta lähtien. Vuosittainen onnettomuustiheys on ollut alle 1.0/10.000 lentotuntia muutamia poikkeusvuosia lukuun ottamatta. 1950-luvulla onnettomuustiheys oli korkeimmillaan 5,5/10.000 lentotuntia."

 

Lisäksi kerrottiin, että viime vuonna tapahtui 10 lentovauriota. Vaurioita oli 2,19/10.000 lentotuntia kohti viiden vuoden keskiarvon ollessa 3,89/10.000 tuntia. Vuoden 1950 lentovauriotiheys oli 27 kymmentä tuhatta lentotuntia kohden. Tämän jälkeen lentovaurioiden määrät vähenivät ja asettuivat nykyiselle tasolleen 1990-luvun alussa.

 

Lentotoiminnassa tapahtui myös yhteensä 18 vaaratilannetta. Vaaratilannetiheys oli 4,41 kymmentä tuhatta lentotuntia kohden. Vuotta aiemmin tiheys oli 3,12/10.000 lentotuntia ja kolmen viimeisen vuoden keskiarvo on 4,8/10.000 lentotuntia. Kahden viimeisen vuosikymmenen aikana vaaratilannetiheys on vaihdellut 0,9-10,3/10.000 lentotuntia.

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinänsä outoa, että kone on pudonnut siirtolennolla, eikä ohjaaja ilmeisesti ole käyttänyt heittoistuinta eikä saanut konetta maahan.

 

Että mietin vain, millainen vika on mahtanut olla kyseessä.

 

 

:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnettomuudesta järjestetään tiedotustilaisuus klo 17 joten varmastikin tämän illan aikana on jotakin lisätietoa saatavilla.

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HW-325 Rissalassa I/85-erän valatilaisuudessa.

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

T: JJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sotilasilmailussa tapahtuu suuruusluokkaa noin yksi onnettomuus 10.000 lentotuntia kohti.

 

Hieman yläkanttiin minulla meni tuo suuruusluokka. Ilmavoimien lentoturvallisuustoimiston sivu löytyy osoitteesta http://www.ilmavoimat.fi/index.php?id=170. Sieltä löytyy tilastotietoa onnettomuuksista ja mm. tieto, että parhaat Euroopan ilmavoimat ovat tasolla 0,1 - 0,15 lento-onnettomuutta 10000 lentotuntia kohti. Suomen ilmavoimissa viiden vuoden keskiarvo on viime aikoina ollut välillä 0,2 - 0,3.

 

Tässä em. sivulta kopiotu onnettomuustilasto:

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Ilmeisesti on Suomessa onkin järkevää melko pienen konemäärän vuoksi tarkastella viiden vuoden keskiarvoa, koska yksikin onnettomuus nostaa huomattavasti kyseisen vuoden onnettomuustiheyttä.

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nii-i, herää väkisinkin kysymys miksei heittoistuinta käytetty... Mutta toisaalta muistan yhden onnettomuuden (hawk/hornet?) jossa kone joutui jostain syystä syöksykierteeseen ja ohjaaja käytti heittoistuinta konee ollessa selällään ja lensi suoraan maahan ja pääsi hengestään :P

Ööh... oisko tämä: 7.4.1998 Tuusniemi. Kone syöksyi maahan torjuntaharjoituksessa. Ohjaaja menehtyi.

Selkälennosta hypättiin Pirkkalassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä että julkaisivat nimen aikaisessa, olin jo kännykkää näpyttämässä.

 

Hyvin harmillinen tapaus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä että julkaisivat nimen aikaisessa, olin jo kännykkää näpyttämässä.

Tälläisissä ikävissä tapauksessa nimi julkaistaan heti kun on saatu tieto uhrin omaisille.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin no sehän on tietysti tuntimääränä vähän, kun vertaa siviili ilmailun tiimoihin. Mutta, jos huomioi, että perus reittilennoilla siviilissä ohjaaja on itse kiinni, ehkä noi 10 minuuttia(ja sekin jos jaetaan 2:lle henkilölle) niin onhan tolla jannulla ollut kokemusta ja koneenkäsittelytaitoa enemmän kuin perus 5000h:n miehellä...Toimimman luonne ja vaativuus on kuitenkin ihan eri luokkaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, tuohon et onko kokemusta vai ei. Itse opin lennon salat juuri kyseisen pilotin kanssa. Kaarrot, suoran lennon, suoran vaakalennnon, jne. Todella pätevä kaveri, osasi asiansa.

 

Opettajaansa kaivaten. :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ottamatta kantaa kokemuksen määrään luulen, että Nelosen (kuten myös Ylen TV-uutisten) toimittaja on hieman itse muokannut ilmavoimien käyttämää termiä "koulutettu Hawk-ohjaaja".

 

Hesarin nettisivu http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/artikkeli/1076153804239 puolestaan väittää: "Kone ylittää äänen nopeuden." Ilmavoimien sivulla http://www.ilmavoimat.fi/index.php?id=29 asia on ilmaistu paljon täsmällisemmin: "Hawkin suurin nopeus on yli 1000 km/h ja kone voi ylittää äänen nopeuden syöksyssä."

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yliluutnantti Heleniuksen perheelle suuri osanottoni. Itse tunsin henkilökohtaisesti Mikon RUK:n ajalta Haminasta. Mikon kanssa vietimme aikaa paljon Ilmatorjuntapatterilla Arcturus 212-kurssilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osanottoni surussa perheelle ja läheisille. Parhaat lähtevät aina ensimmäisinä.

 

Vesa Toropainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Syvin osanottoni perheelle ja muille läheisille.

 

Mielessäni viipyy pari kysymystä: miksei mitään radioviestiä häiriöista koneessa ja miksei heittoistuinta käytetty?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimat tiedottaa, että maastotutkimusten Siikaisissa arvioidaan kestävän noin viikon. Tärkeänä osana maaston haravointia on lennon aikaisen videokuvan ja radioliikenteen tallentaneen videotallentimen etsintä. Onnettomuuden syy ei ole vielä selvinnyt. Putoamisjälkien ja alastulossa leikkautuneiden puiden perusteella koneen arvioidaan iskeytyneen maahan loivasti kallistuneena noin kolmenkymmenen asteen kulmassa. Tutkintaa koskeva tiedotustilaisuus on suunniteltu järjestettäväksi noin viikon päästä.

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään