Kalle Ahtola

Finnair vuokraa kaksi Embraeria Finncommille (OLI: Lentoyhtiöuutisia - Finnair)

150 viestiä aiheessa

Itse olenFinnairin pitkäaikainen asiakas ja haluaisin olla sitä vielä tulevaisuudessakin. Siksi koen olevani suht puolueeton tässä asiassa.

 

Ööh tuota noin niin  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienonen luulee nyt olevansa haavoittumaton, kun on jo eronnut, ja yrittää epätoivoisia temppuja, joiden pitävyyden tahtoisin nähdä oikeussalissa. Juttuhan on kuitenkin niin, että lentäjillä on tukeva puristusote Hienosen palleista eikä tarvitse kuin pikkaisen lisätä puristusta sopivalla työtaistelutoimenpiteellä, niin Hienonen kiljuu armoa.

 

Muuten olen sitä mieltä, että Karthago - anteeksi Hienonen- on heti heitettävä pihalle ja tilalle otettava uusi mies, jolla on järkeä päässä.

 

 

Vähän perusteluja koville kommenteille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heitetään lonkalta arvaus että E145 kipparit käy hakemassa tyypit. Eihän niillä mihinkään enään pahemmin lennellä ja taitaa liisaritkin loppua. (saa korjata)

 

Liisarit loppuu juu..

 

Tämähän tarkoittanee sitä, että mm. Stuguun pääsee taas paussin jälkeen. Hope!!

 

 

-jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä hyötyä tällaisesta vertailusta on, kun totuus on se, että tällä hetkellä turpiin tulee ja jotain tarttis tehrä? Suomi on Suomi ja Finnair on Finnair. Sen toimintaedellytykset esimerkiksi väestöpohjan vuoksi ovat erilaiset kuin joidenkin muiden yhtiöiden. Mallia ei voi hakea suoraan muualta.

En hakenut mallia, todistin vain alkuperäisen väitteet

ja kolmen pilotin säännöt eivät todellakaan ole arkipäivää kilpailijoilla.

paikkaansa pitämättömäksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finskin alkuvuoden tappio 57 miljoonaa.

 

Sehän se tässä on ongelmana. Jos tuo jatkuu riittävän pitkään, niin omistajilta loppuu into rahoittaa moista toimintaa omasta pussistaan ja niin loppuu myös yhtiön tarina, ainakin  nykymuodossaan.

 

Koska myydystä tuotteesta, lentolipuista on vaikea saada parepia hintoja on pakko karsia kuluja. Polttoaineesta on vaikea säästää, samoin koneiden hinnoista (tai se ainakin on lyhytnäköistä, vrt. SAS), joten kolmas merkittävä kustannuskomponentti, lentäjien palkat ovat kohteena. Ei sillä etteikö noista kahdesta muustakin olisi yritetty tinkiä tai lippujen hintoja maksimoida. Kiusallisesti vielä tuo monopoliasema kotimaan lennoissakaan ei auta kassan paikkaamisessa kun turismi ja liikelennot ovat vähentyneet.

 

So simple.

 

Saas nähdä missä vaiheessa lentäjien rintama murtuu, onhan ero nuorella perämiehellä vs. kaukomatkojen arbuusikippari melkoisen iso. Niin odotettavissa olevissa työvuosissa kuin nykyisessä palkkatasossakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Samalla olen joutunut seuraamaan niiden kolmen keskimäärin lähes 200 000 euroa vuodessa ansaitsevan ohjaajan vessareissuja. Tapaavat olla sellaisia ruoka-aikoina kotona olleiden näköisiä pulskeita jalluja. Järkyttää suomalaisena ja Finnairille hyvää haluavana, että siellä ohjaamossa luuhaa kapteeni ja kaksi perämiestä kerrallaan.

 

Provona oikein hyvää tekstiä, mutta se siitä. Veikkaisin, että säännöllisen epäsäännöllisen vuoro- ja pääasiassa istumatyön vaikutus saattaa näkyä joidenkin olemuksessa enemmän kuin palkkataso. Pienemmälläkin palkalla saa mukavan masun, jos ei pääse liikkumaan kuin muutaman metrin matkan vessaan ja takaisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saas nähdä missä vaiheessa lentäjien rintama murtuu, onhan ero nuorella perämiehellä vs. kaukomatkojen arbuusikippari melkoisen iso. Niin odotettavissa olevissa työvuosissa kuin nykyisessä palkkatasossakin.

 

Tämä on tosiaan yksi mielenkiinnon kohde tässä Finnairin asiassa. Mediasta on viimeisten vuosien aikana saanut sen kuvan, että tähän saakka on menty hyvin pitkälle näiden seniorimipien kaverien ehdoilla. Niiden joiden vuosiliksa lähentelee 200 000 euroa.

Buorempi polvi saattaa arvottaa asioita hyvinkin paljon eri tavalla.

Liiton puheenjohtajan vaihtaminen saattaa liittyä tähän asiaan.

 

Tanelille lyhyesti: et sinä ole mitään perättömäksi todistanut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienonen luulee nyt olevansa haavoittumaton, kun on jo eronnut, ja yrittää epätoivoisia temppuja, joiden pitävyyden tahtoisin nähdä oikeussalissa. Juttuhan on kuitenkin niin, että lentäjillä on tukeva puristusote Hienosen palleista eikä tarvitse kuin pikkaisen lisätä puristusta sopivalla työtaistelutoimenpiteellä, niin Hienonen kiljuu armoa.

 

Miksi Hienosen pitäisi kiljua armoa?

Hänen työnsähän ovat kohta päätöksessä jokatapauksessa, nyt vasta kelpaakin pelata upporikasta tai rutiköyhää.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä nyt en asiasta tiedä paljon mitään, mutta ei se välttämättä olisi paha asia jos tulisi lisää reittejä FinnComille. Varsinkin jos saisi FC itsekin markkinoida näitä reittejä voisi hintoihinkin tulla muutoksia.

Ja olisi E170 ihan kiva FC:n väreissä nähdä. 

 

Mikko

 

Ei todellakaan, Finnair hoitaa paperilla liikenteen Turusta Helsinkiin ja päin vastoin. Lennot operoi FinnCom. Ongelma on vaa se, että lennot maksaa ihan vi***ti. n. alk 150 E! Haloo lensin kesällä Tukholma-Newark SASilla 329,00/meno-paluu! Finnairin hinnoittelu ihan perseestä. Ota joku muu kuin Finnair, valitettavasti!

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No onko se 198 k€ ? Vai estääkö lehmä ojassa kertomasta?

Hei,

 

Tilinpäätöksestä henkilöstökulut 541 MEUR (2008), josta jonkin lähteen mukan 26% lentäjien palkkoja. Lentäjiä n. 800 ja työnantajan maksamat kulut n. 50-65% palkasta.

 

Siitä kai voisi laskea ja päätyä johonkin tulokseen.

 

t. Ole

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota, ihan sivusta...

Jos Finnair olisi vuokrannut 2xE170 Finncommilta, olisiko vastaava poru???

Nyt en vaan käsitä markkinatalouden kiemuroita ilmeisesti riittävän tarkasti.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei todellakaan, Finnair hoitaa paperilla liikenteen Turusta Helsinkiin ja päin vastoin. Lennot operoi FinnCom. Ongelma on vaa se, että lennot maksaa ihan vi***ti. n. alk 150 E! Haloo lensin kesällä Tukholma-Newark SASilla 329,00/meno-paluu! Finnairin hinnoittelu ihan perseestä. Ota joku muu kuin Finnair, valitettavasti!

 

Mitä enemmän tätä jälkeenjääneisyyttä ja 70-luvun homeisuutta Finnairista paljastuu sitä enemmän alkaa ymmärtämään hinnoitteluakin.

 

Saattaisi jopa olla että ilman Hienosta tätä mätäpaisetta ei olisi koskaan alettu puhkomaan ainakaan julkisesti. Olisi eletty kun 80-luvun Suomessa eli hyssytelty ja hyssytelty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei todellakaan, Finnair hoitaa paperilla liikenteen Turusta Helsinkiin ja päin vastoin. Lennot operoi FinnCom. Ongelma on vaa se, että lennot maksaa ihan vi***ti. n. alk 150 E! Haloo lensin kesällä Tukholma-Newark SASilla 329,00/meno-paluu! Finnairin hinnoittelu ihan perseestä. Ota joku muu kuin Finnair, valitettavasti!

 

Tokihan Finnair, SAS ja muutkin hinnoittelevat lentonsa lähinnä markkinatilanteen mukaan. Jos SASilla olisi monopoli ARN-NYC yhteyksissä, olisivat hinnatkin vähän toiset. HEL-TKU välille ei paljon vaihtoehtoja ole, Riikan kautta voi toki koukata.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heinosen käyttäytyminen vaikuttaa kaunaiselta kostolta lentäjille, omasta epäonnistuneesta "blogijohtamisesta".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heinosen käyttäytyminen vaikuttaa kaunaiselta kostolta lentäjille, omasta epäonnistuneesta "blogijohtamisesta".

 

Mikä on se oikea tapa johtaa? Potila ja Suila roikkui henkilöstöryhmien talutusnuorassa ja tässä ollaan ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heinosen käyttäytyminen vaikuttaa kaunaiselta kostolta lentäjille, omasta epäonnistuneesta "blogijohtamisesta".

 

Voi tavaton miten typerä väite. Et taida yritysjohtamisesta tai liikemaailmasta tietää mitään jos et oikeasti tajua että tälläisiä päätöksiä ei tee Finnairin kokoisessa firmassa yksi mies yksin. Hienonen tekee työtään eli valvoo osakkeenomistajien etuja ja purkaa rakenteisiin kertynyttä hometta pois, nyt pakon edessä, kun edeltäjät ovat olleet ay-liikkeiden puudeleita.

Seuraaja joutuu vielä rankempiin talkoisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi tavaton miten typerä väite. Et taida yritysjohtamisesta tai liikemaailmasta tietää mitään jos et oikeasti tajua että tälläisiä päätöksiä ei tee Finnairin kokoisessa firmassa yksi mies yksin. Hienonen tekee työtään eli valvoo osakkeenomistajien etuja ja purkaa rakenteisiin kertynyttä hometta pois, nyt pakon edessä, kun edeltäjät ovat olleet ay-liikkeiden puudeleita.

Seuraaja joutuu vielä rankempiin talkoisiin.

 

Valitettavasti ymmärryksen lahjoja on kitsaasti jaeltu, tuonkin jos hahmottaisivat, tai olisivat tehneet sen jo etukäteen, ilman kohta tulevaa äärimmäistä pakkoa, tilanne olisi parempi.

 

Suomalaisten kannalta on valitettavaa että aikojen kuluessa on epäonnistuttu yrityksen johtamisessa ja päästetty yksi pieni ammattiryhmä dominoimaan tilannetta.

 

Paperipuolen hölmöilyt ovat kevyttä kauraa tähän verrattuna. Tosin niistäkään ei se keskiverto kaupungissa asuva metsän/kuolinpesän omistaja vielä mitään ymmärrä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuka työntekijöiden asiaa ajaisi jollei olisi ay-liittoa?...Ei kukaan! Täydellistä patruuna/osakemummo(usa)valtaako Ilkka halajaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valitettavasti ymmärryksen lahjoja on kitsaasti jaeltu, tuonkin jos hahmottaisivat, tai olisivat tehneet sen jo etukäteen, ilman kohta tulevaa äärimmäistä pakkoa, tilanne olisi parempi.

 

Suomalaisten kannalta on valitettavaa että aikojen kuluessa on epäonnistuttu yrityksen johtamisessa ja päästetty yksi pieni ammattiryhmä dominoimaan tilannetta.

 

Paperipuolen hölmöilyt ovat kevyttä kauraa tähän verrattuna. Tosin niistäkään ei se keskiverto kaupungissa asuva metsän/kuolinpesän omistaja vielä mitään ymmärrä.

 

Niin että vuosikymmenet on Finnairia siis johdettu päin peetä ja ahneet henkilöstöryhmät ovat ainoastaan kupanneet firman tyhjiin? Kuinka kummassa nyt vasta on tullut hätä käteen eikä vaikkapa viisi vuotta sitten?

Ihmeellisiä kateuden ja katkeruuden siivittämiä kommentteja tällä foorumilla. Taso on välillä kuin suomi24:ssä tai iltapäivälehtien keskustelupalstoilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin että vuosikymmenet on Finnairia siis johdettu päin peetä ja ahneet henkilöstöryhmät ovat ainoastaan kupanneet firman tyhjiin? Kuinka kummassa nyt vasta on tullut hätä käteen eikä vaikkapa viisi vuotta sitten?

Ihmeellisiä kateuden ja katkeruuden siivittämiä kommentteja tällä foorumilla. Taso on välillä kuin suomi24:ssä tai iltapäivälehtien keskustelupalstoilla.

 

Valitetttavasti olet hyvin paljon oikeassa lähellä totuutta , vaikkakin kuitenkin kaikkitietävien joukosssa..  :'( - ttt-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

kolmen pilotin säännöt eivät todellakaan ole arkipäivää

 

Finnairin lentäjien vallitsevat työaikasäännöt

 

 

Jos nyt puhutaan vaikkapa Atlantin ylityksestä, niin USA:n ilmailuviranomainen FAA on määrännyt, että kaikilla amerikkalaisilla yhtiöillä on oltava lennolla vähintään kolme lentäjää, mikäli lennon kesto on pitempi kuin 8 tuntia. Poikkeuksetta. Sekä kotimaan että ulkomaan lennoilla. Tämä on arkipäivää.

 

Lentäjien työaikasäännöt ovat monimutkainen nippu viranomaismääräyksiä. Niistä päättää viranomainen. Suuntaus on pikemminkin sinnepäin, että määräyksiä halutaan kiristää, ts. sallittujen työtuntien määrää vähentää päämääränä väsymyksen eliminointi, mikä on ollut pitkään mm. USA:n onnettomuustutkintaviranomaisen NTSB:n "most wanted"-listalla. Suora lainaus sieltä:

 

Reduce Accidents and Incidents Caused by Human Fatigue

Set working hour limits for flight crews, aviation mechanics and air traffic controllers • based on fatigue research, circadian rhythms, and sleep and rest requirements

 

Oletettavasti hra Virtanen Finnairin säännöllisenä asiakkaana haluaa lentää turvallisesti jatkossakin tältä osin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Useilta kommenttien esittäjiltä tuntuu puuttuvan kokonaisnäkemys ja kyky tarkastella asioita pitemmällä aikavälillä. Nyt on Finnairille tulossa vähäsen takkiin ja on mukamas hirveä paniikki päällä  :-\ ja syyllisiä etsitään. Kuitenkin ennusteet ja arviot kertovat lentoliikenteen matkustajamäärien supistumisen lähes pysähtyneen ja jo tämän vuoden kahdella viimeisellä neljänneksellä odotetaan kasvua myös euroalueella:

 

http://news.airwise.com/story/view/1252449117.html

 

Jo kauan sitten on yritetty ennustaa, että lentoyhtiöille tulee lukuisia konkursseja, heikot kaatuvat eikä Eurooppaan jää kuin korkeintaan kolme tai neljä vahvaa yhtiötä. Alan väitetään olevan nyt historiansa pahimmassa aallonpohjassa, mutta missä ovat ne luvatut konkurssit? Niin? Anyone? Pieleen ovat menneet ne(kin) arviot, mutta negatiivinen populismi tuntuu olevan helppoa "myydä" - ja yksi pahimmista katastrofimyyntitykeistä on ollut nimenomaan hra Hienonen, mitä en todellakaan voi sulattaa. Hienonen on itse suurin muutoksen este, minkä näkeminen ei edellytä kovinkaan suurta älykkyysosamäärää. Pihalle, kiitos. Heti. Yhtiön hyväksi.

 

Niin, kannattaa katsoa pitemmälle tulevaisuuteen. Talouden nousun väitetään alkavan Kiinasta käsin. Finnairilla on kohtalaisen paljon liikennettä nimeomaan sinne ja takaisin.

 

mk, tyhjiä rivejä lopusta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Useilta kommenttien esittäjiltä tuntuu puuttuvan kokonaisnäkemys ja kyky tarkastella asioita pitemmällä aikavälillä. Nyt on Finnairille tulossa vähäsen takkiin ja on mukamas hirveä paniikki päällä  :-\ ja syyllisiä etsitään. Kuitenkin ennusteet ja arviot kertovat lentoliikenteen matkustajamäärien supistumisen lähes pysähtyneen ja jo tämän vuoden kahdella viimeisellä neljänneksellä odotetaan kasvua myös euroalueella:

 

http://news.airwise.com/story/view/1252449117.html

 

Finnair tekee tällä hetkellä joka päivä n. 580000eur tappiota. Silloin kun Alitalia oli konkurssin partaalla sanottiin että yhtiö tekee tappiota milj.eur/päivä. Rahoitus on turvattu kevääseen 2010 asti. Huolestuttavaa? Minusta ainakin.

 

Mitä tuohon kasvuun tulee niin itse en olisi ihan noin ylioptimistinen, ensin lähtee ylös pörssi, sitten tavarat ja sen jälkeen vasta ihmiset. ;)

 

Jo kauan sitten on yritetty ennustaa, että lentoyhtiöille tulee lukuisia konkursseja, heikot kaatuvat eikä Eurooppaan jää kuin korkeintaan kolme tai neljä vahvaa yhtiötä. Alan väitetään olevan nyt historiansa pahimmassa aallonpohjassa, mutta missä ovat ne luvatut konkurssit? Niin? Anyone? Pieleen ovat menneet ne(kin) arviot, mutta negatiivinen populismi tuntuu olevan helppoa "myydä" - ja yksi pahimmista katastrofimyyntitykeistä on ollut nimenomaan hra Hienonen, mitä en todellakaan voi sulattaa. Hienonen on itse suurin muutoksen este, minkä näkeminen ei edellytä kovinkaan suurta älykkyysosamäärää. Pihalle, kiitos. Heti. Yhtiön hyväksi.

 

Niin, kannattaa katsoa pitemmälle tulevaisuuteen. Talouden nousun väitetään alkavan Kiinasta käsin. Finnairilla on kohtalaisen paljon liikennettä nimeomaan sinne ja takaisin.

 

Suuria ei ole mennyt mutta pieniä kyllä. Lieneekö syynä se että pienet eivät ole saaneet lainaa?

 

Itse en lähde kommentoimaan Hienosen älykkyysosamäärää, mutta Finnairin täytyy hyväksyä se että kvartaalitalous on astunut ovesta sisään. Se onko se hyvä, onkin sitten toinen juttu ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ketjussa tuntuu erilaisia mielipiteitä riittävän ja se jos mikä on värikkäiden keskustelujen suola. Mutta se, että joku on asioista kanssasi eri mieltä, ei kuitenkaan tarkoita sitä, että voidaan alkaa menemään henkilökohtaisuuksiin. Olen joutunut tästä eilisen ja tämän päivän aikana jo muutamia viestejä siivoilemaan ja jatkossa linja tulee pysymään samana. Jokainen viesti, jossa mennään vähänkään henkilökohtaisuuksiin, tullaan poistamaan, vaikka viesti muuten olisi asiallinen. Tehkää siis itsellenne palvelus ja pysytelkää asialinjalla. Antaa asioiden riidellä, ei ihmisten...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään