Markus Mäkelä

SSD kiintolevykokemuksia

7 viestiä aiheessa

Hei, onko jollakin jo tuommoinen SSD kiintolevy?  Miten pelittää, onko selvästi nopeampi ja millä tavalla?

Itse ajattelin tuollaista 80GB intelin SSD levyä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on ollut kohta puoli vuotta 30Gt OCZ Vertex, eikä mitään pahaa sanottavaa.

Kaikki toimii huomattavasti nopeammin kuin perinteisen kiekon kanssa. Ohjelmat aikeavat välittömästi, eikä konetta tarvitse enää odotella. Tuo 30Gt, on hieman vähän, mutta silloin kun itse tuon hommasin, niin hinnat olivat vähän toista mitä nykyään. Mikä parasta niin SSD on äänetön! Minulla on koneessa tuo Vertex ja 320Gt 2,5" varastolevy, noiden lisäksi komerossa on vielä verkkokiintolevy. Koneessani on vain yksi 12cm tuuletin ja ennen 3,5" levyn ääni oli todella rasittava.

Tulikohan tarpeeksi ylisanoja... toivottavasti... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Epäilemättä nuo ovat perinteisten "kiekkolevyjen tappajia", mutta täytynee odotella vielä vuosi pari ennen kuin hinnat ja kapasiteetit tulevat kilpailukykyisiksi (lähellekään).

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksista.  Mulla on tällä hetkellä ihan mukavasti kaupallisia kenttiä yms. lisäosia ja

kiintolevystä on mennyt 35Gb  joten tuo 80Gb on varmaan ihan riittävä alkuun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, 80Gt riittää pöytäkoneelle ihan hyvin, sillä kaikkea tietokoneella olevaa ei tarvitse tallentaa sille. Vaikka hinnat tuntvatkin €/Gt, suhteeltaan arvokkailta, niin ehdottomasti kannattaa. Käytännön pullonkaulana nykyisissä koneissa on juuri kovalevyjen nopeudet...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vielä toivoisin tarkennusta, millä tavalla tuo SSD:n ero tavalliseen näkyy lennettäessä FS:llä?

Ymmärrän, että latausaika on huomattavasti nopeampi, mutta vaikuttaako itse lentämiseen ja

ruudunpäivitykseen. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, 80Gt riittää pöytäkoneelle ihan hyvin, sillä kaikkea tietokoneella olevaa ei tarvitse tallentaa sille. Vaikka hinnat tuntvatkin €/Gt, suhteeltaan arvokkailta, niin ehdottomasti kannattaa. Käytännön pullonkaulana nykyisissä koneissa on juuri kovalevyjen nopeudet...

Ja seuraavaksi tulevat pullonkaulaksi SATA2-väylän ominaisuudet, kolmosta odotellessa... mutta SSD:tä ja tavan kiekkoa ei voi samana päivänä verrata, on ero sen verran julma.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään