Santeri Lehtonen

Hyvät kuulokkeet musiikin kuunteluun

20 viestiä aiheessa

Iltaa,

Tuli tässä huomattua, että vanhan kuulokkeen johto alkaa vedellä viimeisiä, niin nyt sitten tuleekin eteen uuden sellaisen osto. Kriteereinä olisi laadukkaat kuulokkeet musiikin kuunteluun ja mielellään ei sisältäisi mikrofonia. Langaton on aina parempi, mutta langallisellakin pärjää... Syynä, miksi ei mikrofonia, on tuo "vastikään" ostettu USB-headset, joka sopii paremmin, kuin hyvin simuiluun. Budjettina olisi 100e, mutta kaikkea ei tarvitse käyttää. ;D

Siitä vaan sitten ehdottamaan ja kertomaan omia kokemuksia.

P.S (Haulla ei löytynyt aihetta, jossa olisi etsitty nimenomaan tällaisia kuulokkeita. Jos on olemassa sittenkin, niin linkkiä vain perään.  :) )

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Iltaa,

Tuli tässä huomattua, että vanhan kuulokkeen johto alkaa vedellä viimeisiä, niin nyt sitten tuleekin eteen uuden sellaisen osto. Kriteereinä olisi laadukkaat kuulokkeet musiikin kuunteluun ja mielellään ei sisältäisi mikrofonia. Langaton on aina parempi, mutta langallisellakin pärjää... Syynä, miksi ei mikrofonia, on tuo "vastikään" ostettu USB-headset, joka sopii paremmin, kuin hyvin simuiluun. Budjettina olisi 100e, mutta kaikkea ei tarvitse käyttää. ;D

Siitä vaan sitten ehdottamaan ja kertomaan omia kokemuksia.

P.S (Haulla ei löytynyt aihetta, jossa olisi etsitty nimenomaan tällaisia kuulokkeita. Jos on olemassa sittenkin, niin linkkiä vain perään.  :) )

Suosittelen että tuplaat budjettisi ja ostat esimerkiksi tällaisen. Yleisesti ottaen Sennheiser, Beyerdynamic ja AKG ovat turvallisia valintoja. Itselläni on vuonna 1995 hankitut Sennheiser HD-414 klassikot. Kerran olen niihin pehmusteet vaihtanut. Hyvät kuulokkeet. Mikäli budjettisi on tiukka; suosittelen jompaa kumpaa näistä: Ensimmäinen Toinen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi! Tekniikan maailmassa oli testi jokunen aika sitten. En ole nyt kotona. En muista nyt tulosta. Hinta/laatu suhde oli hyvä.

Heikki

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuulokkeiden suurkäyttäjänä annan ääneni Sonyn DJ-malleille MDR-V500DJ (n. 75 €) ja MDR-V700DJ (n. 110 €). Ovat kestäväksi havaittu ja ääneltään riittävän neutraalit myös kotikuunteluun. Sony MDR-V500DJ-mallia löytyy verkkiksestä ja molempia malleja suoraan hyllystä mm. Thomannilta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suosittelen että tuplaat budjettisi ja ostat esimerkiksi tällaisen. Yleisesti ottaen Sennheiser, Beyerdynamic ja AKG ovat turvallisia valintoja. Itselläni on vuonna 1995 hankitut Sennheiser HD-414 klassikot. Kerran olen niihin pehmusteet vaihtanut. Hyvät kuulokkeet. Mikäli budjettisi on tiukka; suosittelen jompaa kumpaa näistä: Ensimmäinen Toinen

Kannatan myös AKG:n kuulokkeita. Minulla on käytössä tällä hetkellä suljetut AKG:n K 272 HD:t, enkä ole päivääkään katunut niiden hankkimista. Ennen niitä käytin Kossin Porta Pro -luureja, jotka lienevät omassa hintaluokassaan edelleen lyömättömät. Ero nykyisiin AKG:hini on kuitenkin huomattava, enkä ole Porta Prota juuri päässäni pitänyt K 272 HD:n hankkimisen jälkeen.

Paras ohje lienee, että koekuuntele eri kuulokkeita. Oma musiikkikorvasi sanelee, mitkä kuulostavat parhailta. Käyttömukavuutta ei myöskään kannata unohtaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuulokkeiden suurkäyttäjänä annan ääneni Sonyn DJ-malleille

Kuin myös. Mulla on Sonyn MDR-7506 kuvauksella "professional studio monitor". Olen käyttänyt ja tykännyt oikein kovasti jo 10 vuotta. Neutraali mutta tanakka soundi, ja kestää enemmänkin löylyä. Myös rakenne mekaanisesti erittäin kestävä. Puoliavoin ja hyvät pehmusteet. Näköjään Thomannilta saa vieläpä kohtuuhalvalla:

http://www.thomann.de/fi/sony_mdr7506_kopfhoerer.htm

PR

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos mikrofoni olisi tarvittu niin olisin Sennheiserin PC350 ostanut, itseä himottanut jo pitkän aikaa.

Jos vain musiikin kuunteluun, niin sitten kyllä Sennheiserin HD595 tai HD555  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannatan myös AKG:n kuulokkeita. Minulla on käytössä tällä hetkellä suljetut AKG:n K 272 HD:t, enkä ole päivääkään katunut niiden hankkimista. Ennen niitä käytin Kossin Porta Pro -luureja, jotka lienevät omassa hintaluokassaan edelleen lyömättömät. Ero nykyisiin AKG:hini on kuitenkin huomattava, enkä ole Porta Prota juuri päässäni pitänyt K 272 HD:n hankkimisen jälkeen.

Paras ohje lienee, että koekuuntele eri kuulokkeita. Oma musiikkikorvasi sanelee, mitkä kuulostavat parhailta. Käyttömukavuutta ei myöskään kannata unohtaa.

Minultakin ääni akg 242 hd kuulokkeille, jos pitää hiljaisesta äänestä, ei matalia ääniä kovalla voimakkuudella,

ja hintakin on n, 150 e.

Jos pitää enemmän bassoa korostavasta äänestä niin denon dt 2000 kannattaa kuunnella,

ja Sennheiser hd600 on tasapainoisempi kuunneltava,  mutta hintaa näillä enemmän kuin 100 e.

Vahvistin ja laitteisto millä kuuntelee vaikuttaa ääneen ja kuulokkeen valintaan.

Suosittelen  erilaisten kuulokkeiden  kuuntelutestiä myös omilla laitteilla ennen valintaa

ja valitse se mikä miellyttää ja mitä on mukava pitää korvilla.

reijo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vahvistin ja laitteisto millä kuuntelee vaikuttaa ääneen ja kuulokkeen valintaan.

Niin. Lisäisin vielä, että merkittävästi pitäisi vaikuttaa myös se, mitä kuuntelee, missä kuuntelee ja miksi kuuntelee.

Luureissa pätee periaatteessa sama totuus kuin kaiuttimissa, eli yhden tarve ei ole sama kuin toisen. Objektiivinen ja erotteleva tarkkailukuuloke voi tarkoittaa ihan eri asiaa kuin puhtaasti hifistelyyn tehdyt luurit. Lisäksi joillakin käyttäjäryhmillä voi olla erityistarpeita äänenpaineen suhteen, eli myös tuo kuuntelupaikka voi vaikuttaa paljon. Kompromissiyhdistelmä tyyliin hifistely, äänenpaine, neutraalius ja erottelu taitaa olla niitä mahdottomia yhtälöitä.

Ainahan on kultakorvia (enkä millään muotoa tarkoita tällä lainaamaani kirjoittajaa) joille mikään ei riitä, ja jotka kuulevat kuinka päin sähkö kulkee johdoissa.  ;)

Enkä ole mitenkään Sonyn mannekiini, mutta aika paljon tuota aiemmin mainitsemaani luuria (MDR-7506 ja variantit) näkee aktiivikäytössä. Ja myös telkkarissa ns. "ammatti-pro":ksi luokiteltavissa yhteyksissä; milloin Wonderin päässä, milloin Abbey Roadilla, milloin missäkin. Se on hyvä, kestävä ja moneen mukautuva työkalu. Vähän samoin kuin vaikkapa Shuren, Neumannin, Sennheiserin jne. tietyt mikrofonimallit, joiden tuottamaa ääntä ko. kakkuloilla keskimäärin melko paljon tarkkaillaan eli kuunnellaan.

Mutta ellei erottelu-, dynamiikka- ja etenkin äänenpainetarpeet ole tuiki taivaalliset, niin mattimeikäläinen ei varmaan tee vikatikkiä hankkimalla esim. jotkut perus-Sennheiserit. Myös AKG:lla on aina ollut hyviä kuulokkeita. En olisi itse tuota Sonyn mallia kymmentä vuotta käyttänyt ellei se toimisi täydellisesti omiin tarpeisiini.

PR

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitkä sitten olisivat normikuluttajalle riittävät, kun iskee kuulokkeet kiinni Nokia N97-puhelimeen. Porta Prot käytössä, mutta kuuleeko eroa kalliimpiin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on ollut noin 4 vuotta käytössä Sennheiser HD-600:t, ja ovat kyllä ylivoimaisesti parhaat kuulokkeet joita olen käyttänyt. En suostu enää muita käyttämään, luurit lähtevät mukaan jos johonkin vieraaseen paikkaan pitää mennä töihin. Toisaalta olen äänitekniikan ammattilainen joten ehkä vaatimukseni ovat hieman eri luokkaa. Mutta kyllähän nuo kestävätkin toivottavasti 10-20 vuotta.

Nuo Sonyn luurit ovat lujaa tekoa ja soundillisesti ok, mutta eikös ne ole suljetut. Eli se rajaa ainakin itselläni ne lähinnä äänitys/tarkkailukäyttöön. Kuunteluluurit on mielestäni oltava avoimet. Jossain tarkkailu- ja livekäytössä käytän esim. AKG:n K-25:sia jos en käytä plugeja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nuo Sonyn luurit ovat lujaa tekoa ja soundillisesti ok, mutta eikös ne ole suljetut. Eli se rajaa ainakin itselläni ne lähinnä äänitys/tarkkailukäyttöön. Kuunteluluurit on mielestäni oltava avoimet. Jossain tarkkailu- ja livekäytössä käytän esim. AKG:n K-25:sia jos en käytä plugeja.

Joo tosiaan suljetut ovat eivätkä puoliavoimet. Tuli ajatuskatko kun kirjoitin. Kaikki hyvät pro-käyttöön tehdyt luurit ovat hyviä, ja valinta varmaan aika paljon makuasia. Mihin on tottunut, sitä käyttää. Aikanaan opin tohon Sonyyn työskennellessäni meluisassa ympäristössä. Piti äänenpaineen riittää Midaksen 48/2 tarkkailuun ja pysyä 1000 hengen kuppilan yleisön mölinä (luokkaa 94db) loitolla. Sittemmin olen niitä käyttänyt myös himassa vuosia, etenkin kun tietsikalla duunaa musaa (saa toisen korvan tinnituksen ajettua yli piiloon...). :-)

Olen samaa mieltä että normaalille ihmiselle normaaliin ns. hifikuunteluun jotkut Beyerin DT-luurit ovat varmaan parempi valinta. Itse en ole niistä koskaan tykännyt, ja Senkut taas on olleet jotenkin "siltä väliltä", sekä mekaanisesti eivät ole mulla kestäneet yhtä kovaa kyytiä kuin noi Sonyt.

PR

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitäs eroa on suljetuilla ja avoimilla luureilla? nimim. amatööri

Avoimet eivät sulkeudu korvan ympärille vaan lepäävät korvalehden päällä. Suljetut sulkevat koko korvan sisäänsä, ja puoliavoimet taas ovat siltä väliltä eli suljetun mallisia yleensä, mutta päästävät ääntä lävitseen molempiin suuntiin. Suljettujen etuna on "kuulosuojamaisuus", eli pysyy se äänimaailma korvien välissä siinä mitä piuhaa pitkin tulee eikä ulkopuolinen häly juuri häiritse. Myös äänenpainetta saa suljetuilla yleensä enemmän ja alapään toistoa jos sitä kaipaa (minä kaipaan).

Avoimet ovat yleensä suht. kevyitä eivätkä purista pahemmin korvaa. Suljetuissa on eroja toteutuksessa ja pehmustuksissa, niitä pitäisi oikeastaan testata pitämällä n. 30 minuuttia päässä jotta tietää mistä puristaa vai ei mistään. Myös korvan koko ja muoto ratkaisevat. [EDIT: Ja huom. se käyttääkö mahdollisesti silmälaseja ja minkälaiset sangat niissä on, ja miten ne toimivat keskenään luurien mekaanisen rakenteen kanssa - voi puristaa kipeästikin elleivät käy yhteen.]

Ihmisten korvissa on yllättävän paljon fyysisiä eroja. Mulle ei esim. tahdo sopia yhtään mitkään nappiluurit, ei minkään malliset. Liian pienet korvakäytävät ja lisäksi eri kokoa keskenään. Ihan sama juttu kuin piilolinssien kanssa - ei voi pitää mekaanisen ärsytyksen vuoksi hetkeäkään... Mutta näillä on synnytty ja näillä pitää tulla toimeen.  ;)

PR

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Avoimet ovat yleensä suht. kevyitä eivätkä purista pahemmin korvaa.

Noita mun luureja ei huomaa juuri ollenkaan kun on hetken päässä pitänyt... Suljettujen käyttö pidemmän aikaa on ikävää.

Ihmisten korvissa on yllättävän paljon fyysisiä eroja. Mulle ei esim. tahdo sopia yhtään mitkään nappiluurit, ei minkään malliset.

Valamalla korvan mukaan saa kuulemma hyvät.. Myös korvatulpat.

Aikanaan opin tohon Sonyyn työskennellessäni meluisassa ympäristössä. Piti äänenpaineen riittää Midaksen 48/2 tarkkailuun ja pysyä 1000 hengen kuppilan yleisön mölinä (luokkaa 94db) loitolla.

Niin ne ajat muuttuvat. Minulla on toisinaan etuoikeus tehdä viittä monitorilinjaa, kaikki napeilla ja stereona. Napit ovat silloin luonnollinen valinta myös omaksi kuunteluksi. En lainkaan pidä cue-kulman huudattamisesta. Säästyy oma ja muiden kuulo. Mutta nyt menee jo rankasti offtopic...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin ne ajat muuttuvat. Minulla on toisinaan etuoikeus tehdä viittä monitorilinjaa, kaikki napeilla ja stereona. Napit ovat silloin luonnollinen valinta myös omaksi kuunteluksi. En lainkaan pidä cue-kulman huudattamisesta. Säästyy oma ja muiden kuulo. Mutta nyt menee jo rankasti offtopic...

Ai sä teet lavan päätä. Mä olin aikoinani FOH-mies (ja samalla valo-ohjelmoija & operaattori sekä videokuvaaja ja -nauhoittaja jne jne jne). Joutuhan sinne monitoritontillekin välillä tietyst juoksemaan.

Hyvät napit olis tietysti hyvät. Kossin "miniplugi" vai mikä se on, vai mikä se on, on tähän mennessä osunut parhaiten mun korvakäytäviin. Kun ei ole työtarvetta, niin saattaa käydä tyyriiksi alkaa valamalla teettää nappiluureja satunnaiseen puhelimella tai läppärillä tapahtuvaan mp3/radio/tms. -kuunteluun. Missä ne niitä nykyään muuten valaa? Joskus ennen oli Hesassa joku yks mesta mistä niitä sai.

PR

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielestäni joissain kuulokkeissa on todella surkea tuo puhelinjohto, sellanen munankarvajohto...mulla oli kerran sellainen kuulokkeissa ja kun kuunteli sohvalla parin kolmen metrin päässä vahvarista...tai siis yritti kuunnella, johto veti niin maan perkuleesti! Suoraa sen olla pitää!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Avoimet eivät sulkeudu korvan ympärille vaan lepäävät korvalehden päällä. Suljetut sulkevat koko korvan sisäänsä, ja puoliavoimet taas ovat siltä väliltä eli suljetun mallisia yleensä, mutta päästävät ääntä lävitseen molempiin suuntiin. Suljettujen etuna on "kuulosuojamaisuus", eli pysyy se äänimaailma korvien välissä siinä mitä piuhaa pitkin tulee eikä ulkopuolinen häly juuri häiritse. Myös äänenpainetta saa suljetuilla yleensä enemmän ja alapään toistoa jos sitä kaipaa (minä kaipaan).

Avoimet ovat yleensä suht. kevyitä eivätkä purista pahemmin korvaa. Suljetuissa on eroja toteutuksessa ja pehmustuksissa, niitä pitäisi oikeastaan testata pitämällä n. 30 minuuttia päässä jotta tietää mistä puristaa vai ei mistään. Myös korvan koko ja muoto ratkaisevat. [EDIT: Ja huom. se käyttääkö mahdollisesti silmälaseja ja minkälaiset sangat niissä on, ja miten ne toimivat keskenään luurien mekaanisen rakenteen kanssa - voi puristaa kipeästikin elleivät käy yhteen.]

Yksinkertaisuudessaan asia on niin, että avoimet kuulokkeet päästävät ympäristön ääntä lävitsee ja toisinpäin. Eli vieressä olevat kuulevat mitä kuuntelet. Avoimet voivat myös sulkea koko korvan sisäänsä.

Suljetut taas eristävät ääntä eikä vieressä olevat kuule mitään.

Helpoiten nämä erottaa toisistaan siitä, että avoimissa kuulokkeissa on ritilät ja suljetuissa yleensä täyttä muovia. Avoimet ovat yleensä mukavammat kun päästävät ilman kiertämään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Avoimet voivat myös sulkea koko korvan sisäänsä.

Totta. Mutta pidettiin asiat yksinkertaisena.

Yksinkertaisuudessaan asia on niin, että avoimet kuulokkeet päästävät ympäristön ääntä lävitsee ja toisinpäin. Eli vieressä olevat kuulevat mitä kuuntelet. Suljetut taas eristävät ääntä eikä vieressä olevat kuule mitään.

Voivat kuullakin. Riippuu valmistajasta ja mallista - ja olennaisesti myös käytetystä äänenpaineesta. Tosin suljetuista tai muistakaan ei yleensä vuoda kuin käytännössä vain yläpään kilinää about 3-5 kilon päältä ja siitä ylöspäin, ehkä joskus lisäksi korkeintaan muuta hajanaista ylämiddleä aivan vähän sen sen alta. Mutta tuo "eivät kuule mitään" ei ole kaikissa olosuhteissa ihan eksakti ilmaisu. Riittävällä paineella kihinä kuuluu esim.  muutoin hiljaisessa asunnossa helposti naapurihuoneeseen.

Helpoiten nämä erottaa toisistaan siitä, että avoimissa kuulokkeissa on ritilät ja suljetuissa yleensä täyttä muovia. Avoimet ovat yleensä mukavammat kun päästävät ilman kiertämään.

Muovia, kangaskudosta, keinonahkaa, nahkaa tai näitä kaikkia. Avoimet ovat tosiaan yleensä mukavammat pitää päässä etenkin pidempiä aikoja.

Ammattikseen ääntä tarkkailevilla taas tilanne on se, ettei ole aina pakko kuunnella koko aikaa, vaan hetkittäin, jolloin pääosaan nousee se että luureista tulee vaaditulla hetkellä se mitä pitääkin tulla, hyvällä (lue=suht. neutraalilla) soundilla ja riittävän lujaa. Plus, että eristys ympäröivään äänimaailmaan on kunnossa, jolloin kuunneltavaksi valitun äänilähteen dynamiikasta on myös mahdollista saada selvää (tai sitten siitä, miten paljon sitä dynamiikkaa on tullut itse kompressoineeksi jne.).

Tiskijukkien ammattikunta taas on ihan erikseen, heillähän on tyylinä kuunnella välillä pitkiäkin aikoja vain toisella luurien puoliskolla, ja äänenpainevaatimus on audiopsykologisesti oltava balanssissa eli "sama" kuin jokusen metrin päässä touhuava PA lisättynä ympäröivän yleisön hälyllä (mainittu älämölö voi ihmismassassa olla pelkän puheen osalta ilman diskon diskoa lähes 100 db, kuten aiemmin kirjoitin).

Mutta pois tiskijukat minusta. Hyi olkoon. Vaikka tunnen monta hyvääkin.  :)

PR

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään