Markku Hiedanpää

Huolto-ohjelmien hyväksyminen

32 viestiä aiheessa

Kts: http://www.ilmailuhallinto.fi/huolto-ohjelmien_hyvaksynta

 

YLEISILMAILUN ILMA-ALUSTEN HUOLTO-OHJELMIEN HYVÄKSYNTÄ

Komission asetuksen (EY) 2042/2003, niin sanotun huoltotoiminta-asetuksen, Osan M viimeiset siirtymäajat päättyvät 28.9.2009. Kyseiseen päivämäärään mennessä on EASA-tyyppihyväksytyllä, yksityisilmailuun sekä kaupalliseen toimintaan käytettävällä ilma-aluksella oltava viranomaisen hyväksymä huolto-ohjelma.

 

Hakemuksia on tähän mennessä tullut viranomaiselle runsaat 250. Hakemusten käsittely on ruuhkautunut – siitäkin huolimatta, että olemme hankkineet asiantuntija-apua Suomen Ilmailuliitosta ja kouluttaneet tilapäistä työvoimaa jonon purkamiseen.

 

Viranomaishyväksynnän sijaan omistajalla on vaihtoehtoinen mahdollisuus saada huolto-ohjelma hyväksytyksi yksityisen lentokelpoisuuden hallintaorganisaation kautta (G-organisaatio). Kyseiset organisaatiot voivat ylläpitää ilma-alusten huolto-ohjelmia ja hankkia niille hyväksynnän suoraan viranomaiselta, tai ne voivat hyväksyä huolto-ohjelmia ja niiden muutoksia niin sanotulla epäsuoralla hyväksynnällä, jos organisaatiolla on menetelmät epäsuoraan hyväksyntään ja menetelmä on Ilmailuhallinnon hyväksymä. Organisaation laatimaan huolto-ohjelmaan on mahdollista liittää useita samantyyppisiä ilma-aluksia, myös eri omistajien ilma-aluksia.

Neljä tapaa toimia ei-kaupallisessa yleisilmailussa 28.9.2009 jälkeen

 

 

Huolto-ohjelmien käsittelyruuhkasta johtuen Ilmailuhallinto ei pysty hyväksymään kaikkia huolto-ohjelmia ja G-organisaatioiden lupia ennen syyskuun 28. päivää. Käsittelyruuhka on kuukausien mittainen. Miten siis toimitaan 28.9.2009 jälkeen? Ilmailu-hallinto on tehnyt tulkinnan, jonka mukaan siirtymävaiheen toimintamalleja on neljä:

1. Jos sinulla/koneellasi on hyväksytty huolto-ohjelma, voit jatkaa ilmailua ja noudattaa huolto-ohjelmaa.

2. Jos huolto-ohjelma on Ilmailuhallinnossa hyväksyttävänä, voit jatkaa lentämistä ilman erillistä lupaa – kunhan noudatat huolto-ohjelmaa. Jos huolto-ohjelma todetaan puutteelliseksi, Ilmailuhallinto voi edellyttää siihen muutoksia tai kieltää ilma-aluksen käyttämisen ilmailuun.

3. Jos koneen omistaja on tehnyt sopimuksen G-organisaation tai hyväksyntävaiheessa olevan G-organisaation kanssa huolto-ohjelman laadinnasta ja ylläpidosta, voidaan vielä hyväksymätöntä ohjelmaa käyttää ilman erillistä lupaa kunnes hyväksyntä saadaan. Jos huolto-ohjelma todetaan puutteelliseksi, Ilmailuhallinto voi edellyttää siihen muutoksia tai kieltää ilma-aluksen käyttämisen ilmailuun.

4. Jos koneen huolto-ohjelmalle ei ole haettu hyväksyntää tai ohjelmaa ei ole edes laadittu, on koneen omistajan velvollisuus hoitaa asiat kuntoon. Lentotoimintaa ei voi jatkaa tyyppihyväksynnän haltijan huolto-ohjeen seuraavaa huoltoa tai lentokelpoisuuden tarkastusta pidemmälle.

Huolto-ohjelman tulee kaikissa tapauksissa perustua tyyppihyväksynnän haltijan huolto-ohjeisiin.

Huolto-ohjelman hyväksyntä ei vaikuta lentokelpoisuudentarkastuksen voimassaoloon. Kopio hyväksyntään lähetetystä huolto-ohjelmasta on esitettävä lentokelpoisuudentarkastuksen tekijälle.

Hyvin tehty hakemus nopeuttaa käsittelyä

 

 

Huolellisesti täytetty hakemus ja hyvin dokumentoitu huolto-ohjelma nopeuttavat huomattavasti hakemuksen käsittelyä Ilmailuhallinnossa. Tässä vaiheessa Ilmailuhallinto asettaa etusijalle niiden ilmailijoiden hakemukset, joiden ansiotoiminta on vaarassa keskeytyä, jos hyväksyntä viivästyy.

 

Yksityisilmailijan huolto-ohjelmiin opastava sivu sekä hakemus ja tarkastuslista huolto-ohjelman hyväksymistä varten löytyvät Ilmailuhallinnon sivuilta osoitteessa www.ilmailuhallinto.fi/huolto-ohjelmat.

 

Lisätiedustelut: Jyrki Laitila, yksikön päällikkö, huoltotoiminta, p. (09) 4250 2436, jyrki.laitila(at)ilmailuhallinto.fi

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, ei nuo listalla nyt näkyvät G-organisaatiot kovin paljon pienen ilmailijan asialla ole. Opiston luvan numeroksi on tulossa FI.MG.0030 eli ei kovin monta "vanhaan" listaan lisää.

Meidän hakemus käsittää kategoorisesti kaikki alle 2.000kg lentsikat poislukien helikopterit siis myös pallot ovat meidän lupaan tulossa...

 

Opisto on SIL 80% omistama yhtiö ja Opiston tarkoitus on tuottaa palvelu kustannustehokkaasti jäsenistölle. Opiston hinnat voivat jopa laskea vuosien saatossa jos saamme riittävästi koneita huolto-ohjelmien tekemiseen ja valvontaan.

 

Suomen Urheiluilmailuopisto-ilmailijan asialla!

 

sakari kuosmanen

www.suio.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Urheiluilmailuopisto on tuollainen kohdan 3 mukainen organisaatio ja sen kanssa voi tehdä huolto-ohjelman laatimisesta ja hyväksynnästä sopimuksen.

 

Opiston luvan numeroksi on tulossa FI.MG.0030 eli ei kovin monta "vanhaan" listaan lisää.

 

Tästä päätellen SUIO Oy ei ole kohdan 3 mukainen organisaatio, eli sillä ei ole hyväksyntää. Koska hyväksyntä saadaan?

 

edit: ja koska olisi odotettavissa ensimmäisen huolto-ohjelman valmistuminen niin, että sen varjolla lentolaitetta sopisi huoltaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä päätellen SUIO Oy ei ole kohdan 3 mukainen organisaatio, eli sillä ei ole hyväksyntää. Koska hyväksyntä saadaan?

 

edit: ja koska olisi odotettavissa ensimmäisen huolto-ohjelman valmistuminen niin, että sen varjolla lentolaitetta sopisi huoltaa?

 

Jos koneen omistaja on tehnyt sopimuksen G-organisaation tai hyväksyntävaiheessa olevan G-organisaation

Kyllähän SUIO näyttäisi olevan hyväksyntävaiheessa oleva G -organisaatio.

 

Jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltapäivälehdetkin ovat jo kiinnostuneet aiheesta. Valtaosa koneiden omistajista ei ole edes hakenut hyväksymistä jatkoajan päättyessä....: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009092510308949_uu.shtml

 

Onkohan monikin lentokoneen omistaja ajatellut laittaa pillit pussiin tässä kohtaa? Tuo suhdeluku tuntuu aika oudon suurelta, vaikka joukossa on varmasti iso osa purjekoneita, joiden kausi päättyy sopivasti tähän sysksyyn.

 

Toinen asia, mikä olisi mielenkiintoista tietää on se, että kuinka monille koneen omistajille kyseinen ohjelma tuo / toi lisäkustannuksia muussakin muodossa, kuin pelkän huolto-ohjelman laadinnassa? Omalla kohdallani seuraan kuluja suhteellisen tarkkaan ja vertailupohjana käytän koneen aiempien huoltotositteiden mappia, josta on helppoa katsoa ja verrata aikaa ennen ja jälkeen 28.9.2009.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen asia, mikä olisi mielenkiintoista tietää on se, että kuinka monille koneen omistajille kyseinen ohjelma tuo / toi lisäkustannuksia muussakin muodossa, kuin pelkän huolto-ohjelman laadinnassa? Omalla kohdallani seuraan kuluja suhteellisen tarkkaan ja vertailupohjana käytän koneen aiempien huoltotositteiden mappia, josta on helppoa katsoa ja verrata aikaa ennen ja jälkeen 28.9.2009.

 

Jos huolto-ohjelman laittaa itse kasaan, eikä aiemmin ole käyttänyt sb/sl/si/manuaali-päivityspalvelua rungolle ja moottorille, siitä tulee 1000...3000 euroon lasku vuodessa. Lisäksi niitä lisäkustannuksia tulee tekemättömistä pakollisista service bulletineista, jotka nyt sitten on tehtävä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kesäkuussa kun kyselin päivitysten perään, luvattiin pyrkimys asian korjaamiseksi heinäkuun aikana.

Oliko puhettä, että minä vuonna  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Faktaa: Suomen Urheiluilmailuopiston G-organisaatio on ilmoittanut jo monta kuukautta, että huolto-ohjelman laadinta maksaa:

- purjekone 200euroa joka sisältää sen hyväksynnän

- moottoripurjelentokoneelle ohjelman laatiminen ja sihen sisältyvä hyväksyntä maksaa 450euroa

- moottorilentokoneelle 600 euroa joka sisältää myös hyväksynnän

 

Jatkossa jatkuvan lentokelpoisuuden valvonta (kunhan saamme sille hyväsynnänän-uskoaksemme helmikuuhun mennessä) maksaa:

- purjelentokoneet 100euroa/v

- moput 120euroa/v

- moottorikoneet 75euroa/kk

 

Mitä muuta kysyttävää?

 

Katso www.suio.fi

Sakari Kuosmanen

040-826 8957

 

Edit: Opiston palveluun kuuluu tehdä kaikki toiminnot mahdllisimman halvalla. Ei laadusta tinkien, mutta vain kustannukset perien. Jos kustannukset esimerkiksi manuaalien ylläpidosta ja Serve Bulletinien ylläpidosta ovat pinemmät kuin uskkottiin niin asiakkailta peritän vähemmän kuin ajateltiin.

Koko SUIO-G idea on tehdä tämä SIL-jäsenille mahdollisimman edullisesti. No, osa SIL jäsenistä on katsonut, että halvemmaksi tulee tehdä itse. Ovatkohan miettineet mitä sen ohjelman mahdollinen muutos tulee maksamaan? Opiston piirissä se kuuluu samaan hintaan - muutokset ja ylläpito. Kai kaikki ovat lukeneet määräykset?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Faktaa: Suomen Urheiluilmailuopiston G-organisaatio on ilmoittanut jo monta kuukautta, että huolto-ohjelman laadinta maksaa:

- purjekone 200euroa joka sisältää sen hyväksynnän

- moottoripurjelentokoneelle ohjelman laatiminen ja sihen sisältyvä hyväksyntä maksaa 450euroa

- moottorilentokoneelle 600 euroa joka sisältää myös hyväksynnän

 

Jatkossa jatkuvan lentokelpoisuuden valvonta (kunhan saamme sille hyväsynnänän-uskoaksemme helmikuuhun mennessä) maksaa:

- purjelentokoneet 100euroa/v

- moput 120euroa/v

- moottorikoneet 75euroa/kk

 

Mitä muuta kysyttävää?

 

Katso www.suio.fi

Sakari Kuosmanen

040-826 8957

 

Edit: Opiston palveluun kuuluu tehdä kaikki toiminnot mahdllisimman halvalla. Ei laadusta tinkien, mutta vain kustannukset perien. Jos kustannukset esimerkiksi manuaalien ylläpidosta ja Serve Bulletinien ylläpidosta ovat pinemmät kuin uskkottiin niin asiakkailta peritän vähemmän kuin ajateltiin.

Koko SUIO-G idea on tehdä tämä SIL-jäsenille mahdollisimman edullisesti. No, osa SIL jäsenistä on katsonut, että halvemmaksi tulee tehdä itse. Ovatkohan miettineet mitä sen ohjelman mahdollinen muutos tulee maksamaan? Opiston piirissä se kuuluu samaan hintaan - muutokset ja ylläpito. Kai kaikki ovat lukeneet määräykset?

 

alkaako laskutus valvonnasta heti 28.9.2009 vai kun saatte hyväksyynän alkuvuodesta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edit: Opiston palveluun kuuluu tehdä kaikki toiminnot mahdllisimman halvalla. Ei laadusta tinkien, mutta vain kustannukset perien. Jos kustannukset esimerkiksi manuaalien ylläpidosta ja Serve Bulletinien ylläpidosta ovat pinemmät kuin uskkottiin niin asiakkailta peritän vähemmän kuin ajateltiin.

Koko SUIO-G idea on tehdä tämä SIL-jäsenille mahdollisimman edullisesti. No, osa SIL jäsenistä on katsonut, että halvemmaksi tulee tehdä itse. Ovatkohan miettineet mitä sen ohjelman mahdollinen muutos tulee maksamaan? Opiston piirissä se kuuluu samaan hintaan - muutokset ja ylläpito. Kai kaikki ovat lukeneet määräykset?

 

Nyt alkaa pikkuhiljaa ****ttaa tämä paskanjauhanta ja markkinointi.

 

SUIO Oy:n antama koulutus huoltotoiminnasta on ollut mielestäni asiatonta. Opetetaan, että raportteja ei pidä kirjoittaa, jos ei ole varma. Katsotaan läpi sormien (mekaanikon toimesta) lentokoneen trimmilaippaa, jonka aktuaattorin välys ylittää melkein kaksinkertaisesti suurimman sallitun. Ekseteraa ekseteraa. Jos sama mekatsu on tässä suio-g:ssä osallisena, niin "ei laadusta tinkien" tuntuu aika arveluttavalta. Enää puuttuisi, että sama henkilö tekisi näille suio-g:ssä oleville koneille ARC:n....

 

Ohjelman mahdollinen muutos tuskin tulee maksamaan ainakaan enempää kuin sen alkuperäinen hyväksyntä. kuten tiedät, ohjelmaan voi vuoden ajan tehdä temp. revisioita, jonka jälkeen se on hyväksytettävä uudelleen hallinnossa. 12*75 = 900 euroa, hieman enemmän, kuin mitä se hyväksyttäminen maksaa (varsinkin, kun on liikkunut huhuja, joiden mukaan ohjelman päivityksen hinta tulisi olemaan initial-tapausta halvempi).

 

Jos/kun lentokonetta myös huoltaa itse, tarvitsee huoltaja joka tapauksessa sekä lentokoneen että moottorin ajantasaisen huoltomateriaalin, jolloin ne avantextin kiekot eivät aiheuta ylimääräisiä kuluja. Joihinkin koneisiin manuaalit ja sb:t on tietysti saatavissa täysin ilmaiseksi.

 

ps. sellaiselta yritykseltä, jolla ne luvat jo on olemassa ja asiat muutenkin vähän selvempiä, se huolto-ohjelma irtoaa n. tonnilla / vuosi moottorilentokoneille. suio-g ei vaikuta erityisen halvalta moottorilentokoneille, varsinkin, kun homma on ihan keskeneräinen.

 

 

edit: Vielä selvennyksenä: vaikka suio onkin oy (en ole lukenut, mitä yhtiöjärjestyksessä sanotaan), niin SILin omistussuhteen takia yhtiön (kyllä tässä mun mielestä Sakari puhui aika paljolti SUIOn äänellä, ei niinkään omallaan) pitäisi mielestäni antaa suunnilleen neutraalia tietoa, vaikka omaa palvelua halutaankin myydä. Suurin kipinä CAMin ulkoistamiseen lienee siinä, ettei asia yksinkertaisesti kiinnosta ihan niin paljoa, että siitä jaksettaisiin ottaa selvää niin tarkasti, että huolto-ohjelma kyettäisiin laatimaan. Lisäksi huomautan erikseen, että en sano, että tämän asian tila olisi mitenkään suoraa Sakarin vika, koska homman olisi pitänyt lähteä liikkeelle jo edeltäjän aikana ja toisekseen SILin olisi pitänyt ottaa asiassa selkeä kanta - mitä tehdään, kuka tekee, milloin tekee (tästä nyt ei tähän enempää, kun toinenkin keskustelu aiheesta on olemassa).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vissiin erään kioskin nimikin muuttunee; suomen purje- ja moottoripurjelentourheiluilmailuopisto sekä moottorilennon rahastamisyhdistys?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Faktaa: Suomen Urheiluilmailuopiston G-organisaatio on ilmoittanut jo monta kuukautta, että huolto-ohjelman laadinta maksaa:

- purjekone 200euroa joka sisältää sen hyväksynnän

- moottoripurjelentokoneelle ohjelman laatiminen ja sihen sisältyvä hyväksyntä maksaa 450euroa

- moottorilentokoneelle 600 euroa joka sisältää myös hyväksynnän

 

Jatkossa jatkuvan lentokelpoisuuden valvonta (kunhan saamme sille hyväsynnänän-uskoaksemme helmikuuhun mennessä) maksaa:

- purjelentokoneet 100euroa/v

- moput 120euroa/v

- moottorikoneet 75euroa/kk

 

Mitä muuta kysyttävää?

Ja ALV päälle  :(

 

Kuka valvoo lentokoneen lentokelpoisuutta vällin jäävän 1/2 vuotta? Omistaja.

Kenen nimi on huolto-ohjelmassa lentokelpoisuden valvojana? SUIO-G / Omistaja?

-SUIO-G: ei lupia = kone ei lennä, ei saa huoltaa.

-Omistaja: hankittava tarvittava materiaali koneen lentokeltoisuuden valvonnan suorittamiseksi TAI kone ei lennä, ei saa huoltaa.

 

Kuka tahansa vo tehdä omistajan puolesta huolto-ohjelman (HO), omistaja hyväksyttää sen sitten "omanaan".

Jollain G-organisaatiolla voi olla omat intressinsä huolto-ohjelman laadinnassa, omista voi "haluta" jotain muuta. Toiset voivat haluta tehdä HO:n ja valvoa lentokelpoisuutta "koulutuksellisista syistä" tai alkuaskeleena organisaation luomiselle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Businessta ja rahan menoa tämäkin aiheutti harrastamiselle.

 

Turvallisuus on hienoa asia. Siihen kun lisätään mausteeksi ripaus byrokratiaa, ja jälkimakuna maiskutellaan rahastuksen makua - tekee se tunteesta ainutlaatuisen. Sitä tunnetta eivät hevin pääse kokemaan ne, kenellä ei ole "ilmailukärpäsen pureman" aiheuttamaa sekavaa oireyhtymää diagnoosissa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turvallisuus on hienoa asia. Siihen kun lisätään mausteeksi ripaus byrokratiaa, ja jälkimakuna maiskutellaan rahastuksen makua - tekee se tunteesta ainutlaatuisen. Sitä tunnetta eivät hevin pääse kokemaan ne, kenellä ei ole "ilmailukärpäsen pureman" aiheuttamaa sekavaa oireyhtymää diagnoosissa  ;D

 

No mutta, huoltojen hinnathan laskevat nyt tämän seurauksena, kun huoltopajan ei tarvitse enää itse pohtia ja käyttää aikaa siihen, että selvittäisivät, mitä koneelle tehdään. CAM(O) tilaa tarvittavat työt ja huoltoputiikki suorittaa ne.

 

Niin... tai sitten ne hinnat vaan nousee yleisen kustannusrakenteen ja inflaation takia. Tai kuun aseman, syitä kyllä löytyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mutta, huoltojen hinnathan laskevat nyt tämän seurauksena, kun huoltopajan ei tarvitse enää itse pohtia ja käyttää aikaa siihen, että selvittäisivät, mitä koneelle tehdään. CAM(O) tilaa tarvittavat työt ja huoltoputiikki suorittaa ne.

 

Niin... tai sitten ne hinnat vaan nousee yleisen kustannusrakenteen ja inflaation takia. Tai kuun aseman, syitä kyllä löytyy.

 

Totta totta, nyt on huollon tilaaminen helppoa kuin heinän teko, ei tartte kysellä, eikä miettiä. Mutta, että laskeeko hinnat - onkin sitten asia erikseen. Just tossa makselin reilun 5ke huollosta, mihin oli siunaantunut hiukan huolto-ohjelman vaatimia ennaltaodottamattomia lisätöitä, mistä ei ole ollut ennen tietoakaan...

 

Oli pikkasen vaikeutta joissakin ohjelman tulkinnoissa, mutta vaihdettiinkin sitten repullinen tavaraa jarruihin ja hydrauliikkaan ja metritolkulla muovi ja kumiputkia siipeen ja mittaritaulun taakse. Nyt on oikein turvallinen olo. Ehkäpä turvallisempi kuin ennen - vaikka kyllä ne kaikki vanhatkin osat oli ihan ehjiä - etten sanoisi uudenveroisia  ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koko SUIO-G idea on tehdä tämä SIL-jäsenille mahdollisimman edullisesti. No, osa SIL jäsenistä on katsonut, että halvemmaksi tulee tehdä itse.

 

Halvemmaksi ja halvemmaksi... Syyt siihen, miksi tein itse ovat muualla. Käytin huolto-ohjelman laatimisen esitutkimukseen muutaman päivän, jonka jälkeen lisensioin saman konetyypin huolto-ohjelman konjakkipullolla omaan käyttöön ja lopulta käytin muutaman päivän konekohtaisiin modifikaatioihin. Ei ole vielä tullut palautetta, että menikö läpi tarkastuksesta. Konjakki lienee jo juotu? "Kustannuksia" syntyi menetetyn vapaa-ajan puitteissa huomattavia määriä.

 

Jo "esitutkimus" -vaiheessa oli selvää, että nämä määräyksen, joiden tulkintaan ei saanut apua edes Ilmailuhallinnosta tai Ilmailuliitosta, eivät ole ns. tästä maailmasta, vaan jostain ihan muualta. Olisin mielelläni kesäkuussa antanut koko asian jonkin muun tahon hoitoon, jos vain olisin löytänyt tahon, joka olisi kertonut, että he a) laativat ohjelman, b) hoitavat lentokelpoisuuden valvonnan hinnastossa merkityin kustannuksin. Tällaista en löytänyt.

 

Seuraava kysymys on, että kun joskus saan huolto-ohjelman takaisin ja lopulta myös muutaman iteraation* jälkeen hyväksytyksi, niin voinko liittää koneeni SUIO:n lentokelpoisuuden valvontaprosessiin nyt laaditun huolto-ohjelman kanssa?

 

Mika

 

 

* Perustuu ns. yleiseen elämänkokemukseen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Halvemmaksi ja halvemmaksi... Syyt siihen, miksi tein itse ovat muualla. Käytin huolto-ohjelman laatimisen esitutkimukseen muutaman päivän, jonka jälkeen lisensioin saman konetyypin huolto-ohjelman konjakkipullolla omaan käyttöön ja lopulta käytin muutaman päivän konekohtaisiin modifikaatioihin. Ei ole vielä tullut palautetta, että menikö läpi tarkastuksesta. Konjakki lienee jo juotu? "Kustannuksia" syntyi menetetyn vapaa-ajan puitteissa huomattavia määriä.

 

Jo "esitutkimus" -vaiheessa oli selvää, että nämä määräyksen, joiden tulkintaan ei saanut apua edes Ilmailuhallinnosta tai Ilmailuliitosta, eivät ole ns. tästä maailmasta, vaan jostain ihan muualta. Olisin mielelläni kesäkuussa antanut koko asian jonkin muun tahon hoitoon, jos vain olisin löytänyt tahon, joka olisi kertonut, että he a) laativat ohjelman, b) hoitavat lentokelpoisuuden valvonnan hinnastossa merkityin kustannuksin. Tällaista en löytänyt.

 

Seuraava kysymys on, että kun joskus saan huolto-ohjelman takaisin ja lopulta myös muutaman iteraation* jälkeen hyväksytyksi, niin voinko liittää koneeni SUIO:n lentokelpoisuuden valvontaprosessiin nyt laaditun huolto-ohjelman kanssa?

 

Mika

 

 

* Perustuu ns. yleiseen elämänkokemukseen.

 

 

Koneen omistajille ei varmaan tekisi kenellekään pahaa tutustua tässä muodossa tuohon määräys ja ohjeviidakkoon, se antaa melkolailla käsitystä koneen ylläpidosta ja huoltotoiminnasta kun tuon työn tekee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen omistajille ei varmaan tekisi kenellekään pahaa tutustua tässä muodossa tuohon määräys ja ohjeviidakkoon, se antaa melkolailla käsitystä koneen ylläpidosta ja huoltotoiminnasta kun tuon työn tekee.

 

Ja vielä kun ottaa huomioon että suurin osa meistä "vain" harrastaa ilmailua niin tuo koneen asioiden penkominen sopisi aika hyvin siihen harrastukseen mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja vielä kun ottaa huomioon että suurin osa meistä "vain" harrastaa ilmailua niin tuo koneen asioiden penkominen sopisi aika hyvin siihen harrastukseen mukaan.

 

Tutustuminen on kyllä kaikille hyväksi ja kannatettavaa. Tässä asiassa tulee kyllä mielestäni uutta sellainen täysilaidallinen, että ihan pienellä harrastuneisuudella ei selviä. Itselläni meni ainakin pienipää pyörälle kun ekan kerran uusia määräyksiä lukasin. Päädyinkin pyytämään huhtikuussa tarjouksia ohjelmien laadinnasta ja sellaisia sainkin 4-5 kpl alan kaupallisilta ammattilaisilta.(yksi jopa ulkomailta).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään