Guest ora

Norseman OH-NOA

15 viestiä aiheessa

Tällä foorumilla on aikaisemmin keskusteltu OH-NOA:sta mutta valokuvia ei enää siellä ollut. Olisikohan jollakulla värikuvia aiheesta ja/tai tarkempia tietoja koneen värityksestä, erityisesti silloin kun kone oli vesikoneeksi konfiguroitu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä foorumilla on aikaisemmin keskusteltu OH-NOA:sta mutta valokuvia ei enää siellä ollut. Olisikohan jollakulla värikuvia aiheesta ja/tai tarkempia tietoja koneen värityksestä, erityisesti silloin kun kone oli vesikoneeksi konfiguroitu.

Värikuvia ei oo mutta pannaan  nämä Sallangon Raimon mv-otokset kellukkeilla ja ilman:

Tässä Tilauslennon Kelta-musta väreissä:

[ attachment removed / expired ]

Tässä Toppilan mölijällä Tirkkosen väreissä ja Dornier Do-22:ta kannipalisoiduilla kellukkeilla varustettuna:

[ attachment removed / expired ]

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Värikuvia ei oo mutta pannaan  nämä Sallangon Raimon mv-otokset kellukkeilla ja ilman:

 

Kiitos. Tuo kellukekuva on monessa lähteessä, mutta sitä keltamustaa en ollut aikaisemmin nähnyt. Ilmeisesti se oli siis se väritys jossa kone alunperin tuli Sveitsistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kurkkaa Suomen Siivet 4/73 kansi. Kuvassa OH-NOA kellukkeilla 1957

Tuossa kyseisessä kuvassa ei ole vielä tuota Norsu nimikointia ja kuvaa.  Ovessa vain lukee Tirkkonen

Keskisuomen ilmailumuseossa on kuva v.1959 jäällä FK:n proviloiduilla suksilla...

Norseman oikea käännös on enempi Viikinki, Norjalainen tai pohjanmies kuin norsumies

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa kyseisessä kuvassa ei ole vielä tuota Norsu nimikointia ja kuvaa.  Ovessa vain lukee Tirkkonen

Keskisuomen ilmailumuseossa on kuva v.1959 jäällä FK:n proviloiduilla suksilla...

Norseman oikea käännös on enempi Viikinki, Norjalainen tai pohjanmies kuin norsumies

Markku

 

Varmaan sama kuva kuin SS 3/70?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-NOA

 

Malmilla 50-luvun alussa. Mustavalkokuvassa ei näy värejä. Konehistorian perusteella ne voi päätellä.

Kuva VFS

 

Jussi Salminen

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan sama kuva kuin SS 3/70?

Samasta tilaisuudesta  varmaan kyllä mutta tuo museon kuva oli starttavasta koneesta...

 

Ja tuo Jussiin kuva on todennäköisesti aikaväliltä 19.3.-29.9.1952 kun oli O.Peltosen omistuksessa (Helsinki)

Kävin vielä Sallangon Raimon tykönä keskustelemassa Norsusta. Väri oli keltainen mustilla merkinnöillä. Hän kertoi vielä Tirkkosen koneen päävärin olleen keltainen. Johtuisko siitä että sveitsiläiset kuskasi koneella kultaharkkoja ! ;)

kertoo tuo http://www.norsemanhistory.ca/  (The Aircraft > 646    44-70381  HB-UIK  OH-NOA )

Markku

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jussin kuva on todennäköisesti aikaväliltä 19.3.-29.9.1952.

 

Mitä ilmeisimmin kevättalvelta -52. Kuvassa lunta maassa. Ville Salminen (kuvassa) komennuksella Ilmavoimien Esikunnassa Hki.ssä  ennen Kadettikoulua.

 

Jussi Salminen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä foorumilla on aikaisemmin keskusteltu OH-NOA:sta mutta valokuvia ei enää siellä ollut. Olisikohan jollakulla värikuvia aiheesta ja/tai tarkempia tietoja koneen värityksestä, erityisesti silloin kun kone oli vesikoneeksi konfiguroitu.

Kyselin noista Do-22:n kellukkeista Sallangon Raimolta. Hän tiesi kertoa että kellukkeet oli ostettu Tikkakoskelta Ilmavoimien varikolta Tilauslennolle mutta vasta Tirkkonen oli ympännyt ne Norsuun:

http://www.luftarchiv.de/flugzeuge/dornier/do22-3.jpg

DR-195 ja DR-198 poistettiin 11.12.1952 ja romutettiin

Eli näyttäs ettei näissä väreissä kone ole ollut kellukkeilla:

[ attachment removed / expired ]

OH-NOA Oritkarissa 50-luvun alkupuolella (Ovessa ei näytä olevan vielä Tilauslennon logoa)

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyselin noista Do-22:n kellukkeista Sallangon Raimolta. Hän tiesi kertoa että kellukkeet oli ostettu Tikkakoskelta Ilmavoimien varikolta Tilauslennolle mutta vasta Tirkkonen oli ympännyt ne Norsuun:

http://www.luftarchiv.de/flugzeuge/dornier/do22-3.jpg

 

 

Tavailiin aikoinaan koneen kansiosta, että Esko Halme lensi koelennot ja näiden perusteella päädyttiin lyhentämään kellukkeita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään