Tero Tuominen

Kohtalokas Hawk-onnettomuus Siikaisissa

59 viestiä aiheessa

Tää on sit vaan mun omaa ajatusta! Se mitä tapahtui oli todella surullista monelle, mutta riskit on aina olemassa. En ota kantaa tapahtumaan enkä vastuisiin. Lisäksi on turha huokailla, että kahvasta vedettiin 0,15s ennen törmäystä eikä aiemmin. Tapahtui mikä tapahtui. Huonoa asiassa on se, että menetettiin lentäjä ja taas koulutusohjeita kiristetään ja turvamarginaalia kasvatetaan.. Toivottavasti alarajoja ja suunnistusten minimilentokorkeuksia ei tämän vuoksi nosteta, sillä joskus on pakko oppia lentämään matalallakin! TIEDÄN että ei ole kultturia kouluttaa alittamaan tehtävän minimejä, tällä viittaan kirjoitukseen ilmavoimien kulttuurista. Se mihin haluan ottaa kantaa on tutkijalautakunnan toiminta! Kysymys kuuluukin: Milloin tutkinnassa on alettu käyttää galluppia apuna? Tutkinnassa pitää löytää syy ei syyllistä, eikä ainakaan moralisoida muita alarajojen rikkomisesta. Kun tutkinta on valmis toivottavasti siitä voidaan ottaa oppia... Näin menetellen ei vaaranneta kallista lentokalustoa, ei toisten, eikä omaa elämää, jotka kuuluvat isänmaalle!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Melkoisia hulttioita. >:(

Täällä on tuskin kovin moni joka voi sanoa ketään ammatikseen oikeaa lentokonetta lentävää hulttioksi. Minimien alitusta ja määräysten rikkomista tapahtuu aika ajoittain myös ilman että siihen oltaisiin mitenkään tietoisesti pyritty. Noissa nopeuksissa ja korkeuksissa huonoon keliin lentäminen/minimi korkeuksien alittaminen saattaa tapahtua sellaisella vauhdilla ja sellaisessa tilanteessa joka on vaatinut lentäjän keskittymistä johonkin muuhun tehtävään tai yksinkertaisesti on ollut syystä tai toisesta PAKKO lentää minimien alle välttääkseen vielä vaarallisemman tilanteen. Tuskin siihin kyselyyn vastanneet tarkoittivat:"Rikon aika-ajoittain TIETOISESTI tehtävän annossa annettuja minimeitä koka minua ei vain kiinnosta". Tämä siitä huolimatta että oli tämän viimeisen onnettomuuden syy mikä hyvänsä.

Aina voidaan jahkailla ja jeesustella ja voivotella että "miksi se ei tehyt sitä, miksi ei tätä, miksi ei vetänyt ylös/alas/pilveen/kääntynyt takaisin" ja syy oli siinä ja siinä jne, mutta se on todella helppoa täältä kotitietokoneen äärestä mukavasta tuolista kun ei itse ole siinä tilanteessa jossa se kriittinen päätös on tehtävä sekunnin sadasosassa siinä ja silloin. Toivoisin pientä kohtuutta tähän keskusteluun. Sitä ajatuksen virtaa voi hieman karsia. (koskee myös minua :-[ )

-Jari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se mihin haluan ottaa kantaa on tutkijalautakunnan toiminta! Kysymys kuuluukin: Milloin tutkinnassa on alettu käyttää galluppia apuna? Tutkinnassa pitää löytää syy ei syyllistä, eikä ainakaan moralisoida muita alarajojen rikkomisesta. Kun tutkinta on valmis toivottavasti siitä voidaan ottaa oppia...

Tutkintahan on valmis.

Tutkijalautakunnan toiminnasta sanoisin juuri päinvastaista.

Eikös juuri nyt lautakunta ole tehnyt työnsä hyvin. On löydetty eräs onnettomuuteen johtanut syy, tai löydetty tulevien läheltäpititapausten syy. Tälläkertaa se oli juuri tuo yleinen minimirajojen alitus. Se on ehkä sitten moraalista, tai vahingoista johtuvaa, tiedä tuota.

Nyt koulutusohjeita tarkennetaan ja taas paukutetaan pesäpallomailalla lentäjille minimien tärkeyttä ja eräs syy on poistettu (ainakin hetkeksi)

Kyllä kaikki Gallupit ja keskustelut tuovat lisää turvallisuutta, varsinkin kun se kirjoitetaan näkyville. Eräänlaista kuppilatiimaahan sekin on.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Turmasta tulee 1.9.2014 kuluneeksi 10 vuotta. Olen alkukeväästä saakka ottanut yhteyksiä Ilmavoimien Kiltaliittoon, Lentosotakoulun Kiltaan, Lentosotakouluun, Ilmavoimien Esikuntaan ja Satakunnan Lennostoon koska turmapaikan maanomistaja haluaisi jonkinlaisen muistolaatan paikalle. Vastauksia ei juuri ole tullut, ainoastaan kuittauksia sähköpostien perillemenosta.

Viime vaiheessa olen ainoastaan pyytänyt yhteystietoa menehtyneen ohjaajan (yliluutnantti Mikko Helenius) omaisiin kysyäkseni lupaa hänen henkilötietojensa laittamiseen mahdollisesti itse (kyläyhdistys) hankkimaamme laattaan.

Turmapaikka ja sille spontaanisti syntynyt muistokivi ovat aivan tien varressa.

Kuvia (http://personal.inet.fi/koti/jouko_luoma/hawk_turma.htm) paikalta (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?x=226711&y=6862138&srs=EPSG:3067&text=Turmapaikka&scale=40000&action=link&mode=〈=fi) eristyksen loputtua.

Voisikohan joku auttaa yhteyden saamisessa ohjaajan omaisiin tai haluamamme luvan saamisessa? Mahdollinen vastaus yksityisviestillä.

Kylätoimikunta järjestää 30.-31.8. Perinnepäivän jonka yhteydessä voitaisiin mahdollisesti kokoontua turmapaikalle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tarvitaanko nimen kirjoittamiseen kiveen omaisten lupa? Varmasti useampi ihminen tietää nyt internetin, vs. muistokivi, välityksellä, että menehtynyt ohjaaja oli yliluutnantti Mikko Helenius. Kohteliasta tietysti on informoida omaisia, kaunis ajatus kylätoimikunnalta  :thmbup:.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tarvitaanko nimen kirjoittamiseen kiveen omaisten lupa?

Onhan se eettisesti ehdottomasti oikein kysyä omaisten lupa muistolaatalle ja tuskinpa he tuota epäisivätkään!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onhan se eettisesti ehdottomasti oikein kysyä omaisten lupa muistolaatalle ja tuskinpa he tuota epäisivätkään!

Ehdottomasti! ja nimihän julkaistii jo pian turman jälkeen, joten olet luultavasti oikeassa epuun suhteen? Aikaikkuna kuitenkin on tiukka, eli max. ensi maanantaihin, jos halutaan pitää päivämääristä kiinni. Minä julkaisisin muistolaatan kylätoimikunnan aikataulun mukaisesti, kyllä sitä voi tarvittaessa muokata myöhemmin eetisten sääntöjen mukaiseksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään