Harri Koskinen

Liikennehallinto keskitetään kahteen virastoon

14 viestiä aiheessa

---------------------------------------------------------

Liikenne- ja viestintäministeriö

Tiedote 15.09.2009

---------------------------------------------------------

 

Liikennehallinto keskitetään kahteen virastoon

 

Hallitus esittää, että liikenne- ja viestintäministeriön liikennehallintoon perustetaan kaksi uutta virastoa vuoden 2010 alussa. Esitykseen liittyy myös erikseen annettava hallituksen esitys, jossa ehdotetaan muutettavaksi yli 50 sellaista lakia, joissa säädetään nykyisten virastojen toimivallasta ja tehtävistä. Tämä niin sanottu liitelakipaketti annetaan eduskunnalle lokakuun alussa.

 

Liikennevirasto muodostuu Tiehallinnon, Ratahallintokeskuksen ja Merenkulkulaitoksen toimintojen yhdistämisestä.

 

Liikenteen turvallisuusvirasto muodostuu Ilmailuhallinnon, Ajoneuvohallintokeskuksen, Rautatieviraston ja Merenkulkulaitoksen meriturvallisuustoimintojen yhdistämisestä.

 

Uudistuksen tavoitteena on tehostaa kokonaisvaltaista liikennepolitiikan valmistelua ja liikennejärjestelmän kokonaisuutta väylä- tai liikennemuotokohtaisten tarkastelun sijasta. Tavoitteena on myös parantaa hallinnon, väylätoiminnan ja turvallisuustyön tuottavuutta, tehokkuutta ja vaikuttavuutta sekä saada synergiaetuja sekä ottaa paremmin huomioon liikenteen käyttäjien matka- ja kuljetusketjujen tarpeet.

 

Liikenneviraston toiminta rahoitetaan kuten aiemmin valtion talousarvion kautta. Liikenteen turvallisuusviraston toimintaa rahoitetaan maksullisen toiminnan tuloilla ja talousarviossa osoitettavilla määrärahoilla.

 

Osa toiminnoista Lappeenrantaan ja Rovaniemelle

 

Virastojen perustamisen yhteydessä niiden henkilökunnasta alueellistetaan 245 henkilötyövuotta Lappeenrantaan ja Rovaniemelle vuoden 2015 loppuun mennessä.

 

Liikennevirastosta Lappeenrantaan siirtyviä tehtäviä ovat liikenteen ja väylänpidon tietopalvelutehtävät, asiakirjahallinto, arkistopalvelut ja tilastointi. Alueellistamisen jälkeen viraston henkilöstöstä 47 prosenttia työskentelee pääkaupunkiseudun ulkopuolella.

 

Liikenteen turvallisuusvirastolle perustetaan Lappeenrantaan itäliikenteen yksikkö, joka tulee keskittymään erityisesti Suomen ja Venäjän väliseen maa-, rautatie- ja vesiliikenteen tehtäviin. Rovaniemelle virastosta sijoitetaan ajoneuvoverotukseen liittyvät tehtävät, tietopalvelu, kansalaisneuvonta ja erilaiset tukipalvelut. Tämän jälkeen 28 prosenttia viraston henkilöstöstä työskentelee pääkaupunkiseudun ulkopuolella.

 

Alustavan arvion mukaan esitettyjen tehtäväkokonaisuuksien alueellistaminen tulee maksamaan vuoteen 2015 mennessä vuosittain noin 2,3–7,5 miljoonaa euroa. Pysyviä kustannuksia alueellistamisesta syntyy vuositasolla noin miljoonasta 3,3 miljoonaan euroon.

 

Valtioneuvoston alueellistamisen koordinaatioryhmä puolsi uusien virastojen perustamista 7.4.2009 ja toimintojen alueellistamista 27.5.2009.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajoneuvohallintokeskus AKEn, Ilmailuhallinnon, Merenkulkulaitoksen meriturvallisuustoiminnon sekä Rautatieviraston muodostama uusi Liikenteen turvallisuusvirasto TraFi aloittaa toimintansa vuoden vaihteessa. Markkinointinimeksi virasto ottaa käyttöön kansainvälisiinkin yhteyksiin hyvin istuvan TraFin.

 

AKE

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä näitä virastojen nimiä oikein tulee?  ???

 

Seuraavaksi varmaan poliisista tuleee valtion turvallisuus- ja järjestyslaitos Razzia.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kun muutama vuosikymmen on kulunut, joku keksii, että näiden TraFin yksiköiden kannattais ehkä erikoistua omaan alaansa ja sitten meillä on taas IH, AKE ja muut kumppanit erillisinä yksiköinä... kunnes 50 vuoden päästä joku keksii, että nää kannattais yhdistää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kun muutama vuosikymmen on kulunut, joku keksii, että näiden TraFin yksiköiden kannattais ehkä erikoistua omaan alaansa ja sitten meillä on taas IH, AKE ja muut kumppanit erillisinä yksiköinä... kunnes 50 vuoden päästä joku keksii, että nää kannattais yhdistää.

 

Sepäse, ellei keksi jotain uutta ei kukaan muista nimeä ja voi huuhdella itsensä pöntöstä, lopputuloksella tai tulemalla vissiin nykyään ei ole väliä, jatkuva uudistus on in. ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kun muutama vuosikymmen on kulunut, joku keksii, että näiden TraFin yksiköiden kannattais ehkä erikoistua omaan alaansa ja sitten meillä on taas IH, AKE ja muut kumppanit erillisinä yksiköinä... kunnes 50 vuoden päästä joku keksii, että nää kannattais yhdistää.

 

Kantsii olla tarkkana, kun TraFin on jo eri firma kuin TraFi.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

"Ilmailukaari" on varmaan tuo pienin ja kevyin.

Seuraava on sitten kumipyörävalvonta ja sitten rautapyöräliikenne. Uraa tekee tai aallokkoa halkaisee merenkulunvalvonta.

Vai mitenkähän nuo kansalliset kulkuneuvoluokat omissa kasoissaan painaisivat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kun muutama vuosikymmen on kulunut, joku keksii, että näiden TraFin yksiköiden kannattais ehkä erikoistua omaan alaansa ja sitten meillä on taas IH, AKE ja muut kumppanit erillisinä yksiköinä... kunnes 50 vuoden päästä joku keksii, että nää kannattais yhdistää.

Tämä TULEE tapahtumaan. En aiemmin kehdannut sanoa ääneen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä. Kunhan konsultin mainostamat synergiaedut on ulosmitattu, havaitaan että ei toimi ja siirrytään vanhaan systeemiin joka kuitenkin varmuuden vuoksi lanseerataan uutuutena uudella nimellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiesittekö että saksalaisen määritelmän mukaan konsultti on henkilö joka tietää kaikki asennot, mutta ei ole itse koskaan nai...t.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään