Olli Luoma

Gordon Bennett 2009, osa II (paljon kuvia)

6 viestiä aiheessa

[ attachment removed / expired ]

Ilmaan pääsimme juhlavasti. Tämä kuva on hiukan epätarkka, mutta siinä on Geneve yöllä

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Täysikuu valaisi matkantekoamme hyvin.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Yön aikana matkasimme Marseillen länspuolelle. Pääsimme tai jouduimme lentämään Röhn-laaksossa mistral-tuulessa. Rannikolla nopeutemme oli jopa 102 km/h. Belgialaisten nopeus oli parhaimmillaan 103 km/h

Auringon noustessa olimme jo merellä.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Mkä on suunta, nopeus?

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Hyväkin valmistelu on puutteellinen. Lippalakki unohtui, jouduin tekemään sellaisen piposta ja säätiedotuksesta.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lennolla ehtii rentoutuakin

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Korissa on ahdasta. Parhaiten tila käytetään siten, että toinen lepäilee lavitsalla ja toinen lentää.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Voi paha kurki! Ei osunut Eurooppaan. Menorcan saari jäi länsipuolelle. Tuolle saarelle kaksi saksalaisteamiä laskeutui pahimpaan termiikkiaikaan. Nopeutta laskussa oli ollut jopa 20 solmua. Me jatkamme kohti Afrikkaa.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Välimerellä näkyi todella vähän laivoja. Tässä ensimmäinen näkemämme.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Toinen yö vierähti merellä. Suunta ja nopeus vaihteli. Välillä menimme jopa Italian suuntaan.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Aamulla sumupilviä leijaili allamme

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Belgian teami oli lähellä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Iltapäivällä lähestyimme Algerianrannikkoa. Vajaan viiden kilometrin pässä rannikosta tuuli kääntyi poispäin rannikosta. Kokeilimme eri korkeuksia ja lopulta pääsimme aivan rantaan alas.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Laskupaikkaa ei valittu, otimme sen mikä löytyi. Ben teki hienon laskun haastavalle paikalle. Koriin tuli pieni vaurio, itse pallo, henkilöt ja muut varusteet säilyivät hyvin ehjänä. Vaakanopeutta laskussa oli noin 30 km/h

 

Itävallan teami oli välittömästi laskeutumisensa jälkeen soittanut kilpailun johdolle ja kysynyt, voivatko he mainostaa olleensa ensimmäinen pallokunta, joka on lentänyt Euroopasta Afrikkaan kaasupallolla. Marcus Haggeney joutui toteamaan tylysti suomalaisten laskeutuneen 10 minuuttia ennen heitä.

[ attachment removed / expired ]

 

Seuraavia kuvia olen ajatellut käyttää, kun lennätysasiakkaamme täällä kotimaassa joskus valittelee laskupaikkaa huonoksi.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Näin olimme päässeet Algeriaan. Uusi seikkailu alkoi.

 

To be continued

 

Lämpimin palloterveisin

 

Olli L

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Upea seikkailu ja vieläpä hyvin kerrottuna. Näitä katselee mielellään  :thmbup:

 

Ps. Pipo + säätiedotus herätti pientä hilpeyttä :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itävallan teami oli välittömästi laskeutumisensa jälkeen soittanut kilpailun johdolle ja kysynyt, voivatko he mainostaa olleensa ensimmäinen pallokunta, joka on lentänyt Euroopasta Afrikkaan kaasupallolla. Marcus Haggeney joutui toteamaan tylysti suomalaisten laskeutuneen 10 minuuttia ennen heitä.

 

Tätä tietoa minä olinkin kaivannut, koska mielestäni muualla uutisoinnissa vain sanottiin, että useampi pallo sinne Algeriaan päätyi ja se oli ennätys / jotain uutta sinänsä, mutta missään ei sanottu mikä pallo siellä oli ensimmäisenä. Vain yksi voi olla paras, onneksi se oli Teidän pallonne! Onnittelut!  :thmbup:

 

Jossain uutisoitiin tai kommentoitiin myös, että olitte niin kauan Algerian ilmatilassa, että vaikka tuulet sitten olisivatkin kuljettaneet teidät vaikka takaisin Suomeen, niin teidät olisi jo käytännössä hylätty? Onko tällä mitään perää vai olisiko sopiva tuuli voinut vielä viedät teidät voittoon Algerian rannikolta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

Tästä on hiukan epäselvää. Kilpailualueena on Eurooppa ja siellä on muutama suljettu maa esim. Balkanilla. Näiden maiden ilmatila oli kielletty, eli edes ylilento ei ollut sallittu. Afrikka ei kuitenkaan ollut sillä tavoin suljettu, vain ainoastaan kilpailualueen ulkopuolella. Näin ollen oli varsin epäselvää voidaanko tulos hyväksyä, jos on käynyt kilpailualueen ulkopuolella. Saimme viestiä lennolle kilpailun johdolta, että se olisi kiellettyä, mutta säännöistä sitä ei äkkiseltään löytynyt. Ilmeisesti asia olisi mennyt tiukkaan syyniin jos joku pallo olisi Algeriasta Espanjaan tai Portugaliin päässyt. Missään tapauksessa mitään "liian pitkää aikaa" ei säännöissä ole.

 

Lämpimin palloterveisin

 

Olli L

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusi kirjoittaja foorumilla ilmoittautuu.

 

Olin Benin ja Ollin maaryhmässä ja vaikka tapoimme lähdön jälkeen aikaa motelleissa, koko reissu oli silti meillekin seikkailu. Täytyy myöntää, että kun kaikki oli valmista ja Finn Pearl pallo ensimmäisenä katosi pimeään yöhön, käväisi mielessä, että onkohan tuossa mitään järkeä mutta varmasti olisin lähtenyt mukaan. Kyllä siinä silti oli oma jännityksensä kun sai aina jotain kautta tietoja lennon etenemisestä vaikka autossa oltiinkin kai pahimmassa uutispimennossa. Hienoa, että kaikki sujui loppujen lopuksi hyvin. Laskeutuminen nopeasti sillä vauhdilla jääkaapin kokoisten kivien sekaan oli mestarillinen suoritus. Saksalaisilla taisi olla varusteina pyöräilykypärät ja lähdössä kävi mielessä, että tarvitaankohan noitakin. Ollikin myönsi jälkeenpäin, että ei ehkä hullumpi varuste.

 

Heikki Sirkkola

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla