Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2012 Tältä illalta parit kuvat Ilmarista ko. vispilän vieraillessa KYSin platalla klo 18 aikoihin. [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2012 Ja vielä parit, tosin hieman kesemmältä (uppaan nyt näitä Ilmareita kun vaikuttaa siltä ettei hirveämmin ole aiempia kuvia tästä härpättimestä) [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Ja vielä NH90 kuvattuna toukokuussa 2011 Rissalassa: [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 7, 2012 Kopterin pohjaniittejä Sunnuntailta Espoossa. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 8, 2012 Kopterin pohjaniittejä Sunnuntailta Espoossa. Hieno kuva. Olisiko tästä mahdollista saada high-res versiota? Saatan tuntea pilotin... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 8, 2012 Hieno kuva. Olisiko tästä mahdollista saada high-res versiota? Saatan tuntea pilotin... On mahdollista Tuossa näkyy pilottikin vähän. Kuvat on otettu Espoossa Ymmerstassa aivan Kauniaisten rajalta. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 8, 2012 Tuossa näkyy pilottikin vähän. Tarkoittanet co-pilot? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 8, 2012 Tuo Robinsonin peili se vaan jaksaa aina huvittaa, vähän niinkuin koristeeksi tuohon laitettu. Tosi söpö, onkohan tuolle kukaan keksinyt ihan oikeaa käyttöä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 9, 2012 Tarkoittanet co-pilot? No sitähän sä kysyit haittaks se. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 9, 2012 Tuo Robinsonin peili se vaan jaksaa aina huvittaa, vähän niinkuin koristeeksi tuohon laitettu. Tosi söpö, onkohan tuolle kukaan keksinyt ihan oikeaa käyttöä? Se on peruutuspeili Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 9, 2012 Tuo Robinsonin peili se vaan jaksaa aina huvittaa, vähän niinkuin koristeeksi tuohon laitettu. Tosi söpö, onkohan tuolle kukaan keksinyt ihan oikeaa käyttöä? Ao koneyksilöllä mm treenaillaan riippuvan kuorman kuljetusta. Peilin kautta pilotilla näkyvyys kuormauskoukkuun, varsin tarpeellinen siis. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 9, 2012 Ao koneyksilöllä mm treenaillaan riippuvan kuorman kuljetusta. Peilin kautta pilotilla näkyvyys kuormauskoukkuun, varsin tarpeellinen siis. Joo. Kyllä mä luulen tietäväni, että miksi peili helikopterissa on (btw ei sitä koukkua tarvitse nähdä, vaan kuorma). Mutta tuossa kaksilapaisen tärisevässä jalaksessa tuollainen kärpäsenpaskan kokoinen peili on kyllä pelkkä koriste. Voihan sillä toki lennolle lähtiessä tsekata, että kiiltääkö pilotin kengät. Toki mikäli harjoitusalueena on lentokenttä niin pärjää ilman kokemusta ja (kunnollista) peiliä, muttei tuolla kyllä mitään oikeasti opi kun ei siitä mitään näe. Tuo Robinsonin toteutus on aivan onneton. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 13, 2012 OH-HVG tuli laskuun 26:lle ja ilmarullaa "Bravosta" kotipesäänsä Turussa 10.3.12 [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 13, 2012 OH-HVG tuli laskuun 26:lle ja ilmarullaa "Bravosta" kotipesäänsä Turussa 10.3.12 Tyhmä kysymys: Miksi helikoptereiden pitää "laskeutua" kiitotielle ja ilmarullata omalle paikalleen? Mikseivät ne voi laskeutua suoraan omaan ruutuunsa? -Ville Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 13, 2012 Lyhyesti: Ei se ole mikään pakko ja tilanteen mukaan lennonjohtaja antaa suoraan omalle paikalleen laskuun lentäjälle luvan, kuten muuhunkin liikehtimiseen. Välillä lennonjohtaja kysyy lentäjältä, jotta haluaako ja välillä lentäjä kysyy, jotta sopiiko. Tässä tapauksessa keli oli totaalisen huono ja lasku tehtiin "mittareitten" mukaan (ILS-lähestyminen). -JL P.S. Joku voi tarkentaa, jos katsoo tarpeelliseksi... Tyhmä kysymys: Miksi helikoptereiden pitää "laskeutua" kiitotielle ja ilmarullata omalle paikalleen? Mikseivät ne voi laskeutua suoraan omaan ruutuunsa? -Ville Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 13, 2012 Joo. Kyllä mä luulen tietäväni, että miksi peili helikopterissa on (btw ei sitä koukkua tarvitse nähdä, vaan kuorma). Mutta tuossa kaksilapaisen tärisevässä jalaksessa tuollainen kärpäsenpaskan kokoinen peili on kyllä pelkkä koriste. Voihan sillä toki lennolle lähtiessä tsekata, että kiiltääkö pilotin kengät. Toki mikäli harjoitusalueena on lentokenttä niin pärjää ilman kokemusta ja (kunnollista) peiliä, muttei tuolla kyllä mitään oikeasti opi kun ei siitä mitään näe. Tuo Robinsonin toteutus on aivan onneton. Totta. Kirjoitin huonosti/väärin. Peili on tosiaan kuorman tarkkailuun siirtolennon aikana, ei kuormakoukun. Joskin myös tietyissä konfiguraatioissa myös kuormakoukkua tarkkaillaan peilien tai kameroiden kautta. Samaa mieltä myös peilin koosta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 13, 2012 Moro Ville. Tuon tason koptereissa on täydellinen mittarivarustus. Silloin kuin variksetkin konttaavat täytyy koptereidenkin tulla laskuun kiitotielle ILS systeemillä ja sitten vaikka rullata ilmassa kotiin. Vaikka rullausteden kautta. Heikki Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 14, 2012 Peili on tosiaan kuorman tarkkailuun siirtolennon aikana, ei kuormakoukun. Joskin myös tietyissä konfiguraatioissa myös kuormakoukkua tarkkaillaan peilien tai kameroiden kautta. Joo kyllä sillä peilillä voi ihan töitäkin tehdä, ei sitä vain siirtolentoja varten ole keksitty. Silloin kun osaa. Peilillä rajoittavana tekijänä (osaavissa käsissä) on enemmänkin slingin pituus, jos on vaikka 200ft sling niin sitä kuormaa ei näe tarpeeksi tarkasti mistään järkevänkään kokoisesta peilistä jotta sillä voisi jotain "asentaa". Kuljettaa voi kyllä. Slingi-tekniikoita on erilaisia, vertical referencessä taas ei peilillä tee mitään, varsinkaan jos on kunnollinen kuplaikkuna. Sitä kuormaa voi silloin tarkkailla työntämällä kuuppansa "pihalle". Jos taas ei ole kuplaa vaan ovi irti niin silloin ehkä joku peili on käypäinen työkalu jottei eteenpäin lennossa tarvitse taittaa niskojaan. Elo- ja valokuvissa oon noita joskus nähnyt mutten muista, että itse koukkua varten olisi peiliä tarvinnut missään vehkeessä olla. Vertolista en oo varma kun siinä niitä eri koukkukonfiguraatioita on aika monta. Sorry offtopic, kuvistahan tässä piti puhuman. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 16, 2012 "Hepin ja Hemmin temmellystä" Herrat harjoittelivat show -ohjelmistoa ehtoolla 13.6.2911 Turun kentällä. OH-HEP ja OH-HEM [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Edit: Vaihdettu väärä kirjain. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 16, 2012 Tähänkin osastoon yksi otos Nummijärven yleisönpalvelijasta viime lauantailta, OH-HOI: [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 24, 2012 Norskit oli tulleet hekolla katsomaan moottorikelkkojen kiihdytyskisoja. LN-OZA. [ attachment removed / expired ] Tässä yksi kiihdyttelijä. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 26, 2012 OH-HVI [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 2, 2012 Pari kuvaa vielä traktorin nostosta Puotilanlahdesta 29.maaliskuuta 2012. Miehistöä laskeutumassa Super Puma OH-HVG:stä [ attachment removed / expired ] Kopteri kulutti polttoainetta ja kevensi näin paino leijumalla paikoillaan noin parinkymmenen minuutin ajan. [ attachment removed / expired ] Kertauksena mainittakoon (keskustelua löytyy myös www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,102984.0.html ), että loput kuvat nähtävissä omakaupunki.fi palvelussa http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/uponneelle_traktorille_helikopterikyyti-katso_huikeat_kuvat/ Olivat tämän päivän metrolehden kanteen laittaneet kropatun pystykuvan nettilehden kuvasta 1, joka hieman pikselöitynyt. En ole ao. lehdessä lukijan kuvana pystykuvia muistaakseni nähnyt, joten jätin pystykuvat lähettämättä. Nettilehdessä olevat kuvat 4-7 on lähetetty sivuston "oma uutinen" kautta. Eikä tässä vielä kaikki 5min videopätkä nähtävän YouTubessa: Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 8, 2012 Tommonen lenteli läpäreitä viikko sitten EFROlla [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 8, 2012 Tommonen lenteli läpäreitä viikko sitten EFROlla Miksi ruotsalaisen firman kone on Norjan rekisterissä? SAA oli aikoinaan norjalaisen www.lufttransport.no tytäryhtiö ja nykyinen kilpailija. Joten miksi norskirekkarit? Ja mainittakoon että Lufttransport oli myös kilpailemassa FinnHemsille mutta hävisi hinnassa, vaikka voittikin laadussa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 8, 2012 Onko tämä FinnHems nyt joku uus juttu? Oulussa moisia ambulansseja näyttäny pyörivän.. ei oo ennen ainakaan silmään pistäny moiset! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla