Petri Lamberg

Helikopterikuvien ketju

684 viestiä aiheessa

Tältä illalta parit kuvat Ilmarista ko. vispilän vieraillessa KYSin platalla klo 18 aikoihin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja vielä parit, tosin hieman kesemmältä (uppaan nyt näitä Ilmareita kun vaikuttaa siltä ettei hirveämmin ole aiempia kuvia tästä härpättimestä)  :-\

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja vielä NH90 kuvattuna toukokuussa 2011 Rissalassa:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kopterin pohjaniittejä Sunnuntailta Espoossa.

 

 

Hieno kuva. Olisiko tästä mahdollista saada high-res versiota? Saatan tuntea pilotin...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno kuva. Olisiko tästä mahdollista saada high-res versiota? Saatan tuntea pilotin...  ;)

 

On mahdollista  :thmbup:

Tuossa näkyy pilottikin vähän. Kuvat on otettu Espoossa Ymmerstassa aivan Kauniaisten rajalta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Robinsonin peili se vaan jaksaa aina huvittaa, vähän niinkuin koristeeksi tuohon laitettu. :laugh: Tosi söpö, onkohan tuolle kukaan keksinyt ihan oikeaa käyttöä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Robinsonin peili se vaan jaksaa aina huvittaa, vähän niinkuin koristeeksi tuohon laitettu. :laugh: Tosi söpö, onkohan tuolle kukaan keksinyt ihan oikeaa käyttöä?

 

Se on peruutuspeili  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Robinsonin peili se vaan jaksaa aina huvittaa, vähän niinkuin koristeeksi tuohon laitettu. :laugh: Tosi söpö, onkohan tuolle kukaan keksinyt ihan oikeaa käyttöä?

 

Ao koneyksilöllä mm treenaillaan riippuvan kuorman kuljetusta. Peilin kautta pilotilla näkyvyys kuormauskoukkuun, varsin tarpeellinen siis.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ao koneyksilöllä mm treenaillaan riippuvan kuorman kuljetusta. Peilin kautta pilotilla näkyvyys kuormauskoukkuun, varsin tarpeellinen siis.

Joo. Kyllä mä luulen tietäväni, että miksi peili helikopterissa on (btw ei sitä koukkua tarvitse nähdä, vaan kuorma). Mutta tuossa kaksilapaisen tärisevässä jalaksessa tuollainen kärpäsenpaskan kokoinen peili on kyllä pelkkä koriste. Voihan sillä toki lennolle lähtiessä tsekata, että kiiltääkö pilotin kengät. :laugh: Toki mikäli harjoitusalueena on lentokenttä niin pärjää ilman kokemusta ja (kunnollista) peiliä, muttei tuolla kyllä mitään oikeasti opi kun ei siitä mitään näe. Tuo Robinsonin toteutus on aivan onneton.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-HVG tuli laskuun 26:lle ja ilmarullaa "Bravosta" kotipesäänsä Turussa 10.3.12

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-HVG tuli laskuun 26:lle ja ilmarullaa "Bravosta" kotipesäänsä Turussa 10.3.12

Tyhmä kysymys: Miksi helikoptereiden pitää "laskeutua" kiitotielle ja ilmarullata omalle paikalleen? Mikseivät ne voi laskeutua suoraan omaan ruutuunsa?

 

-Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lyhyesti: Ei se ole mikään pakko ja tilanteen mukaan lennonjohtaja antaa  suoraan omalle paikalleen laskuun lentäjälle luvan, kuten muuhunkin liikehtimiseen.

Välillä lennonjohtaja kysyy lentäjältä, jotta haluaako ja välillä lentäjä kysyy, jotta sopiiko.

 

Tässä tapauksessa keli oli totaalisen huono ja lasku tehtiin "mittareitten" mukaan (ILS-lähestyminen).

-JL

 

 

P.S. Joku voi tarkentaa, jos katsoo tarpeelliseksi...

 

Tyhmä kysymys: Miksi helikoptereiden pitää "laskeutua" kiitotielle ja ilmarullata omalle paikalleen? Mikseivät ne voi laskeutua suoraan omaan ruutuunsa?

 

-Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo. Kyllä mä luulen tietäväni, että miksi peili helikopterissa on (btw ei sitä koukkua tarvitse nähdä, vaan kuorma). Mutta tuossa kaksilapaisen tärisevässä jalaksessa tuollainen kärpäsenpaskan kokoinen peili on kyllä pelkkä koriste. Voihan sillä toki lennolle lähtiessä tsekata, että kiiltääkö pilotin kengät. :laugh: Toki mikäli harjoitusalueena on lentokenttä niin pärjää ilman kokemusta ja (kunnollista) peiliä, muttei tuolla kyllä mitään oikeasti opi kun ei siitä mitään näe. Tuo Robinsonin toteutus on aivan onneton.

 

Totta. Kirjoitin huonosti/väärin. Peili on tosiaan kuorman tarkkailuun siirtolennon aikana, ei kuormakoukun. Joskin myös tietyissä konfiguraatioissa myös kuormakoukkua tarkkaillaan peilien tai kameroiden kautta. Samaa mieltä myös peilin koosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro Ville.  Tuon tason koptereissa on täydellinen mittarivarustus. Silloin kuin variksetkin konttaavat täytyy  koptereidenkin tulla laskuun kiitotielle ILS systeemillä ja sitten vaikka rullata ilmassa kotiin. Vaikka rullausteden kautta.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Peili on tosiaan kuorman tarkkailuun siirtolennon aikana, ei kuormakoukun. Joskin myös tietyissä konfiguraatioissa myös kuormakoukkua tarkkaillaan peilien tai kameroiden kautta.

Joo kyllä sillä peilillä voi ihan töitäkin tehdä, ei sitä vain siirtolentoja varten ole keksitty. Silloin kun osaa. Peilillä rajoittavana tekijänä (osaavissa käsissä) on enemmänkin slingin pituus, jos on vaikka 200ft sling niin sitä kuormaa ei näe tarpeeksi tarkasti mistään järkevänkään kokoisesta peilistä jotta sillä voisi jotain "asentaa". Kuljettaa voi kyllä.

 

Slingi-tekniikoita on erilaisia, vertical referencessä taas ei peilillä tee mitään, varsinkaan jos on kunnollinen kuplaikkuna. Sitä kuormaa voi silloin tarkkailla työntämällä kuuppansa "pihalle". Jos taas ei ole kuplaa vaan ovi irti niin silloin ehkä joku peili on käypäinen työkalu jottei eteenpäin lennossa tarvitse taittaa niskojaan.

 

Elo- ja valokuvissa oon noita joskus nähnyt mutten muista, että itse koukkua varten olisi peiliä tarvinnut missään vehkeessä olla. Vertolista en oo varma kun siinä niitä eri koukkukonfiguraatioita on aika monta.

 

Sorry offtopic, kuvistahan tässä piti puhuman.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Hepin ja Hemmin temmellystä"

Herrat harjoittelivat show -ohjelmistoa ehtoolla 13.6.2911 Turun kentällä.

 

OH-HEP ja OH-HEM

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Edit: Vaihdettu väärä kirjain.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähänkin osastoon yksi otos Nummijärven yleisönpalvelijasta viime lauantailta, OH-HOI:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norskit oli tulleet hekolla katsomaan moottorikelkkojen kiihdytyskisoja.

LN-OZA.

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä yksi kiihdyttelijä.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari kuvaa vielä traktorin nostosta Puotilanlahdesta 29.maaliskuuta 2012.

 

Miehistöä laskeutumassa Super Puma OH-HVG:stä

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kopteri kulutti polttoainetta ja kevensi näin paino leijumalla paikoillaan noin parinkymmenen minuutin ajan.

[ attachment removed / expired ]

 

Kertauksena mainittakoon (keskustelua löytyy myös www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,102984.0.html ), että loput kuvat nähtävissä omakaupunki.fi palvelussa

http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/uponneelle_traktorille_helikopterikyyti-katso_huikeat_kuvat/

 

Olivat tämän päivän metrolehden kanteen laittaneet kropatun pystykuvan nettilehden kuvasta 1, joka hieman pikselöitynyt.

En ole ao. lehdessä lukijan kuvana pystykuvia muistaakseni nähnyt, joten jätin pystykuvat lähettämättä.

Nettilehdessä olevat kuvat 4-7 on lähetetty sivuston "oma uutinen" kautta.

 

Eikä tässä vielä kaikki ;) 

5min videopätkä nähtävän YouTubessa:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tommonen lenteli läpäreitä viikko sitten EFROlla

Miksi ruotsalaisen firman kone on Norjan rekisterissä? SAA oli aikoinaan norjalaisen www.lufttransport.no tytäryhtiö ja nykyinen kilpailija. Joten miksi norskirekkarit? Ja mainittakoon että Lufttransport oli myös kilpailemassa FinnHemsille mutta hävisi hinnassa, vaikka voittikin laadussa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tämä FinnHems nyt joku uus juttu? Oulussa moisia ambulansseja näyttäny pyörivän.. ei oo ennen ainakaan silmään pistäny moiset!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla