Kalle Ahtola

Finnair vuokraa kaksi Embraeria Finncommille (OLI: Lentoyhtiöuutisia - Finnair)

150 viestiä aiheessa

 

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2009/09/948594

Helsingin Sanomien mukaan ensimmäisessä vaiheessa yhtiön kaksi pienintä Embraer-konetta siirretään...

 

Mitkäs kaksi niistä on ne kaksi pienintä? Onko toiset E170 koneet pienempiä kuin toiset  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair vuokraa kaksi Embraeria Finncommille

 

Tätä onkin jo odotettu. Kyllä Hienosen ulostulo asiassa keväällä oli sen verran selvä, että siirto oli vain ajan kysymys. Mutta mitä tekee lentäjät? Ei ole sopimusta, ja firma alkaa vähitellen tehdä niin kuin huvittaa...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan simppeli juttu  ;) Lentäjät menevät lakkoon, koska yhtiö rikkoo työsopimusta (vaikka sellaista ei olekaan) ja firma menee polvilleen kahdessa viikossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan simppeli juttu  ;) Lentäjät menevät lakkoon, koska yhtiö rikkoo työsopimusta (vaikka sellaista ei olekaan) ja firma menee polvilleen kahdessa viikossa.

 

Miten rikkoa olematonta sopimusta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan simppeli juttu  ;) Lentäjät menevät lakkoon, koska yhtiö rikkoo työsopimusta (vaikka sellaista ei olekaan) ja firma menee polvilleen kahdessa viikossa.

 

Kaiken tämän mediamylläkän jälkeen lakkoon meno olisi kuin ampuisi itseään jalkaan. Mutta odotellaan nyt ensin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis tilannehan on ollut se, että kun ei ole ollut voimassaolevaa työehtosopimusta, niin noudatetaan vanhan sopimuksen ehtoja. Jos ei Finnair nyt noudata vanhaa sopimusta, niin ei lentäjienkään tarvitse noudattaa. Toisinsanoen, pattitilanne ei ole muuttunut mihinkään suuntaan. Finnairin irtiottoa seuraa ihan varmasti vastapuolen irtiotto.

 

Elämme mielenkiintoisia aikoja, vai mitenkäs se menikään..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka henk. koht. pidän hyvänä asiana tuota pikku-emppujen vuokrausta Finncommille, en ymmärrä yhtä asiaa... Jos liitto ei pääse sopuun työnantajapuolen kanssa, saako työnantajapuoli porsastella niin kuin haluaa vedoten siihen "Kun ei ole voimassaolevaa TES:iä niin ei me rikota mitään lakia/sopimusta". Vai onko lentäjien TES:iin jätetty porsaanreikä?

 

Mikäli muistan oikein oman alani TES:stä siellä oli pykälä jossa sanottiin, että tämä kyseinen TES on lainvoimainen niin pitkään kunnes uusi sovitaan, juurikin estääkseen tämmöstä työnantajanpuolen keplottelua.

 

Toivottavasti toi homma kääntyis parhaiten päin, pikku-emput vuokralle, lentäjiä ulos vaikka eläkejärjestelyin yms, vastuullisempaa yrityksen puolelta se on vanha velaton lentäjä potkia ulos kun nuori velallinen juuri lapsen saanut, ja muutenkin kuluja karsittua, kyllä mä mielellään kattelen noita sinivalkosia jatkossakin... Toisaalta en mä mikään talousnero ole, saatika yritysjohtaja, joten nämä on mun henkilökohtaisia mielipiteitä ja näistä ei kannata sen vakavammin välittää ;)

 

PS. Semisti meni off-topiciksi, anteeksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kukahan niitä Emppuja lentää Finncom:lla? Emppu-kippareita on vain Finnairilla (Suomessa).

 

Heitetään lonkalta arvaus että E145 kipparit käy hakemassa tyypit. Eihän niillä mihinkään enään pahemmin lennellä ja taitaa liisaritkin loppua. (saa korjata)

 

Edit: Mitenköhän tuo vaihto menee eli saako E145 kippari lentää E170:n kipparina pelkän tyyppikurssin jälkeen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kukahan niitä Emppuja lentää Finncom:lla? Emppu-kippareita on vain Finnairilla (Suomessa).

 

Jos Finnair vähentää Embraer-koneita, on firmalla liikaa Embraer-lentäjiä. Veikkaan, että taustalla on joku juoni saada myös ylimääräiset emppu-lentäjät FinnCommille, FinnCommin palkkatasolla...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edit: Mitenköhän tuo vaihto menee eli saako E145 kippari lentää E170:n kipparina pelkän tyyppikurssin jälkeen?

 

Tyyppikurssin lisäksi pitää lentää X määrä reittikoulutuslentoja kouluttajakapteenin kanssa ja siihen päälle vielä hyväksytysti suoritettu reittitarkastuslento.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Liikennelentäjäliiton puheenjohtaja Kristian Rintala kertoi juuri YLEn Aamu-TV:n puhelinhaastattelussa, että neuvottelut on aloitettu sekä Embraer-liikenteestä että uudesta työehtosopimuksesta eikä niitä käydä median välityksellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kukahan niitä Emppuja lentää Finncom:lla? Emppu-kippareita on vain Finnairilla (Suomessa).

 

Joku harmaapartainen 55-v voisi lähteä Finnairista eläkkeelle (=F maksaa ~50% nykypalkasta eläkesäätiön kautta) ja mennä Finncommille lentään Emppua. FC maksais varmaan ~70% nykypalkasta - henkilökohtaisesti aika hyvä diili ja H olisi tyytyväinen, kun olisi saatu siivottua yksi eläkkeelle ja FC lentää halvalla. Kuka säästää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka henk. koht. pidän hyvänä asiana tuota pikku-emppujen vuokrausta Finncommille, en ymmärrä yhtä asiaa... Jos liitto ei pääse sopuun työnantajapuolen kanssa, saako työnantajapuoli porsastella niin kuin haluaa vedoten siihen "Kun ei ole voimassaolevaa TES:iä niin ei me rikota mitään lakia/sopimusta". Vai onko lentäjien TES:iin jätetty porsaanreikä?

 

Aika kaukaa haettu vertaus puhua porsastelusta, jos Finnair päättää luopua koneista, jotka tuottaa koko ajan tappiota. Pikemminkin ollaan menossa kohti normaalia tilannetta, jossa työntekijät työskentelevät niillä työkaluilla, joita työnantaja heille osoittaa. Finnairn lentäjien TES on ollut tässä suhteessa käsittämätön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Finnair vähentää Embraer-koneita, on firmalla liikaa Embraer-lentäjiä. Veikkaan, että taustalla on joku juoni saada myös ylimääräiset emppu-lentäjät FinnCommille, FinnCommin palkkatasolla...

Juha

 

Se on taas eri asia kuinka moni loppujen lopuksi lähtee tai voidaan pistää lähtemään. Käsittääkseni esim. virkaikärankingissä on Emppu ja Bussikuskeja sekaisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

jos Finnair päättää luopua koneista, jotka tuottaa koko ajan tappiota.

 

 

Nyt on juttu tosiaan niin, että ainoa tapa, millä Finnair voi luopua koneista toiselle yhtiölle puhtain paperein, on myydä ne Finncommille. Kaikki muu venkoilu lyö sopimusyhteiskunnan periaatteita kasvoille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on juttu tosiaan niin, että ainoa tapa, millä Finnair voi luopua koneista toiselle yhtiölle puhtain paperein, on myydä ne Finncommille. Kaikki muu venkoilu lyö sopimusyhteiskunnan periaatteita kasvoille.

 

Ei myynti ole ainoa vaihtoehto, osa koneista on liisattu. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa sosialimi ei vielä ole niin pitkällä, että yriyksen omistamista tuotantovälineistä ja niiden käytöstä päättäisi joku muu kun kyseinen yritys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa sosialimi ei vielä ole niin pitkällä, että yriyksen omistamista tuotantovälineistä ja niiden käytöstä päättäisi joku muu kun kyseinen yritys.

 

Oletko ehkä lukenut, mitä työehtosopimuksessa on tähän mennessä sanottu juurikin tuosta asiasta?  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään