Kirjoitettu Syyskuu 16, 2009 Tässä SIO:n hakuaikana olen miettinyt myös Patriaa, koska kouluun on erittäin vaikea päästä. Mua (ja varmasti monia muitakin) kiinnostaisi lukea Patrialla opiskelevien ja valmistuneiden sekä työllistyneiden kokemuksia. Tämä n. 100 000e tuntuu suurelta panokselta, onko kukaan joutunut ongelmiin?. Myös jostain olen lukenut (olettaisin olevan huuhaata), että esim. Finnair ottaa ensisijaisesti SIO:sta valmistuneita, pitääkö paikkaansa? Oma mielipiteeni on se, että 100 000e ei ole "niin" paljoa rahaa, jos läpäisee koulutuksen ja saa melkein heti töitä. Kaksi vuotta on lyhyt aika opiskeluun, joten rahaa pääsee tienaamaan nopeasti suhteessa muihin kouluihin (ja lentäjillä on hyvä palkka). Mielenkiintoista työtä ei tietenkään mitata rahassa, mutta rahaa menee muuhunkin kuin pelkästään opiskeluun. Olen yrittänyt netistä etsiä tietoa näistä asioista, mutta olen todennut, että muut keskusteluforumit eivät muuta tarjoa kuin kitinää lentäjien palkasta (kokeilin myös hakua, ja olen lukenut Henri Karlssonin blogin). Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 16, 2009 Tässä SIO:n hakuaikana olen miettinyt myös Patriaa, koska kouluun on erittäin vaikea päästä. Mua (ja varmasti monia muitakin) kiinnostaisi lukea Patrialla opiskelevien ja valmistuneiden sekä työllistyneiden kokemuksia. Tämä n. 100 000e tuntuu suurelta panokselta, onko kukaan joutunut ongelmiin?. Myös jostain olen lukenut (olettaisin olevan huuhaata), että esim. Finnair ottaa ensisijaisesti SIO:sta valmistuneita, pitääkö paikkaansa? Oma mielipiteeni on se, että 100 000e ei ole "niin" paljoa rahaa, jos läpäisee koulutuksen ja saa melkein heti töitä. Kaksi vuotta on lyhyt aika opiskeluun, joten rahaa pääsee tienaamaan nopeasti suhteessa muihin kouluihin (ja lentäjillä on hyvä palkka). Mielenkiintoista työtä ei tietenkään mitata rahassa, mutta rahaa menee muuhunkin kuin pelkästään opiskeluun. Olen yrittänyt netistä etsiä tietoa näistä asioista, mutta olen todennut, että muut keskusteluforumit eivät muuta tarjoa kuin kitinää lentäjien palkasta (kokeilin myös hakua, ja olen lukenut Henri Karlssonin blogin). Ainakin tällä hetkellä töihin pääsy heti valmistuttua on suoraan sanottuna melko epätodennäköistä. Ja tässä tilanteessa ovat melkeinpä kaikki juuri valmistuuneet, niin SIO:laiset, Patrialaiset kuin omatoimisestkin kouluttautuneet. FC:n ab-initio on erikseen. Toisaalta, nyt olisi varmaan hyvä aika aloittaa koulutus, sillä uskoisin tilanteen olevan eri kahden vuoden kuluttua, ja lainojen korot ovat (vielä) alhaalla Käsittääkseni tuo 100 000€ ei riitä tällä hetkellä Patrian kurssiin, vaan hinta on muistaakseni 108 000€. Ja siihen tietysti pitää laskea hieman elämiseen+korkojen lyhennyksiin+muihin koulutukseen liittyviin kustannuksiin (kokeet, tarkkarit yms.), joten summa kipuaa varmaan lähellä 120 000€ jonka pankin sedältä/tädiltä joutuu pyytämään. Tämä siis silloin, jos et ole opiskeluaikaan töissä (ja maksa opintojen jälkeen opintotukia takaisin, koska on ollut liikaa tuloja opintojen aikana ). Ville Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 16, 2009 Ainoa suomalainen firma joka palkkaa pilotteja on Finncomm ja ulkomaille tarvitaan enemmän tunteja. Se huhu, että finski asettaa SIOlaiset etusijalle, on minun ja muiden kaupallisesti kouluttautuvien kannalta valitettavasti totta (haastatteluissa sanoivat tämän). No, eipä se pulju palkkaa hetkeen ketään Ehkä vielä jonain päivänä......... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 16, 2009 Totta, todelliset kustannukset pamahtavat 120 000e lähettyville, mutta tässä vaiheessa se 20k ei tunnu miltään jo suuren lainan takia. (OT: koulutus esim. amk (4v) maksaa myös, jos ei halua elää askeettisesti). "Se huhu, että finski asettaa SIOlaiset etusijalle, on minun ja muiden kaupallisesti kouluttautuvien kannalta valitettavasti totta (haastatteluissa sanoivat tämän)." Miksi, jos koulutus on lähes sama? (Mielestäni tämä ei ole perusteltua, kun kyseessä on ainoastaan eri koulut. Sama kuin palkattaisiin ainoastaan miehiä johonkin virkaan. Myös ihmettelen tätä, että tämä mainitaan myös haastatteluissa). Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 16, 2009 Miksi, jos koulutus on lähes sama? (Mielestäni tämä ei ole perusteltua, kun kyseessä on ainoastaan eri koulut. Sama kuin palkattaisiin ainoastaan miehiä johonkin virkaan. Myös ihmettelen tätä, että tämä mainitaan myös haastatteluissa). Tähän en tiedä syytä. Kaipa se johtuu siitä, että Finnair omistaa suurimman osan opistosta, tiedä sitten. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 16, 2009 Tähän en tiedä syytä. Kaipa se johtuu siitä, että Finnair omistaa suurimman osan opistosta, tiedä sitten. Johtunee varmaan siitä, että Porin koulu on entinen 'Finnairin Ilmailuopisto' eli SIO:n kurssien oppilaat ovat käytännössä Finnairin valitsemia. Ja ovathan SIO:n pääsykokeet ja -vaatimukset hieman eri luokkaa kuin yksityisen puolen vastaavat. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 16, 2009 Ja ovathan SIO:n pääsykokeet ja -vaatimukset hieman eri luokkaa kuin yksityisen puolen vastaavat. Toki, mutta perämieskurssille hakiessani tein ihan samat testit kuin SIOon hakevat. No, eipä tuolla liene väliä tällä hetkellä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 16, 2009 Ja ovathan SIO:n pääsykokeet ja -vaatimukset hieman eri luokkaa kuin yksityisen puolen vastaavat. SIO:n pääsykokeet ovat ainakin tietääkseni lähes samat kuin Malmilla toimivan Salpauslennon - tarkoitan siis näitä psykologisia palikkatestejä (tämä on tosin jonkun vuoden vanha tieto). Ja medikaalivaatimukset ovat samat kaikille myös. Eli ei tuonne ainakaan vain rahatukkua heiluttamalla sisään pääse. SIO:lla tietysti hakijoita on enemmän eli karsintaakin tehdään enemmän. FC:n koulutuksista lisää täällä: http://www.fc.fi/info/tyopaikat/lentajat/ab_initio.html Kouluttavat SL:ssä Malmilla. Ja kun lentokouluista puhutaan niin suosittelen tätä: http://www.salpauslento.fi/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 16, 2009 Eipä tulis aivan heti nykyisessä lentoyhtiöiden taloustilanteessa otettua 100k lainaa saati edes kouluttautua lentäjäksi. Hieman myös epäilen onko tähän tulossa muutosta lähitulevaisuudessakaan... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 16, 2009 Eipä tulis aivan heti nykyisessä lentoyhtiöiden taloustilanteessa otettua 100k lainaa saati edes kouluttautua lentäjäksi. Hieman myös epäilen onko tähän tulossa muutosta lähitulevaisuudessakaan... "Lentoyhtiöiden yhteenlaskettu tappio nousee Kansainvälisen ilmakuljetusliiton IATA:n mukaan aiemmin arvioitua suuremmaksi orastavasta elpymisestä huolimatta. IATA nosti tiistaina ennusteensa lentoyhtiöiden kuluvan vuoden tappiosta 11 miljardiin dollariin. Kyseessä ei Bisignanin mukaan ole lyhytaikainen, nopeasti ohi menevä kriisi. Lentoyhtiöiden liikevaihdosta haihtuu 80 miljardia dollaria. IATA:n ennusteen mukaan lentoyhtiöiden liikevaihto laskee tänä vuonna 455 miljardiin dollariin. – Noin 15 prosentin liikevaihdon menetyksen hankkimiseen takaisin tarvitaan useita vuosia, sanoi Bisignani. Hän ennakoi, että lentoyhtiöiden liikevaihto nousee takaisin viime vuoden tasolle aikaisintaan vuonna 2012. " http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/09/25851&ext=rss Aika näyttää mitä öljyn hinnalle tapahtuu. Se kai yksi ratkaisevista kysymyksistä on. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 16, 2009 Eipä tulis aivan heti nykyisessä lentoyhtiöiden taloustilanteessa otettua 100k lainaa saati edes kouluttautua lentäjäksi. Hieman myös epäilen onko tähän tulossa muutosta lähitulevaisuudessakaan... Koulutus 'pystymetsästä' ammattilentäjän opintolinjan loppuun suorittamiseen kestää noin 1,5v ja siinä ajassa ehtii tapahtua paljon. Jos hommaan meinaa lähteä, niin kannattaa olla valmiina työmarkkinoille silloin kun nousukausi alkaa ja lentäjiä tarvitaan. Milloin se nousukauden alkaminen sitten tapahtuu, niin sitähän nyt ei kukaan tiedä. Joka tapauksessa se on vain ajan kysymys - toivottavasti ei hirveän pitkän. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 16, 2009 Eipä tulis aivan heti nykyisessä lentoyhtiöiden taloustilanteessa otettua 100k lainaa saati edes kouluttautua lentäjäksi. Hieman myös epäilen onko tähän tulossa muutosta lähitulevaisuudessakaan... Miksi ei? Olisi sitten valmiina töihin, kun nousukausi koittaa... Aika pessimistinen logiikka. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 16, 2009 Koulutus 'pystymetsästä' ammattilentäjän opintolinjan loppuun suorittamiseen kestää noin 1,5v ja siinä ajassa ehtii tapahtua paljon. Jos hommaan meinaa lähteä, niin kannattaa olla valmiina työmarkkinoille silloin kun nousukausi alkaa ja lentäjiä tarvitaan. Milloin se nousukauden alkaminen sitten tapahtuu, niin sitähän nyt ei kukaan tiedä. Joka tapauksessa se on vain ajan kysymys - toivottavasti ei hirveän pitkän. Taitaa se koulutus lähes poikkeuksetta venyä 24kk+ pituiseksi, kun suomen talvikelit on mitä on. Ja ovathan SIO:n pääsykokeet ja -vaatimukset hieman eri luokkaa kuin yksityisen puolen vastaavat. Samat vaatimukset on kaikilla ja "pääsykoetestit" ei kuitenkaan kauheasti eroa toisistaan muutakuin yksittäisten testien osalta (samaa asiaa testataan vaan eri testillä). Illuusion kaikenkattavasta ja huimasti vaikeammista testeistä voi aiheuttaa se fakta, että SIO:n on hakijoita huomattavasti enemmän kuin yksityisille. En kumminkaan usko, että minimivaatimukset on missään heppoisempia kuin esim. SIO:lla. Kun koulutuksella on kiintiöt niin silloin otetaan ne testien perusteella "parhaimmat" ja voihan joskus käydä niinkin, ettei kiintiötä saada täytettyä liian huonon hakijapoolin takia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 16, 2009 Ja medikaalivaatimukset ovat samat kaikille myös. Medikaalivaatimukset ovat tietenkin samat sama missä opiskelee, mutta hakuvaiheessa lääketieteellisissä pääsyvaatimuksissa on eroja. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 16, 2009 Moi, koulutukseen voi toki lähteä nyt, huonoinakin aikoina, mutta tosiaan kuten edellisissä kirjoituksissa tuli ilmi, niin työpaikkaa voi joutua odottamaan valmistumisen jälken pitkänkin tovin. Siellä on nyt ainakin pari perämieskurssillista Finnairin kavereita odottamssa töihin pääsyä ja SIO:sta puskee koko ajan lisää valmiita kavereita jonoon. Samoin SL:stä ja Patrialta. Eli vaikka taloustilanteet paranevatkin varmasti, ajan kysymys koska noususuhdanne alkaa, niin silti pitää muistaa että siellä on sitä jonoa. On myös jo pari vuotta sitten valmistuneita kavereita, jotka ovat lähettäneet satoja hakemuksia ympäri Eurooppaa vailla tulosta. Tämä kertoo alan raadollisuudesta. Lentoyhtiöitä on mennyt nurin ja siellä on paljon todella kokeneita kavereita vailla työtä. Jos olisin itse lähdössä koulutukseen nyt, niin pitäisi tällä hetkellä ainoana vaihtoehtona Salpauslennon järjestämää Finncommin Ab Initio-kurssia. Vaikka tuollakin on kiemuroita, eikä kurssin käyminen välttämättä takaa työpaikkaa yhtiössä, niin ainakin on etusijalla kun uusia kavereita valitaan yhtiöön. Kuitenkin, Salpauslennon opetus on laadullisesti huippuluokkaa ja työpaikka yhtiössä melkein varma, joten tätä kannattaa todellakin harkita. Jos klaaraat testit, niin olet vahvoilla myös tulevaisuudessa (kuten Sami mainitsi, testit ovat hyvin pitkälle samat kuin SIO:on ja myös Finnair käyttää lentäjähaussaan samoja testejä). Kaiken aa ja oo on järjestää asiat niin, että koulutuksen jälkeen pääset tekemään jotain työtä maksaaksesi lainaa takaisin. Eli jos et saa lentotyötä, pitää olla suunnitelma b. Lainan lyhennys alkaa kuitenkin juosta ja vaikka maksaisit pelkkiä korkoja jonkin aikaa, niin jotain summaa on kuitenkin lyhennettävä. Tämä on vain karu juttu. Puhumattakaan asumiskuluista, elämiskuluista, autolainoista ja niin edelleen. En halua pelotella, mutta kannattaa kuitenkin tehdä selkeä suunnitelma, niin ei tule pettymyksiä etkä joudu pulaan. Kaikkein kurjin fakta alalla on se, että edelleenkään kaikille halukkaille ei ole lentotyötä perämiehenä/kapteenina tarjolla, vaikka kuinka haluaisi. Kun yhtiöillä on nuo omat valinta kokeet valintakriteereineen ja määritellyt profiilit, millaisia kavereita haluavat palkata. Ilmailualalta tulet todennäköisesti löytämään jonkinlaista työtä koulutuksesi perusteella ensimmäistä lentotyöpaikkaasi odotellessa. Voit päästä esimerkiksi lennonvalmistelutehtäviin (=dispatch), pseudo-pilotiksi Avia Collegeen, Ilmailuhallintoon/Ilmailulaitokseen konttorihommiin tai vaikkapa lennonjohdon apulaiseksi. Voit toki myös kouluttautua lennon-opettajaksi ja alkaa kerätä kokemusta sitä kautta. Kivaa hommaa, saa lentää, tunteja tulee ja siitä maksetaan. Suomi on pieni maa, ilmailupiirit on vielä pienemmät eli kannattaa pitää korvat höröllä, olla aktiivinen ja pitää suhteet kunnossa. Niin ja unohdin mainita, että vaikka tuo edellä mainittu 120 000 euroa näyttää ehkä paperilla pieneltä rahalta, niin se on aikuisten oikeasti todella iso raha. Maksat korkojen kera vielä isomman summan takaisin. Lisäksi pitää muistaa, että jos on iso opintolaina kontolla, niin pankit voivat olla hyvin nuivia muiden lainojen myöntämiseen myöhemmässä elämän vaiheissa, ellei lainaa ole lyhennetty heidän mielestä riittävän paljon takaisin. Unohdin mainita senkin, että odotellessasi ekaa työpaikkaa sinun olisi hyvä pitää itsesi "kuranttina" eli ME/IR-kelpuutuksesi sekä ykkösmedikaalisi voimassa. Tämä on vuosittain 2000-4000 euron pieti, sillä tarkkarille lienee turhaa lähteä ilman ainoatakaan koululentoa monimoottorikoneella. Tsemppiä koulutukseen! t. Mikko Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 16, 2009 Laskekaa myös, että tämän 100 000 euron kahden vuoden kurssin aikana täytyy elää. Syödä, asua yms. Tai sitten olla vanhempien hoivattavana. Silleen ei tule äitiäkään ikävä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 16, 2009 Laskekaa myös, että tämän 100 000 euron kahden vuoden kurssin aikana täytyy elää. Syödä, asua yms. Tai sitten olla vanhempien hoivattavana. Silleen ei tule äitiäkään ikävä. Korot tarvii maksaa eli 120keuroa lainaa 25v. maksuajalla 3% korolla tekee n. 300€/kk Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 16, 2009 Korot tarvii maksaa eli 120keuroa lainaa 25v. maksuajalla 3% korolla tekee n. 300€/kk Pappa betalar ja mamma tekee sapuskat. Kun valmistuu saa odotella duunimestaa muutamia vuosia. Kyllä Hesassa ajaa taksia muutamakin renki, joka maksaa noita lyhennyksiä ja kiroaa julmasti valintaansa. Kunhan jupisin. Elämä on julmaa-- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 16, 2009 Juu ja niitä korkojakaan ei saa maksaa koko laina-aikaa, alussa antavat vähän helpotusta jonka jälkeen summa nousee aikalailla. Mutta mutta...harrastetaanpas yhteenlaskua näin hypoteettisesti kuukausimenoista: 300 eur lainanlyhennys 600 eur asunnon vuokra 50 eur kännykkälasku 50 eur muut laskut 150 eur ruokamenot 80 euroa bussilippu tai vaihtoehtoisesti auton bensakulut 200 eur XX euroa vakuutukset (asunto/ajoneuvo/tms) XX euroa sähkölasku ja niin edelleen. Maksettavaa tulee ja jotain pitäisi ehkä jäädä taskuunkin, niin ei menisi kädestä suuhun touhuiksi. Edelleen korostan sitä, että tehkää se suunnitelma b ja laskekaa homma auki laskimella. Silloin pääsee helpommalla ja ei mene hampaiden kiristelyksi. Sitten vain opiskelemaan. Tsemppiä! t. Mikko Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 16, 2009 Karua ja ehkä masentavaakin laskelmaa ja lausuntaa kovasti lentäjäksi haluavalle, mutta totta on joka sana! Vaikka täällä kovasti sanotaan sitä, että täytyy pitää kiinni haaveista, niin täytyy kuitenkin aina muistaa, että mitkä ovat realiteetit. Ja näin perheelliselle/ asuntovelkaiselle nämä Salpauslennot ja Patriat eivät enää oikein sovi kysymykseen.. ellei lääninhallitus jostain syystä halua antaa minulle todella kovaa palkankorotusta. -Mortamo- Psst...On olemassa myös muita keinoja kouluttautua, joustavammin ja edullisemin kuin yhdisteytyillä kursseilla... Ville Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 16, 2009 Psst...On olemassa myös muita keinoja kouluttautua, joustavammin ja edullisemin kuin yhdisteytyillä kursseilla... Ville On toki, mutta suorittamalla tarvittavat lupakirjat ja kelpuutukset moduleissa esim. töiden ohessa, projektiin saa varata rutkasti enemmän aikaa kuin tuon mainitun 1,5 - 2 vuotta. Rahaa toki säästyy jonkun verran. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 16, 2009 Onneksi ei tarvitse enää harkita noita raha-asioita kun on jo se "megalaina" harteilla. Sen kun lentelee vaan ja koittaa hoitaa tuon koulun mahdollisimman hyvin pois alta. Tulevaisuus näyttää miten käy. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 16, 2009 Tulipas kommentteja meikäläisen lohkaisulle. Tällä halusin viestittää vain sitä mitä Jaskakin mainitsi, että ei ole mitenkään harvinaista että taksirenkinä tai kaupan kassalla on lentäjä, joka makselee lyhennyksiä pois tehden järjettömiä työpäiviä... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 16, 2009 Moi, koulutukseen voi toki lähteä nyt, huonoinakin aikoina, mutta tosiaan kuten edellisissä kirjoituksissa tuli ilmi, niin työpaikkaa voi joutua odottamaan valmistumisen jälken pitkänkin tovin. Siellä on nyt ainakin pari perämieskurssillista Finnairin kavereita odottamssa töihin pääsyä ja SIO:sta puskee koko ajan lisää valmiita kavereita jonoon. Samoin SL:stä ja Patrialta. Eli vaikka taloustilanteet paranevatkin varmasti, ajan kysymys koska noususuhdanne alkaa, niin silti pitää muistaa että siellä on sitä jonoa. On myös jo pari vuotta sitten valmistuneita kavereita, jotka ovat lähettäneet satoja hakemuksia ympäri Eurooppaa vailla tulosta. Tämä kertoo alan raadollisuudesta. Lentoyhtiöitä on mennyt nurin ja siellä on paljon todella kokeneita kavereita vailla työtä. Jos olisin itse lähdössä koulutukseen nyt, niin pitäisi tällä hetkellä ainoana vaihtoehtona Salpauslennon järjestämää Finncommin Ab Initio-kurssia. Vaikka tuollakin on kiemuroita, eikä kurssin käyminen välttämättä takaa työpaikkaa yhtiössä, niin ainakin on etusijalla kun uusia kavereita valitaan yhtiöön. Kuitenkin, Salpauslennon opetus on laadullisesti huippuluokkaa ja työpaikka yhtiössä melkein varma, joten tätä kannattaa todellakin harkita. Jos klaaraat testit, niin olet vahvoilla myös tulevaisuudessa (kuten Sami mainitsi, testit ovat hyvin pitkälle samat kuin SIO:on ja myös Finnair käyttää lentäjähaussaan samoja testejä). Kaiken aa ja oo on järjestää asiat niin, että koulutuksen jälkeen pääset tekemään jotain työtä maksaaksesi lainaa takaisin. Eli jos et saa lentotyötä, pitää olla suunnitelma b. Lainan lyhennys alkaa kuitenkin juosta ja vaikka maksaisit pelkkiä korkoja jonkin aikaa, niin jotain summaa on kuitenkin lyhennettävä. Tämä on vain karu juttu. Puhumattakaan asumiskuluista, elämiskuluista, autolainoista ja niin edelleen. En halua pelotella, mutta kannattaa kuitenkin tehdä selkeä suunnitelma, niin ei tule pettymyksiä etkä joudu pulaan. Kaikkein kurjin fakta alalla on se, että edelleenkään kaikille halukkaille ei ole lentotyötä perämiehenä/kapteenina tarjolla, vaikka kuinka haluaisi. Kun yhtiöillä on nuo omat valinta kokeet valintakriteereineen ja määritellyt profiilit, millaisia kavereita haluavat palkata. Ilmailualalta tulet todennäköisesti löytämään jonkinlaista työtä koulutuksesi perusteella ensimmäistä lentotyöpaikkaasi odotellessa. Voit päästä esimerkiksi lennonvalmistelutehtäviin (=dispatch), pseudo-pilotiksi Avia Collegeen, Ilmailuhallintoon/Ilmailulaitokseen konttorihommiin tai vaikkapa lennonjohdon apulaiseksi. Voit toki myös kouluttautua lennon-opettajaksi ja alkaa kerätä kokemusta sitä kautta. Kivaa hommaa, saa lentää, tunteja tulee ja siitä maksetaan. Suomi on pieni maa, ilmailupiirit on vielä pienemmät eli kannattaa pitää korvat höröllä, olla aktiivinen ja pitää suhteet kunnossa. Niin ja unohdin mainita, että vaikka tuo edellä mainittu 120 000 euroa näyttää ehkä paperilla pieneltä rahalta, niin se on aikuisten oikeasti todella iso raha. Maksat korkojen kera vielä isomman summan takaisin. Lisäksi pitää muistaa, että jos on iso opintolaina kontolla, niin pankit voivat olla hyvin nuivia muiden lainojen myöntämiseen myöhemmässä elämän vaiheissa, ellei lainaa ole lyhennetty heidän mielestä riittävän paljon takaisin. Unohdin mainita senkin, että odotellessasi ekaa työpaikkaa sinun olisi hyvä pitää itsesi "kuranttina" eli ME/IR-kelpuutuksesi sekä ykkösmedikaalisi voimassa. Tämä on vuosittain 2000-4000 euron pieti, sillä tarkkarille lienee turhaa lähteä ilman ainoatakaan koululentoa monimoottorikoneella. Tsemppiä koulutukseen! t. Mikko Tässä oli hienoa tekstiä hyvin perusteluin. Toivottavasti ne, ketkä tähän projektiin ryhtyvät näinä vaikeina aikoina, laskevat resurssinsa oikein - jotteivät katkea siihen, jos heti ei löytyisikään töitä. Se on muuten tuo muutama tonnikin vuodessa, mikä menee kelpparien ylläpitoon pelkästään ( kai sitä vähän tarttis vielä lentääkin ) aika merkittävä summa tavalliselle työssäkäyvälle. Silti nostan hattua niille, ketkä jaksavat uskoa huomiseen ja itseensä. Mä taitaisin vain vaihtaa sillä 120ke:llä koneen isompaan ja maksella sitä vaikka kymmenen vuotta ja pitää lentämisen pelkkänä harrastuksena. Lentokoneen voi joskus myydä, opittua tietoa ei - siis jos tulee josain vaiheessa joku odottamaton "klikki" elämässä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 17, 2009 On toki, mutta suorittamalla tarvittavat lupakirjat ja kelpuutukset moduleissa esim. töiden ohessa, projektiin saa varata rutkasti enemmän aikaa kuin tuon mainitun 1,5 - 2 vuotta. Rahaa toki säästyy jonkun verran. Joo, mutta jos sitä tekee kokopäiväisesti (lue: ei käy töissä), on opinnot mahdollista suorittaa nopeammin kuin yhdistetyllä kurssilla. Kuten sanoit, jos sen tekee töiden ohessa, siihen saa varata aikaa reilusti enemmän! Ville Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla