Kalle Ahtola

Finnair vuokraa kaksi Embraeria Finncommille (OLI: Lentoyhtiöuutisia - Finnair)

150 viestiä aiheessa

Ihmeellisiä kateuden ja katkeruuden siivittämiä kommentteja tällä foorumilla. Taso on välillä kuin suomi24:ssä tai iltapäivälehtien keskustelupalstoilla.

 

Aika näyttää olevan otollinen lentäjien ruoskimiseen. Mikäs sen hauskempaa, täällä sarvikuonojen ja sosialidemokraattien maassa. Jos joku ansaitsee hyvin, se on kertakaikkiaan väärin. Kateus myy hyvin, ja sitä media osaa käyttää hyväkseen. Mutta olkaa huoleti, kyllä verottaja vie kuitenkin suurimman osan, ja ne rahat menevät yhteiseen hyvään.

 

Fiksut ihmiset näkevät mediamyllytyksen läpi. Jostain nämä jutut kerta toisensa jälkeen kumpuavat, ja niillä on tarkoitus.

 

Finnairin ahdinko on nyt kaadettu lentäjien niskaan. Kannattaisi varmaan vaan olla hiljaa ja ottaa vastaan, mitä annetaan, mutta tuonpa nyt kuitenkin esille muutamia asioita:

 

Finnairin lentäjät eivät ansaitse yhtään enempää kuin lentäjät muissa vastaavissa yhtiöissä. Finnairissa on tehty paljon töitä, monissa konetyypeissä viranomaisen määrittelemään maksimirajaan saakka. Enempää ei voi tehdä, tai menee lupakirja. Sellaisia työmääriä tehdään oikeastaan vain nk. halpalentoyhtiöissä. Kun tekee paljon työtä, se näkyy myös ansioissa. Samoin ansioissa näkyy, jos lennot vähenevät, kuten tällä hetkellä. Arvioisin, että ilman mitään palkanalennuksiakin ansiot ovat jo tipahtaneet keskimäärin 15-20 %, kun lentoja on vähennetty. Lomautukset ovat myös meneillään. Jotkut ovat olleet lomautettuna yhteensä jo yli kuukauden. Kyllä sekin palkassa tuntuu.

 

Kaiken tämän lisäksi SLL esitti työnantajalle 10 % palkanalennusta. Se ei kuitenkaan kelvannut.

 

Myös halpalentoyhtiöt maksavat ihan kohtuullista palkkaa lentäjilleen. Mikään yhtiö ei oikein voi maksaa reilusti muita vähemmän, ainakaan kovin pitkään, tai ulko-ovet alkavat käydä ja lentäjät valua muihin firmoihin. On aika kallista kouluttaa lentäjä, joka lähtee heti kun se on mahdollista. Tämä on valitettavasti arkipäivää joissain yhtiöissä. Joissain se yritetään estää vuosien sitoumuksella, jonka aikana lentäjän on maksettava saamansa koulutus yhtiölle takaisin. Ymmärrettävästi palkka jää noissa yhtiöissä pienemmäksi kuin Finnairissa. Arvostettu toimitusjohtaja evp Keijo Suila sanoi aikoinaan, että Finnairin lentäjät ovat palkkansa ansainneet.

 

Käsitykseni on, että jos puhutaan yhtiöön sitoutumisesta ja sen eteen toimimisesta, Finnairin lentäjät ovat aina olleet kärkijoukossa. Esimerkkinä olkoon vaikka töihinlähtö vapaapäivinä. Useimmille lentäjälle lähteminen on ollut itsestäänselvää, kun on tarvittu - vaikka siviilielämän kustannuksella. Sen ansiosta yhtiön ei ole tarvinnut rakentaa kattavaa päivystysjärjestelmää. Viime vuosina on tultu moneen otteeseen työnantajaa vastaan ja solmittu sopimuksia, joilla on saatu toimintaa tehostettua ja yhtiölle kymmenien miljoonien säästöt. Syöttöliikenteen turvaamiseksi perustettiin ns. express -ryhmä, jonka pilotit tekevät työtä pienemmällä palkalla. Lentäjät ovat tekemistään sopimuksista aina pitäneet kiinni. Pyörää ei ole nakattu pusikkoon, kun on tullut ensimmäinen ylämäki, ja alettu osoittelemaan muita sormella. Se ei lentäjiltä onnistu. Kun koneessa on ongelma, se on hoidettava, eikä hypättävä ikkunasta ulos huutaen, että kusessa olette.

 

Mediassa on esitelty välillä aivan ihmeellisiä lukuja, ja puhuttu myös jostain nukkumiskomiteasta. Tuota komiteaa von kommentoida sen verran, että sopimuksen mukaan yhtiö esittää henkilökunnalle kolme hotellivaihtoehtoa, joista yhdessä valitaan yksi. Tarpeen vaatiessa käyvät yhtiön ja henkilökunnan edustajat yhdessä paikanpäällä tarkistamassa, että hotelli on asianmukainen. Pääpaino katselmuksessa on turvallisuudessa ja siinä, että hotellissa on mahdollisuus oikeasti levätä. Mitään ökyhotelleja ei listalle ole valittu. Lähes kaikissa hotelleissa yöpyy myös muiden lentoyhtiöiden miehistöjä. Jossain iltapäivälehdessä olleet väitteet lentäjien ylimääräisistä vapaapäivistä, jos huonetta joutuu odottamaan tms. ovat aivan hölynpölyä. Voin kertoa, että kun on muutaman kerran käynyt jossain kohteessa, oleskelu hotellissa ei ole enää mikään ihmeellinen nautinto, vaan osa työtä. Tämän tietävät varmasti kaikki paljon matkustavat. Kyllä sitä mielummin olisi kotona. Mutta kun ei olla, sitä yrittää tehdä olonsa mahdollisimman mukavaksi ja minimoida haitat. Ja ennen kaikkea sitä yrittää saada kunnolla nukuttua, Joskus se onnistuu hyvin, usein vähän huonommin.

 

Kaikilla Finnairin kaukolennoilla on kaksi tai kolme lentäjää. Määrä riippuu lennon pituudesta. Japaninkin kohteisiin ollaan kesäaikaan lennetty kahdella. Kun Siperian ylle lähdetään yötä vasten 10 tai 11 tunniksi, iskee jossain vaiheessa väsymys. On aika hienoa, että silloin voi päästä lepäämään ja antaa puikot virkeälle kollegalle. Erityisen kouriintuntuvaa se on yhden tai kahden aikaerossa huonosti nukutun yön jälkeen, kun tullaan kaukomailta kotiin päin. Uskon matkustajienkin arvostavan sitä, etteivät pilotit torku ohjaimissa. Monen ohjaajan käyttö pitkillä kaukolennoilla on yleinen käytäntö. Se on myös viranomaisen vaatimus tietyn pituisilla lennoilla.

 

Finnairilla on Suomessa ja maailmalla hyvä brändi, ja lentäjiä on pidetty ammattitaitoisina. Tämä ammattitaito on nyt muuttunut lyhyessä ajassa itsekkääksi, ahneeksi ja liian kalliiksi, ja työ halutaan viedä muualle. Se voi toki lämmittää housuissa hetken, eikä se tee sitäkään kovin lyhyellä aikavälillä. Finnairin tulos ei muuttuisi nykytilanteessa positiiviseksi, vaikka lentäjät tekisivät työnsä ilmaiseksi. Ikävä kyllä.

 

Muistan olleeni tilaisuudessa, jossa tj Hienonen esitti käyriä, joiden mukaan Finnairin on tuotettava joka vuosi 40 milj. euroa voittoa, että koneinvestoinnit saadaan katettua. Muistan silloin myös ihmetelleeni tuota yhtälöä, koska lentobusineksessa on aina ollut myös vähemmän tuottoisia ja jopa tappiollisia kausia. Jäi kuitenkin kysymättä, miten kaikki maksetaan, jos ei voittoa tulekaan.

 

Lentäjistä saa olla ihan mitä mieltä tahansa, mutta kannattaa kyllä harrastaa vähän lähdekritiikkiä näinä aikoina. Joillekin täällä avautuville soisin myös vähän itsekritiikkiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Useilta kommenttien esittäjiltä tuntuu puuttuvan kokonaisnäkemys ja kyky tarkastella asioita pitemmällä aikavälillä. Nyt on Finnairille tulossa vähäsen takkiin ja on mukamas hirveä paniikki päällä  :-\ ja syyllisiä etsitään. Kuitenkin ennusteet ja arviot kertovat lentoliikenteen matkustajamäärien supistumisen lähes pysähtyneen ja jo tämän vuoden kahdella viimeisellä neljänneksellä odotetaan kasvua myös euroalueella:

 

http://news.airwise.com/story/view/1252449117.html

 

Jo kauan sitten on yritetty ennustaa, että lentoyhtiöille tulee lukuisia konkursseja, heikot kaatuvat eikä Eurooppaan jää kuin korkeintaan kolme tai neljä vahvaa yhtiötä. Alan väitetään olevan nyt historiansa pahimmassa aallonpohjassa, mutta missä ovat ne luvatut konkurssit? Niin? Anyone? Pieleen ovat menneet ne(kin) arviot, mutta negatiivinen populismi tuntuu olevan helppoa "myydä" - ja yksi pahimmista katastrofimyyntitykeistä on ollut nimenomaan hra Hienonen, mitä en todellakaan voi sulattaa. Hienonen on itse suurin muutoksen este, minkä näkeminen ei edellytä kovinkaan suurta älykkyysosamäärää. Pihalle, kiitos. Heti. Yhtiön hyväksi.

 

Niin, kannattaa katsoa pitemmälle tulevaisuuteen. Talouden nousun väitetään alkavan Kiinasta käsin. Finnairilla on kohtalaisen paljon liikennettä nimeomaan sinne ja takaisin.

 

mk, tyhjiä rivejä lopusta

 

Eipä tarvitse kauheasti googletella, kun näkee nipun noita kaipaamiasi 'luvattuja konkursseja', eräänä esimerkkinä vaikka Bratislavassa päämajaansa pitävä Sky Europe, joka opetti toimintansa tämän kuun alussa. Ja Lufthansa on jälleen nappaamassa lisää koneita väreihinsä, kun se sai luvan ostaa Austrian Airlines pois kuljeksimasta. Tämä siis nyt todella nopeana pintaraapaisuna ja vain täällä Euroopan puolella.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja puhuttu myös jostain nukkumiskomiteasta. Tuota komiteaa von kommentoida sen verran, että sopimuksen mukaan yhtiö esittää henkilökunnalle kolme hotellivaihtoehtoa, joista yhdessä valitaan yksi. Tarpeen vaatiessa käyvät yhtiön ja henkilökunnan edustajat yhdessä paikanpäällä tarkistamassa, että hotelli on asianmukainen. Pääpaino katselmuksessa on turvallisuudessa ja siinä, että hotellissa on mahdollisuus oikeasti levätä. Mitään ökyhotelleja ei listalle ole valittu. Lähes kaikissa hotelleissa yöpyy myös muiden lentoyhtiöiden miehistöjä.

 

Tämän suuntaisi tietoja olen kuullut yksityisissä keskusteluista tästä paljon puhutusta koenukkumiskomiteasta. Hyvä, että vihdoinkin joku kertoo miten "komitea" oikeasti toimii  :thmbup: Sitä minä vain ihmettelen miksi lentäjäpuoli on antanut firman johdon ja iltapäilehtien lyödä lentäjiä kuin vierasta sikaa tarinoilla koenukkumiskomiteasta? Vai onko tämä juuri sitä sitoutumista, ei korjata julkisuudessa edes vääriä tietoja vaan yritetään hoitaa asiat normaalisti neuvottelupöydässä.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kaimalta ihan asiallinen teksti.

 

Muutama juttu vain pistää silmään koko "sopassa". Tämänkin threadin otsikko puhuu siitä kovimmasta kiistakapulasta, eli koneiden hallinnasta ja siitä, kuka saa "Finnairin reittejä" lentää (mitä sekin on?). Silti jengi vääntää tämän aina palkkakiistaksi. Kuten on aikaisemmin jo todettu, edes palkanalennus ei Finnairille kelvannut jos se yksi pykälä TES:ssä oli jäämässä voimaan.

 

Lentäjätkin tuntuvat olevan kovin herkkinä, vähän väliä saa kuulla näkemyksistä, että koko tappio on kaadettu heidän niskaansa. Se ei mielestäni pidä paikkaansa. Tappiolle on nimetty monia syitä, isoimpana tällä hetkellä pudonneet keskihinnat ja kykenemättömyys vastata kulupuolella pudonneihin tuloihin. Siis KOKO kulupuolella. On luonnollista, että myös lentäjäammattikunnan kulurakennetta tarkastellaan. Koska sen ammattiryhmän palkkapotti on ilmeisesti suurin Finnairilla, on siitä helpoin säästää. Tiedän faktaksi, että kaiman mainitsemat säästöt on koettu myös muilla osastoilla ja jo huomattavasti aiemmin kuin lentäjät nyt joutuvat kokemaan. Tälläkin voorumilla on hlöitä, jotka ovat joutuneet "uhraamaan" huomattavasti enemmän kuin 15-20 % palkastaan tässä sopeuttamisessa.

Koko hotellinukkumisdelegaatio-kohu on täysin turha. Sen osuus kuluista lienee niin pikkupähkinöitä, että kannattaako siitä edes puhua..

Siitä olisin lentäjänä huolissaan, että omaa työtä ei enää ole mahdollista tehdä kannattavasti osassa työkenttää. Se ei ole työnantajan vika, eikä työntekijöidenkään. Siihen vaan täytyy sopeutua. Sama ilmiö on toistunut kaikilla suurilla eurooppalaisilla lentoyhtiöillä; Lufthansalle tekee syöttötyötä CityLine, BA:lle BA Connect, AF:lle useampi alihankkija (Brit Air, Airlinair), KLM:lle KLM CityHopper,.... Niin kauan kun kasvua tapahtuu, ei se ole ongelma, koska kaikki palkkaavat uutta väkeä. Supistuvan tuotannon aikana kaikki tuntevat myös vaikutukset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokainen viesti, jossa mennään vähänkään henkilökohtaisuuksiin, tullaan poistamaan, vaikka viesti muuten olisi asiallinen.

 

Koskeeko tämä vain ketjuun kirjoittajia? voiko muista kirjoittaa edelleen asiattomasti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koskeeko tämä vain ketjuun kirjoittajia? voiko muista kirjoittaa edelleen asiattomasti?

 

Nyt en pysy perässä  ???

 

Anyway, viestin pointti oli se, että jotta tämä(kin) ketju ei menisi kirjoittajien väliseksi toistensa mollaamiseksi, jokainen voi suorittaa pientä itsehillintää kirjoitteluissaan. Kiivas keskustelu on tervetullut asia, toiselle "haistattelu" taas ei...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti Eero tarkoitti kommentteja Hienosesta.

 

Just. No siltikään en ymmärrä, mitä sillä haettiin takaa. Kävin ketjun läpi, eikä tässä ketjussa kyllä mitään moderoimisen arvoista ole sen suhteen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kaimalta ihan asiallinen teksti.

 

Muutama juttu vain pistää silmään koko "sopassa". Tämänkin threadin otsikko puhuu siitä kovimmasta kiistakapulasta, eli koneiden hallinnasta ja siitä, kuka saa "Finnairin reittejä" lentää (mitä sekin on?). Silti jengi vääntää tämän aina palkkakiistaksi. Kuten on aikaisemmin jo todettu, edes palkanalennus ei Finnairille kelvannut jos se yksi pykälä TES:ssä oli jäämässä voimaan.

 

Lentäjätkin tuntuvat olevan kovin herkkinä, vähän väliä saa kuulla näkemyksistä, että koko tappio on kaadettu heidän niskaansa. Se ei mielestäni pidä paikkaansa.

 

Ulkoistaminen on ihan OK, jos sille on pelisäännöt. Näin on tehty esim. mainitsemissasi yhtiöissä. Finnairissakin sitä on harrastettu jo vuosien ajan. Aikoinaan kapeampia reittejä lensivät Finnaviation ja Kar Air, sitten perustettiin Aero. Myöhemmin kuvaan tuli Golden Air, sitten Finncomm. Lomalentoihin on myös käytetty ulkomaisia yhtiöitä, viime talvena sellainen oli Air Europa, joka lensi Finnairin lentoja Phuketiin. Asioista on tähän saakka aina voitu sopia yhtiön ja lentäjien kesken. Tämä tie on nyt työnantajan mielestä kuljettu loppuun.

 

Maailmalla on surullisia esimerkkejä siitä, mitä tapahtuu, kun työnantaja saa ulkoistamisen suhteen vapaat kädet. Niitä on Yhdysvalloissa, ja mm. Australiassa Qantasin tytäryhtiö Jet Star. Qantas sai neuvotteluissa lentäjien kanssa suhteellisen vapaat kädet. Samalla sovittiin, että Jet Star toimii syöttöliikenneyhtiönä kotimaassa. Kuinka ollakaan, varsin pian yhtiö alkoi lentää myös Australian ulkopuolelle. Tällä hetkellä kohteisiin kuuluvat esim. Japani, Yhdysvallat (Havaiji), Singapore, Thaimaa, Hong Kong, Kiina, Indonesia, Malesia, Uusi Seelanti, Filippiinit ym. Uusia kohteita tulee koko ajan lisää. Qantas ei käytännössä ole vähään aikaan tilannut emoyhtiölle koneita lainkaan. Jet Starille tilattiin tehtaalta 30 Boeing 787:aa laajentuvaa kaukoliikennettä varten. Osa tilauksista tosin peruttiin kesällä vähentyneen kysynnän takia.

 

Käytännössä siis Jet Star oli Qantasille troijan hevonen, jolla yhtiö pääsi murtamaan emoyhtiön lentäjien työehtosopimuksen. Qantasilla on nyt lentäjistään tukeva niska-perse-ote. Ellei työ- ja palkkaehdoista jousteta, kuten työnantaja haluaa, voidaan lennot siirtää halvemmille kavereille Jet Stariin. Ja näinhän on siis tehtykin. Työnantajan kannalta tilanne on siis loistava.

 

Outsourcing on maailmanlaajuinen trendi nyt, ja sitä yritetään lähes kaikkialla. Muutama konsulttiyritys on laittanut sillä ihan mukavasti rahoiksi. BA:lla ulosliputtamista yritetään tällä hetkellä Open Skies -yhtiön avulla, jolle on siirretty osa B757 -kalustosta. Brittien lentäjäyhdistyksellä (BALPA) on asiasta tiedote.

 

Ulosliputtaminen ilman mitään pelisääntöjä ei siis ole lentäjien edun mukaista. Kyse on kokonaisvaltaisesta työehtojen huonontumisesta sen seurauksena, ja lentotyön vähenemisestä. Sen takia sitä vastustetaan. Kuulostaa varmaan itsekkäältä, mutta ei lentäjien etua kukaan muu aja, kuin me itse. Siihen kai on Suomessa vielä oikeus, vaikka sekin haluttaisiin kyseenalaistaa.

 

Lentäjät eivät kuitenkaan ole tyhmiä. Totta kai kaikki ymmärtävät, että tilanne on nyt vaikea, ja saatetaan joutua tekemään ikäviäkin ratkaisuja. Kenelläkään ei varmasti ole halua tappaa Finnairia, eivätkä lentäjät siihen yksin pystyisikään. Kuten sanottu, vaikka lentäisimme ilmaiseksi, tulos ei siitä positiiviseksi muuttuisi.

 

Lentojen ulkoistaminen ei kuitenkaan ole se keino, jolla Finnair nostetaan lähiaikoina suosta. Jos kerran palkka ja edut ovat ongelma, kuten lehdistä saamme lukea, kuvittelisi palkanalennusten kelpaavan. On aivan totta, että ratkaisua on haettava koko kulupuolelta. Samalla pitäisi kuumeisesti etsiä myös tulonlähteitä.

 

Aivan varmasti säästöjä on tehty muillakin osastoilla, ja hyviä työntekijöitä on irtisanottu. Se on fakta, eikä sitä kukaan kiistä. Mutta lentäjätkin ovat olleet mukana näissä talkoissa, eikä sitäkään pidä kiistää.

 

Fakta on myös se, että jotenkin tämä vaikea tilanne on mediassa ja täälläkin kaatunut nimenomaan ahneiden ja itsekkäiden lentäjien niskaan. Sitä kyseenalaista kunniaa emme kuitenkaan halua ottaa, vaikka aihe tuntuu pulpahtelevan pintaan säännöllisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ulkoistaminen on ihan OK, jos sille on pelisäännöt. Näin on tehty esim. mainitsemissasi yhtiöissä. Finnairissakin sitä on harrastettu jo vuosien ajan. Aikoinaan kapeampia reittejä lensivät Finnaviation ja Kar Air, sitten perustettiin Aero. Myöhemmin kuvaan tuli Golden Air, sitten Finncomm. Lomalentoihin on myös käytetty ulkomaisia yhtiöitä, viime talvena sellainen oli Air Europa, joka lensi Finnairin lentoja Phuketiin. Asioista on tähän saakka aina voitu sopia yhtiön ja lentäjien kesken. Tämä tie on nyt työnantajan mielestä kuljettu loppuun.

 

Maailmalla on surullisia esimerkkejä siitä, mitä tapahtuu, kun työnantaja saa ulkoistamisen suhteen vapaat kädet. Niitä on Yhdysvalloissa, ja mm. Australiassa Qantasin tytäryhtiö Jet Star. Qantas sai neuvotteluissa lentäjien kanssa suhteellisen vapaat kädet. Samalla sovittiin, että Jet Star toimii syöttöliikenneyhtiönä kotimaassa. Kuinka ollakaan, varsin pian yhtiö alkoi lentää myös Australian ulkopuolelle. Tällä hetkellä kohteisiin kuuluvat esim. Japani, Yhdysvallat (Havaiji), Singapore, Thaimaa, Hong Kong, Kiina, Indonesia, Malesia, Uusi Seelanti, Filippiinit ym. Uusia kohteita tulee koko ajan lisää. Qantas ei käytännössä ole vähään aikaan tilannut emoyhtiölle koneita lainkaan. Jet Starille tilattiin tehtaalta 30 Boeing 787:aa laajentuvaa kaukoliikennettä varten. Osa tilauksista tosin peruttiin kesällä vähentyneen kysynnän takia.

 

Käytännössä siis Jet Star oli Qantasille troijan hevonen, jolla yhtiö pääsi murtamaan emoyhtiön lentäjien työehtosopimuksen. Qantasilla on nyt lentäjistään tukeva niska-perse-ote. Ellei työ- ja palkkaehdoista jousteta, kuten työnantaja haluaa, voidaan lennot siirtää halvemmille kavereille Jet Stariin. Ja näinhän on siis tehtykin. Työnantajan kannalta tilanne on siis loistava.

 

Outsourcing on maailmanlaajuinen trendi nyt, ja sitä yritetään lähes kaikkialla. Muutama konsulttiyritys on laittanut sillä ihan mukavasti rahoiksi. BA:lla ulosliputtamista yritetään tällä hetkellä Open Skies -yhtiön avulla, jolle on siirretty osa B757 -kalustosta. Brittien lentäjäyhdistyksellä (BALPA) on asiasta tiedote.

 

Ulosliputtaminen ilman mitään pelisääntöjä ei siis ole lentäjien edun mukaista. Kyse on kokonaisvaltaisesta työehtojen huonontumisesta sen seurauksena, ja lentotyön vähenemisestä. Sen takia sitä vastustetaan. Kuulostaa varmaan itsekkäältä, mutta ei lentäjien etua kukaan muu aja, kuin me itse. Siihen kai on Suomessa vielä oikeus, vaikka sekin haluttaisiin kyseenalaistaa.

 

Lentäjät eivät kuitenkaan ole tyhmiä. Totta kai kaikki ymmärtävät, että tilanne on nyt vaikea, ja saatetaan joutua tekemään ikäviäkin ratkaisuja. Kenelläkään ei varmasti ole halua tappaa Finnairia, eivätkä lentäjät siihen yksin pystyisikään. Kuten sanottu, vaikka lentäisimme ilmaiseksi, tulos ei siitä positiiviseksi muuttuisi.

 

Lentojen ulkoistaminen ei kuitenkaan ole se keino, jolla Finnair nostetaan lähiaikoina suosta. Jos kerran palkka ja edut ovat ongelma, kuten lehdistä saamme lukea, kuvittelisi palkanalennusten kelpaavan. On aivan totta, että ratkaisua on haettava koko kulupuolelta. Samalla pitäisi kuumeisesti etsiä myös tulonlähteitä.

 

Aivan varmasti säästöjä on tehty muillakin osastoilla, ja hyviä työntekijöitä on irtisanottu. Se on fakta, eikä sitä kukaan kiistä. Mutta lentäjätkin ovat olleet mukana näissä talkoissa, eikä sitäkään pidä kiistää.

 

Fakta on myös se, että jotenkin tämä vaikea tilanne on mediassa ja täälläkin kaatunut nimenomaan ahneiden ja itsekkäiden lentäjien niskaan. Sitä kyseenalaista kunniaa emme kuitenkaan halua ottaa, vaikka aihe tuntuu pulpahtelevan pintaan säännöllisesti.

 

Olisi mielenkiintoista tietää minkälaisessa taloudellisessa tilassa esim. AA olisi tänään ilman American Eaglea:an tai Qantas ilman Jet Staria:an. Oliskohan näiden yhtiöiden kirjoissa surullisen kuuluisa Chapter 11 luettavana parhaillaan vai luettu jo aikaa sitten. Paha mennä muuta kuin spekuloimaan. Jotain tarkoitusta vartenhan nämä jetstarit sun muut emoyhtiöiden 'halpalentokumppanit' on perustettu.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Jotain tarkoitusta vartenhan nämä jetstarit sun muut emoyhtiöiden 'halpalentokumppanit' on perustettu

 

Jos se ei käynyt ilmi viestistäni, niin pahoittelen. Tarkoitus on siis sitä kautta murtaa lentäjien työehtosopimus, heikentää sen ehtoja ja alentaa sitä kautta palkkakuluja, sekä saada lisää nk. joustavuutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juha-Matti ja muut: kun kommentoitte jotakin asiaa, niin älkää lainatko koko viestiä. Se tekee foorumin seuraamisen puhelimella turhan hankalaksi.

 

EDIT: typoja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos se ei käynyt ilmi viestistäni, niin pahoittelen. Tarkoitus on siis sitä kautta murtaa lentäjien työehtosopimus, heikentää sen ehtoja ja alentaa sitä kautta palkkakuluja, sekä saada lisää nk. joustavuutta.

 

Tuskin Jetstaria ja muita "halpalentokumppaneita" on perustettu pelkästään lentäjien työehtojen murtamista varten. Taustalla on varmasti perinteisten isojen lentoyhtiöiden toivottaman kallis kulurakenne ja organisaatio. Lentäjät ovat vain yksi osa palapeliä.

 

Mutta jos ajatellaan Finnairia... Meillähän oli Aero, mutta se ajettiin alas. Oliko jo siinä vaiheessa yhteistyökuvio FinnCommin kanssa selvä?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liitoilla on paikkansa, se on aivan varma. Ei siitäkään mitään tulisi, että työnantaja saisi tehdä mitä mieleen tulee. Ja liiton tehtävänä on vain yksi asia, ajaa jäseniensä etuja. Kukaan muu ei niitä aja.

Mutta työnantajan ensisijainen tarkoitus ei ole murtaa TES. Tarkoitus on saada yhtiö kannattamaan. Se nyt vain on niin, että isosta kulusta on helpoin säästää merkittäviä summia. On selvästi nähtävissä, että kehityksessä mennään USA:n perässä ilmailun tälläkin saralla. Siellä osalla lentäjistä on jo huonommat työehdot kuin Suomessa YTV:n bussikuskeilla. Onko tämä hyvä asia esim turvallisuusmielessä, on spekuloitavissa. Tuskinpa vaan. Siitä on jo Suomestakin esimerkkejä.

 

Kaiken pahan alku ja juuri on asiakas, joka aina mankuu liian kalliista ja halvemmalla pitäisi saada enempi... :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos se ei käynyt ilmi viestistäni, niin pahoittelen. Tarkoitus on siis sitä kautta murtaa lentäjien työehtosopimus, heikentää sen ehtoja ja alentaa sitä kautta palkkakuluja, sekä saada lisää nk. joustavuutta.

 

Joo-o, ylläoleva lienee päivänselvää kauraa, kuten myös lienee päivänselvää sekin, ettei kai kukaan perusta lentoyhtiötä pelkästään työehtojen heikentämisen takia.

 

Mutta näinhän se nykyään menee että jos tarvittavaa palvelua (lentokoneiden ohjaamispalveluja = lentäjiä) 'ei kerran saada omin voimin tuotettua järkevällä kulurakenteella', niin sitten kilpailutetaan ja edullisempi vaihtoehto yleensä voittaa. Kyllä kai jokainen valitsee sen halvemman bensa-aseman jos valita kerran voi? Ja ihmisiä kun ei voi oikein pakottaakaan ostamaan lentolippuja eli antamaan firman kassaan rahaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin Jetstaria ja muita "halpalentokumppaneita" on perustettu pelkästään lentäjien työehtojen murtamista varten. Taustalla on varmasti perinteisten isojen lentoyhtiöiden toivottaman kallis kulurakenne ja organisaatio. Lentäjät ovat vain yksi osa palapeliä.

 

Aivan, en tarkoittanutkaan, että pelkästään sitä varten. Myös cabin-henkilökunnalla on selkeästi emoyhtiötä huonommat työehdot. Emoyhtiöt eivät usein kuitenkaan aloita perkaamista siitä omasta, kalliista organisaatiostaan ja yritä sitä kautta tehostaa toimintaansa. Mielummin perustetaan uusi yhtiö ja etsitään ratkaisua sitä kautta.

 

Mutta jos ajatellaan Finnairia... Meillähän oli Aero, mutta se ajettiin alas. Oliko jo siinä vaiheessa yhteistyökuvio FinnCommin kanssa selvä?

 

Aerossa oli valmis, kevytrakenteinen yhtiö, joka vielä oli Finnairin omistama. Se lopetettiin ja perustettiin uusi ns. express -palkkaryhmä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos se ei käynyt ilmi viestistäni, niin pahoittelen. Tarkoitus on siis sitä kautta murtaa lentäjien työehtosopimus, heikentää sen ehtoja ja alentaa sitä kautta palkkakuluja, sekä saada lisää nk. joustavuutta.

 

Viitaan aluksi aikaisempaan viestiisi: Ulosliputtamisessa ei mielestäni ole mitään pahaa maksavan asiakaan näkökulmasta katsottuna. Ei minua kiinosta minkä yhtiön koneeseen nousen matkustajaksi Helsinki-Vantaalta. Hinta on ratkaiseva tekijä, seuraavaksi tuijotan matkustusaikaa ja kolmanneksi saatan vilkaista millaisella kalustolla ja penkkivälillä kyseinen yhtiö reittiä operoi. Se että operaattoreiden määrä Suomessa kasvaisi olisi vaan hyväsi koko alalle.

 

Ymmärrän kyllä hyvin lentäjän näkökulman tähän revohkaan, koin itse edellisen laman aikana tehdyn rakennemuutoksen melko stressaavana ajanjaksona. Nykyisin tilanne teollisuudessa tai esim. bussiliikennettä harjoittavien työnantajantajien keskuudessa on sen kaltainen kuin millaiseksi kuvittelet työolojenne ulkoistuksen mukaan muuttuvan. Mielestäni yksityiset työmarkkinat kuitenkin toimivat nykyisin melko hyvin, niiltä osin kun ne nyt tällähetkellä toimivat, ja ainakin tuntemieni ns. ammattimiesten kohdalla ei ole ollut vaikeaa työllistyä pääkaupunkiseudulla. Muutama jopa haluaa työskennellä jatkuvasti ns. "epänormaalisti" pätkätöissä. Tämä on tietysti seurausta siitä, että työsuhde-, palkka-  ja lomasäännöt on saatu sovittua liittojen kesken molempia osapuoli tyydyttäväksi kompromissiksi.

 

Finnairilla on vielä rasitteena vanhat eläkesopimukset, joiden kustannusvaikutusta voin vain arvailla.

 

T:topi

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen mr Virolaisen kanssa samaa mieltä.Asiakkaat on lellitty piloille n.400euron kaukolipuilla ja halvemmalla pitäisi päästä vielä,vaikka ei edes polttoainekulut täyty.Täälläkin on monta kovaäänistä henkilöä ,jotka haukkuvat Finnairia 70-luvun fossiiliksi ja matkustelevat juuri noilla tuottamattomilla lipuilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen mr Virolaisen kanssa samaa mieltä.Asiakkaat on lellitty piloille n.400euron kaukolipuilla ja halvemmalla pitäisi päästä vielä,vaikka ei edes polttoainekulut täyty.Täälläkin on monta kovaäänistä henkilöä ,jotka haukkuvat Finnairia 70-luvun fossiiliksi ja matkustelevat juuri noilla tuottamattomilla lipuilla.

 

En koe mitään epäisäänmaallisuutta siinä että ostan jotain halvalla.

 

T:topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Viitaan aluksi aikaisempaan viestiisi: Ulosliputtamisessa ei mielestäni ole mitään pahaa maksavan asiakaan näkökulmasta katsottuna.

 

Ei varmastikaan. Asiakkaathan hyötyvät lopulta halvemmista lipunhinnoista. Onko hinnoissa tällä hetkellä mitään järkeä, on toinen juttu. Alalla on tällä hetkellä runsaasti ylikapasiteettia, joka heijastuu epäterveenä kilpailuna. Tästähän tj Hienonenkin on puhunut. En tiedä, onko se matkustajienkaan etu pidemmällä tähtäimellä.

 

Oma näkökulmani ulosliputtamiseen on puhtaasti duunarin.

 

Mielestäni yksityiset työmarkkinat kuitenkin toimivat nykyisin melko hyvin, niiltä osin kun ne nyt tällähetkellä toimivat, ja ainakin tuntemieni ns. ammattimiesten kohdalla ei ole ollut vaikeaa työllistyä pääkaupunkiseudulla. Muutama jopa haluaa työskennellä jatkuvasti ns. "epänormaalisti" pätkätöissä.

 

Jotain erikoista niillä työmarkkinoilla varmaan on, jos niihin on suomalaisia vaikea saada, kuten olen ymmärtänyt. No, tämä on jo vähän OT.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei varmastikaan. Asiakkaathan hyötyvät lopulta halvemmista lipunhinnoista. Onko hinnoissa tällä hetkellä mitään järkeä, on toinen juttu. Alalla on tällä hetkellä runsaasti ylikapasiteettia, joka heijastuu epäterveenä kilpailuna. Tästähän tj Hienonenkin on puhunut. En tiedä, onko se matkustajienkaan etu pidemmällä tähtäimellä.

 

Oma näkökulmani ulosliputtamiseen on puhtaasti duunarin.

 

Jotain erikoista niillä työmarkkinoilla varmaan on, jos niihin on suomalaisia vaikea saada, kuten olen ymmärtänyt. No, tämä on jo vähän OT.

 

Ei tässä mitään OT ole, voihan se olla, että Finnairillakin on tulevaisuudessa enemmän ulkomaalaistaustaisia lentäjiä sekä matkustamohenkilökuntaa.

 

T:topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen mr Virolaisen kanssa samaa mieltä.Asiakkaat on lellitty piloille n.400euron kaukolipuilla ja halvemmalla pitäisi päästä vielä,vaikka ei edes polttoainekulut täyty.Täälläkin on monta kovaäänistä henkilöä ,jotka haukkuvat Finnairia 70-luvun fossiiliksi ja matkustelevat juuri noilla tuottamattomilla lipuilla.

 

Augustsson voi sitten ostaa niitä kalliimpia niin me muut ostetaan halvempia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aerossa oli valmis, kevytrakenteinen yhtiö, joka vielä oli Finnairin omistama. Se lopetettiin ja perustettiin uusi ns. express -palkkaryhmä.

 

Mutta miksi Aerosta ei tehty Finnairin Jetstaria? Vai estikö sen juuri lentäjien sopimuksen pykälät? Aeron entiset lentäjät siirtyivät siis Express-ryhmään? Mutta lentävätkö he koko työuransa alemmalla palkkatasolla vai siirtyvätkö vähitellen parempiin palkkaryhmiin? Jos näin on, express-ryhmän hyöty firmalla on vain väliaikainen. Palkataanko express-ryhmään uusi lentäjiä koko ajan?

 

Täytyy kyllä nostaa hattua sille neuvottelijalle kuka aikanaan sai työnantajan tekemään nykyisen sopimuksen. Monella muullakin alla oltaisiin oikein tyytyväisiä jos työntekijäpuolella olisi sanan valtaa ulkoistamiseen. Enkä myöskään ymmärrä miksi lentäjien pitäisi vapaaehtoisesti luopua kerran saavutetusta edusta vastikkeetta.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tässä mitään OT ole, voihan se olla, että Finnairillakin on tulevaisuudessa enemmän ulkomaalaistaustaisia lentäjiä sekä matkustamohenkilökuntaa.

 

T:topi

 

Ei ainakaan lentäjiä, sillä nykyinen (tosin jo vanhentunut) TES määrittelee ohjaamokieleksi suomen. Estää melko tehokkaasti ulkomaalaisten lentäjien palkkaamisen..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään