Guest juhawilen

Paras lomalentoyhtiö?

44 viestiä aiheessa

Muutamat lomalennot joilla olen ollut mukana on aina tullut tehtyä Finnairin lomalennoilla.

 

Nyt perjantaina tulin takaisin Suomeen Thomas Cook Scandinavian lomalennolla Mallorcalta.

Pakko kyllä myöntää, että tämä kokemus oli todella positiivinen. Henkilökunta oli erittäin ystävällistä, ruoka hyvää ja koneet siistit.  :thmbup:

Jalkatilaa ei kauheasti ollut mutta kyseessähän oli kuitenkin lomalento eli sitä ei kauheasti voinut odottaakaan.

 

Ajattelinkin kysäistä muiden kokemuksia eri lomalentoyhtiöistä.

Mikä on mielestäsi paras ja miksi?

 

Itselläni Thomas Cook kokemus meni kyllä Finnairin lomalentojen edelle....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sterling Airways , 727:t , -80/-90-lukujen taitteessa , aina oli paras palvelu ja tosi mukavaa.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen TUIfly Nordicin kannalla.

Ensinnäkin koneen jalkatila oli suurempi kuin muilla lomalentoyhtiöillä joila olen lentänyt (AirFinland, Finnair, TUIfly, Futura int., KTHY ja Pullmantur). Tämän huomasi jopa pitkäkoipinen isänikin. Johtuneet kai siitä kun istuintasku on penkin yläosassa.

 

Toiseksi palvelu oli oikein loistavaa. Henkilökunta jaksoi heittää vitsiä, ja kaikki perinteiset kuulutuksetkin oli tehty oikein mukaviksi perinteisten tönkköjen tilalta. Myös Dennis -stuertti jäi erityisesti9 mieleen, kuinka mukavasti huumorilla hän kauppasi kosmetiikkatuotteita. Kärryn toisessa päässä olleella oli hänen kertomuksensa mukaan aina huono pokka kun Dennis pääsee kauppaamaan. Ja sen kyllä huomasi :)

 

Kolmanneksi lisäpalvelut: Vaikka monien mielestä ne on inhottavaa "rahastusta" ei se mielestäni pidä paikkansa. Finnairilla ja AirFinlandillahan sisältyvät kaikki ruuat ja huovat matkan hintaan. Mutta jos haluaa nämä palvelut myös TUIlla, joutuu siitä maksamaan. Mutta kun tarkastellaan sitten hintoja, on TUIn perushinta ilman lisäpalveluita huokeampi kuin muut. Sitten kun lisäilet näitä lisäpalveluja, tulee lennon hinta muiden kohdalle. Joidenkin mielestä ei ole tarpeellista esim. syödä millään kolmen tunnin lennolla, ja tällöin ei tarvitse maksaa siitä. Mutta jotkut tietenkin haluavat kuluttaa aikaa syömisen lomassa...

 

Nythän talvella alkaa TUI lentämään 767:lla Kanarialle. Mielestäni kuuden tunnin lennolla on oikein mukava kun on henk.koht. viihdejärjestelmä. Siitäkin  :thmbup: TUIlle!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen TUIfly Nordicin kannalla.

Ensinnäkin koneen jalkatila oli suurempi kuin muilla lomalentoyhtiöillä joila olen lentänyt (AirFinland, Finnair, TUIfly, Futura int., KTHY ja Pullmantur). Tämän huomasi jopa pitkäkoipinen isänikin. Johtuneet kai siitä kun istuintasku on penkin yläosassa.

 

Toiseksi palvelu oli oikein loistavaa. Henkilökunta jaksoi heittää vitsiä, ja kaikki perinteiset kuulutuksetkin oli tehty oikein mukaviksi perinteisten tönkköjen tilalta. Myös Dennis -stuertti jäi erityisesti9 mieleen, kuinka mukavasti huumorilla hän kauppasi kosmetiikkatuotteita. Kärryn toisessa päässä olleella oli hänen kertomuksensa mukaan aina huono pokka kun Dennis pääsee kauppaamaan. Ja sen kyllä huomasi :)

 

Kolmanneksi lisäpalvelut: Vaikka monien mielestä ne on inhottavaa "rahastusta" ei se mielestäni pidä paikkansa. Finnairilla ja AirFinlandillahan sisältyvät kaikki ruuat ja huovat matkan hintaan. Mutta jos haluaa nämä palvelut myös TUIlla, joutuu siitä maksamaan. Mutta kun tarkastellaan sitten hintoja, on TUIn perushinta ilman lisäpalveluita huokeampi kuin muut. Sitten kun lisäilet näitä lisäpalveluja, tulee lennon hinta muiden kohdalle. Joidenkin mielestä ei ole tarpeellista esim. syödä millään kolmen tunnin lennolla, ja tällöin ei tarvitse maksaa siitä. Mutta jotkut tietenkin haluavat kuluttaa aikaa syömisen lomassa...

 

Nythän talvella alkaa TUI lentämään 767:lla Kanarialle. Mielestäni kuuden tunnin lennolla on oikein mukava kun on henk.koht. viihdejärjestelmä. Siitäkin  :thmbup: TUIlle!

 

Oletko TuiFlyn pr-osastolla hommissa? ;)

En tunne ketään joka jaksaisi kehua TuiFlyn todella ankeita ja superahtaita

757 koneita joissa jaloillekaan ei ole tilaa kun penkkejä on useampi rivi enemmän

kuin Finnairilla tai Air Filandilla ja penkit niin onnettomasti muotoiltu ettei saa jalkojaan

oikaistua edessä olevan penkin alle niinkuin em. yhtiöillä ja penkitkin ovat kivikovaa

puistonpenkkimallia. Kohdalleni osunut hlökuntakin oli todella tylyä ja haukkui matkustajia

jotka koko ajan valittivat eikö saunan kiuasta voisi sammuttaa koska koneessa oli kuuma

kuin kohtuuhyvin lämmitetyssä saunassa. Kanssamatkujat kuuluivat lupaavan etteivät

enää koskaan edes ilmaiseksi moisella kidutuslaitoksella matkusta ja helppoa yhtyä lupaukseen.

 

Jo aikaisemmat sukupolvet muistelevat ankeita oloja todella epämukavilla Britannian

lennoilla ja nykyiset lentävät samoilla koneilla mutta nimenä on vain TuiFly.

 

Tämä siis koskee 235 paikkaista 757 konetta jolla ei pitäisi ihmisiä kuljettaa.

767 koneessa ilmeisesti on väljempää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko TuiFlyn pr-osastolla hommissa? ;)

En tunne ketään joka jaksaisi kehua TuiFlyn todella ankeita ja superahtaita

757 koneita joissa jaloillekaan ei ole tilaa kun penkkejä on useampi rivi enemmän

kuin Finnairilla tai Air Filandilla ja penkit niin onnettomasti muotoiltu ettei saa jalkojaan

oikaistua edessä olevan penkin alle niinkuin em. yhtiöillä ja penkitkin ovat kivikovaa

puistonpenkkimallia. Kohdalleni osunut hlökuntakin oli todella tylyä ja haukkui matkustajia

jotka koko ajan valittivat eikö saunan kiuasta voisi sammuttaa koska koneessa oli kuuma

kuin kohtuuhyvin lämmitetyssä saunassa. Kanssamatkujat kuuluivat lupaavan etteivät

enää koskaan edes ilmaiseksi moisella kidutuslaitoksella matkusta ja helppoa yhtyä lupaukseen.

 

Jo aikaisemmat sukupolvet muistelevat ankeita oloja todella epämukavilla Britannian

lennoilla ja nykyiset lentävät samoilla koneilla mutta nimenä on vain TuiFly.

 

Tämä siis koskee 235 paikkaista 757 konetta jolla ei pitäisi ihmisiä kuljettaa.

767 koneessa ilmeisesti on väljempää.

 

En ole hommissa en ;D, mutta todella kummastuttaa täysin päinvastaiset kokemuksesi TUIsta! Tosiaan kävin viime vuonna heinäkuussa Kyproksella suoraan Oulusta mennen tullen yksilö SE-RFO. Ja siinä kyllä ainakin meidän rivillä (oisko ollu jotain 17, kuitenkin keskellä) oli mukavat tilat, en tiedä onko ne jotkin erityisen tilavammat kuin muut. Sen tiedän, että TUIlla on koneessa enemmän paikkoja kuin AFIlla tai Finskillä, mutta ainakin AFIn penkit oli mielestäni vanhoja ja jotkut jopa eri malliakin, mutta kuitenkin paksuja, joten niitä ei mene niin paljon koneeseen kuin TUIn. Ja Finnairillahan on siellä edessä komero(ita) jotka edelleen vie tilaa. Muistithan laittaa palautetta epäkohdista joita koitte lennolla. Toivotaan että asiart paranee. Mutta anyway, me olimme tyytyväisiä TUIflyhin joten tulemme tekemään sillä vielä monta matkaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tämä Air Europa on ollut tähän mennessä paras jos mittarina on matkustusmukavuus ja tarjoilu.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Toinen asia on sitten turvallisuuden tunne, jossa kotimaiset yhtiöt kyllä emojensa jäykähkön ja kurinalaisen toiminnan takia voittavat.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sterling Airways , 727:t , -80/-90-lukujen taitteessa , aina oli paras palvelu ja tosi mukavaa.  ;D

;D Samaa mieltä, muista Sterling Airwaysin ajat B727:lla 80-luvulla. Sehän lensi Tjäreborgille aikoinaan. Oli silloin todella mukava palvelu lomalennolle.

 

Kokemuksiani muista lomalentoyhtiöistä:

 

Finnair Lomalento, B757 Kanarialle:

 

Kolmesti sekä meno- että paluulento on ollut tunnin myöhässä. B757:n aikataulu on vedetty kireälle. Yleensä mulla on ollut huonoa tuuria, Dubain saapuva on ollut myöhässä kohdallani kolme kertaa, mikä tietty myöhästyttää Las Palmasin lentoa.

 

Kone on aina ollut likainen lähtiessä Helsingistä: suklaan foliopapereita ja servettejä lattioilla, leivänmurusia on ollut aina istuimella odottamassa. Istuintaskusta on vaihdellen odottanut jokin kostea mälliyllätys Safety Cardissa tai lehdessä.

 

Henkilökunta on enimmäkseen ollut yli vanhempaa, jotka eivät ajattele mikä on hyvä matkustajapalvelu. Kontakti ja tarjoilu on ollut töykeää, lyhytsanaista - "lajitelkaa jätteet meille valmiiksi" - kuulutuksineen. Haloo! Miksi matkustajan pitää pinota tarjottimen välineet eri kasoihin?

Viime maaliskuussa oli sentään pirteä parikymppinen lentoemo ;) hyvin sosiaalinen ja iloinen.

 

Ruoka on Finnain Lomalennoilla ollut hirveää. Pieni annos yleensä riisillä/ perunalla jossa muutama pieni kanankuutiopala herneillä/ maissilla tai härän suikalelihalla kaukana toisistaan. Lennon jälkeen kyllä tuntee syöneensä  :-[ Juomatarjoilu on hintavaa: 1€ päälle desin Cokiksesta (vrt. ja laske litrahinta) plus 5€ alkoholijuomat.

 

Kone on ahdas, varsinainen kärsimysputki, jalkatila arviolta 28-29". Tämän vuoden maaliskuussa ostin 11 riviltä exit paikat menopaluu. Rip off hinta on 50€ per suunta, mutta antaa vähän parempaa mukavuutta. Mutta ei poista takana istuvaa selkäänpotkijaa tilanahtaudessa.

 

Oli yllätys, kun sain kuulla lentoemoilta, että Finnair on ulkoistanut matkustajalistat ja paikkajaon Ruotsiin.

Maaliskuussa tulimme 2.5 t ennen koneen lähtöä kentälle ja olin toinen lähtöselvitysjonosta. Lähtöselvityksen avautumista odotettiin lähes 1,5 tuntia. Espanjalaiset check in virkailijat sanoivat, että Finnair ei ole lähettänyt matkustajalistaa Las Palmasiin, he eivät voi vielä aloittaa selvitystä. Listaa kysyttiin puhelimella ja sähköpostilla. Seuraava tieto oli, että Finnair oli unohtanut lähettää listan. Oli itseasiassa rasittavaa seistä kuumassa hallissa, kaksi lentoa lähdössä 5 min välein Helsinkiin, jonot olivat terminaalin sisäänkäynnille asti. Espanjalainen kenttävirkailija yritti piristää meitä mm. hakemalla tuolin vanhalle rouvalle ja tanssimalla viuhkan kanssa  ::) Mitään ei tapahtunut, kunnes sitten joku Aurinkomatkojen kohdepäällikkö läpsäyttää käteensä yhteen ja päättää, että selvitys aloitetaan käsin, koneet on saatava Helsinkiin (huom koneet). Onneksi olin ensimmäisten joukossa, sillä muut Exit - paikkansa maksaneet menettivät paikkansa.

 

Matkalaukkuja on aina saanut odottaa tosi kauan sekä kohteessa, että Helsingissä.

 

Maksoin lennoista lähes 500 € ja aivan ylihintainen lippu verrattuna koettuun tasoon. Ei enää kiitos.

 

Thomas Cook Scandinavia:

 

A321 on ollut siisti, jalkatila on ollut ok  :thmbup: arviolta 30". Se ei ollut niin huono, kuin Finnairin B757:ssa. Thomas Cookilla on kaksi versiota, sekä UK A321, jossa n. 230 paikkaa että meille suomalaisille A321, jossa on 211 paikkaa. Ruoka on ollut parempaa ja tarjoilu oli ystävällistä hymyineen. Ainoa miinus on se, että Thomas Cookilla lentäessä tuntuu, että matkustaja imetään kuiviin. Koko ajan on jotain myyntiä, juomatarjoilun lisäksi on ostokset, arpajaiset useamman kerran. Toisaalta TCA:lla on parempaa se, että juomatarjoilu pelaa useamman kerran kuin Finnairilla. Finnairilla kuulutetaan joka kerta:"Tarjoilun helpottamiseksi pyydämme teitä ostamaan kaikki haluamanne juomat yhdellä kertaa."  :thmbdn: Loppuvuodesta lennän tällä uudestaan, Finnairin Lomalentojen käyttö loppui tähän.

 

Air Berlin:

 

AB:lla ei ole suoria lentoja esim. Espanjaan, mutta haluan mainita tästä yhtiöstä. Lennot Saksan kautta ovat aina sujuneet hyvin. Koneet aikataulussa, lähtöselvitys on sujunut nopeasti sekä Helsingissä, että Espanjan eri kentillä. Matkalaukut olen saanut myös nopeasti. Lisäksi koneet ovat siistejä, niissä on vähintään Finnairin reittilentoja vastaava jalkatila, joissakin koneissa tuumat ovat 32". Lentoemot ovat tosi ystävällisiä ja lentoon sisältyy pieni välipala ja virvokkeet. Isommat lämminruoat maksavat 8€. Alkoholijuomat 4€. AB:ssa on hyvää myös se, että 30 tuntia ennen lähtöä voi istuinpaikan varata netissä. Jos varaa ajoissa, saa lennot esim. Mallorcalle yli puoleen hintaan Finnairin Lomalennoista. Ja matkustusmukavuus on parempi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Thomas Cook Scandinavia:

 

A321 on ollut siisti, jalkatila on ollut ok  :thmbup: arviolta 30". Se ei ollut niin huono, kuin Finnairin B757:ssa. Thomas Cookilla on kaksi versiota, sekä UK A321, jossa n. 230 paikkaa että meille suomalaisille A321, jossa on 211 paikkaa.

Eikös A321 maksimi ole 220 matkustajaa?

Ja miten edes 211 paikkaisessa pystyy edes olemaan

kun Finnairin alle 200 paikkaisessa A321 koneessa on

todella ankeat oltavat ja ahdasta? Polvet kiinni penkissa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair Lomalento, B757 Kanarialle:

 

Muutama huomio tähän, sen enempää en ota kantaa lomalentoyhtiöiden paremmuuteen (viimeksi lentänyt charterilla v. 2005).

 

- Siivouksesta, matkalaukuista ja muista maapalveluista vastaa paikallinen handling-yhtiö. Kaikki vaikuttaa toki siihen, miten matka on koettu kokonaisuudessa, mutta maapalveluissa koettuja epäkohtia ei voi pistää pelkästään lentoyhtiön piikkiin.

- Matkustamohenkilökunnan ikä ja ulkonäkö ei pitäisi olla arviointikriteeri.

- Jos kuulutuksessa mainitaan, että lennolla lajitellaan jätteet, luulisi olevan jokaiselle selvää, että alumiinin ja muovin yms. voi pitää erikseen siinä tarjottimella kun on syönyt. Sitä paitsi, sitä nopeammin se kärry on pois siitä käytävältä, mitä helpompaa se tarjottimien kerääminen on.

- Charter-konffatun koneen jalkatilan vähyys ei pitäisi olla yllätys kenellekään.

 

Ja ennen kuin tulee kommenttia sinivalkoisista silmälaseista, niin ei, en pidä sellaisia. Ihmettelen vain näitä arviointiperusteita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös A321 maksimi ole 220 matkustajaa?

 

Joo kirjoitusvirhe, 220 matkustajaa. Ja Finnairin A321:ssa on 196 paikkaa, jos ollaan tarkkoja.

Ja niillä riveillä, joissa olen istunut, ei ole ollut polvet kiinni edessä olevaan istuimeen DK - lennoilla.

Istuinpaikkakartat AY:lle ja DK:lle, olisikohan AY:lla enemmän galley - tilaa etuosassa:

http://www.finnair.com/finnaircom/wps/wcm/resources/image/468f11401b0c69db/a321_seat_map.jpg

http://fi.airshoppen.com/vaelg-plads-ombord.aspx?aircraftType=A321

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama huomio tähän...

 

- Lentoyhtiö vastaa itse imagostaan valitessaan handling yhtiöt. On hyvin erilaisia sopimuksia handlingin ja lentohenkilökunnan kanssa, jos huomioidaan siivousta, matkustamojen siisteyttä ja vaikkapa matkalaukkujen saantia. Sitä ei voi muuksi väittää. Tässähän handling palveluista tehdyt ja maksetut sopimukset vaikuttavat.

Halvemmalla otettu handling tarkoittaa, että asiakkaat mm. odottavat laukkujansa.

- En ole matkustajana kokenut pitkää uraa tehneillä Lomalentojen matkustamohenkilökunnalta kovin hyvää palvelua. En tarkoittanut tällä ulkonäkö- tai ikäkritiikkiä.

- Jätteiden keräämisessä on eri toimintatapoja eri lentoyhtiöillä, myös lomalentoyhtiöillä. En pidä Finnairin Lomalentojen toimintatavasta tässä kohtaa. Ne kärryt "ovat tiellä" joka tapauksessa ainakin kolme kertaa: tarjoilu, keräys, ostokset. Minulle matkustajana tulee enemmän kuva siitä, että henkilökunnan työtä on helpotettava. Sitä paitsi koneen noustua ilmaan, saa tarjoilua odottaa tuntuvasti AY:n Lomalennoilla. Joitakin se ei haittaa, ja tässäkin on eroavaisuuksia eri yhtiöillä. Mielelläni ottaisin sen vesilasillisen nousun jälkeen.

- Tilauslennon, lomalennon jalkatilan vähyys on jokaiselle selvää. Jollekin voi se ylimääräiset 2-5 cm jalkatilaa olla merkittävää valitessa lentoa. Lisämaksusta saa reilumman jalkatilan kaikilla lomalentoyhtiöillä.

- Lomalentojen hyvä puoli on suora lento. Kanarialle voi lentää reittilennoilla, jos sopii tehdä 1-2 koneenvaihtoa ja käyttää matkaan aikaa 8.5 - 12 t.

Kiitos kommenteista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Air Berlin jonkunsortin lomalentoyhtiö?

Ei. Se on halpalentoyhtiö. Sillä on kattava verkosto lomakohteisiin. Tosin se on aiemmin hoitanut joidenkin saksalaisten matkatoimistojen lomalentoja Välimeren kohteisiin. Ainakin muistan lukeneeni, että pakettimatkan ostaneille kuuluu koneessa lämmin ateria.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei. Se on halpalentoyhtiö.

 

Tähän lisättäkööt että Air Berlin on aikanaan aloittanut lomalentoyhtiönä 70-luvun lopulla mm. Palma de Mallorcalle. Saksalaisia turisteja rahdattiin pitkään ja hartaasti chrater periaatteella. Halpalentoyhtiömuodossa Air Berlin on toiminut vasta noin 10 vuotta.

 

http://www.airberlin.com/site/affiliate/30jahreJubel/index.php?LANG=eng

 

-tuomo

 

PS. Mitä eroa on lomalentoyhtiöllä ja halpalentoyhtiöllä? Kuvitellaan että Ryanair lentäisi Helsingistä suoraan Malagaan kuten tekee Air Finland tahi Finnair. Mikä tekee Air Finlandista lomalentoyhtiön ja Ryanairista halpalentoyhtiön? Molemmat kuitenkin toimivat seat-only-sales periaatteella.

 

PSS. Offtopic: Milloin short-haul päättyy ja long-haul alkaa? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän lisättäkööt että Air Berlin on aikanaan aloittanut lomalentoyhtiönä 70-luvun lopulla mm. Palma de Mallorcalle. Saksalaisia turisteja rahdattiin pitkään ja hartaasti chrater periaatteella. Halpalentoyhtiömuodossa Air Berlin on toiminut vasta noin 10 vuotta.

 

http://www.airberlin.com/site/affiliate/30jahreJubel/index.php?LANG=eng

 

-tuomo

 

PS. Mitä eroa on lomalentoyhtiöllä ja halpalentoyhtiöllä? Kuvitellaan että Ryanair lentäisi Helsingistä suoraan Malagaan kuten tekee Air Finland tahi Finnair. Mikä tekee Air Finlandista lomalentoyhtiön ja Ryanairista halpalentoyhtiön? Molemmat kuitenkin toimivat seat-only-sales periaatteella.

 

 

Silloin kun joku matkanjarjestaja ostaa Ryanairin lennon ja myy sen edelleen asiakkailleen?

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähden jokaiselle lomalennolle asenteella, että kun sinnittelen noin puoli vuorokautta, niin olot paranevat merkittävästi.

 

:)  Esa OWD

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös A321 maksimi ole 220 matkustajaa?

Ja miten edes 211 paikkaisessa pystyy edes olemaan

kun Finnairin alle 200 paikkaisessa A321 koneessa on

todella ankeat oltavat ja ahdasta? Polvet kiinni penkissa.

 

Ainakin tämä 187 cm mahtuu Finnairin 320-sarjalaisiin istumaan aivan hyvin. Tuntuu että tilaa tuli jopa lisää uusien "ohuempien" istuinten myötä vaikkakin jakkaramäärää putkessa lisättiin ?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähden jokaiselle lomalennolle asenteella, että kun sinnittelen noin puoli vuorokautta, niin olot paranevat merkittävästi.

 

:)  Esa OWD

 

Hyvä, juuri tuolla asenteella, tähän aiemmin mainitsemani muutama punkku ja sitten wh.skyä ja unta kaaliin, tuo lentomatka on kuitenkin vain istumista penkillä jonkun tunnin, perille tuo matka vie.

En matkusta minnekkään istuakseni lentokoneessa, istun siinä putkessa koska on edullisin, nopein, turvallisin tapa päästä perille.

Nautintoja sieltä en löydä.Tuo maileja korkealla jne. jätän mielelläni nuoremmille, ei se tuon kummoisempaa ole. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähden jokaiselle lomalennolle asenteella, että kun sinnittelen noin puoli vuorokautta, niin olot paranevat merkittävästi.

 

:)  Esa OWD

 

Oikein! Minusta tuo ajatus yhdistettynä yleiseen lomallelähtöeuforiaan antaa niin hyvät fiilikset, että lentäminen on yhtä juhlaa sillipurkkityyppisestä menopelistä huolimatta. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PS. Mitä eroa on lomalentoyhtiöllä ja halpalentoyhtiöllä? Kuvitellaan että Ryanair lentäisi Helsingistä suoraan Malagaan kuten tekee Air Finland tahi Finnair. Mikä tekee Air Finlandista lomalentoyhtiön ja Ryanairista halpalentoyhtiön? Molemmat kuitenkin toimivat seat-only-sales periaatteella.

 

Ei se ihan niin yksinkertaista ole. Lomalentoyhtiö lentää tilauslentoja ja halpalentoyhtiö aikataulun mukaisia reittilentoja, vaikkakin erilaisella liiketoimintakonseptilla kuin ns. perinteiset lentoyhtiöt. Vaikka Ryanair lentäisi HEL-AGP tai TMP-AGP, niin kauan kun lennot eivät ole tilauslentoja, se ei ole lomalentoyhtiö. Finnair Lomalennot on oma brändinsä, joka ei vielä tee Finnairistakaan lomalentoyhtiöta (tämä lienee itsestään selvää). Air Finland on hankalampi määritellä, lentävät kuitenkin sekä tilaus- että reittilentoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paras lomalentoyhtiö oli tietysti Spantax. Tosin lento piti valita huolellisesti, koska koneita putoili turhan tiuhaan tahtiin. ;D Palatessani ensimmäiseltä Kanarian-lomaltani 28.12.68 tilaakin oli runsaasti, sillä vain noin kolmasosalla tuoleista istui joku. Syy oli se, että matkatoimisto Y-matkat ei ollut saanut matkoja myytyä enempää, vaikka hintakin oli halpa. Kaksi viikkoa Las Palmasissa puolihoidolla Las Canterasin vieressä sijainneessa vaatimattomassa Sol y mar -pensionaatissa maksoi 425 markkaa / henkilö.

 

Tuohon aikaan matkatoimistoilla oli yleinen tapa antaa asiakkaalle aterialipukkeita, jotka kelpasivat rahasta lähes kaikissa ravintoloissa. Hieman outo ja byrokraattiselta tuntuva käytäntö, josta sittemmin luovuttiin. Joka tapauksessa Y-matkojen lipukkeen arvo oli 90 pesetaa, ja sillä söi hyvin kunhan vältteli kalleimpia ravintoloita ja aterioita. (Spiesin  vastaava lipuke oli 70 pesetan arvoinen.) - Mainittakoon, että kupillinen teetä Catalina-puiston baarissa maksoi enemmän kuin espanjalainen brändy, jonka sai noin 10 pesetalla.

 

Ehkä hinta oli liian halpa, eikä kansa uskaltanut matkoja ostaa. Oli miten oli, Y-matkat meni konkurssiin kolmisen viikkoa paluuni jälkeen, mutta sillähän ei tietenkään matkansa jo tehneille ollut mitään merkitystä. Rahansa menettäneet jäivät nuolemaan näppejään.

 

Tein myöhemminkin ainakin kaksi matkaa Las Palmasiin Spantaxin Coronadoilla. Kerran yksi putosi tyhjänä Tukholmassa heti nousun jälkeen yrittäessään kolmella moottorilla ilmaan Sveitsiin korjattavaksi. Kysäisin matkatoimistosta olisiko tällä jotakin vaikutusta lentooni, jonka piti lähteä noin viikkoa myöhemmin. Virkailija vakuutti, että heillä "on sopimus lentoyhtiön kanssa, ja lennot lennetään". En epäillytkään, että sopimus raukeaisi yhteen onnettomuuteen. Arvelin vain, että koska näitä Coronadoja ei pienenpuoleisella yhtiöllä voinut olla kovin monta, konepula saattaisi vaikuttaa jotenkin lentoaikatauluihin.

 

Kaiketi koneiden käyttöaste oli löysänpuoleinen, koska lennot todella lennettiin aikataulussa viikkoa myöhemmin. Vielä vuosia myöhemminkin Spiesin virkailija vastasi Spantaxin lentojen luotettavuutta koskeneeseen kysymykseeni: "Kaikki koneet ovat aina tulleet alas!"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Spantaxilla lensin uutenavuotena -86 Teneriffalle. Koneen piti olla DC-10 mutta jostainsyystä olikin vanha DC-8.

Oli todella paha lumipyry ja Finnairin lento Teneriffalle myöhässä 6-7h, mutta Spantax laskeutui  ajallaan , otti pokan kyytiin ja menoks.

Kapteenin nimi jäi mieleen Baltista (meitä älä altista). ;D Konjakkia tarjoilivat ilmaiseksi uudenvuoden kunniaksi, ja kyllä maistuikin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulin eilen Air Finlandilla Hurghadasta Helsinkiin. Sitä edellinen kokemus FIFistä oli kolmisen vuotta sitten, silloin sen ollessa ihan ok. Mutta nämä viimeiset lennot panivat miettimään yhtiön valintaa ensi kerralla. Koneyksilö tällä kertaa -AFJ mennen tullen. Air Finland mainostaa/mainosti itseään sloganilla "loma alkaa jo lennosta". No niinhän se on, mutta tämäpä loma alkoi kyllä sitten surkeasti jo ihan lähtöselvitystiskeiltä alkaen.

 

Hymyä ei irronnut kertaakaan check-inissä, ja muutenkin tyyli oli että mä olen vaan täällä töissä... Portilla palvelu oli jo vähän parempaa, sekä koneessa tervetulotoivotus oli jokseenkin iloista. Ajattelinkin että eihän se loma nyt alakaan niin harmaasti... Kapteeni yritti kuulutuksessa luoda lomatunnelman, joka oli aika teennäistä. Mutta plussa tuli yksityskohtaiset tiedot kentillä käytettävistä kiitoteistä ja eri lennon vaiheista.

 

Kuulutukset olivat matkustamohenkilökunnan puolesta Räikkösen tasoa, tasaista mongerrusta ilman iloista lomafiilistä. Palveluiden aikana hymyä ei tullut henkilökunnalta paljon ollenkaan, vaikkakin verhon takana kuulukin iloinen puheensorina. Jalkatila oli taas esim. TUIhin verrattuna huono, ja nyt huomasin että penkkien selkänojat olivat lyhyet. Pitkäselkäisten päät eivät saaneet tukea siis ollenkaan. Joidenkin rivien käsinojia ei voinut nostaa ylös, ja mun paluupaikan tarjottimen vaakasuunnassa liikkuminen rajoitettua (kaipaisi öljyä tai jotain..)

 

Ruoka mennentullen todella mautonta, jota suola+pippuri vähän korjasi kuitenkin. Pienoinen miinus leivissä: ne tarjottiin erillisestä korista (mennessä ne olivat kyllä mukavan lämpimiä), jolloin muutkin ihmiset saattoivat koskea omaan leipääsi. Ja näin bakteerit pääsisivät leviämään, vaikkakin paluulennolla tuotiin kuuma pyyhe ennen tarjoilua.

 

Lennolla lapsille kasvomaalausta. Siitä ei meillä kokemusta. Paluulennolla hain takagällistä juotavaa. Olivat stuertit nyrpeitä, kun olivat muka saaneet vasta trollit paikoilleen... Ja paluulennolla oli stuertilla flunssa, nenä punaisena niisteli kesken juomatarjoilunkin. Että semmoista. Sama palaute kyllä menee Finnmatkoille kunnes linkki palautelomakkeeseen tulee sähköpostiin. >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

....tulee muuten mieleen kun lukee näitä suomalaisten matkakertomuksia, joissa puolet negatiivisesta palautteesta on "minulle ei hymyilty", että tässä ois matkatoimistoilla ja lentoyhtiöillä aivan oiva markkinarako!

"Lisämaksusta lentoemäntä ovella hymyilee sinulle! Vain 5EUR/hymy. Kysy myös edullisia, koko miehistön hymyilytarjouksia. Tarjous voimassa niin kauan kuin tuotetta riittää..."  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

....tulee muuten mieleen kun lukee näitä suomalaisten matkakertomuksia, joissa puolet negatiivisesta palautteesta on "minulle ei hymyilty", että tässä ois matkatoimistoilla ja lentoyhtiöillä aivan oiva markkinarako!

 

Itkeeköhän samat ihmiset Prismassa, että kassa ei tänään hymyillyt tai että kassa"neiti" oli vanha.

 

On varmaan aika vaativaa olla vastaamassa lomalentojen palvelusta. Suurin osa lienee asiakaskunnasta sellaisia, jotka tekee 1-2 reissua vuodessa johonkin lomakohteeseen, on säästetty pari vuotta ja kun matkaan päästään, niin ollaan niin johtajatason henkilöitä että kaikki pitäisi olla firstclass- tasoa ja kaikkien palvelijoiden pitäisi vain kumarrella ja pokkailla. Kyse ei kuitenkaan ole kuin julkisesta kulkuvälineestä ja lomalentolipulla ei nyt ihmeitä voi saada lennättävän yhtiön/matkatoimiston puolelta, sijoitus kuitenkin on niin pieni.

Vanhat pinttymät lentoliikenteestä ei tunnu lähtevän vaikka sukupolvet vaihtuu. Emojen pitäisi olla missejä ja palvelun lomalennolla pitää olla ihan priimaa kun punaniskaperusjuntti lähtee palmasiin.  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään