Timo Hyvönen

Joka kolmas suomalainen lentokone lentokieltoon

14 viestiä aiheessa

No, nyt on jutun otsikkokin vaihtunut  ;D

 

"Ilmailuhallinto: Kaikki koneet saavat lentää ainakin seuraavaan huoltoon saakka"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraavaan huoltoon juu.. Mutta meillä ainakin katsastaja on merkannut B-huomautuksella että hankittava viranomaisen hyväksymä huolto-ohjelma 28. syyskuuta mennessä. Eipä kait sillä sitten saa lentää kumminkaan enää maanantain jälkeen.

Samoin muutamaan muuhun koneeseen jolla "voisin" lentää on katsastus päivätty loppumaan juuri maanantaiksi. Eli kyllä meidän kerhossa loppuu 100% lentäminen.

 

No kait sitä tarvii katsoa silti peiliin vain, olisihan sitä voinut vähän aktiivisemmin noihin papereihin perehtyä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraavaan huoltoon juu.. Mutta meillä ainakin katsastaja on merkannut B-huomautuksella että hankittava viranomaisen hyväksymä huolto-ohjelma 28. syyskuuta mennessä. Eipä kait sillä sitten saa lentää kumminkaan enää maanantain jälkeen.

Samoin muutamaan muuhun koneeseen jolla "voisin" lentää on katsastus päivätty loppumaan juuri maanantaiksi. Eli kyllä meidän kerhossa loppuu 100% lentäminen.

 

No kait sitä tarvii katsoa silti peiliin vain, olisihan sitä voinut vähän aktiivisemmin noihin papereihin perehtyä..

 

Jos koneellasi on voimassaoleva todistus lentokelpoisuuden tarkastamisesta (ARC), voit easa-aikana käyttää sitä katsastuspöytäkirjaa vaikkapa takan sytykkeenä. Jos kyseistä lankettia ei ole, tilanne on huonompi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Six mä päästinki tänään yhden kesnan Malmilla ykskasin lähtöpaikalla ollessani kiilaamaan mun ohi - jos se raukka ei saakaan enää lentää maanantaina :'(

 

Tulee vissiin yksinäistä, kuin eräkentällä konsanaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos koneellasi on voimassaoleva todistus lentokelpoisuuden tarkastamisesta (ARC), voit easa-aikana käyttää sitä katsastuspöytäkirjaa vaikkapa takan sytykkeenä.

 

Ei nyt ihan noin.  ARC:n antamisen edellytys on tarkastus, jonka pöytäkirjana se katsastuspöytäkirja (uusissa lukee tarkastuspöytäkirja) on. Ko pöytäkirjassa voi olla havaintoja, joiden korjaamiseen voi olla annettu määräaika. ARC on siis ehdollinen.  Ko paperin olemassaolo siis antaa joustavuutta ARC:n tekemiseen. Ilman sitä kaikki, vaikka kuinka mitättömät, havainnot estäisi ARC:n kirjoittamisen.

Kyllä se pöytäkirja on syytä pitää mukana, muuten ramppitarkastus stoppaa menon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei nyt ihan noin.  ARC:n antamisen edellytys on tarkastus, jonka pöytäkirjana se katsastuspöytäkirja (uusissa lukee tarkastuspöytäkirja) on. Ko pöytäkirjassa voi olla havaintoja, joiden korjaamiseen voi olla annettu määräaika. ARC on siis ehdollinen.  Ko paperin olemassaolo siis antaa joustavuutta ARC:n tekemiseen. Ilman sitä kaikki, vaikka kuinka mitättömät, havainnot estäisi ARC:n kirjoittamisen.

Kyllä se pöytäkirja on syytä pitää mukana, muuten ramppitarkastus stoppaa menon.

 

Missäs näin sanotaan? Ja ei, M.A.905 c) ei sano näin.

 

Joitakin ARC:n antamiseen johtaneita "katsastuksia" (Airworthiness review, AR) seuranneena, ARC ei ole tullut ennenkuin todetut puutteet on korjattu tai suunnitelma niiden korjaamiseksi on esitetty (poislukien tämä huolto-ohjelma vaatimus). Ja nämä AR:t on siis tehty kansallisille ja Part-M koneille.

 

Jos taas lähdetään siitä potentiaalisestä oletuksesta, että katsastus/tarkastuspöytäkirja ehdollistaa ARC vomassaolon ja että se on sisällytettävä koneen papereihin, niin missäänhän ei ole kollektiivisesti, tahi muutenkaan, informoitu lentäjää (joka ennen lentoa tarkastaa koneen paperit) ettei ko. huomautus huolto-ohjelmasta ehdollistaan ARC:n voimassaoloa enää. Tai anna kenellään valtuuksia kuitata katsastus/tarkastuspöytäkirjasta ao. kohtaa minkään www-sivun lausuman perusteella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missäs näin sanotaan? Ja ei, M.A.905 c) ei sano näin.

 

M.A.905 c)

..... korjaavat toimet toimivaltaisen viranomaisen kanssa sovitun ajan kuluessa .....

 

Miksikö on sitten kahden tasoisia havaintoja, jos molempien käsittely olisi sama?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se pöytäkirja on syytä pitää mukana, muuten ramppitarkastus stoppaa menon.

 

Ja tämä stoppaus perustuu minkä säädöksen mihin kohtaan? Toivottavasti viranomainen antaa tuollaisessa tapauksessa päätöksen kirjallisena valitusosoituksen kera (tai vaihtoehtoisesti, jos valittaminen on kielletty tai päätös ei ole valituskelpoinen, viranomainen sisällyttänee päätökseensä ilmoituksen siitä, minkä säädöksen nojalla valittaminen ei ole mahdollista), hallintolakia noudattaen.

 

Minua ainakin jurppii se, että viranomaiset (siis muutkin kuin ilmailu-) keksivät jatkuvasti aivan älyttömiä, mihinkään perustumattomia päätöksiä, jotka eivät sitten kestä lähempää tarkastelua lainkaan.

 

ps. miksei ARC:ssä ole mitään mainintaa sen väitetystä ehdollisuudesta tai siitä, että se vaatii jotain kansallisen viranomaisen päästään keksimiä liitteitä (kansallinen katsatuspöytäkirja) ollakseen pätevä (tiedän kyllä, että sen malli on esitelty huoltotoiminta-asetuksessa)? Hyvästä hallintotavasta lienee tässä ihan turha huomauttaa, siitä ei IH:ssa ole kuultukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tämä stoppaus perustuu minkä säädöksen mihin kohtaan?

 

EASA perusasetus  (EY) N:o 216/2008,

10 artikla

Valvonta ja täytäntöönpano

1. Jäsenvaltiot, komissio ja virasto tekevät yhteistyötä sen

varmistamiseksi, että tämän asetuksen soveltamisalaan kuuluvat

tuotteet, henkilöt ja organisaatiot noudattavat sen säännöksiä ja

täytäntöönpanosääntöjä.

2. Jäsenvaltioiden on 1 kohdan täytäntöönpanoa varten ja

myöntämiensä todistusten valvonnan lisäksi suoritettava tutkintaa,

myös asematasotarkastuksia, ja toteutettava toimenpiteitä,

ilma-alusten lentokieltoon asettaminen mukaan luettuna, estääkseen

sääntöjen rikkomisen jatkumisen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EASA perusasetus  (EY) N:o 216/2008,

10 artikla

Valvonta ja täytäntöönpano

1. Jäsenvaltiot, komissio ja virasto tekevät yhteistyötä sen

varmistamiseksi, että tämän asetuksen soveltamisalaan kuuluvat

tuotteet, henkilöt ja organisaatiot noudattavat sen säännöksiä ja

täytäntöönpanosääntöjä.

2. Jäsenvaltioiden on 1 kohdan täytäntöönpanoa varten ja

myöntämiensä todistusten valvonnan lisäksi suoritettava tutkintaa,

myös asematasotarkastuksia, ja toteutettava toimenpiteitä,

ilma-alusten lentokieltoon asettaminen mukaan luettuna, estääkseen

sääntöjen rikkomisen jatkumisen.

 

 

Okei, muotoilin huonosti. Se on toki selvää, että ilma-alus voidaan maadoittaa kun sille löytyy perusteet, mutta juuri niitä perusteita tässä olen vailla. Missä siis säädetään, että kansallisen viranomaisen huuhaalappunen pitäisi olla lennolla mukana?

 

ilma-alusten lentokieltoon asettaminen mukaan luettuna, estääkseen sääntöjen rikkomisen jatkumisen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huuhaalappunen??? Siis tarkoitat, että lentokelpoisuuden tarkastustapahtuman pöytäkirja, johon kirjattujen havaintojen perusteella päätetään ARC:n antamisesta ja siihen liittyvistä ehdoista on huuhaalappunen?

 

Haluaisitko siis oikeasti, että katsastuksessa havaitusta pienestäkin poikkeamasta johtuen ARC:tä ei kirjotettaisi ehdon kanssa (ehto siis dokumentoituna tänän "huuhaalappuseen"), vaan kutsut mielummin katsastajan uudelleen paikalle, kun olet havaitun poikkeaman korjannut? Vai mitäs oikein ajat takaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään