Jyrki Laitila

Mikä potkuri

5 viestiä aiheessa

Lupasin selvittää naapurille, mikä potkuri hänen olohuoneensa nurkassa seisoo. Potkuria on käytetty ilmailu-uran jälkeen tuulikoneessa elokuvien teossa.

 

Tässä muutama kuva ja potkurin kyljissä olevat tekstit:

D=2400

GN 1576 G ja 6 epäselviä

 

ja toisessa kyljessä

LSM/MMR-MWANZ

No148

1941

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

T. Jyrki

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lupasin selvittää naapurille, mikä potkuri hänen olohuoneensa nurkassa seisoo. Potkuria on käytetty ilmailu-uran jälkeen tuulikoneessa elokuvien teossa.

 

Tässä muutama kuva ja potkurin kyljissä olevat tekstit:

D=2400

GN 1576 G ja 6 epäselviä

 

ja toisessa kyljessä

LSM/MMR-MWANZ

No148

1941

Walter Mars-moottorisen Letov Smolikin vuonna 1941 valmistunut potkuri numero 148. Tällä numerolla voi saada selville, missä koneyksilössä sitä on käytetty. Ilmeisesti halkaisija 2400mm ja nousu 1576.

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lupasin selvittää naapurille, mikä potkuri hänen olohuoneensa nurkassa seisoo. Potkuria on käytetty ilmailu-uran jälkeen tuulikoneessa elokuvien teossa.

 

T. Jyrki

 

Yksi ilmailu-uran jälkeinen tuulikone (ehkä SF-Filmin entinen) on Suomen Ilmailumuseon kokoelmissa. Moottori on Smolikista, mutta muistaakseni Walter Gemma tyyppinen. Metallirakenteet tuulikoneeseen suunnitteli aikoinaan Kalle Temmes. Nousua potkurissa riitti liikuttamaan pyörätöntä rakennelmaa kevyesti asfalttia pitkin. Museon edesmennyt päämekaanikko Perhonen unohti kerran sitoa tuulikoneen puuhun kiinni. Karkuunhan se lähti tällä kertaa kaasun tai Ollin "hirtettyä" kiinni, laite kaatui "nokalleen" saavutettuaan päälysteen reunan, jolloin potkurin kärjet hajosivat palasiksi. Tässäkään "kaatokeikassa" ei onneksi sattunut henkilö- tai muita oheisvahinkoja.

 

Topi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyösti antoi kattavan vastauksen, mutta tarkennan siltä osin, mitä minun on annettu joskus aiheesta ymmärtää. LSM/MMR yhdistelmä tulee termeistä Lentokone Smolik/Moottori Mars. Sama kaava on kaikissa Valtion lentokonetehtaan potkureissa (mulla lukee LMO/MHE, lentokone Moth, moottori Hermes). GN on geometrinen nousu. Kutoset ja nollat tahtovat olla joskus hankalia erottaa toisistaan, joten 1570 voisi olla oikea luku. En tokikaan ole ekspertti alalla, mutta omassani sattuu olemaan vuosiluku 1936, jonka tulkitsin aikoinaan 1930:ksi sekä tasaluku vaikuttaisi ehken piirun loogisemmalta. Tuoreempi vuosista oli kuitenkin semmoinen, jolloin huiskan valmistus aloitettiin ns. kolupuusta eli kuumalaminoidusta eräänlaisesta vaneriksikin tulkittavasta materiaalista. Numerot selittänevät itsensä, MWANZ on minulle vieras.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MWANZ on minulle vieras.

 

 

Moottori Walter NZ-120. Vaikka tuo "Z" näyttää minusta tuossa kuvassa enemmän numerolta "2".

 

Niin ja onnittelut Jyrkille nimityksestä. Täältä voit edelleen kysyä mitä vaan, sillä meillä tulee olemaan paljon kysyttävää sulta. Ihan positiivisessa mielessä siis.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään