Samuel Suopuro

Finnair karsii Boeing 757 koneita

49 viestiä aiheessa

Mihin perustat tämän ? Yksittäistä lentoa tarkastellessa esim. 10min ero lentoajoissa 'ei tunnu missään', vuositasolla tarkasteltuna kylläkin.

Kuinka pitkä pitää olla matkan että 0,01 machin nopeusero tekee 10min?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka pitkä pitää olla matkan että 0,01 machin nopeusero tekee 10min?

 

Rukkasella heitettynä 6h legillä ero on tuo 5-10min (lähempänä 5 minuuttia nelilaskimella laskettuna), jos vertaa siis nopeuksia M0.79 ja M0.80. Kaiketikin edellämainitut ovat tyypillisiä A320- ja B757-matkalentonopeuksia, tyyppeihin enemmän vihkiytyneet kertonevat tarkemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, lisättäköön vielä, että välimereltä (josta oli kysymys alunperin) ei aja kyllä noilla nopeuksilla Suomeen kuutta tuntia, on se ero lentoajoissa vielä paljon pienempi.

 

Onko Las Palmas Välimerellä  ;D?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikatauluista poimittu esimerkki (vaikka ei Välimerelle mennäkään): Thomas Cookin A321 lentää Las Palmasiin 6h 20min, kun taas Finnairin B757 6h 10min.

 

On  ;D.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kalusto ei ole yhtenäinen niin kauan kun siellä roikkuu niitä fckn bambukeppejä mukana. Jos siitä halutaan yhtenäinen, ois kannattanu valita niiden bambukeppien sijaan A318, kuten airbus on kuulemma niitäkin aikanaan tyrkyttänyt. ::)

 

Suosittelen uusimman TM:n (Tekniikan Maailma) lukemista; voisi tuo leukojen repiminen loppua kun tajuat miksi Embraerit veivät voiton A318:sta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiennytkään, että lomalentokonfiguraatioon kuuluu katon laskeminen, rungon kaventaminen ja melutason keinotekoinen nostaminen.

Hmm. Sun täytyy sit olla melko iso kaveri jos 757 käy ahtaaksi korkeus- ja leveys-suunnassa ;D Mun käsittääkseni tuolla "sillipurkilla" on aina tarkoitettu sitä että pitkille kavereille se jalkatila ei riitä. Ja se johtuu siitä että penkkirivejä on niin tiheään. Ja siitä taas se että kun se 330 ahdetaan niitä penkkejä täyteen (=lomalentokonffi), loppuu se jalkatila sieltäkin.

 

Ja "melutaso" ei tietääkseni liity mitenkään "tilanpuutteeseen"? En ole koskaan isoilla busseilla lentänyt, mutta AY 320:llä ja ex. MyTravel nyk. Thomas Cook 321:llä kerran molemmilla, mutta 757:lla sitäkin enemmän ja voin väittää että ei siinä äänessä kovin paljoa eroa ole. Jos on niin 757:n hyväksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Lassi: Miten niin 757:t on vaikeasti kuormattavia? Eikö AY:n koneissa ole edessä sitä mattoa? se on kyllä todella hyvä - paitsi jos se on rikki... ;D Ja onko Finskin 321:t bulkkeja? Toki jos tilalle tulee A330 niin sitten lastaus on helpompaa mutta muuten...

 

 

Eiväthän ne mitenkään vaikeita kuormattavia ole, aikaa ja voimia vieviä ainoastaan. Parhaimmillaan jopa kahden ja puolensadan 30 kiloisen matkalaukun pakkaaminen ei ole mitään herkkua. :) AY:n koneissa ei ole mattoa muualla, kun 3-ruumassa. Se on erinomainen apuväline kuormauksessa, mutta ainoastaan yhden ruuman osalta. Esimerkiksi 4-ruuman lattian viettäessä suht voimakkaasti ruuman luukkua kohti, on sen kuormaaminen erityisen ikävää.

Niin, ja eturuumassa on vielä catering-laatikoille kehikot jotka tekevät sen matkatavaralla/rahdilla kuormaamisesta hankalampaa.

Kaiken kaikkiaan käsin kuormattavat koneet ovat mielestäni matkatavaroille ja rahdillekin huonompi vaihtoehto.

Finskin kaikki Airbussit ovat kontein kuormattavia, poikkeuksena tosiaan tietyt kohteet joihin koneet lentävät bulkkina - verkot konttien tilalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa vähän tuollaista Lassin tapaista vastausta hainkin kysymykseeni, koska arvelin että se laukkujen heittely siellä ruumassa ei ole kovin herkkua verrattuna siihen että ajetaan ne laukut kontissa sisään.

 

Jatkokyssärinä olisikin että onko noissa konteissa mitään vaihtosysteemiä? Eli ovatko pelkästään lentoyhtiökohtaisia, vai kävisikö laatuun että bussin tullessa Malagaan Finskin kontit puretaan ruumasta terminaalia varten ja sama määrä Iberian vastaavia kontteja lastataan tilalle?  Vaihtosysteemi nopeuttaisi turnaroundia oleellisesti - muutoin tarvitaan joko kohteeseen vaihtokontit (kustannuskysymys) taikka sitten saapuneet kontit pitäisi purkaa ja uudelleenlastata terminaalissa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suosittelen uusimman TM:n (Tekniikan Maailma) lukemista; voisi tuo leukojen repiminen loppua kun tajuat miksi Embraerit veivät voiton A318:sta.

 

Kiitos vinkistä TM:n suhteen, aika selventävä artikkeli Empuista. Siinä todetaan, että Embraer olisi Finnairin valinta edelleen, jos valinta tehtäisiin nyt, alun lastentaudeista huolimatta. Isäntä on hevosiin tyytyväinen.

Jossain sivulauseessa mainittiin, että penkit menossa uusiksi, ilmeisesti samalla kun kaikkien koneiden kabiinit saavat saman lookin kuin A333:ssa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiväthän ne mitenkään vaikeita kuormattavia ole, aikaa ja voimia vieviä ainoastaan. Parhaimmillaan jopa kahden ja puolensadan 30 kiloisen matkalaukun pakkaaminen ei ole mitään herkkua. :) AY:n koneissa ei ole mattoa muualla, kun 3-ruumassa. Se on erinomainen apuväline kuormauksessa, mutta ainoastaan yhden ruuman osalta. Esimerkiksi 4-ruuman lattian viettäessä suht voimakkaasti ruuman luukkua kohti, on sen kuormaaminen erityisen ikävää.

Niin, ja eturuumassa on vielä catering-laatikoille kehikot jotka tekevät sen matkatavaralla/rahdilla kuormaamisesta hankalampaa.

Kaiken kaikkiaan käsin kuormattavat koneet ovat mielestäni matkatavaroille ja rahdillekin huonompi vaihtoehto.

Finskin kaikki Airbussit ovat kontein kuormattavia, poikkeuksena tosiaan tietyt kohteet joihin koneet lentävät bulkkina - verkot konttien tilalla.

Joo, onhan noita viisseiskoja tullut käännettyä jonkun verran, kun AtlasJet aikanaan niillä tänne lensi, samoin Icelandair... niillä oli monesti molemmissa ruumissa se matto :thmbup:

 

Jatkokyssärinä olisikin että onko noissa konteissa mitään vaihtosysteemiä? Eli ovatko pelkästään lentoyhtiökohtaisia, vai kävisikö laatuun että bussin tullessa Malagaan Finskin kontit puretaan ruumasta terminaalia varten ja sama määrä Iberian vastaavia kontteja lastataan tilalle?  Vaihtosysteemi nopeuttaisi turnaroundia oleellisesti - muutoin tarvitaan joko kohteeseen vaihtokontit (kustannuskysymys) taikka sitten saapuneet kontit pitäisi purkaa ja uudelleenlastata terminaalissa...

En tiedä miten Finnairilla on, mutta epäilen että sieltä Malagastakin löytyy Finnairin kontteja. Kuten täälläkin, Hansan kontteja kasoittain.... kyllähän ne sieltä aina välillä niitä tyhjiä kontteja tänne tuo. Välillä jopa liikaakin, kun alustat ei enää riitä, sen takia niitä tyhjiä kontteja lojuu siellä platalla... ;D Eiköhän Finnairkin kuskaa aina välillä muutaman tyhjän kopan sinne minne ikinä nyt lentääkin...

 

Pullmanturien tapaus onkin sitten aika jännä ;D Ihmettelin että miten helvetissä ne kärryihin niitä laukkuja lastaavat (parhaimmillaan kuulemma 550 laukkua per lento), että eihän se 747 voi bulkki olla. Sitten kuulin että niillä tehdään juuri niin eli kontit tyhjennetään koneella kärryihin ja päinvastoin, laukut kuskataan koneelle kärryissä, pakataan siellä kontteihin ja sitten kontit koneeseen... ??? Mutta taitaahan noilla olla sen verran pitkä se kääntöaika että tollasta säätämistä ehtii harrastaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pullmanturien tapaus onkin sitten aika jännä ;D Ihmettelin että miten helvetissä ne kärryihin niitä laukkuja lastaavat (parhaimmillaan kuulemma 550 laukkua per lento), että eihän se 747 voi bulkki olla. Sitten kuulin että niillä tehdään juuri niin eli kontit tyhjennetään koneella kärryihin ja päinvastoin, laukut kuskataan koneelle kärryissä, pakataan siellä kontteihin ja sitten kontit koneeseen... ??? Mutta taitaahan noilla olla sen verran pitkä se kääntöaika että tollasta säätämistä ehtii harrastaa...

 

Pullmanturilla laivalle tulevien matkustajien laukut on taidettu kuljettaa koneelta kuorma-auto(i)lla suoraan laivalle ilman että laukut käyvät ollenkaan terminaalissa. Eli ei niitä mihinkään kärryihin laiteta. Tulevat matkustajathan on kuljetettu myös platalta suoraan tilausbusseilla laivalle.

 

Risteilyltä kotiin palaavien matkustajien laukkujen käsittelyyn en ole kiinnittänyt huomiota eli siihen tuodaanko nekin suoraan laivalta platalle kontteihin lastattaviksi. Matkustajat tulevat kuitenkin terminaalin kautta koneelle Finavian lentokenttäbusseilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pullmanturilla laivalle tulevien matkustajien laukut on taidettu kuljettaa koneelta kuorma-auto(i)lla suoraan laivalle ilman että laukut käyvät ollenkaan terminaalissa. Eli ei niitä mihinkään kärryihin laiteta. Tulevat matkustajathan on kuljetettu myös platalta suoraan tilausbusseilla laivalle.

 

Risteilyltä kotiin palaavien matkustajien laukkujen käsittelyyn en ole kiinnittänyt huomiota eli siihen tuodaanko nekin suoraan laivalta platalle kontteihin lastattaviksi. Matkustajat tulevat kuitenkin terminaalin kautta koneelle Finavian lentokenttäbusseilla.

 

Taitaa maaraykset matkatavaroiden lapivalaisusta vaatia sen, etta espanjalaiset tsekkaavat laukkunsa sisaan lentoasemalla. Muutenhan heille voisi jakaa jo laivalla boardaritkin, eli voisivat menna suoraan turvatarkastuksen lapi transitalueelle.

 

Yhdysvalloissa 9/11 tappoi risteilyterminaaleissa tehtavat tsekkaukset (esimerkiksi muutamassa Miamin terminaalissa oli tata varten lentoyhtioiden check-in-tiskit) ja matkustajat joutuivat siirtymaan lentokentalle matkatavaroidensa kanssa... Kuka on ollut Miamin lentokentalla viikonloppuna, niin tietaa mista kaaoksesta on kyse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa maaraykset matkatavaroiden lapivalaisusta vaatia sen, etta espanjalaiset tsekkaavat laukkunsa sisaan lentoasemalla.

 

Noinhan sen täytyy olla, enpä tullut itse ajatelleeksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, onhan noita viisseiskoja tullut käännettyä jonkun verran, kun AtlasJet aikanaan niillä tänne lensi, samoin Icelandair... niillä oli monesti molemmissa ruumissa se matto :thmbup:

En tiedä miten Finnairilla on, mutta epäilen että sieltä Malagastakin löytyy Finnairin kontteja. Kuten täälläkin, Hansan kontteja kasoittain.... kyllähän ne sieltä aina välillä niitä tyhjiä kontteja tänne tuo. Välillä jopa liikaakin, kun alustat ei enää riitä, sen takia niitä tyhjiä kontteja lojuu siellä platalla... ;D Eiköhän Finnairkin kuskaa aina välillä muutaman tyhjän kopan sinne minne ikinä nyt lentääkin...

 

Juurikin näin homma ainakin osittain menee, eli kontteja säilytetään osalla kentistä sen verran, ettei samoja kontteja tarvitse purkaa ja kuormata uudestaan paluulentoa varten. :) Kontit ovat yhtiökohtaisia.

Ja Icelandairilla on tosiaan matot useimmissa koneissa molemmissa ruumissa. :thmbup:

 

Keihäsen Kallelle vielä vastaus: Eihän se tosiaan mitään herkkua ole kuormaajille eikä laukuille.. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Keihäsen Kallelle vielä vastaus: Eihän se tosiaan mitään herkkua ole kuormaajille eikä laukuille.. ::)

Joskus etelän mailla katsellut kun Finnairin 757:a purettu ja lastattu niin 3-4 tuntia

siinä näkyi menevän kun paikalliseen tahtiin huhkivat menemään  ;)

Ja vain muutaman tunnin myöhässä lähdettiin kotimatkalle  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus etelän mailla katsellut kun Finnairin 757:a purettu ja lastattu niin 3-4 tuntia

siinä näkyi menevän kun paikalliseen tahtiin huhkivat menemään  ;)

Ja vain muutaman tunnin myöhässä lähdettiin kotimatkalle  ;)

 

Tätä juuri tarkoitin sillä käsin purkamisella/kuormauksella. Itsekin tullut muutaman kerran seurattua ko. operaatiota juuri mm. Malagassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No no pojat, eipäs nyt liioitella. Lensin 7,5 vuotta näillä Finnairin 757:lla, enkä muista ikinä kokeneeni 3-4 tunnin kuorman purkua ja lastausta. Hyvällä porukalla täysi kone kääntyy tunnissa ja huonolla kahdessa. Jos koneen kääntyminen venyy tästä niin syy on joku muu kuin kuormaus.

 

Seppo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No no pojat, eipäs nyt liioitella. Lensin 7,5 vuotta näillä Finnairin 757:lla, enkä muista ikinä kokeneeni 3-4 tunnin kuorman purkua ja lastausta. Hyvällä porukalla täysi kone kääntyy tunnissa ja huonolla kahdessa. Jos koneen kääntyminen venyy tästä niin syy on joku muu kuin kuormaus.

 

Seppo   

No jos sinä et ole sellaista kokenut niin sitten sitä ei ole koskaan maailmassa tapahtunut?  ;D

Koko ajan konetta purettiin/lastattiin ja kulunut aika oli lähempänä neljää kuin kolmea tuntia.

Ikkunasta homma tuijottelin ja kone useita tunteja sen vuoksi myöhässä vaikka ajoissa saapui.

Paikka oli rennon rytmimusiikin maassa subtropiikissa  ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos sinä et ole sellaista kokenut niin sitten sitä ei ole koskaan maailmassa tapahtunut?  ;D

Koko ajan konetta purettiin/lastattiin ja kulunut aika oli lähempänä neljää kuin kolmea tuntia.

Ikkunasta homma tuijottelin ja kone useita tunteja sen vuoksi myöhässä vaikka ajoissa saapui.

Paikka oli rennon rytmimusiikin maassa subtropiikissa  ;)

 

 

Kuubassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä tiedä millä tahdilla on konetta käännelty jos 3-4 tuntia on kestänyt kääntö. :laugh: 757:n kääntää matkatavaroiden osalta ihan oikeasti alle tunnissakin, siinä saa vaan jo ihan oikeasti huhkia reilummin. :P

Ehkä siellä rennon rytmimusiikin maassa subtropiikissa oli matkatavarat pahasti hukassa, jonka takia kone myöhästyi useita tunteja? Taikka tekninen ongelma?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arvostan Lauri mielipidettäsi. Tässä keskustelussa viimeisimpien viestien osalta oli pitkälti kyse eri konetyyppien välisistä, kuormausta koskevista eroista. Faktat ovat tiedossa: Toiset ovat konttikoneita ja toiset eivät. Lisäksi toisissa on liikkuva lattia ja toisissa ei. Rahtiruuman korkeuskin vaihtelee. Omat, kuormausta koskevat kokemukseni rajoittuvat muutamaan tapaukseen, kun jossakin maassa lakon takia pilotitkin olivat kuormaamassa konetta, että päästiin "illaksi kotiin". Arvostan kuormaajien työtä, se on raskasta ja ennenkaikkea tekniikkalaji.

 

Mutta tiedän aivan varmasti, kuinka kauan kuormaaminen kestää. Tiedän varmasti, että jos 757:n kuormaaminen kestää yli kaksi tuntia, syy ei ole lentokoneessa. Jos matkalaukkuja hotellista tuova auto menee maantiellä rikki ja kuormaaminen viivästyy siksi, se on sitten sama onko kyseessä konttikone vai ei. Pointtini on se, että on paljon eri syitä, miksi kuormaaminen voi venyä, mutta ne eivät johdu lentokoneesta eivätkä konteista tai niiden puutteesta.

 

Seppo   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko ollut "Italialainen lakko"  8)

Paremminkin paikallista työkulttuuria kun merengue soi päässä  ;)

Samassa maassa ihmettelin miten ihmeessä noin pieneen Domino`s

pizzeriaan mahtuu 14 ihmistä yhtäaikaa töihin kun Suomessa saman-

kokoista paikkaa pyörittää vain yksi työntekijä. Väkeä oli niin että

päät kolisi yhteen ja tekivät töitä yhteensä varmaan melkein yhtä

paljon kuin se yksi suomalainen  ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään