Kalle Ahtola

Finnair vuokraa kaksi Embraeria Finncommille (OLI: Lentoyhtiöuutisia - Finnair)

150 viestiä aiheessa

Aika kaukaa haettu vertaus puhua porsastelusta, jos Finnair päättää luopua koneista, jotka tuottaa koko ajan tappiota. Pikemminkin ollaan menossa kohti normaalia tilannetta, jossa työntekijät työskentelevät niillä työkaluilla, joita työnantaja heille osoittaa. Finnairn lentäjien TES on ollut tässä suhteessa käsittämätön.

 

En puhunutkaan nyt pelkästään finskin tilanteesta, esim. edellisessä työpaikassani voi puhua jo porsastelusta ja liitto heille antoikin varoituksia. Lähinnä mietin voiko yleisesti mennä tuolla mentaliteetilla että "nyt ei ole sopparia voimassa, niin me tehään niinkuin halutaan". Luulisi että ihan laissakin siitä olisi olemassa joku pykälä että työnantaja joutuu jotain sopimusta noudattamaan vaikka ei TES asiaa olisikaan sovittu. Muutenhan tuota voisi harrastaa hyvin helposti, ei saatu sopparia aikaseks, tehdään sit jotain sopparin "vastaista" kun ei ole sitä sopparia "olemassa". Siitä olen täysin samaa mieltä, että ei työntekijäpuoli missään muuallakaan päätä mihin firman vehkeitä käytetään, niin miksi sitten finnairilla... Mutta kuten jo aikaisemmassa postissa sanoin menee ehkä hieman off-topiciksi tämä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En puhunutkaan nyt pelkästään finskin tilanteesta, esim. edellisessä työpaikassani voi puhua jo porsastelusta ja liitto heille antoikin varoituksia.

 

Työelämässä liitto ei anna varoituksia työnantajille vaan työnantaja työntekijöille tietyissä tilanteissa. Neuvotteluja tässä tarkoitettaneen?

 

Mikäli muistan oikein oman alani TES:stä siellä oli pykälä jossa sanottiin, että tämä kyseinen TES on lainvoimainen niin pitkään kunnes uusi sovitaan, juurikin estääkseen tämmöstä työnantajanpuolen keplottelua.

 

TES pitää yleensä sisällään juurikin kyseisenlaisen kohdan. Mutta kaikissa TES:ssa on myös kohta miten sopimus voidaan irtisanoa sopimuksen päättyessä, jos on esim. tarkoitus tehdä uusi TES jonkun toisen osapuolen kanssa. Yleinen lienee, että 3 kk ennen TES:n voimassaolon päättymistä kumpi tahansa osapuoli voi kirjallisesti ilmoittaa toiselle, että ei aio jatkaa TES:n voimassaoloa sopimuksen päättymisen jälkeen. Tällöin sopimus todellakin päättyy ja kumpikin osapuoli on vapaa toimimaan normaalisti peruslainsäädännön (työsopimuslaki yms) mukaisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Työelämässä liitto ei anna varoituksia työnantajille vaan työnantaja työntekijöille tietyissä tilanteissa. Neuvotteluja tässä tarkoitettaneen?

 

Sopimus oli voimassa ja sitä rikottiin, työnantajapuoli haki poikkeusluvan ja rikkoi vielä sitäkin, liiton edustaja puhui meille juurikin työnantajaan kohdistuvista sanktioista jos sopimusta ei noudateta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menkääs nyt siellä Finnarissa lakkoon, ottakaa oikein kunnolla tällä kertaa...vähintään 6 kk tai vuosi samaan rahaan. Päästään eroon liiton miesten itkuista ja samalla koko Finnairista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienosen Jukalle pitää alkaa jo järjestää jotain suurristiä tai muuta tunnustusta. Jukka alkaa saada otetta näistä Finnairin liikennelentäjistä ja heidän kohtuuttomista vaatimuksistaan.

Kaiken sopeutumattomuuden ja suoranaisen itsekkyyden lisäksi oli melkoinen kämmi siltä edelliseltä liiton puheenjohtajalta tämä sopimuksettomaan tilaan liittonsa ajaminen.

Toivotaan että tämä uusi pj hoitaa homman edes jotenkin säädyllisesti.

Tänään televisiossa nähdyn perusteella meillä on taas toivoa; kaveri vaikutti ihan täyspäiseltä :thmbup:

 

Olen viime aikoina joutunut lentämään joitain kertoja Japaniin ja saanut istua siellä paremmilla istuimilla (jotka ovat nukkumisen suhteen yllättävän huonot näissä A332:ssa). Samalla olen joutunut seuraamaan niiden kolmen keskimäärin lähes 200 000 euroa vuodessa ansaitsevan ohjaajan vessareissuja. Tapaavat olla sellaisia ruoka-aikoina kotona olleiden näköisiä pulskeita jalluja. Järkyttää suomalaisena ja Finnairille hyvää haluavana, että siellä ohjaamossa luuhaa kapteeni ja kaksi perämiestä kerrallaan.

 

Busineksen palvelu on ollut kesän jälkeen yllättävän hyvää omien kokemuksieni mukaan. Sisäfile saisi kuitenkin olla paremmin valmistettua. Kahdella eri kerralla on ollut sama vika, file on paistettu aivan liian kypsäksi ja sitten vielä koneessa lämmitetty. Sen jälkeen fileessä ei ole enää makua nimeksikään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Järkyttää suomalaisena ja Finnairille hyvää haluavana, että siellä ohjaamossa luuhaa kapteeni ja kaksi perämiestä kerrallaan.

 

Varmaan järkyttyisit enemmän jos tietäisit, että kaukolentojen miehitys Finnairilla ei poikkea muista yhtiöistä tai on jopa pienempi.  ;)

 

Kuten ei muuten myös se pilottien palkkauskaan, jos vertailukohtana on muut "länsimaalaiset" yhtiöt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kuten ei muuten myös se pilottien palkkauskaan, jos vertailukohtana on muut "länsimaalaiset" yhtiöt.

 

Tää on nyt offtopic mutta miten muut yhtiön työntekijät, saavatko hekin samanlaista palkkaa kuin muiden "länsimaisten" yhtiöiden duunarit?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tää on nyt offtopic mutta miten muut yhtiön työntekijät, saavatko hekin samanlaista palkkaa kuin muiden "länsimaisten" yhtiöiden duunarit?

 

Oishan se kiva verrata, jos vaan tietäis mitä ne muut jurooppalaiset maksaa. ;)

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oishan se kiva verrata, jos vaan tietäis mitä ne muut jurooppalaiset maksaa. ;)

 

-m

 

 

No jos vähänkään menee kuten normi insinööreillä/DI:llä niin suomalaiset ottaa takkiin reilu 30% verrattuna saksalaisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tuohon aiempaan vielä, tarkoitus oli lähinnä sanoa että tuo palkkataso ei ole ainakaan korkeampi kuin muilla "perinteisillä" firmoilla (Länsi-)Euroopassa, vaikka kovasti päinvastoin annetaan rivien välistä ymmärtää uutisoinnissa. Mutta käsittääkseni Suomessa ei lentoalallakaan ylletä samoihin ansioihin kuin esim. muissa Pohjoismaissa edes ...

 

 

(ja tuo 200ke keskipalkka on edelleen huuhaata)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

(ja tuo 200ke keskipalkka on edelleen huuhaata)

 

No onko se 198 k€ ? Vai estääkö lehmä ojassa kertomasta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No valitettavasti en tiedä pennilleen, koska en ole ko. yhtiön palkanlaskennassa töissä... Mutta sen verran taustatietoa olen saanut, että voisin sanoa tuon luvun olevan paikkaansapitämätön tai saatu aikaan jotenkin "laskennallisesti" lukuja ja summia sopivasti tulkitsemalla. Mutta ei tästä enempää minun osalta.

 

 

ps. turha provota.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No valitettavasti en tiedä pennilleen, koska en ole ko. yhtiön palkanlaskennassa töissä... Mutta sen verran taustatietoa olen saanut, että voisin sanoa tuon luvun olevan paikkaansapitämätön tai saatu aikaan jotenkin "laskennallisesti" lukuja ja summia sopivasti tulkitsemalla. Mutta ei tästä enempää minun osalta.

 

 

ps. turha provota.

 

Ilmeisesti se on jossain 100 - 200 välissä, riippuen siitä kuka mitenkäkin haluaa "laskennallisesti" jotain osoittaa.

 

Täytyypä uteliasuuttani tutkia muutaman kaverin verotustiedot tarkastaa, siitä saa hyvän pohjan.

 

Tosin tässä tämä asia käy nuoria vastaan, heillähän ei vielä ole alla se iso liksa ja he eivät tule koskaan selvitymään eläkeputkeen, kuten nämä vanhemman pään pilotit. Jokainen optimoi omalla kohdallaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuh,

 

Itse toimin vielä viime vuonna Finnairissa ns. "vaativissa asiantuntijatehtävissä" ylempänä toimihenkilönä. Kun tuli hankittua 31-vuoden aikana jonkin verran kansainvälistä netwörkkiä, voin sanoa etta vastaavissa tehtävissä palkkani verrattuna suurin euroopalaisin yhtiöihin jäi 1000 - 2000 ekee kuussa heidän palkkatasonsa alle. Tosin en olisi ikinä vaihtanut hommia koska täällä Suomessa on etuna löysä verotus ja ihanteellinen ilmasto.  ;D

 

Nimim. Kaikki on suhteellista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tajua sitä, että miksi keskustelu jokaisessa lähiajan ajankohtaisessa Finnair -ketjussa kääntyy lentäjien palkkaan, sen suuruuteen tai sen pienuuteen?

Ammattimiehille ja ammattinaisille maksetaan asiaan kuuluva, joskus jopa kilpailukykyinen korvaus ja sillä sipuli. Näin se menee muissakin hommissa.

 

Jos olen mitään mistään ymmärtänyt niin työnantajapuoli on kommentoinut sitä, että suurella liksalla on tehtävä paljon ja enemmän töitä mitä nyt tehdään ja lentäjien työsopimuksen kulmakivet ovat työajat sekä yhtiön kaluston käyttö eikä palkkojen suuruus? Vai?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos olen mitään mistään ymmärtänyt niin työnantajapuoli on kommentoinut sitä, että suurella liksalla on tehtävä paljon ja enemmän töitä mitä nyt tehdään ja lentäjien työsopimuksen kulmakivet ovat työajat sekä yhtiön kaluston käyttö eikä palkkojen suuruus? Vai?

 

Lähinnä kai kyse on työn ulkoistamisesta. Koska töitä ei viranomaismääräysten puitteissa juuri enempää mahdu, kuten tuolla eräässä toisessa ketjussa aikanaan ynnäsivät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jukka alkaa saada otetta näistä Finnairin liikennelentäjistä ja heidän kohtuuttomista vaatimuksistaan.

 

 

Hienonen luulee nyt olevansa haavoittumaton, kun on jo eronnut, ja yrittää epätoivoisia temppuja, joiden pitävyyden tahtoisin nähdä oikeussalissa. Juttuhan on kuitenkin niin, että lentäjillä on tukeva puristusote Hienosen palleista eikä tarvitse kuin pikkaisen lisätä puristusta sopivalla työtaistelutoimenpiteellä, niin Hienonen kiljuu armoa.

 

Muuten olen sitä mieltä, että Karthago - anteeksi Hienonen- on heti heitettävä pihalle ja tilalle otettava uusi mies, jolla on järkeä päässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

täällä palstalla on nyt monenlaista ja kovin erilaista tietoa tarjolla. Ilmeisesti hyvinkin tarkoitushakuisesti. Toisilla intressit ovat lähempänä Finnairin lentäjiä kuin toisilla.

Itse olen Finnairin pitkäaikainen asiakas ja haluaisin olla sitä vielä tulevaisuudessakin. Siksi koen olevani suht puolueeton tässä asiassa.

 

Joitain tosiasioita alla:

 

- Finnairin henkilöstön kulurakenne on hyvion erilainen kuin keskimäärin eurooppalaisissa saman kategorian lentoyhtiöissä. Kyse on siis pienistä verkkolentoyhtiöistä. Finnairilla lentäjien palkkojen suuruus "piikittää" vertailussa.

- Finnairilla lentäjien keskipalkka on yli 140 000 euroa vuodessa. Tämä on siis keskipalkka, jossa ovat mukana kaikkien yhtiön lentäjien palkat.

- Finnairin lentäjät ovat osanneet ajaa etujaan merkittävästi paremmin kuin keskimäärin yhtiön eurooppalaisessa verrokkiryhmässä. Esim. hotellien koenukkumiset ja valitut hotellit ja kolmen pilotin säännöt eivät todellakaan ole arkipäivää kilpailijoilla.

- Finnairin lentäjien vallitsevat työaikasäännöt ovat mahdollisesti Euroopan kilpailukykyisimmät, työntekijän kannalta. Tämä luonnollisesti korostuu siellä palkkahaitarin yläpäässä, jossa se lähes 200 000 euron tili tehdään alle 4 viikkotyöpäivän tahdilla.

 

Yllä oleva osoittaa, että edunvalvonta on onnistunut Finnairissa. Sinänsä siitä voi olla tyytyväinen. Jopa kateellinen, näin suomalaisittain.

Pitää kuitenkin muistaa, että ala ei ole enää sama kuin mitä se oli vielä 90-luvun alussa. Tilanne on suurin piirtein sama kuin mitä se oli niille kotimaisille yhtiöille, jotka vielä 80-luvulla tekivät suurimman osan tuotteistaan Neuvostoliiton bilateraalimarkkinoille. Kun markkina sitten avautui, olikin aika laittaa lappu luukulle.

 

Kuten sanottua, juuri nyt näyttää siltä, että ollaan ainakin tilapäisesti menossa oikeaan suuntaan :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tajua sitä, että miksi keskustelu jokaisessa lähiajan ajankohtaisessa Finnair -ketjussa kääntyy lentäjien palkkaan, sen suuruuteen tai sen pienuuteen?

 

Ehkä siksi, että eronneen johtaja Hienosen blogijohtaminen on tuottanut toivotun tuloksen?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

täällä palstalla on nyt monenlaista ja kovin erilaista tietoa tarjolla. Ilmeisesti hyvinkin tarkoitushakuisesti. Toisilla intressit ovat lähempänä Finnairin lentäjiä kuin toisilla.

Itse olen Finnairin pitkäaikainen asiakas ja haluaisin olla sitä vielä tulevaisuudessakin. Siksi koen olevani suht puolueeton tässä asiassa.

 

Joitain tosiasioita alla:

 

- Finnairin henkilöstön kulurakenne on hyvion erilainen kuin keskimäärin eurooppalaisissa saman kategorian lentoyhtiöissä. Kyse on siis pienistä verkkolentoyhtiöistä. Finnairilla lentäjien palkkojen suuruus "piikittää" vertailussa.

- Finnairilla lentäjien keskipalkka on yli 140 000 euroa vuodessa. Tämä on siis keskipalkka, jossa ovat mukana kaikkien yhtiön lentäjien palkat.

- Finnairin lentäjät ovat osanneet ajaa etujaan merkittävästi paremmin kuin keskimäärin yhtiön eurooppalaisessa verrokkiryhmässä. Esim. hotellien koenukkumiset ja valitut hotellit ja kolmen pilotin säännöt eivät todellakaan ole arkipäivää kilpailijoilla.

- Finnairin lentäjien vallitsevat työaikasäännöt ovat mahdollisesti Euroopan kilpailukykyisimmät, työntekijän kannalta. Tämä luonnollisesti korostuu siellä palkkahaitarin yläpäässä, jossa se lähes 200 000 euron tili tehdään alle 4 viikkotyöpäivän tahdilla.

 

Yllä oleva osoittaa, että edunvalvonta on onnistunut Finnairissa. Sinänsä siitä voi olla tyytyväinen. Jopa kateellinen, näin suomalaisittain.

Pitää kuitenkin muistaa, että ala ei ole enää sama kuin mitä se oli vielä 90-luvun alussa. Tilanne on suurin piirtein sama kuin mitä se oli niille kotimaisille yhtiöille, jotka vielä 80-luvulla tekivät suurimman osan tuotteistaan Neuvostoliiton bilateraalimarkkinoille. Kun markkina sitten avautui, olikin aika laittaa lappu luukulle.

 

Kuten sanottua, juuri nyt näyttää siltä, että ollaan ainakin tilapäisesti menossa oikeaan suuntaan :thmbup:

Joillakin yhtiöillä on jopa neljä lentäjää pitkillä lennoilla: http://www.cathaypacific.com/cpa/en_INTL/whatonboard/ourfleet/b_747_400 Crew

Flight Deck   4 (long haul),

http://www.newsday.com/news/doctor-continental-pilot-apparently-had-heart-attack-1.1262465 In addition to the first officer, the flight had a relief pilot on board because of its length.

http://en.wikipedia.org/wiki/Air_France_Flight_447 There were three pilots: 58-year-old flight captain Marc Dubois joined Air France in 1988, had approximately 11,000 flight hours including 1,700 hours on the Airbus A330; the two co-pilots, 37-year-old David Robert and 32-year-old Pierre-Cedric Bonin, had over 9,000 flight hours between them.

 

Lentäjien JAR-OPS:in sallima maksimlentoaika on 900h/vuodessa, joista maksimissaan 100h/kkukaudessa. Kaukolentojen lentäjälle tulee noin 18h per reissu joten neljäreissua kuukaudessa menee aika lähelle 900h. Useimmat lentoyhtiöt tekevät sopimukset tiettyihin hotelleihin, saaden alennusta ja "koenukkumiset" on työntekijöiden tapa varmistaa, että hotelli täyttää laissa lukevat määräykset lepopaikkaan. Ja oikeasti luulet, että tuo 20 000€ palkka on mahdollista saavuttaa ilman kouluttajana toimimista? Mutta, http://www.belfasttelegraph.co.uk/business/business-news/aer-lingus-pilot-perks-hit-pound175m-14476568.html Each of the 66 pilots gets an average of just under £264,000

 

Että kerroppa lisää noita "faktoja"!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joillakin yhtiöillä on jopa neljä lentäjää pitkillä lennoilla:

 

Mitä hyötyä tällaisesta vertailusta on, kun totuus on se, että tällä hetkellä turpiin tulee ja jotain tarttis tehrä? Suomi on Suomi ja Finnair on Finnair. Sen toimintaedellytykset esimerkiksi väestöpohjan vuoksi ovat erilaiset kuin joidenkin muiden yhtiöiden. Mallia ei voi hakea suoraan muualta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään